<?xml version="1.0" encoding="UTF-8"?><!-- generator="wordpress/2.2.3" -->
<rss version="2.0" 
	xmlns:content="http://purl.org/rss/1.0/modules/content/"
	xmlns:dc="http://purl.org/dc/elements/1.1/"
	>
<channel>
	<title>Artikkelin Tavoitteista kommentit</title>
	<link>http://www.tiede.fi/blog/2008/05/12/tavoitteista/</link>
	<description>tiede.fi</description>
	<pubDate>Wed, 16 May 2012 23:34:06 +0000</pubDate>
	<generator>http://wordpress.org/?v=2.2.3</generator>

	<item>
		<title>Kirjoittaja: Lopun alkua - blogit - Tiede.fi</title>
		<link>http://www.tiede.fi/blog/2008/05/12/tavoitteista/#comment-90204</link>
		<dc:creator>Lopun alkua - blogit - Tiede.fi</dc:creator>
		<pubDate>Wed, 14 Mar 2012 16:45:51 +0000</pubDate>
		<guid>http://www.tiede.fi/blog/2008/05/12/tavoitteista/#comment-90204</guid>
		<description>[...] hiukkasfysiikassa tehtiin löytöjä jatkuvalla syötöllä. Moniin vuosiin hiukkasfysiikassa ei ole löydetty oikein mitään kiinnostavaa ja teoreettiset tulokset menevät nettiarkistoon heti kun ne ovat [...]</description>
		<content:encoded><![CDATA[<p>[&#8230;] hiukkasfysiikassa tehtiin löytöjä jatkuvalla syötöllä. Moniin vuosiin hiukkasfysiikassa ei ole löydetty oikein mitään kiinnostavaa ja teoreettiset tulokset menevät nettiarkistoon heti kun ne ovat [&#8230;]</p>
]]></content:encoded>
	</item>
	<item>
		<title>Kirjoittaja: Antiikista tulevaisuuteen - blogit - Tiede.fi</title>
		<link>http://www.tiede.fi/blog/2008/05/12/tavoitteista/#comment-76162</link>
		<dc:creator>Antiikista tulevaisuuteen - blogit - Tiede.fi</dc:creator>
		<pubDate>Wed, 01 Feb 2012 08:54:45 +0000</pubDate>
		<guid>http://www.tiede.fi/blog/2008/05/12/tavoitteista/#comment-76162</guid>
		<description>[...] vapaaehtoisuuteen jota motivoi se, että ne jotka tekevät enemmän töitä, saavat kunniasta (ja julkaisuista) isomman siivun. Toisinaan kysytään, kuinka paljon halu saada rahoitusta vääristää [...]</description>
		<content:encoded><![CDATA[<p>[&#8230;] vapaaehtoisuuteen jota motivoi se, että ne jotka tekevät enemmän töitä, saavat kunniasta (ja julkaisuista) isomman siivun. Toisinaan kysytään, kuinka paljon halu saada rahoitusta vääristää [&#8230;]</p>
]]></content:encoded>
	</item>
	<item>
		<title>Kirjoittaja: Vapaus ja epävarmuus - blogit - Tiede.fi</title>
		<link>http://www.tiede.fi/blog/2008/05/12/tavoitteista/#comment-5469</link>
		<dc:creator>Vapaus ja epävarmuus - blogit - Tiede.fi</dc:creator>
		<pubDate>Tue, 24 Mar 2009 16:04:45 +0000</pubDate>
