Tähti TYC 9486-927-1 ja sen planeetta 2MASS J2126-8140 ovat todella kaukana toisistaan. Kuva: Simon Murphy / Australian National University

Planeetta on omasta emotähdestään noin 7 000 kertaa kauempana kuin Maa Auringosta.

Tähtitieteilijät ovat havainneet suurimman toistaiseksi tunnetun planeettajärjestelmän. Siihen kuuluu vain yksi planeetta, mutta sen kiertoradalla on mittaa sitäkin enemmän. Ainokaiselta vie peräti 900 000 Maan vuotta kiertää emotähtensä ympäri.

Planeetta on kaasujättiläinen ja noin tuhannen miljardin kilometrin päässä tähdestään. Se on siis noin 7 000 kertaa kauempana kuin Maa on Auringosta.

Kun planeetta havaittiin, sen luultiin ensin leijuvan yksin tyhjyydessä.

”Planeetta ei ole ihan niin yksin kuin luulimme, mutta sillä on todellakin hyvin kaukainen suhde tähteensä”, tutkija Niall Deacon sanoo Britannian kuninkaallisen tähtitieteellisen seuran verkkosivulla. Havainnosta kertovat Australian National University ja BBC.

Vastaavan kokoisia suuria planeettajärjestelmiä on havaittu vain yksittäisiä viime vuosina.

Planeetta 2MASS J2126-8140 on massaltaan 12–15 kertaa suurempi kuin Aurinkokunnan suurin planeetta Jupiter.

Merkillinen planeettajärjestelmä ei ole voinut muodostua samalla tavalla kuin Aurinkokunnan arvellaan muodostuneen, isosta kaasu- ja pölykiekosta. Näin arvioi tutkija Simon Murphy Britannian yleisradioyhtiön BBC:n verkkosivulla.

Planeettajärjestelmä on ilmeisesti varsin nuori, sillä Murphy arvioi sen muodostuneen kaasuhunnusta 10–45 miljoonaa vuotta sitten.

Tähti ja sen planeetta havaittiin Aurinkokunnan naapurustosta noin sadan valovuoden päästä. Brittiläiset, australialaiset ja yhdysvaltalaiset tutkijat haravoivat alueelta nuoria tähtiä ja ruskeita kääpiötähtiä. Se havaittiin infrapunateleskoopilla, ei siis näkyvällä valolla.

Henkilöauton painoinen matelija kasvaa uudessa kotimaassaan jopa nopeammin kuin Afrikassa.

Alligaattorit ja krokotiilit ovat tuttu näky Yhdysvaltain Floridassa, mutta paikallisetkin hieraisevat silmiään, kun eteen osuu viisi- ja puolimetrinen, pienen auton painoinen ihmissyöjä.

Tutkijat ovat viime vuosina bonganneet kolme sellaista uiskentelemassa Evergladesin rämeillä ja köllöttelemässä talon verannalla Miamissa.

Niitä on varmasti enemmän, uskoo tutkija Kennet Krysko Floridan yliopistosta. ”On erittäin epätodennäköistä, että juuri me tutkijat olisimme sattuneet löytämään ne kaikki”, hän sanoo tiedotteessa.

Dna-analyysi vahvisti jättimäiset matelijat niilinkrokotiileiksi (Crocodylus niloticus), joita elää Afrikassa Saharan eteläpuolella.

Ne syövät niin virtahepoja, seeproja kuin ihmisiäkin. Vuosina 2010–2014 niilinkrokotiilit iskivät Afrikassa hampaansa 480 ihmiseen. Heistä 123 kuoli vammoihinsa.

Floridassa niilinkrokotiili näyttää kasvavan nopeammin kuin kotimaassaan. Yksi kiinniotetuista nuorista yksilöistä oli peräti kolmanneksen suurempi kuin ikätoverinsa Afrikassa, tutkijat kertovat.

Tutkijoiden kiinniottamat krokotiilit olivat geneettisesti identtisiä, mikä viittaa samaan alkuperään. Mistä ja miten ne ovat tarkkaan ottaen tulleet, ei tiedetä. Dna-tutkimuksen perusteella ne eivät näytä olevan mistään yhdysvaltalaisesta eläintarhasta.

Niilinkrokotiileja on kuitenkin viime vuosina tuotu Etelä-Afrikasta ja Madagaskarilta muun muassa Floridan Disneyn Animal Kingdom -eläinpuistoon sekä lemmikeiksi, tutkijat kertovat. He veikkaavat, että jälkimmäinen vaihtoehto selittää löydöt.

