Tällä viikolla julkaistu Pisa-vertailu ei mairittele meitä. Suomi putosi ensi kertaa kärkikymmeniköstä matematiikassa, joka oli nyt 15-vuotiaiden koululaisten osaamisvertailun pääaine. Takkiin tuli myös lukutaidossa ja luonnontieteissä. Keulaan nousi liuta Aasian maita.

Turha silti ripotella tuhkaa pään päälle. Suomalaislasten osaaminen on edelleen yli OECD-maihin keskitason. Muulla on vain juostu nopeammin eikä ole unohdettu sitä, että oppiminen vaatii työtä.

Asiantuntijoiden mukaan Suomen sijoitusta nakertaa muun muassa motivaation puute. Oppilaiden sitoutuminen ja kiinnostus koulutyötä kohtaan on ollut jo pitkään laskussa. EVVK. Jotain tarttis tehdä, mutta mitä?

Pisa-tuloksia kommentoinut opetusministeri Krista Kiuru (sd) esitti ensi töikseen perusopetuksen perinpohjaista remonttia. Samaan suuntaan lausui opettajataustainen valtiovarainministeri Jutta Urpilainen (sd). Perusopetuksen opetussuunnitelman ravistelua kaipaili myös OAJ:n puheenjohtaja Olli Luukkainen.  Valtakunnallista peruskoulun opetussuunnitelmaa (POPS) uudistetaankin parhaillaan, edellinen on kymmenen vuoden takaa.

Mikä opetussuunnitelma on? Nostaisiko se Pisa-Suomen suosta?
Alkeellisimmillaan opetussuunnitelma on perusesitys siitä, miten opetus järjestetään ja mitä asioita on tarkoitus oppia. Aika usein se on luettelo opetettavista sisällöistä, joita oppikirjat sitten orjallisesti seuraavat. Luulen, että harva opettaja käyttää opetussuunnitelmia varsinaisessa työssään.

On vaikea uskoa, että opetussuunnitelmaremontilla koulu muuttuisi taas kiinnostavaksi.  Kouluhistorioitsija Jari Salminen huomauttaa kirjassaan Koulun pirulliset dilemmat (Teos 2012), että opetussuunnitelmat ovat nykyisellään epämääräisiä asiakirjoja, joiden opetusta ohjaava vaikutus on heikko. Matka opetusministerin Krista Kiurun työpöydältä koulun penkille on yksinkertaisesti liian pitkä.

Mikään kontrolli ei todellisuudessa ulotu luokkahuoneeseen. Resurssit tai opetussuunnitelmat eivät sido opettajaa. Hän loppujen lopuksi päättää mitä ja miten luokassa tehdään. Jopa 30-luvun Saksan natsihallinnolla oli aikoinaan vaikeuksia saada koululaitos näppeihinsä. Vasta kun Gestapo koputti luokan ovelle, opettajat taipuivat.

Maailma on muuttunut melkoisesti, mutta koulun käytännöt eivät. Opettajat ovat paljon vartijoina.

Kommentit (68)

SamikoKu
Liittynyt12.7.2010
Viestejä5363

Aasian kouluissa kuri on kova ja opetuksen häiriötekijät vähäisemmät.

Siellä ei mussuteta opettajalle tai auota päätä. Aasiassa opetuksen laatu on parantunut kun taas kultturiin kuuluva vanhempien arvostaminen ja aktoriteettien kunnioitus on aivan toista luokkaa kuin suomessa.

Aasia on parantanut opetuksen laatua, mutta muu on pysynyt ennallaan. Suomessa ei ole muutettu mitään, mutta opetuksen häiriötekijät on lisääntyneet.

Uskomalla tieteeseen voi olla vain hetkittäin oikeassa.
"Olet väärässä: Kirjoitusoikeutesi on peruttu."

Chair
Liittynyt6.9.2005
Viestejä2741

Suomessa opettajan työpanos saattaa keskittyä suurelta osin yhteen tai muutamaan härikköön luokassa. Muut sitten kärsivät, kun kaikki keinot häiriköiden kuriin laittamiseksi on viety.

Vatikaani erotti valtion ja kirkon tosisistaan.

Kallemans
Liittynyt6.12.2013
Viestejä3

Koko ajan kierretään tosiasiaa: jos päättäjillä (hallitus, eduskunta, kunnanvaltuustot ja -hallitukset) ei ole muuta arvostusta koulutukselle kuin säästökohteena, miksi koulukkaat siitä sen enempää välittäisivät?

Ihan sama, miten koulua retusoidaan, oppilaat antavat arvoa vain, jos heillä on läsnäoleva opettaja, opettajalla aikaa ja valtaa, ja välineet kunnossa.

Nyt alkaa säästöt näkyä, joten lopetetaan Pisaitkut.

MrKAT
Liittynyt16.3.2005
Viestejä2234

Faraday-tapetit luokkiin estämään smg-säteilyn. Kukaan ei voi txtata/soittaa luokassa kännykällä eikä kännykkään.  Työrauhalle, keskittymiselle ja ahkeruudelle elintilaa..

No joo, ongelma voi olla syvemmällä. Jos valtavan kiinnostava tietovallankumous on menossa tuolla ulkona, niin vaikea pysyä sisällä likiain keskiajan menetelmin motivoituneen rauhallisena..

Saisko motivaatiota lisää jos kutsuisi ammattivierailijoita kertomaan konkr. esimerkkejä miten matikan kaavojen hallinta jelppaa ammatissaan ?

 

Homeopatia-skandaali A-talkissa: https://www.youtube.com/watch?v=qXLTz5LhHMU

emp2
Liittynyt19.11.2012
Viestejä369
MrKAT

Faraday-tapetit luokkiin estämään smg-säteilyn. Kukaan ei voi txtata/soittaa luokassa kännykällä eikä kännykkään.  Työrauhalle, keskittymiselle ja ahkeruudelle elintilaa..

No joo, ongelma voi olla syvemmällä. Jos valtavan kiinnostava tietovallankumous on menossa tuolla ulkona, niin vaikea pysyä sisällä likiain keskiajan menetelmin motivoituneen rauhallisena..

Saisko motivaatiota lisää jos kutsuisi ammattivierailijoita kertomaan konkr. esimerkkejä miten matikan kaavojen hallinta jelppaa ammatissaan ?

 

Vastaaminen pitäisi oikeastaan aloittaa sen pohtimisesta, mittaako Pisa todella jollakin tapaa niitä taitoja, noiden avulla varmasti menestytään tulevaisuuden maailmassa. en niinkään tarkoita sitä, etteikö matematiikkaa tarvittaisi, vaan sitä, mittaako kyseisenlainen testi ja testaustilanne oppilaista niitä asioita, jotka varmasti ovat tulevan pärjäämisen avain. Tätä en ole juurikaan huomannut pohdittavan, vaan se on otettu kyseenalaistamattomana oletuksena. 

PS. Oliko muuten matikan testissä käytössä laskimet ym. apuvälineet? Vai pitikö suoriutua päässälaskutaidoilla? Jos tehtävistä piti suoriutua apuvälineittä, niin emme oikeastaan tiedä, kuinka monella meni väärin siksi, ettei päässälasku suju(joka varmasti on kännykkälaskimien ym. aikoina huonosti harjaantuva taito), ja kuinka monella siksi, ettei tiedä, miten tehtävä pitäisi laskea. 

jepajee
Liittynyt29.12.2009
Viestejä19749

Neliöjuuria ei kukaan täysijärkinen pistä päässälaskettaviksi.