		<guid>http://www.tiede.fi/blog/2008/05/12/tavoitteista/#comment-5469</guid>
		<description>[...] Erityisen miellyttävänä pidän sitä, että ei tarvitse herätä aikaisin aamulla. (Koska valtaosa teoreettisista fyysikoista tekee tutkimusta kiinnostuksesta eikä rahasta, työaikojen noudattaminen johtaisi muuten siihen, että tutkimusta tehtäisiin vähemmän.) Mutta tutkijoiden vapaus on myös oleellista tieteen edistymiselle. Ei ole mitään tiettyä polkua, jonka seuraaminen johtaisi varmasti totuuteen, eikä kellään ole ainutlaatuista viisautta, joka takaisi läpimurron. Tutkijoilla pitää olla mahdollisuus tehdä asioita, joiden merkitys ei ole heti selvä, ja esittää puolivalmiita ehdotuksia, joita kaikki eivät hyväksy. Ideat, jotka osoittautuvat hyödyllisiksi todellisuuden mallintamisessa valikoituvat tutkimuksen kentältä ja hioutuvat täsmällisempään muotoon, jonka myöhempi tutkimus sitten asettaa kirkkaampaan viitekehykseen. (Koska kyse on ihmisyhteisöstä, ideoiden arvostukseen ei tietenkään vaikuta ainoastaan se, miten hyvin ne kuvaavat todellisuutta. Ks. merkintä Tavoitteista.) [...]</description>
		<content:encoded><![CDATA[<p>[&#8230;] Erityisen miellyttävänä pidän sitä, että ei tarvitse herätä aikaisin aamulla. (Koska valtaosa teoreettisista fyysikoista tekee tutkimusta kiinnostuksesta eikä rahasta, työaikojen noudattaminen johtaisi muuten siihen, että tutkimusta tehtäisiin vähemmän.) Mutta tutkijoiden vapaus on myös oleellista tieteen edistymiselle. Ei ole mitään tiettyä polkua, jonka seuraaminen johtaisi varmasti totuuteen, eikä kellään ole ainutlaatuista viisautta, joka takaisi läpimurron. Tutkijoilla pitää olla mahdollisuus tehdä asioita, joiden merkitys ei ole heti selvä, ja esittää puolivalmiita ehdotuksia, joita kaikki eivät hyväksy. Ideat, jotka osoittautuvat hyödyllisiksi todellisuuden mallintamisessa valikoituvat tutkimuksen kentältä ja hioutuvat täsmällisempään muotoon, jonka myöhempi tutkimus sitten asettaa kirkkaampaan viitekehykseen. (Koska kyse on ihmisyhteisöstä, ideoiden arvostukseen ei tietenkään vaikuta ainoastaan se, miten hyvin ne kuvaavat todellisuutta. Ks. merkintä Tavoitteista.) [&#8230;]</p>
]]></content:encoded>
	</item>
	<item>
		<title>Kirjoittaja: Syksy</title>
		<link>http://www.tiede.fi/blog/2008/05/12/tavoitteista/#comment-2867</link>
		<dc:creator>Syksy</dc:creator>
		<pubDate>Mon, 16 Jun 2008 13:27:19 +0000</pubDate>
		<guid>http://www.tiede.fi/blog/2008/05/12/tavoitteista/#comment-2867</guid>
		<description>Minea:

Hiukkasfysiikan Standardimalli ei sisalla gravitaatiota, eika ole yhteensopiva gravitaatiota kuvaavan yleisen suhteellisuusteorian kanssa. Standardimalli ei myoskaan sisalla pimeaa ainetta (tai kykene muulla tapaa selittamaan selittamaan niita havaintoja, jotka pimea aine selittaa.)

Lisaksi Standardimalli ei toimi mielivaltaisen korkeilla energioilla. Jos vaatisi, etta Standardimalli toimii miten korkealla energiaskaalalla tahansa, niin se olisi konsistentti ainoastaan jos Higgsin hiukkanen ei vuorovaikuta lainkaan - mika ei pida paikkaansa. Standardimalli yksinaan ei siis ole matemaattisesti ristiriidaton teoria.</description>
		<content:encoded><![CDATA[<p>Minea:</p>
<p>Hiukkasfysiikan Standardimalli ei sisalla gravitaatiota, eika ole yhteensopiva gravitaatiota kuvaavan yleisen suhteellisuusteorian kanssa. Standardimalli ei myoskaan sisalla pimeaa ainetta (tai kykene muulla tapaa selittamaan selittamaan niita havaintoja, jotka pimea aine selittaa.)</p>
<p>Lisaksi Standardimalli ei toimi mielivaltaisen korkeilla energioilla. Jos vaatisi, etta Standardimalli toimii miten korkealla energiaskaalalla tahansa, niin se olisi konsistentti ainoastaan jos Higgsin hiukkanen ei vuorovaikuta lainkaan - mika ei pida paikkaansa. Standardimalli yksinaan ei siis ole matemaattisesti ristiriidaton teoria.</p>
]]></content:encoded>
	</item>
	<item>
		<title>Kirjoittaja: Minea</title>
		<link>http://www.tiede.fi/blog/2008/05/12/tavoitteista/#comment-2866</link>
		<dc:creator>Minea</dc:creator>
		<pubDate>Thu, 12 Jun 2008 11:17:57 +0000</pubDate>
		<guid>http://www.tiede.fi/blog/2008/05/12/tavoitteista/#comment-2866</guid>
		<description>Millä tavalla standardimallin pätevyysalue on rajoitettu eli miksi tarvitaan uusi teoria?

</description>
		<content:encoded><![CDATA[<p>Millä tavalla standardimallin pätevyysalue on rajoitettu eli miksi tarvitaan uusi teoria?</p>
]]></content:encoded>
	</item>
	<item>
		<title>Kirjoittaja: Syksy</title>
		<link>http://www.tiede.fi/blog/2008/05/12/tavoitteista/#comment-2865</link>
		<dc:creator>Syksy</dc:creator>
		<pubDate>Thu, 05 Jun 2008 13:14:07 +0000</pubDate>
		<guid>http://www.tiede.fi/blog/2008/05/12/tavoitteista/#comment-2865</guid>
		<description>Niin,:

Ei. Olen laittanut sulut sellaisten huomioiden ymparille, jotka ovat tekstin kannalta epaoleellisia, mutta saattavat havainnollistaa asiaa ja estaa vaarinkasitysten muodostumista.

Koen populaarin tekstin kirjoittamisen vaikeaksi siina suhteessa, etta tieteessa harjoittaa kykya ilmaista asioita mahdollisimman tarkkaan ja selkeasti, kun taas popularisoidessa on pakko yksinkertaistaa ja toisinaan sanoa asioita, jotka ovat kirjaimellisesti tulkittuina vaarin.</description>
		<content:encoded><![CDATA[<p>Niin,:</p>
<p>Ei. Olen laittanut sulut sellaisten huomioiden ymparille, jotka ovat tekstin kannalta epaoleellisia, mutta saattavat havainnollistaa asiaa ja estaa vaarinkasitysten muodostumista.</p>
<p>Koen populaarin tekstin kirjoittamisen vaikeaksi siina suhteessa, etta tieteessa harjoittaa kykya ilmaista asioita mahdollisimman tarkkaan ja selkeasti, kun taas popularisoidessa on pakko yksinkertaistaa ja toisinaan sanoa asioita, jotka ovat kirjaimellisesti tulkittuina vaarin.</p>
]]></content:encoded>
	</item>
	<item>
		<title>Kirjoittaja: Joonas</title>
		<link>http://www.tiede.fi/blog/2008/05/12/tavoitteista/#comment-2864</link>
		<dc:creator>Joonas</dc:creator>
		<pubDate>Tue, 27 May 2008 19:37:19 +0000</pubDate>
		<guid>http://www.tiede.fi/blog/2008/05/12/tavoitteista/#comment-2864</guid>
		<description>Kävin katsomassa tuota ATLAS-koeasemaa pari vuotta sitten kesällä ollessani perheen kanssa Euroopan kiertueella. On kyllä myönnettävä ehdottomasti näin fysiikan opiskelijan kannalta, että siinä vasta mahtava koje. 

