On useita hiukkasfyysikkojen ja kosmologien pitämiä blogeja, jotka tarjoavat näkymän tieteelliseen tutkimukseen ja tiedeyhteisöön. Mainitsen muutaman, joita katson voivani suositella, niistä löytyy linkkejä laajempaan valikoimaan.

Blogista Backreaction http://backreaction.blogspot.com/ ovat vastuussa Bee ja Stefan. Ensiksi mainittu tutkii kvanttigravitaatiota ja sen tapaisia asioita, jälkimmäinen on tehnyt kiinteän olomuodon fysiikkaa ja raskasionifysiikkaa, ja toimii nykyään tieteellisen kustantamisen parissa. Backreactionin sävy on lämmin, ja tieteelliset selitykset ovat selkeitä ja kattavia. Uusin merkintä http://backreaction.blogspot.com/2008/02/random-browsing-online-access-t... on katsaus tieteellisten julkaisujen avoimeen saatavuuteen netissä, vanhemmista mainittakoon tieteen popularisointia käsittelevä Fact or Fiction? http://backreaction.blogspot.com/2007/11/fact-or-fiction.html .

Peter Woitin blogin Not Even Wrong http://www.math.columbia.edu/~woit/wordpress/ pääasiallinen tarjoomus on säieteorian kriittinen ruotiminen, mutta hän seuraa myös kokeellisen hiukkasfysiikan uutisia ja huhuja, ja tieteen ja populaarikulttuurin risteämistä. Woit on on taustaltaan matemaattinen fyysikko (hän ei ole nykyään aktiivinen tutkija), ja kirjoittaa myös itseään kiinnostavan matematiikan uusista suunnista ja tapahtumista. (Minä luen näitä matematiikkaa koskevia merkintöjä kiinnostuneena, mutta juuri mitään ymmärtämättä.) Tämänhetkinen merkintä http://www.math.columbia.edu/~woit/wordpress/?p=656 on kokoelma viimeaikaisia uutisia, muun muassa National Geographicin artikkelista joka esittelee Large Hadron Collideria. (Kauniita kuvia, mutta olin toivonut, että Higgsin hiukkasen kutsuminen nimellä "the God Particle" olisi jo mennyt pois muodista.) Vanhemmista nostettakoon esille Conan O'Brienin show'hun ja Colbert Reporttiin liittyvä Late Night HEP TV http://www.math.columbia.edu/~woit/wordpress/?p=653 .

Blogia A Quantum Diaries Survivor http://dorigo.wordpress.com/ kirjoittaa Tommaso Dorrigo, kokeellinen hiukkasfyysikko. Uusin merkintä http://dorigo.wordpress.com/2008/02/22/glashow-humiliates-carlucci-on-ma... tarjoaa surullista hupia Italian tiedepolitiikasta, aiemmista löytyy yksityiskohtainen kuvaus protonin rakenteesta uusimman tiedon valossa http://dorigo.wordpress.com/2008/02/19/the-proton-structure-probed-by-d0/ .

RESONAANCES http://resonaances.blogspot.com/ on nimimerkki Jesterin alla kulkevan hiukkasteoreetikon blogi fysiikan tapahtumista CERNistä katsottuna. Enimmäkseen Jester raportoi huolellisesti ja kiintoisasti seminaareista ja sen sellaisesta. Tämänpäiväinen merkintä http://resonaances.blogspot.com/2008/02/integral.html käsittelee galaksin keskustasta tulevaa gammasäteilyä, joka syntyy elektronien ja positronien annihiloituessa. Aiemmista mainittakoon henkilökohtainen arvaus siitä, mitä LHC tulee löytämään http://resonaances.blogspot.com/2007/05/lhc-roulette.html .

Osa näiden blogien merkinnöistä on suunnattu alan tutkijoille, mutta monet avautuvat muillekin kuin asiantuntijoille. (RESONAANCES lienee sisällössän ja esitystavassaan vähiten populaari.) En ole kenenkään kirjoittajista kanssa samaa mieltä kaikesta, mutta he tarjoavat hyödyllistä informaatiota ja kiintoisia näkökulmia, siedettävällä signal/noise-suhteella.