 “X is powerful. It kills. Mostly x's.”

emp2
Liittynyt19.11.2012
Viestejä369
jees

Neliöjuuria ei kukaan täysijärkinen pistä päässälaskettaviksi.

Riippuu neliöjuuresta. Toisaalta jollekin ihan yksinkertainen neliö on toiselle vaikea. 

jepajee
Liittynyt29.12.2009
Viestejä19749
emp2
jees

Neliöjuuria ei kukaan täysijärkinen pistä päässälaskettaviksi.

Riippuu neliöjuuresta. Toisaalta jollekin ihan yksinkertainen neliö on toiselle vaikea. 

Vittu sä oot hukassa. Ei voi mitään. Antaa kaikkien kukkien kukkia.

 “X is powerful. It kills. Mostly x's.”

jepajee
Liittynyt29.12.2009
Viestejä19749

Ja oma sanaseni. Kun olin lukiossa, niin opetin eräälle pitkää lukevalle Pythagoraan lauseen. On se kumma juttu, kun luokkakin oli erittäin rauhallinen. Duunissa alimmalla palkkatasolla sain olla koko ajan opastamassa ties minkä vuoden insinööriopiskelijoita, lähtien siitä montako grammaa newton mahdollisesti on. (ei nyt mitään viisastelua)

Lukion jätinkin sitten kun aikuislukiossa kyseltiin kirjallisia lupia siihen ja tähän. Lisäksi luokissa meni aika pitkälti turhanpäiväiseen lässyttämiseen, jonka missaamisesta piti mennä kuuntelemaan vieläkin enemmän turhanpäiväistä lässyttämistä. Ainoa maikka joka sieltä Tapiolasta saa multa kiitettävän, oli matikan opettaja, joka oli erittäin ihmisläheinen ja älykäs, eikä kokenut velvollisuudekseen kasvattaa oppilaista kunnon ihmisiä.

Aivan liikaa turhanpäiväistä skeidaa, aivan liikaa. Enkä puhu nyt pelkästään siitä lukiosta.

Nojoo, ei se fyssanmaikkakaan mikään urpo ollut, eikä kyllä se hinttikään.

Sitten vielä siitä YLE:n mikä ilta nyt olikaan. Se opettaja oli kuin joku häirikköoppilas, oppilas pikku-besserwisser joka on opetellut poliittista jargonia, eli kaikin tavoin falsifioimattomia vastauksia ilman konkretiaa, luottaen siihen että joltain löytyy vastaus, vaikkei vastausta mitenkään kyetä spesifioimaan. Sitten on ministeri joka jauhaa samaa poliittista jargonia. Lopuksi meillä on kasvatustieteen professori joka välttää jargonin olemalla yksinkertaisesti hiljaa.

Kiurukin lässyttää että ongelma on tiedostettu jo pitkään, siis mitä helvettiä. Ongelma on tiedostettu, mutta siitä huolimatta hän katsoo ihaillen koko ohjelman nohevaa pikkukokkaria antamatta yhtään mitään muuta selitystä kuin rahoitus. Ei helvetti. Siis jos ton tason kokeeseen tarvitaan rahoitusta, niin jo on päät lahonnu siihen malliin että innovaatioita on turha odottaa enää tällä vuosisadalla. Noi asiat voi opettaa vaikka hiekkalaatikossa.

Vai eikö tosiaan ole enää varaa edes liituihin?

 “X is powerful. It kills. Mostly x's.”

jepajee
Liittynyt29.12.2009
Viestejä19749

Maikat vois oikeesti niiden ainaisten työilmapiirilässytysten sijaan alkaa oikeasti funtsimaan mikä paikka se koulu on. Se ei ole pelkästään työpaikka, ihan noin niiku matemaattisesti kun ajatellaan, niin luokkakoon kasvaessa se on sitä yhä vähemmän. Otat 1/n, jossa yksi on opettaja ja n on oppilaat ja sitten mietit sitä työssäjaksamista sen kannalta.

Ihan sama juttu näiden muidenkin virkamiesten kanssa. Pellejä kaikki poikkeuksia lukuunottamatta. Huostaanotetaan muksut ja haastetaan mamma oikeuteen, kun kehtaa reagoida varsin inhimillisesti tilanteeseen, jonka varalta on oikeen poliisitkin paikalla. "Hitto, tuli ihan puun takaa tappouhkaukset."

 “X is powerful. It kills. Mostly x's.”

emp2
Liittynyt19.11.2012
Viestejä369
jees

Vittu sä oot hukassa. Ei voi mitään. Antaa kaikkien kukkien kukkia.

Tarvitsetko neliöjuuren ottamiseen vaikkapa luvusta 25 laskimen? Tarvitsetko laskimen siihen, että ensin kohotat luvun x toiseen potenssiin ja sitten otat neliöjuuren tuosta saamastasi luvusta? 

SamikoKu
Liittynyt12.7.2010
Viestejä5363

Joojoo, huah...

Uskomalla tieteeseen voi olla vain hetkittäin oikeassa.
"Olet väärässä: Kirjoitusoikeutesi on peruttu."

jepajee
Liittynyt29.12.2009
Viestejä19749
emp2
jees

Vittu sä oot hukassa. Ei voi mitään. Antaa kaikkien kukkien kukkia.

Tarvitsetko neliöjuuren ottamiseen vaikkapa luvusta 25 laskimen? Tarvitsetko laskimen siihen, että ensin kohotat luvun x toiseen potenssiin ja sitten otat neliöjuuren tuosta saamastasi luvusta? 

 

Niin että fiilispohjalta. Aivan. Sepä se.

 “X is powerful. It kills. Mostly x's.”

jepajee
Liittynyt29.12.2009
Viestejä19749

Ja sitten seuraa pommi. Ja se on positiivinen uutinen.

Himanen vastasi jo kritiikkiini. Eli jätetään ne oikeamielisten joukon skeida kokonaan huomiotta ja otetaan vaikka sieltä luokista, ei luottohenkilöitä, vaan osaajia ja kuormitetaan heitä tarpeettoman paljon, antamalla heidän loistaa organisaatiossa, nimeltään luokka. Vaan eipä ole enää mitään hierarkista organisaatiota, vaan dynaaminen yhteisö jossa opettajan tehtävä on ymmärtää potentiaalia ja antaa heille, osaajille, aikaa parrasvaloissa. Se sparraa ja synergisoi. Eikä tarvitse teroittaa sitä osaamisen merkitystä sitten kun on käyty neljänkympin kriisi ja alkaa se uran autuas nettokausi.

Aika simppeliä, vai pitääkö pureskella vähän lisää?

Itse esimerkiksi kävin silloisen yläasteen luonnontieteiden oppimäärän ainakin tuplavauhtia kun sain vapaasti opiskella, ja vedin elektroniikan peruskurssinkin, koska halusin, eikä opettajilla ollut riittävää koulutusta siihen. Ei tosin minullakaan, mutta se olikin ensikosketus monille ja ainakin yhdelle kipinä. Sitten jouduinkin koulukotiin ja luonnontieteiden numerot laskivat jokainen, joka on kyllä perin absurdia, kun ottaa huomioon että olin jo käynyt koko yläasteen oppimäärän kokonaan.

