|
Tiede-lehti jakoi 100 stipendiä lukiolaisille. Onnittelut palkituille!
Lisää Tiedettä sähköisenä! Tiede-lehden iPad-versio on ladattavissa ja ostettavissa irtonumeroina App Storessa. |
Vitamiineista tuli tieteen harharetki15.03.2005Teksti: Jukka Ruukki Eräät vitamiinit estävät hapettumista. Se, että näiden Julkaistu Tiede-lehdessä 2/2005
Tiedeyhteisö hurahti Jälkiviisaasti voi kysyä, miksi vakavasti otettavat tutkijat hurahtivat antioksidanttiuskoon ja käyttivät valtavia rahasummia hoitokokeisiin, jotka ovat sittemmin osoittautuneet turhiksi? Esimerkiksi pelkästään Setti-tutkimukseen panostettiin kahdeksan vuotta ja varovaisesti arvioiden 30 miljoonaa euroa. Missä mentiin mönkään?
- Ei välttämättä missään. Näin tiede toimii, selittää lääkärilehti Duodecimin päätoimittaja professori Jussi Huttunen, joka yhdessä Olli P. Heinosen kanssa luotsasi Setti-tutkimusta. Huttusella on hyvät perusteet väitteelleen. Jotta tarina avautuisi, palataan hetkeksi kolmenkymmenen vuoden taakse. Joulukuussa 1971, kaksi vuotta astronautti Neil Armstrongin ikimuistoisesta kuukävelystä, Yhdysvaltain presidentti Richard Nixon asetti ihmiskunnalle kovan tulostavoitteen: sota syöpää vastaan on voitettava seuraavien kymmenen vuoden kuluessa. Mahtikäskyn myötä Yhdysvaltain kansanterveyslaitokseen NIH:iin perustettiin oma osasto analysoimaan olemassa olevaa tietoa ja panostamaan lupaavimpiin tutkimussuuntiin. Yksi kiehtovimmista oli antioksidanttihypoteesi. Tiedetään, että ihmiselle elintärkeä happi voi myös vahingoittaa soluja. Syynä ovat ärhäkät molekyylit, happiradikaalit, jotka aiheuttavat dna-vaurioita. Vähitellen soluille käy kuin auringonpaisteeseen unohdetulle voille: ne härskiintyvät. Happivauriot voivat kiihdyttää syövän ja sydäntautien syntyä sekä vanhenemista. Arveltiin, että hapettumisen eli oksidaation haittoja voitaisiin estää vahvistamalla elimistön antioksidanttipuolustusta. Koeputkessa monet antioksidantit, kuten E-vitamiini ja beetakaroteeni, kykenivätkin tuhoamaan happiradikaaleja ja korjaamaan dna-vaurioita. Oletus sai vahvaa tukea väestötutkimuksista. Kasvisvoittoisella ruokavaliolla näytti olevan suotuisa yhteys ihmisten terveyteen. Ainoan särön tekivät eläinkokeet, Jussi Huttunen muistelee. - Pääosa tuloksista myötäili antioksidanttiteoriaa, mutta joukossa oli myös muutamia havaintoja, joiden mukaan vitamiinit päinvastoin nopeuttavat syövän etenemisestä. Ratkaiseva sysäys saatiin 1981, kun syöpäepidemiologian gurut Richard Doll ja Richard Peto julkaisivat Nature-lehdessä hypoteesin beetakaroteenin keuhkosyöpää ehkäisevästä vaikutuksesta. Ajatuskulku näytti vedenpitävältä. Doll ja Peto sinetöivät yhteyden kahdella vakuuttavalla tutkimuksella. Ensimmäinen osoitti, että syövät ovat tavallista harvinaisempia ihmisillä, jotka nauttivat paljon oransseja ja tummanvihreitä vihanneksia. Tällainen väripaletti sisältää paljon karotenoideja, kuten beetakaroteenia. Toinen tutkimus kytki karotenoidien puutteen sairauksiin. Jos veren beetakaroteenipitoisuus matelee, syöpäriski on suuri. Teoria testiin Ongelmaksi jäi yhä se, etteivät väestötason havainnot yksin todista syy-seuraussuhdetta. Runsaasti vitamiineja saavien pieni sairastumisriski saattoi johtua muista tekijöistä.