Toivon hartaasti, että LHC tuo vastauksia maailmankaikkeuden olemukseen, tai edes avaa uusia kysymyksiä.</description>
		<content:encoded><![CDATA[<p>Kävin katsomassa tuota ATLAS-koeasemaa pari vuotta sitten kesällä ollessani perheen kanssa Euroopan kiertueella. On kyllä myönnettävä ehdottomasti näin fysiikan opiskelijan kannalta, että siinä vasta mahtava koje. </p>
<p>Toivon hartaasti, että LHC tuo vastauksia maailmankaikkeuden olemukseen, tai edes avaa uusia kysymyksiä.</p>
]]></content:encoded>
	</item>
	<item>
		<title>Kirjoittaja: Syksy</title>
		<link>http://www.tiede.fi/blog/2008/05/12/tavoitteista/#comment-2863</link>
		<dc:creator>Syksy</dc:creator>
		<pubDate>Mon, 26 May 2008 21:17:37 +0000</pubDate>
		<guid>http://www.tiede.fi/blog/2008/05/12/tavoitteista/#comment-2863</guid>
		<description>U:

Mutta tarkoitukseni ei ollut ilmaista ahdistusta tai tuskaa tutkimusyhteisön tilasta, kuvailla vain sitä, mikä tilanne on. (En ole siitä ahdistunut, se on vain hyväksyttävä.)</description>
		<content:encoded><![CDATA[<p>U:</p>
<p>Mutta tarkoitukseni ei ollut ilmaista ahdistusta tai tuskaa tutkimusyhteisön tilasta, kuvailla vain sitä, mikä tilanne on. (En ole siitä ahdistunut, se on vain hyväksyttävä.)</p>
]]></content:encoded>
	</item>
	<item>
		<title>Kirjoittaja: Syksy</title>
		<link>http://www.tiede.fi/blog/2008/05/12/tavoitteista/#comment-2862</link>
		<dc:creator>Syksy</dc:creator>
		<pubDate>Mon, 26 May 2008 21:10:36 +0000</pubDate>
		<guid>http://www.tiede.fi/blog/2008/05/12/tavoitteista/#comment-2862</guid>
		<description>U:

Totta, kiitos. Olen sulkuihin liian mieltynyt, yritän vähentää.</description>
		<content:encoded><![CDATA[<p>U:</p>
<p>Totta, kiitos. Olen sulkuihin liian mieltynyt, yritän vähentää.</p>
]]></content:encoded>
	</item>
	<item>
		<title>Kirjoittaja: Niin,</title>
		<link>http://www.tiede.fi/blog/2008/05/12/tavoitteista/#comment-2861</link>
		<dc:creator>Niin,</dc:creator>
		<pubDate>Fri, 23 May 2008 19:49:07 +0000</pubDate>
		<guid>http://www.tiede.fi/blog/2008/05/12/tavoitteista/#comment-2861</guid>
		<description>Syksyllä saattaa olla sellainen ongelma että hän mielellään vastaisi anonyyminä mielummin joihinkin kysymyksiin/kertoisi edellä mainitulla tavalla asioista?
Kun laittaa sulkuihin tarinoita, ne ovat ikäänkuin jonkun muun tuotantoa.
Tällaista blogia pitäessä on varmaan aika kova itsekritiikki, jopa niin kova ettei voi vastata kuin niihin asioihin, joissa ei varmasti ole väärässä.
</description>
		<content:encoded><![CDATA[<p>Syksyllä saattaa olla sellainen ongelma että hän mielellään vastaisi anonyyminä mielummin joihinkin kysymyksiin/kertoisi edellä mainitulla tavalla asioista?<br />
Kun laittaa sulkuihin tarinoita, ne ovat ikäänkuin jonkun muun tuotantoa.<br />
Tällaista blogia pitäessä on varmaan aika kova itsekritiikki, jopa niin kova ettei voi vastata kuin niihin asioihin, joissa ei varmasti ole väärässä.</p>
]]></content:encoded>
	</item>
</channel>
</rss>