 “X is powerful. It kills. Mostly x's.”

emp2
Liittynyt19.11.2012
Viestejä369
jees

Niin että fiilispohjalta. Aivan. Sepä se.

Jaa miltä fiilispohjalta? Mä luulin, että nyt oli puhe siitä Pisa-kokeessa olleesta tehtävästä, mutta ilmiesesti sitten ei ollutkaan. Kun siinä siis ei lopulta todellakaan tarvinnut laskinta, vaikka periaatteessa "joutui" laskemaan neliöjuuren. Sinä siis et viitannut tähän tehtävään, vaan johonkin muuhun? 

Tarvitaanko mielestäsi siinä autotallin katon pinta-alatehtävässä mielestäsi laskinta? Minusta siinä ei tarvita. Vai oliko kokeessa jokin toinen tehtävä, jossa neliöjuurita tarvittiin? Ehkä sen askelpituuden laskemisessa? No sitä mä en edes lähtis laskemaan, koska jo yleistiedon perusteella voi vastauksen tietää. Ei kukaan kävele vuorelle yli puolen metrin mittaisin loikin. 

jepajee
Liittynyt29.12.2009
Viestejä19749
emp2
jees

Niin että fiilispohjalta. Aivan. Sepä se.

Jaa miltä fiilispohjalta? Mä luulin, että nyt oli puhe siitä Pisa-kokeessa olleesta tehtävästä, mutta ilmiesesti sitten ei ollutkaan. Kun siinä siis ei lopulta todellakaan tarvinnut laskinta, vaikka periaatteessa "joutui" laskemaan neliöjuuren. Sinä siis et viitannut tähän tehtävään, vaan johonkin muuhun? 

Tarvitaanko mielestäsi siinä autotallin katon pinta-alatehtävässä mielestäsi laskinta? Minusta siinä ei tarvita. Vai oliko kokeessa jokin toinen tehtävä, jossa neliöjuurita tarvittiin? Ehkä sen askelpituuden laskemisessa? No sitä mä en edes lähtis laskemaan, koska jo yleistiedon perusteella voi vastauksen tietää. Ei kukaan kävele vuorelle yli puolen metrin mittaisin loikin. 

No anna mulle 6835. neliöluku niin jatketaan keskustelua. (Puhuin tuolla kyllä pythagoraasta.)

 “X is powerful. It kills. Mostly x's.”

emp2
Liittynyt19.11.2012
Viestejä369
jees
emp2
jees

Niin että fiilispohjalta. Aivan. Sepä se.

Jaa miltä fiilispohjalta? Mä luulin, että nyt oli puhe siitä Pisa-kokeessa olleesta tehtävästä, mutta ilmiesesti sitten ei ollutkaan. Kun siinä siis ei lopulta todellakaan tarvinnut laskinta, vaikka periaatteessa "joutui" laskemaan neliöjuuren. Sinä siis et viitannut tähän tehtävään, vaan johonkin muuhun? 

Tarvitaanko mielestäsi siinä autotallin katon pinta-alatehtävässä mielestäsi laskinta? Minusta siinä ei tarvita. Vai oliko kokeessa jokin toinen tehtävä, jossa neliöjuurita tarvittiin? Ehkä sen askelpituuden laskemisessa? No sitä mä en edes lähtis laskemaan, koska jo yleistiedon perusteella voi vastauksen tietää. Ei kukaan kävele vuorelle yli puolen metrin mittaisin loikin. 

No anna mulle 6835. neliöluku niin jatketaan keskustelua. (Puhuin tuolla kyllä pythagoraasta.)

Pythagoraskaan ei taida tehdä neliöjuuri yhden laskemista ilman laskinta erityisen vaikeaksi. Minusta tuon autotallitehtävän oikean vastauksen pystyy selvittämään ilman hankalien neliöjuurien laskemista. Mutta toki tarvitaan käsitys siitä, mitä on neliöjuuri. Ja siitäkin, miten suorakulmaisen kolmion hypotenuusa lasketaan. Mainitsemaasi neliöjuuren ottamista luvusta 6835 ei minusta tehtävässä tarvita. Mutta voihan olla, että olen väärässä. Missä kohtaa tehtävässä sinusta törmää tuohon? 

SamikoKu
Liittynyt12.7.2010
Viestejä5363

KOMUKKA!

Anteeksi, ajattelin vaan kokeilla ton jeesin innoittaman, että onko tuo sana alkanut taas toimia palstapäivityksen jälkeen.

Edit: toimiihan se. :)

Uskomalla tieteeseen voi olla vain hetkittäin oikeassa.
"Olet väärässä: Kirjoitusoikeutesi on peruttu."

jepajee
Liittynyt29.12.2009
Viestejä19749
emp2

Pythagoraskaan ei taida tehdä neliöjuuri yhden laskemista ilman laskinta erityisen vaikeaksi. Minusta tuon autotallitehtävän oikean vastauksen pystyy selvittämään ilman hankalien neliöjuurien laskemista. Mutta toki tarvitaan käsitys siitä, mitä on neliöjuuri. Ja siitäkin, miten suorakulmaisen kolmion hypotenuusa lasketaan. Mainitsemaasi neliöjuuren ottamista luvusta 6835 ei minusta tehtävässä tarvita. Mutta voihan olla, että olen väärässä. Missä kohtaa tehtävässä sinusta törmää tuohon? 

Laskemista? Sekö on sun käsityksesi laskemisesta, että joissain joukoissa toisten lukujen laskeminen on toisia helpompaa? Siinä tapauksessa pieni tukiopetus on paikallaan. Jotta jokin luvun voi sanoa kuulua johonkin joukkoon, sen on täytettävä samat vaatimukset kuin joukon kaikkien muidenkin lukujen, eli toisen luvun kuuluminen toisen luvun kanssa samaan joukkoon ei voi olla missään tapauksessa toista haastavempaa, vaan maksimissaan työläämpää.

Nyt jos me leikitään että neliöjuuri on rationaalinen, niin aika kauaksi päädytään tavoitteista. Itse asiassa ääretöntäkin kauemmaksi.

Sinä mietit käytetäänkä laskinta, johon sanoin että näetkö siinä neliöjuurta, josta voit päätellä tarvitaanko siinä laskinta.

Huoh.

 “X is powerful. It kills. Mostly x's.”

MrKAT
Liittynyt16.3.2005
Viestejä2234

Tekniikka pois käsistä luokissa !

"Suomen Pisa-menestystä tutkineen Lavosen mukaan tietotekniikan lisääminen opetuksessa olisi päinvastoin käänne huonompaan: Pisa-data kertoo, että niissä maissa, joissa tietokoneita käytetään paljon opetuksessa, Pisa-tulokset ovat itseasiassa huonompia kuin maissa, joissa luotetaan vanhaan kunnon pänttäämiseen."
- http://yle.fi/uutiset/tietotekniikan_lisaaminen_kouluissa_saattaisi_vain_heikentaa_oppimistuloksia/6974545

Homeopatia-skandaali A-talkissa: https://www.youtube.com/watch?v=qXLTz5LhHMU

jepajee
Liittynyt29.12.2009
Viestejä19749

Lavonen siis haluaa leikkiä ettei tietokoneita ole olemassa. Aasiassa niitä ei saa kahden dollarin kuukausipalkalla oikeen mitenkään, joten innostus opiskella tulee aikalailla siitä että tarttis rikkoa palikoita böördeillä.