Ratkaisu ei ollut kaikkien mieleen. Moni lääkäri ja tutkija koki isot kokeet ajan ja rahan tuhlaukseksi, koska hyödyt näyttivät itsestään selviltä. Antioksidanteista ei voinut ainakaan olla haittaa, ajateltiin. - Beetakaroteenia ja E-vitamiinia pidettiin ehdottoman turvallisina yhdisteinä, Huttunen kuvailee 1980-luvun tiedemaailman tuntemuksia. - Lisätutkimuksia pidettiin jopa epäeettisinä, koska niissä osa ihmisistä pakotettiin olemaan ilman vitamiineja. Lääkärikunta myös eli kuten uskoi. Enemmistö terveydenhoidon ammattilaisista niin Suomessa kuin ulkomailla popsi vitamiinilisiä - joko beetakaroteenia tai E-vitamiinia. Samassa veneessä olivat kymmenet miljoonat kuluttajat. Syöttökokeet välttämättömiä Tätä taustaa vasten ei ole ihme, että Setti-tutkimuksen tulos löi tiedeyhteisön ällikällä. Tyrmistys oli niin suuri, ettei vitamiinien haittoja heti nielty sellaisinaan. Esimerkiksi Britanniassa käynnistettiin vielä Setti-tutkimuksen jälkeen uusi ehkäisykoe entistä suuremmalla beetakaroteeniannoksella. Sekin veti vesiperän. Nollatulos kolahti lähes kaikista muistakin Settiä seuranneista suurista syövän ja sydäntautien ehkäisytutkimuksista. Olivatko massiiviset hankkeet tarpeellisia? - Ehdottomasti. Ilman niitä olisimme täysin eksyksissä, Jussi Huttunen painottaa. - Jos kokeet olisi jätetty tekemättä, sinä ja minä söisimme vitamiineja turhaan ja autuaan tietämättöminä niiden mahdollisista vaaroista. Todennäköisesti varsinkin tupakoitsijat käyttäisivät megakuureja suojautuakseen keuhkosyövältä. Huttusen mukaan antioksidanttihypoteesi on hyvä esimerkki tieteen harharetkestä. Kansanterveyden onneksi kurssi on oikaistu ja tiede on korjannut virheensä. - Tämä on hyvin opettavainen tarina ja samalla varoitus siitä, ettei pidä tehdä johtopäätöksiä ja laskea vainajia ennenaikaisesti, säestää Kansanterveyslaitoksessa ravintotekijöiden vaikutuksia tutkinut professori Antti Aro. Tiedelehdet julkaisevat lähes päivittäin uusia havaintoja ravinnon ja terveyden välisistä yhteyksistä. Vain osa niistä osoittautuu todellisiksi, kun asiaa raapaistaan pintaa syvemmältä. - Sitova todistusaineisto jonkin aineen vaikutuksista saadaan vain kontrolloiduista hoitokokeista, Aro sanoo. - Vasta sen jälkeen sopii esittää väitteitä aineen terveellisyydestä. Palattiin lähtöruutuun Antioksidanttihypoteesi on palannut lähtöruutuun. Vaikka suurista vitamiiniannoksista ei löydykään ihmeitä tekeviä ominaisuuksia, kukaan ei edelleenkään kiistä vihannesten ja kasvisten etuja. Ravinnosta runsaasti beetakaroteenia saavien keuhkosyöpäriski on kiistatta keskimääräistä pienempi. Miksei sama karoteeni pillereihin pakattuna vaikuta samoin?
Tätä tukee myös epidemiologia. Vitamiininpuutosta potevissa väestöissä antioksidanttilisistä on sen sijaan ollut apua. Toinen vaihtoehto on vitamiinien yhteisvaikutus. - Ruoassa vitamiinit ovat tasapainoisena sekoituksena, Antti Aro korostaa. Värikäs beetakaroteeni on ihmiselle tarpeen, mutta ei ehkä antioksidanttina. Hedelmissä ja kasviksissa piilottelee valtava joukko muitakin ter-veyttä edistäviä ravintoaineita, jotka suojaavat myös beetakaroteenia hapettumiselta. Ilman apureita se on kenties tehoton. - Sekin on mahdollista, että olemme koko ajan veikanneet väärää hevosta, pohtii puolestaan Jussi Huttunen. - Porkkanassa on paljon muutakin hyvää kuin beetakaroteeni. Hänen mukaansa beetakaroteenin väestötutkimuksissa aikaansaama suojavaikutus voi johtua sattumasta. Ehkä ratkaiseva tekijä onkin jokin muu. Esimerkiksi beetakaroteenin sukulaisia, muita karotenoideja, tunnetaan yli 600. Kiivaasti tutkitaan myös kasvien fenoliyhdisteitä, joita on jopa tuhansia. Lopullinen vastaus ei selviä ehkä koskaan. Yksi asia on kuitenkin varma. Hedelmät ja kasvikset eivät ainakaan aiheuta sellaisia haittoja, joita pillerikuureilla saattaa olla. Hyötyjäkin löytyi Jotain myönteistäkin parinkymmenen vuoden aherruksesta jäi toki käteen. Jussi Huttunen iloitsee parista Setti-tutkimuksen sivupolusta. - E-vitamiinilla ja seleenillä saattaa olla eturauhassyöpää ehkäisevä ja seleenillä suolistosyöpiä ehkäisevä vaikutus. Yhteyksiä testataan parhaillaan suuressa yhdysvaltalaisessa kokeessa, joka jatkuu aina 2010-luvun alkupuolelle asti.
Takaisin |
|



























13