Floridan subtrooppinen ilmasto on yksi syy siihen, että osavaltiolla on maailman eniten tulokaslajeja. Esimerkiksi burmanpython on jo vallannut Evergladesin rämealueen.

Tutkijoiden mukaan koko Meksikonlahden rannikko on niilinkrokotiilille suotuisaa elinaluetta, joten ihmissyöjäkrokotiilista saattaa tulla vielä melkoinen riesa.

”Biologina toivon, että niilinkrokotiilin ilmaantuminen herättää ihmiset tulokaslajiongelmalle. Se ei ole mikään harmiton pikkulisko”, Krysko painottaa.

Tutkimuksen julkaisi Journal of Herpetological Conservation and Biology.

Kommentit

Suomalaistutkimus osoitti, että internetin ja masennuksen välillä on noidankehä.

Tutkimuksissa on havaittu, että nettiriippuvuudella ja masennuksella on yhteys, mutta ei ole tiedetty, kumpi aiheuttaa kumman.

Nyt suomalaisnuorten tutkimus osoitti, että liiallinen internetin käyttö voi johtaa koulu-uupumukseen – ja sitä kautta edelleen masennukseen. Koulu-uupumus taas johtaa herkästi liialliseen internetin käyttöön eli digiaddiktioon.

Kyseessä on siis noidankehä, jonka alkua on vaikea kuoria esiin. ”Joillakin se alkaa netin käytöstä, toisilla taas masennuksesta”, professori Katariina Salmela-Aro Helsingin yliopistosta sanoo.

Nuori voi altistua digiaddiktiolle erityisesti, jos hän menettää kiinnostuksen koulunkäyntiin ja kokee sitä kohtaan kyynisyyttä, tutkijat toteavat Suomen Akatemian tiedotteessa.

”Digiriippuvuus tarkoittaa sitä, että nuori kokee internetin häiritsevän elämäänsä”, Salmela-Aro selittää. Tällöin netin imu on niin voimakas, ettei nuori pysty pysymään loitolla vaikka haluaisi.

Tutkijoiden mukaan digiaddiktion ja koulu-uupumuksen väliseen ongelmaan on tärkeää puuttua yläkouluiässä. Tehokkain tapa ylläpitää nuorten mielenterveyttä ja ehkäistä nuorten liiallista internetin käyttöä on oppilaiden sitouttaminen koulunkäyntiin, opiskeluinnon rakentaminen sekä koulu-uupumuksen ehkäiseminen.

Internet on tärkeä väline, mutta sen hallintaa pitää opetella, myös koulussa, Salmela-Aro kiteyttää.

”Olisi hyvä saada rauta-lankaohjeet, joita opettajat voisivat hyödyntää”, hän lisää.

Tutkimukseen osallistui 1 702 helsinkiläistä 12–14-vuotiasta koululaista ja 1 636 16–18-vuotiasta 51 koulusta.

Masennusoireet ja myöhäisnuoruuden koulu-uupumus ovat tutkimuksen mukaan yleisempiä tytöillä kuin pojilla. Pojat taas kärsivät tyttöjä enemmän liiallisesta internetin käytöstä.

Tutkimuksen julkaisi Journal of Youth and Adolescence.

Kommentit

Brittitutkijat jäljittivät kasvojen kehitystä 6 000 ihmisen perimästä.

Peruna, kyömy, pieni pysty hyppyri. Nenissä on eroja, ja brittitutkijat paikansivat nyt neljä geeniä, jotka ohjaavat, minkälainen tuulenhalkoja ihmiselle kasvaa.

Nenänmuodostajat löytyivät, kun Lontoon University Collegen tutkijat analysoivat 6 000:n Latinalaisessa Amerikassa asuvan miehen ja naisen perimää.

Paljastui, että dchs2, runx2, gli3 ja pax1 -geenit vastaavat nenän leveydestä ja terävyydestä. Gli3 säätelee eniten sierainten leveyttä. Runx2 taas kasvattaa erityisesti luuta nenänvarteen.

Lisäksi tutkijat paikansivat geenin, joka vaikuttaa leuan malliin.

"Näiden geenien paikantaminen auttaa kutomaan kehityspolkua neandertalilaisista nykyihmiseen. Tulos auttaa myös ymmärtämään, miten geenit muovaavat ulkonäköämme, mikä on tärkeää esimerkiksi rikostutkintamenetelmien kehittämisessä”, sanoo tutkija Kaustubh Adhikari tutkimustiedotteessa.