(Tosin Kiinassa videopelit on ollu kiellettyjä jo jonkin aikaa, kuten Brasiliassakin eri järjestelyin.)

 “X is powerful. It kills. Mostly x's.”

emp2
Liittynyt19.11.2012
Viestejä369
jees
emp2

Pythagoraskaan ei taida tehdä neliöjuuri yhden laskemista ilman laskinta erityisen vaikeaksi. Minusta tuon autotallitehtävän oikean vastauksen pystyy selvittämään ilman hankalien neliöjuurien laskemista. Mutta toki tarvitaan käsitys siitä, mitä on neliöjuuri. Ja siitäkin, miten suorakulmaisen kolmion hypotenuusa lasketaan. Mainitsemaasi neliöjuuren ottamista luvusta 6835 ei minusta tehtävässä tarvita. Mutta voihan olla, että olen väärässä. Missä kohtaa tehtävässä sinusta törmää tuohon? 

Laskemista? Sekö on sun käsityksesi laskemisesta, että joissain joukoissa toisten lukujen laskeminen on toisia helpompaa? Siinä tapauksessa pieni tukiopetus on paikallaan. Jotta jokin luvun voi sanoa kuulua johonkin joukkoon, sen on täytettävä samat vaatimukset kuin joukon kaikkien muidenkin lukujen, eli toisen luvun kuuluminen toisen luvun kanssa samaan joukkoon ei voi olla missään tapauksessa toista haastavempaa, vaan maksimissaan työläämpää.

 

Nyt jos me leikitään että neliöjuuri on rationaalinen, niin aika kauaksi päädytään tavoitteista. Itse asiassa ääretöntäkin kauemmaksi.

Sinä mietit käytetäänkä laskinta, johon sanoin että näetkö siinä neliöjuurta, josta voit päätellä tarvitaanko siinä laskinta.

 

Huoh.

Mopo villissä vauhdissa? Montakohan kierrosta sä oot pyörittänyt päässäsi jotakin itse kehittelemääsi kuvitteellista ajattelua, jota yrität nyt sovittaa minuun?

Se olit muuten sinä - en minä - joka esitit, ettei neliöjuuria ole tapana päässä laskea. Eli sinä ilmeisesti näit jossakin jonkun neliöjuuren näissä Pisa-tehtävissä. Tai jossakin. Itselläni oli tätä laskimen käyttöä pohtiessani ihan muut laskutoimitukset mielessä. Vai onko väitteesi, että kaiken muun kyllä voi olettaa päässä laskien sujuvan mallikaasti peruskoululaisilta paitsi neliöjuurien? No jaa. Ehkäpä en edes yritä ymmärtää, millaisia ratoja ajatuksesi kiertävät. 

 

jepajee
Liittynyt29.12.2009
Viestejä19749
emp2

Mopo villissä vauhdissa? Montakohan kierrosta sä oot pyörittänyt päässäsi jotakin itse kehittelemääsi kuvitteellista ajattelua, jota yrität nyt sovittaa minuun?

Se olit muuten sinä - en minä - joka esitit, ettei neliöjuuria ole tapana päässä laskea. Eli sinä ilmeisesti näit jossakin jonkun neliöjuuren näissä Pisa-tehtävissä. Tai jossakin. Itselläni oli tätä laskimen käyttöä pohtiessani ihan muut laskutoimitukset mielessä. Vai onko väitteesi, että kaiken muun kyllä voi olettaa päässä laskien sujuvan mallikaasti peruskoululaisilta paitsi neliöjuurien? No jaa. Ehkäpä en edes yritä ymmärtää, millaisia ratoja ajatuksesi kiertävät. 

Sen siitä saa kun antaa naiselle äänioikeuden.

Mitäs vitun induktiota sä nyt oikeen sovellat mun pääni sisällä. Sanoin jo saatanan selkeästi että sinä pohdit käytettiinkö laskinta, johon sanoin, lehmä, että päättele siitä. Nyt sitten olen selkeästi ajatellut jotain jonka olet alusta loppuun ajatellut.

Ja tuodaan nyt esiin se irrationaalisuus. Jos sitä esiintyy, niin on hyvin sadistista lähteä laittamaan toista ratkomaan niitä päässälaskuina, ainakaan ilman niitä taulukoita.

 “X is powerful. It kills. Mostly x's.”

jepajee
Liittynyt29.12.2009
Viestejä19749

Naisten kanssa väittely on kyllä niin turhauttavaa. Pitää käydä joka ikinen kulma lävitse jotta ollaan nyt varmasti saatu asia päätökseen, kun miesten kanssa riittää että ylipäätään tuo jotain uutta keskusteluun.

 “X is powerful. It kills. Mostly x's.”

emp2
Liittynyt19.11.2012
Viestejä369
jees

Sen siitä saa kun antaa naiselle äänioikeuden.

  Et siis ilmeisesti tunne oikein pärjääväsi normaalissa keskustelussa, kun noudut turvautumaan tällaiseen?  

Mitäs vitun induktiota sä nyt oikeen sovellat mun pääni sisällä. Sanoin jo saatanan selkeästi että sinä pohdit käytettiinkö laskinta, johon sanoin, lehmä, että päättele siitä. Nyt sitten olen selkeästi ajatellut jotain jonka olet alusta loppuun ajatellut.

 

Johon siis minä vastasin, ettei ainakaan siihen autotallitehtävään oikein vastaaminen edellyttänyt mielestäni minkään sellaisen neilöjuuren laskemista, johon tarvittaisiin laskin. So? Mitä minu. Olisi siis pitänyt tässä päätellä? Että koska periaatteessa neliöjuurien laskeminen saattaa olla vaikeaa, on oletettavaa, että minkä tahansa sellaisen tehtävän ratkaisemiseen, jossa neliöjuuri pitää laskea, on käytettävä laskinta? 

 

Ja tuodaan nyt esiin se irrationaalisuus. Jos sitä esiintyy, niin on hyvin sadistista lähteä laittamaan toista ratkomaan niitä päässälaskuina, ainakaan ilman niitä taulukoita.

 

Edelleenkään en pidä erityisen sadistisena sitä, että pitää laskea päässä vaikkapa neliöjuuri luvusta 1 tai vaikka 25. Vai viittaatko kenties tässä taulukolla kertotauluun? 

emp2
Liittynyt19.11.2012
Viestejä369
jees

Naisten kanssa väittely on kyllä niin turhauttavaa. Pitää käydä joka ikinen kulma lävitse jotta ollaan nyt varmasti saatu asia päätökseen, kun miesten kanssa riittää että ylipäätään tuo jotain uutta keskusteluun.

