Maailmankaikkeutta etsimässä | | 9

Einsteinin arvot

Viime elokuussa Einsteinista pitämäni puheen pohjalta kirjoittamani artikkeli on ilmestynyt Tieteessä tapahtuu -lehdessä ja on vapaasti luettavissa. Ingressi on tämä:

Albert Einstein (1879–1955) oli toisinajattelija niin fysiikassa kuin politiikassakin, ja hänen menestykselleen oli tärkeää se, että hän näki asiat ulkopuolelta. Toisaalta Einstein oli tiiviisti kiinni yhteiskunnallisessa elämässä, ja hänellä oli osansa niin ydinaseiden valmistamisessa kuin rasismin vastustamisessa ja sionismin tukemisessakin.

Katso myös nämä

Kommentit

Erinomaisen mielenkiintoisen artikkelin olit saanut tuon puheesi pohjalta kirjoitettua. Toivottavasti moni ymmärtää sen lukea.

[quote author="Vierailija: Jarkko Ylitolonen" time="23.03.2012 klo 10:39"]

Vastaa Lainaa Ilmoita asiaton sisältö

Hyvä artikkeli, antoi minulle uusia näkökulmia Einsteinistä.

Kvanttifysiikasta ja Einsteinistä ei yleensä puhuta muuta kuin, että Nobel myönnettiin valosähköisen ilmiön teoreettisesta selittämisestä (teoria fotonista). Onko tämä mielestäsi siksi, että suhteellisuusteoria on mielenkiintoisempi, koska se on melkein täysin Einsteinin löytämä (tai luoma) teoria vai että Einsteinin panos kvanttifysiikan kehityksessä ei muka olisi merkittävä?

Vähän ohi aiheen, mutta kysytään nyt silti (Einsteinkin tutki molempia): Kvanttifysiikassa käytetään joskus suhteellisuusteoriaa apuna tuloksia johdettaessa (ainakin jotkut oppimateriaalit, toisaalta usein perustelematta, että miksi teoriat sopivat yhteen ko. tapauksessa tai todetaan "vastaa hyvin havaintoja"). Osaatko sanoa miksi teoriat eivät ole täysin sopusoinnussa, mutta toisaalta sopivat välillä erittäin hyvin yhteen?

[quote author="Vierailija: Suhteellinen kvanttifysiikka" time="24.03.2012 klo 23:25"]

Hyvä artikkeli, antoi minulle uusia näkökulmia Einsteinistä.

Suhteellinen kvanttifysiikka:

En juuri tunne sitä, miten Einsteinista yleensä populaaristi kirjoitetaan kvanttiteorian suhteen. Fyysikoiden keskuudessa Einsteinin panosta kvanttiteoriaan pidetään merkittävänä. Einsteinin osuus suhteellisuusteoriassa on toki isompi.

Kvanttimekaniikka (eli hiukkasten kvanttiteoria) on täysin epärelativistinen teoria, se ei tiedä suhteellisuusteoriasta mitään. Kun kvanttimekaniikka halutaan yhdistää suppeaan suhteellisuusteoriaan, päädytään teoriaan, jonka rakennuspalikat eivät enää ole hiukkasia, vaan kenttiä, eli kvanttikenttäteoriaan. Suppea suhteellisuusteoria ja kvanttifysiikka ovat siis täysin yhteensopivia. Sen sijaan yleistä suhteellisuuteoriaa ja kvanttiteoriaa ei ole vielä saatu yhdistettyä. Syyt tähän ovat monimutkaiset. Aiheesta hieman: http://www.tiede.fi/blog/category/maailmankaikkeutta-etsimassa/page/8/

[quote author="Vierailija: Syksy Räsänen" time="25.03.2012 klo 14:55"]

Suhteellinen kvanttifysiikka:

Yliopistotekstiä.
No niin, kyllä teor fyssan osastolla sentään osataan, mutta matikka voisi parantaa.
Filosofian voisi siirtää museon puolelle.
Kuka tarvitsee filosofiaa?

Vapputerveisin
DI Hannu

[quote author="Vierailija: Hannu" time="01.04.2012 klo 02:53"]

Yliopistotekstiä.
Filosofian voisi siirtää museon puolelle.
Kuka tarvitsee filosofiaa?

Vapputerveisin
DI Hannu

Vastaa Lainaa Ilmoita asiaton sisältö

Artikkelissa oli pieni juttu Hans Bethen lausumisista kävelyllä tyttöystävänsä kanssa. Onko jompikumpi tarinan henkilöistä vahvistanut sen todeksi ?

[quote author="Vierailija: Sunnuntaikosmologi" time="18.04.2012 klo 10:11"]

Sunnuntaikosmologi:

En tiedä. En olisi hämmästynyt, vaikka tarina olisi täysin keksitty. Tunnetuista fyysikoista on kaikenlaisia anekdootteja, jotka elävät ja kasvavat tutkijoiden yhteisössä. Ne kertovat jotain yhteisön näkemyksistä, riippumatta siitä ovatko ne totta.

[quote author="Vierailija: Syksy Räsänen" time="18.04.2012 klo 13:36"]

Sunnuntaikosmologi:

Moro,

Hyvä artikkeli. Onko tuossa painivirhe kun väitetään että: ”suhteellinen” tarkoittaa samaa
kuin havaitsijasta riippumaton, eikö sen pitäisi olla havaitsijasta riippuvaa ?

t. Hannu

[quote author="Vierailija: Hannu V" time="24.04.2012 klo 09:12"]

Moro,

kuin havaitsijasta riippumaton, eikö sen pitäisi olla havaitsijasta riippuvaa ?

t. Hannu