"On pitkään ounasteltu, että nenän muoto heijastaa ympäristöä, jossa esivanhemmat kehittyivät. Esimerkiksi eurooppalaisten suhteellisesti kapean nenän selitykseksi on esitetty kylmää, kuivaa ilmastoa. Nenän muotoon vaikuttavien geenien kautta pääsemme nyt tutkimaan asiaa”, tutkimusta johtanut professori Andrés Ruiz-Linares lisää.

Liittynyt5.12.2012
Viesti

Itsestään selvää, sanoohan jo jörkikin, että tarvitaan:
1. Nenän pituusgeeni
2. Nenän leveysgeeni
3. Nenän kyömynkokogeeni
4. Sierainten kokogeeni

Taikasienten sisältämä yhdiste tepsi potilaisiin, joita lääkkeet eikä terapia auttaneet.

Psilosybiinisienten eli niin kutsuttujen taikasienten sisältämästä, aistiharhoja aiheuttavasta psilosybiinistä saattaa olla apua depression hoidossa, esittävät brittitutkijat.

Lontoon Imperial Collegen tutkijaryhmä antoi psilosybiiniä 12 koehenkilölle, jotka olivat sairastaneet keskivaikeaa tai vaikeaa masennusta 8–30 vuoden ajan. Yhtäkään heistä tavalliset hoitokeinot, kuten masennuslääkkeet tai psykoterapia, eivät olleet auttaneet.

Kukin potilas sai psilosybiiniä ensin kymmenen milligramman testiannoksen. 25 milligramman hoitoannos annettiin viikkoa myöhemmin.

Potilas nielaisi kapselin makuuasennossa hoitopedillä, ja yhdisteen vaikutuksia vahdittiin kahden psykiatrin voimin.

Aistiharhat alkoivat ilmetä tunnin kuluessa. Ne olivat huipussaan parin–kolmen tunnin kuluttua aineen ottamisesta, sitten vaikutus hiipui.

Osa potilaista tunsi ohimenevää pahoinvointia, päänsärkyä ja lievää vainoharhaisuutta, mutta odottamattomia sivuvaikutuksia ei ilmennyt.

Koehenkilöt päästettiin kotiin kuuden tunnin kuluttua.

Viikko hoitokokeen jälkeen jokainen koehenkilö raportoi olonsa kohentuneen. Kahdeksan potilaan depressio lieveni oireettomaan vaiheeseen eli remissioon. Kolmen kuukauden kuluttua viiden potilaan sairaus oli pysynyt oireettomana.

”Tulos on varsin merkittävä, kun miettii nykyisin tarjolla olevia hoitoja”, tutkijaryhmään lukeutunut neuropsykofarmakologi Robin Carhart-Harris kommentoi Nature-lehden verkkosivulla. Esimerkiksi ssri-lääkkeillä masennusoireet lievenevät samaan tapaan noin viidennekseltä potilaista.

Kokeella testattiin paitsi psilosybiinin tehoa myös sen vaarallisuutta. ”Osoittautui, että potilaat sietävät sitä hyvin ja se on turvallista”, Carhart-Harris toteaa.

Koska taikasienet ovat Isossa-Britanniassa luokiteltu erittäin vaarallisiksi huumeiksi, myös viranomaiset kiinnittivät kokeeseen erityishuomiota. Tutkimuseettinen komitea oli niin huolissaan aineen vaikutuksista koehenkilöihin, että se määräsi heille kolmen kuukauden valvonta-ajan, tutkijat kertovat. Mitään hälyttävää ei onneksi ilmennyt.

Vaikka nämä alustavat tulokset näyttävät lupaavilta, psilosybiiniä pitää testata laajemmalla joukolla ja verrata sen vaikutuksia lumelääkkeeseen, tutkijat korostavat tutkimustiedotteessa.

Tässä koeasetelmassa jokainen koehenkilö tiesi saavansa psilosybiiniä, ja osa oli jopa kokeillut sitä aiemmin. Myöskään verrokkiryhmää ei ollut, tutkijat huomauttavat.

Pilottitutkimuksen julkaisi The Lancet Psychiatry.

Rake
Liittynyt12.3.2014
Viesti

80 -luvulla tää oli pieni muoti-ilmiö. Silloin näitä sanottiin madonlakiksi. 90 -luvulla asia palautui mieleeni parikin kertaa - mistä lie jutusta palautui. Aluksi siitä oli artikkeleita. Jonkun vuoden päästä ne oli poistetut. Sanottiin erää suositun kotimaisen bändin sitä käyttäneen jonkin aikaa.
Tätä kun vieläpä löytyykin helposti nurmialueilta.
Hih - nyt sensori ei estänyt tätä kun tää on tiedettä. Voi olla että tämäkin juttu häipyy jonkin ajan kuluttua.