No on miesten kanssakin aika turhauttavaa keskustella, kun ensin pitää käyttää julmetusti aikaa siitä keskustelemiseen, voiko naisen kanssa keskustella. Sehän se taas tässäkin oli niin erinomaisen tärkeä kulma tuoda esiin. Ei kovinkaan uusi, mutta niinpä vain sinäkin taas kerran tunsit tarvetta sen sanoa. 

jepajee
Liittynyt29.12.2009
Viestejä19749

Nainen kysyy mieheltä kauppaan lähtiessään että haluaako mies että hän tuo jotain sieltä. Tuo jotain, tai kaljaa.

Mies ei kysy naiselta kauppaan lähtiessään haluaako hän jotain, vaan pyytää anteeksi kotiin tultuaan, jotta ylipäätään kerkeää ostamaan jotain, tai kaljaa.

 “X is powerful. It kills. Mostly x's.”

emp2
Liittynyt19.11.2012
Viestejä369
jees

Ei saatanan saatana.

Jos miehen ja naisen keskinäinen kommunikaatio ei toimi, niin mistä päättelet, että vika löytyy nimenomaan naisesta? Tosin sulla taitaa olla vastaavia vaikeuksia kommunikaatiossasi miesten kanssa. Ainakin tällä keskustelupalstalla olen moista havainnut.

jepajee
Liittynyt29.12.2009
Viestejä19749

Mulla on kyllä itse asiassa tällä hetkellä kolme naista ja se johtuu siitä että osaan pyytää anteeksi.

Sori.. Neljä. Yksi tosin on vielä teini-iässä.

..Nojoo. Sanon kyllä kaikille ettei kiinnosta seurustella. Se teini onkin jo löytänyt omanikäistänsä seuraa ilmeisesti ja ainoa asia mitä minulla on siihen sanoa, on että hyvä, koska hän on kaunis ja ihana ihminen, mutta tarvitsee jonkun muistuttamaan siitä, joka onkin osa hänen viehätysvoimaansa.

 “X is powerful. It kills. Mostly x's.”

emp2
Liittynyt19.11.2012
Viestejä369
jees

Mulla on kyllä itse asiassa tällä hetkellä kolme naista ja se johtuu siitä että osaan pyytää anteeksi.

 

Sori.. Neljä. Yksi tosin on vielä teini-iässä.

 

..Nojoo. Sanon kyllä kaikille ettei kiinnosta seurustella. Se teini onkin jo löytänyt omanikäistänsä seuraa ilmeisesti ja ainoa asia mitä minulla on siihen sanoa, on että hyvä, koska hän on kaunis ja ihana ihminen, mutta tarvitsee jonkun muistuttamaan siitä, joka onkin osa hänen viehätysvoimaansa.

Jaa. On mullakin kolme miestä. Ne jopa on kaikki täysi-ikäisiä. Hyvin toimii kommunikaatio. Mitä ajattelit nyt tällä todistavasi? Tai miten tämä liittyy aiheeseen? 

jepajee
Liittynyt29.12.2009
Viestejä19749

Osoittaa suurta luonnetta käydä henkilöön ja sen jälkeen kieltää puolustautuminen irrelevanttina.

(Ja koska olet vastaamassa että minähän sinua lehmäksi haukuin ja osoitin misoygyniaa, niin vastaan että niin todentotta tein.)

Mitä se osoittaa? Mitä mikään osoittaa, kun et mistään mitään ymmärrä. Nainen saa kymmenen lasta elämänsä aikana puhtaasti laittamalla silmät kiinni ja haarat levälteen bussipysäkillä väestöntiheydestä riippumatta, joten mitä sekään nyt sitten todistaa.

Ei sillä todistuksella ole mitään merkitystä, kun todellisuudessa muodostan pareja ja rikon niitä halutessani. Sitä kutsutaan karismaksi.

..Ja karisma ja viehätys ei sitten ole sama asia. Viehättävyys huokuu ihmisestä tahtomattaan, kun karismaattinen voi yksinkertaisesti valita kenen kanssa tulee toimeen, vaikkei toinen sitä haluaisikaan.

Jos totta puhutaan, niin osa kavereistakin haluaa viedä perheelleensä näytille, vain koska heillä on huono omatunto.

Ja tosissaan se on aika iso markkeri psykopatiasta. Nyt tuleekin se vaikea osuus. Olenko eka kusipää ja sitten mukava sen takia että tiedostan olevani psykopaatti, vai siksi että en ole psykopaatti. Saat ihan itse päättää, siihen en puutu. Vai puutuinko jo?

 “X is powerful. It kills. Mostly x's.”

emp2
Liittynyt19.11.2012
Viestejä369
jees

Osoittaa suurta luonnetta käydä henkilöön ja sen jälkeen kieltää puolustautuminen irrelevanttina.

? itsepähän katsoit asialliseksi kommentoida täysin neutraalia kommenttiani sanoilla " vittu sä oot hukassa". Ilmeisesti tässä siis kritisoit omaa tapaasi toimia? 

Mitä se osoittaa? Mitä mikään osoittaa, kun et mistään mitään ymmärrä. Nainen saa kymmenen lasta elämänsä aikana puhtaasti laittamalla silmät kiinni ja haarat levälteen bussipysäkillä väestöntiheydestä riippumatta, joten mitä sekään nyt sitten todistaa.

Ja tämä liittyy Pisaan - miten? 

 

Ei sillä todistuksella ole mitään merkitystä, kun todellisuudessa muodostan pareja ja rikon niitä halutessani. Sitä kutsutaan karismaksi.

Sinusta siis kyvyssäsi solmia parisuhde on jotain ihailtavaa? 

 

..Ja karisma ja viehätys ei sitten ole sama asia. Viehättävyys huokuu ihmisestä tahtomattaan, kun karismaattinen voi yksinkertaisesti valita kenen kanssa tulee toimeen, vaikkei toinen sitä haluaisikaan.

Todista sanasi tulemalla toimeen edes jonkun tämän palstan keskustelijan kanssa.

Ja tosissaan se on aika iso markkeri psykopatiasta. Nyt tuleekin se vaikea osuus. Olenko eka kusipää ja sitten mukava sen takia että tiedostan olevani psykopaatti, vai siksi että en ole psykopaatti. Saat ihan itse päättää, siihen en puutu. Vai puutuinko jo?

Pitäisikö minun jostain syystä olla kiinnostunut tällaisista kysymyksistä? Kieri ihan rauhassa omissa liemissäsi. Ei kosketa minua. 

jepajee
Liittynyt29.12.2009
Viestejä19749

Vastasit jo. Annoin kaksi vaihtoehtoa sulle. Joko miettiä mitä sanon, tai olla miettimättä mitä sanon. Mutta siitä huolimatta mäkätät yhä kuin mikäkin ämmä siinä.

Jos 5*5=25 ja kysyn paljonko on 5*5, ja vastaat 25, niin laskitko sen, pässi. Neliöluvun juuri nyt vain sattuu olemaan rationaalinen. Se ei tee siitä sen helpompaa laskea, eikä sen arvioimiseen ei voida käyttää siihen käytettyä aikaa. Siihen käytetään sitten työkaluja, joiden osaamisesta voin vain haaveilla. (Neliöjuuri, kuten jakolaskukin ovat perin kummallisia operaatioita.) Jos ne on määritelmällisesti lukuja..., niin onko niitä nyt sitten helppo laskea?

Ja luuletko sä ihan oikeasti että sä olet oikeutettu esittämään mitään vaatimuksia.

