Kuva: Dennis Hlynsky

Videot paljastavat yksittäisten lintujen liikkeen parvessa.

Kaikki ovat nähneet luonnossa tai televisiossa valtavien lintuparvien upeita tanssiliikkeitä taivaalla. Ne eivät kuitenkaan ole mitään verrattuna siihen, millaisia videoita taiteilija ja professori Dennis Hlynsky on saanut aikaan.

Hän on kehittänyt tekniikkaa, jossa jokaisen yksilön liike parvessa näkyy erillisenä, ja tulos on jokseenkin ennennäkemätön. Tekniikka avannee parviälyn tutkijoillekin paljon yksityiskohtaisemman kuvan lintuparvien liikkeeseen.

Tässä upeimpia videoita.

Hlynsky on kuvannut samalla tekniikalla myös muita eläimiä, kuten matoja ja hyönteisiä.

Mahtavia esityksiä! Tulee mieleen, että linnut eivät ehkä paljoa edes törmäile eikä niiden tarvitse tehdä edes äkkimutkia törmäyksiä välttääkseen. Tuntuu, että niillä on aivoissaan "tietokone", joka pystyy ottamaan huomioon kymmenien naapurilintujen valitsemat lentoreitit ja niiden muutokset.

Siis lintujen verkostoituneiden tietokoneiden on oltava kaukana termodynaamisesta tasapainosta, itseorganisaation ja kaaoksen rajalla. Silloin ne voivat uudelleensuuntautua, korjata reittiään pienin, lähes huomaamattomin nykäyksin

Kyseessä lienee kollektiivinen parviäly, jonka salaisuuksia ei kaikkia vielä edes tunneta..

Käsikopelolla

Jani Kaaro on tiedetoimittaja ja tietokirjailija, joka tekee havaintoja tieteen maailmasta ja sen liepeiltä. Jani odottaa lukijoilta vinkkejä mielenkiintoisista tutkimuksista ja toivoo myös yhteydenottoja tieteentekijöiltä, jotka haluavat esitellä omia töitään.