E: Siis n^2 on neliöluku.. Alkaa sekoilemaan jo ihan huolella. Pointti oli nyt kuitenkin se että eka tulee luonnolliset luvut, sitten kokonaisluvut, sitten rationaaliluvut ja lopuksi reaaliluvut. (kompleksi) Neliöjuuren lähes jokainen vastaus on reaaliluku, jolloin sen kohteleminen luonnollisena lukuna ei paljoa kerro neliöjuuresta.

 “X is powerful. It kills. Mostly x's.”

emp2
Liittynyt19.11.2012
Viestejä369
jees

Jos 5*5=25 ja kysyn paljonko on 5*5, ja vastaat 25, niin laskitko sen, pässi. Neliöluvun juuri nyt vain sattuu olemaan rationaalinen.

Niin. Mitä yrität tässä nyt sanoa? Että olisi sadistista vaatia oppilaita laskemaan 5 kertaa 5 ilman laskinta? Vai mikä mahtaa olla pointtisi? Tuskinpa kukaan tuossa Pisa-kokeessa myöskään itse kehitti sitä Pythagoraan lausetta. Kunhan vain muistivat sen matikantunnneiltaan. 

Ja luuletko sä ihan oikeasti että sä olet oikeutettu esittämään mitään vaatimuksia.

Mitä mielestäsi olen sinulta vaatinut? 

jepajee
Liittynyt29.12.2009
Viestejä19749

Pythagoraan lause ei vitun pässi ole mikään operaatio tai luku. On determinantteja, eli operaatioita ja indeterminantteja, eli numeroita. Pythagoraan lause ei ole näistä kumpikaan ja vaatii todistuksen, joka annetaan, jotta sitä voidaan pitää totena.

Jos se vain läntätään eteen ja sanotaan että tossa on sulle matikkaa, niin siitä tulee juuri niin vaikeaa kuin sinä olet. 

Hyvästi apina, mulla ei ole enää lisättävää.

Ja lisää sekoilua. Numeroistakin melkein jokainen pitää todistaa. Luonnolliset luvut ovat ainoat joita ei tarvitse todistaa.

 “X is powerful. It kills. Mostly x's.”

emp2
Liittynyt19.11.2012
Viestejä369
jees

Pythagoraan lause ei vitun pässi ole mikään operaatio tai luku. On determinantteja, eli operaatioita ja indeterminantteja, eli numeroita. Pythagoraan lause ei ole näistä kumpikaan ja vaatii todistuksen, joka annetaan, jotta sitä voidaan pitää totena.

 

Jos se vain läntätään eteen ja sanotaan että tossa on sulle matikkaa, niin siitä tulee juuri niin vaikeaa kuin sinä olet. 

 

Hyvästi apina, mulla ei ole enää lisättävää.

 

Ja lisää sekoilua. Numeroistakin melkein jokainen pitää todistaa. Luonnolliset luvut ovat ainoat joita ei tarvitse todistaa.

Miten kaikki tämä pölinä mahtaa liittyä siihen, onko Pisa-tehtävistä pääteltävissä se, oliko laskimen käyttäminen kokeessa sallittua? 

jepajee
Liittynyt29.12.2009
Viestejä19749

No siten että kun pärjätään sormilla, niin ei tarvita laskinta. Jos viljellään peikkoja matikankirjaan, niin voidaan olettaa että osa säikähtää.

Se on ihan sama kuin näissä katastrofeissa. Niitä pitää käsitellä lasten kanssa, ettei ne jää yksin pohtimaan ylivoimaisten tuntemustensa kanssa.

 “X is powerful. It kills. Mostly x's.”

MrKAT
Liittynyt16.3.2005
Viestejä2234
SamikoKu

Ei ollu. Kuten sielläkin korjauksen kursiivina kerrotaan, niin osuutensa  on vain muutama % ja pisteissä se on (muualta tieto:) 2-3 pistettä kokonaistulokseen, käytännössä ei selitä eroja ja romahdusta juuri mitenkään, nehän oli kymmeniä pisteitä..

 

Homeopatia-skandaali A-talkissa: https://www.youtube.com/watch?v=qXLTz5LhHMU

MrKAT
Liittynyt16.3.2005
Viestejä2234

Vois ajatella niin että apuvälineet hiukan auttaa tai nopeuttaa. Mutta mutta. Päätyö on tehtävä omilla lihaksilla, tässä "aivolihaksilla". Pyörä tai kännykkä ei voi kasvattaa lihaksia/ "aivolihaksia" puolestasi.
Oli kuinka hienot pelit ja vehkeet, ne ei voi raataa puolestasi. Ja hienon vauhdikkaan pelin katsominen sohvaperunana ei kasvata lihaksia.

Sun on raadettava/päntättävä mieleen ITSE.

Supersellin menestys sattui pahaan saumaan PISAn kanssa. Heidän tuotteensa aiheuttaa riippuvuutta kuin alkoholi. Entäs jos Alko/Olvi/Hartwall/pienpanimo olisi saanut 2 miljardin projektin ? Hehkutettaisiinko täällä samalla mitalla miten "kaikkien nuorten on opetettava juomaan ja panemaan olutta koulussa ja kotona".

Homeopatia-skandaali A-talkissa: https://www.youtube.com/watch?v=qXLTz5LhHMU

CE-hyväksytty
Liittynyt30.4.2005
Viestejä27413
emp2
jees

Niin että fiilispohjalta. Aivan. Sepä se.

Jaa miltä fiilispohjalta? Mä luulin, että nyt oli puhe siitä Pisa-kokeessa olleesta tehtävästä, mutta ilmiesesti sitten ei ollutkaan. Kun siinä siis ei lopulta todellakaan tarvinnut laskinta, vaikka periaatteessa "joutui" laskemaan neliöjuuren. Sinä siis et viitannut tähän tehtävään, vaan johonkin muuhun? 

Tarvitaanko mielestäsi siinä autotallin katon pinta-alatehtävässä mielestäsi laskinta? Minusta siinä ei tarvita. Vai oliko kokeessa jokin toinen tehtävä, jossa neliöjuurita tarvittiin? Ehkä sen askelpituuden laskemisessa? No sitä mä en edes lähtis laskemaan, koska jo yleistiedon perusteella voi vastauksen tietää. Ei kukaan kävele vuorelle yli puolen metrin mittaisin loikin. 

Siinä autotallitehtävässä oli toki kyse neliöjuuren laskemisesta, mutta tarkkaa lukua ei tarvitse kun älyää haarukoida valmiista vaihtoehdoista oikean.

Askelpituustehtävässä luvuista näki että vastaus on oltava yli puoli metriä. Dekadivirhehän sellaisessa tehtävässä tulee helposti, mutta pilkunpaikalla ei siinä merkitystä olekaan kun valmiiksi on tieto ihmisen askeleen mitasta.

Support Soldiers Of Odin Ry Tampere: "Jos tilanne että meitä vastaan hyökätään niin me piiritetään ja hyökätään ensin." :D:D

CE-hyväksytty
Liittynyt30.4.2005
Viestejä27413
jees

Naisten kanssa väittely on kyllä niin turhauttavaa. Pitää käydä joka ikinen kulma lävitse jotta ollaan nyt varmasti saatu asia päätökseen, kun miesten kanssa riittää että ylipäätään tuo jotain uutta keskusteluun.

Niin oletko sinä siis sitä mieltä että näissä pisa-tehtävissä tarvittiin ja sai käyttää laskukonetta, vai oletko sitä mieltä että tehtävien laatijat eivät ole täysjärkisiä. Vai onko niin, että se alkuperäinen neliöjuurijuttusi ei liittynyt mihinkään mitenkään?

Support Soldiers Of Odin Ry Tampere: "Jos tilanne että meitä vastaan hyökätään niin me piiritetään ja hyökätään ensin." :D:D

jepajee
Liittynyt29.12.2009
Viestejä19749
CE-hyväksytty
jees

Naisten kanssa väittely on kyllä niin turhauttavaa. Pitää käydä joka ikinen kulma lävitse jotta ollaan nyt varmasti saatu asia päätökseen, kun miesten kanssa riittää että ylipäätään tuo jotain uutta keskusteluun.

Niin oletko sinä siis sitä mieltä että näissä pisa-tehtävissä tarvittiin ja sai käyttää laskukonetta, vai oletko sitä mieltä että tehtävien laatijat eivät ole täysjärkisiä. Vai onko niin, että se alkuperäinen neliöjuurijuttusi ei liittynyt mihinkään mitenkään?

Sinä se sitten olet pragmaattinen, naurettavuuteen saakka. En ollut edes katsonut koetta. Jos nyt annetaan lapsille vain laskuja joiden tulokset välituloksineen ovat kokonaislukuja, ja käytetään operaatioita joilla harvemmin saadaan kokonaislukuja, niin tällöin ymmärrys siitä mitä tehdään on väärä, vaikka kyky soveltaa kehittyisikin. Sen takia aikoja sitten tehtiin Ranskan mallin mukainen uudistus ja matematiikassa painotettiin teoreettista osaamista. Lopulta hiffattiin ettei lasten kypsyys ole riittävä ja teoreettinen pohja sekoitti osan pään niin pahasti, ettei edes soveltaminen onnistunut, jolloin syntyi kahtia jakautunut matemaattinen kenttä jossa osalla ei ollut minkäänlaista käsitystä mistään. Samankaltaisena pidän sitä eroa mälsien kaavojen pyörittelyiden ja hyperaktiivisen ympäristön vaatimuksien eroa. Implikaatiot ovat kyllä huomattavasti syvemmät ja muksut pitääkin opettaa rötväämään, jotteivat he pitäisi immeisiään stimulantteina. (Eli jengistä kasvatetaan sieluttomia robotteja joiden inhimillisyys riippuu heidän käytöksestään. Ja jos et tiennyt, niin se on loogisesti täysin mahdoton yhtälö, sillä käyttäytymistä hallitsee merkittävästi tunteet.)

Ainiin. Mitäköhän mä lässytän. Ei mulla ole sulle mitään asiaa, kun sulle tässä on pareto-tehokas pohja, jolloin mikä tahansa vastaus muuttaa voimasuhteita.

Vuoden tunnari http://www.youtube.com/watch?v=lrRDsuULUgA

 “X is powerful. It kills. Mostly x's.”

CE-hyväksytty
Liittynyt30.4.2005
Viestejä27413

Eli oikea vastaus oli arvuutteluistani se viimeinen. Juttusi ei liittynyt mihinkään. Kunhan paskaa jauhat huomiota hakeaksesi, pikkumies.

Support Soldiers Of Odin Ry Tampere: "Jos tilanne että meitä vastaan hyökätään niin me piiritetään ja hyökätään ensin." :D:D

jepajee
Liittynyt29.12.2009
Viestejä19749

Tässä vaiheessa vastauksesi on aika triviaali.

 “X is powerful. It kills. Mostly x's.”

jepajee
Liittynyt29.12.2009
Viestejä19749

Yritä jo ymmärtää ettet sä kykene johdattelemaan mua. Siinä missä sulla oli jo lähtökohtaisesti vain yksi vastaus, katoin minä jokaisen, pikkumies.

 “X is powerful. It kills. Mostly x's.”

jepajee
Liittynyt29.12.2009
Viestejä19749

Rakentavana neuvona antaisin sulle CE ottaa enemmän oppia itsestäni, niin saattaisit oppia enemmän itsestäsi. Toisin kuin sinua, minua kykenee kritisoimaan. Se ei johdu siitä että olisin huonompi, vaan siitä että olen selkeämpi. Kun katson omia viestejäni ja vertaan niitä sinun viesteihisi, niin näen selkeämmän kehityskaaren omien viestieni suhteen, kuin omiesi.

Any fool can criticize, condemn and complain - and most fools do.

 “X is powerful. It kills. Mostly x's.”

CE-hyväksytty
Liittynyt30.4.2005
Viestejä27413

Vai niin.

Support Soldiers Of Odin Ry Tampere: "Jos tilanne että meitä vastaan hyökätään niin me piiritetään ja hyökätään ensin." :D:D

jepajee
Liittynyt29.12.2009
Viestejä19749

Niin. Sä oot niin mukavuudenhaluinen, ettei suo saa kohotettua kuin panimohiivalla.

 “X is powerful. It kills. Mostly x's.”

CE-hyväksytty
Liittynyt30.4.2005
Viestejä27413

Opettajien pitäisi olla ammattilaisia myös jossain muussa kuin opettamisessa.

Support Soldiers Of Odin Ry Tampere: "Jos tilanne että meitä vastaan hyökätään niin me piiritetään ja hyökätään ensin." :D:D

HooFoo
Liittynyt30.9.2006
Viestejä813

Kun omahyväisesti kuvittelen, että minulla on jotain adekvaattia lisättävää tähän keskusteluun, niin copypastaan tämän muualle laitetun kirjoitukseni:

Porkkanaa ja ankkurit irti!

Minulla oli aika tylsää peruskoulussa. Kaikki oli liian helppoa, enkä koskaan oppinut tekemään töitä menestyksen eteen.

Jos olisin voinut mennä esim. tietokone-ohjattua+testausta omaa tahtiani, olisin varmaan suorittanut lukuvuoden matikat kuukaudessa. Jos palkinto olisi vaikkapa puolet säästetyistä tunneista vapaasti käytettävissä liikuntaan, tekniseen työhön tahi mihin tahansa valinnaiseen aineeseen, tulokset olisi jotain hämmästyttävää. Jos ymmärrän yhtään omaa sukupuoltani eli poikia, niin urakkatyö ja tulosten saavuttaminen ja kilpailu toisia vastaan on kova motivaattori. Pahinkin EVVVK-teinipoika painaa apinan raivolla matikkansa läpi, kun kaverit on jo pelaamassa lätkää tahi rakentamassa jotai helvetinkonetta teknisessä.

Ei tää mitään rakettitiedettä oo....

Edellisiä väärinymmärryksiä selventääkseni, tähdennän että tarkoitan säästettyjen tuntien käytöllä koulun ohjauksessa tapahtuvaa toimintaa.

Ps. Ceterum censeo princeps autem regni salaria sunt frigidi. (Koska latinan kielen taitajien täytyy toisinaan kirkua tuskasta.... ;))

Vaalimatematiikkaa: Jos et äänestä, niin äänestät sitä jota eniten vastustat.
Kopiointi + muuntelu + valinta => universaali evoluutio
Reality, not faith, has still the best resolution and interface

CE-hyväksytty
Liittynyt30.4.2005
Viestejä27413
jees

Sulla on pragmaattisena ihmisenä hyvin formaali ja pinttynyt käsitys opettamisesta sitten varmaan, veikkaisin.

Toivoisin ettei virheestä nousisi uutisotsikoita.

http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/0/04/Didaktinen_kolmio.svg/677px-Didaktinen_kolmio.svg.png

Ajattelin vaan että jos opettajilla olisi kiinnostusta sitä opettamaansa asiaa kohtaan, he voisivat sitä innostavammin myös opettaa.

Olen kuitenkin luultavimmin väärässä. Ja en aio virheestä äläkkää nostaa.

Support Soldiers Of Odin Ry Tampere: "Jos tilanne että meitä vastaan hyökätään niin me piiritetään ja hyökätään ensin." :D:D

jepajee
Liittynyt29.12.2009
Viestejä19749
CE-hyväksytty
jees

Sulla on pragmaattisena ihmisenä hyvin formaali ja pinttynyt käsitys opettamisesta sitten varmaan, veikkaisin.

Toivoisin ettei virheestä nousisi uutisotsikoita.

http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/0/04/Didaktinen_kolmio.svg/677px-Didaktinen_kolmio.svg.png

Ajattelin vaan että jos opettajilla olisi kiinnostusta sitä opettamaansa asiaa kohtaan, he voisivat sitä innostavammin myös opettaa.

Olen kuitenkin luultavimmin väärässä. Ja en aio virheestä äläkkää nostaa.

Minusta opettajan suurimman intohimon tulisi olla opettaminen. Siihen jo itsessään liittyy ajatus osaamisesta.

 “X is powerful. It kills. Mostly x's.”

HooFoo
Liittynyt30.9.2006
Viestejä813
CE-hyväksytty

Ajattelin vaan että jos opettajilla olisi kiinnostusta sitä opettamaansa asiaa kohtaan, he voisivat sitä innostavammin myös opettaa.

Ihminen on apina, sivistetty, kulttuurinen apina. Lapset pelkästään apinoita. Jos pidetään ideologisia aurinkolaseja ja unohdetaan biologiset ja kulttuurievolutiiviset perusasiat, saadaan aikaan nykytila.

Porkkana ja keppi. Perusmotivaatio: palkinto ja rangaistus. Enkä tarkoita mitään fyysistä väkivaltaa, sill saadaan aikaa pelkästään katastrofeja. Kyse on sosiaalistamisesta.

Sitten kun on myöhäistä, yhteiskunnan ainut keino kansalaisten suojelemiseksi on väkivälta ja eristäminen.

Tutkija joka tutki sarjamurhaajia ja huomasi omaavansa sarjamurhaajan aivot.

http://www.ted.com/talks/jim_fallon_exploring_the_mind_of_a_killer.html

Vaalimatematiikkaa: Jos et äänestä, niin äänestät sitä jota eniten vastustat.
Kopiointi + muuntelu + valinta => universaali evoluutio
Reality, not faith, has still the best resolution and interface

emp2
Liittynyt19.11.2012
Viestejä369
jees

Minusta opettajan suurimman intohimon tulisi olla opettaminen. Siihen jo itsessään liittyy ajatus osaamisesta.

Ei välttämättä. On oikeastaan aika vanhanaikainen käsitys opettajan roolista sellainen, että hän ikäänkuin kaataa tietoa oppilaisiinsa. Että ymmärrys on (vain) opettajalla, jota hän sitten ammentaa opastettaviinsa. 

Voidaan myös ajatella, että opettajan tärkein osaaminen onkin pedagogiikkaa ja sitä, miten hän ymmärtää oppimisprosesseja. 

emp2
Liittynyt19.11.2012
Viestejä369
HohoFoo

Porkkana ja keppi. Perusmotivaatio: palkinto ja rangaistus. Enkä tarkoita mitään fyysistä väkivaltaa, sill saadaan aikaa pelkästään katastrofeja. Kyse on sosiaalistamisesta.

Näistä kahdesta kuitenkin rangaistuksen pelon on todettu estävän oppimista. Sen käyttämistä kannattaakin siksi harkita hyvin tarkoin. 

jepajee
Liittynyt29.12.2009
Viestejä19749
emp2

Ei välttämättä. On oikeastaan aika vanhanaikainen käsitys opettajan roolista sellainen, että hän ikäänkuin kaataa tietoa oppilaisiinsa. Että ymmärrys on (vain) opettajalla, jota hän sitten ammentaa opastettaviinsa. 

Voidaan myös ajatella, että opettajan tärkein osaaminen onkin pedagogiikkaa ja sitä, miten hän ymmärtää oppimisprosesseja. 

Niinhän minä juuri sanoin, jo toistamiseen.

 “X is powerful. It kills. Mostly x's.”

emp2
Liittynyt19.11.2012
Viestejä369
jees

Niinhän minä juuri sanoin, jo toistamiseen.

Ok. En ilmeisesti täysin kyennyt hahmottamaan sitä, mitä tarkoitit tuolla osaamisella. Pahoitteluni, jos tulkitsin virheellisesti.

Toisaalta itse oppiainekseenkin opettajalla kaiketi olisi hyvä olla aika hyvä tatsi. Mutta ennenkaikkea siksi, ettei hän tunne itseään millään tavalla altavastaajaksi oppilaidensa osaamisen edessä sen suhteen. Aika useinhan törmää myös siihen, että opettaja menettää kykynsä toimia pedagogisesti viisaasti juuri sillä hetkellä, kun hänen asianhallintansa on paljastumassa puutteelliseksi. Tämähän kuitenkin on enemmänkin opettajan itsetuntokysymys kuin varsinaisesti oppiaineksen hallinnan puutteellisuuden tuoma ongelma. Kaiketi tällaisista itsetuntoon liittyvistä syistä johtuen yleensä parhaimpia opettajia ovat olleet ne, joilla on sekä oppiaines hallussa että sitä pedagogista osaamista. Ja terveen vahva itsetunto, joka ei oppilaiden haastaessa romahda.

Joskus opettajan tärkein osaaminen liittyy siihen, miten hän pystyy esim. omakohtaisten kokemustensa perusteella opastamaan siinä, miten oppimistaan voi edesauttaa ja ohjata. Tällöin siitä, että on tosiaan joskus itsekin asian oppinut voi olla hyvä pohja toisten opastamiselle. Kunhan muistaa, ettei oma tapa ole se kaikille sopiva ja ainut oikea tapa. 

jepajee
Liittynyt29.12.2009
Viestejä19749

Minäkuva on subjektiivinen kokemus itsestä, jota ei ole teoreettisesti määritelty järin hyvin ja viimeisimmätkin yritelmät ovat mytologian virittämiä.

Minäkuvan subjektiivisuus ei kuitenkaan ole ongelma, vaan kaiken ydin, sillä se on koko kokemuksen ja merkityksellisyyden kulmakivi. Minän rakentaminen tapahtuu itsensä kautta, joka taas tukee sitä ajatustani dynaamisesta ryhmästä, joka haastaa omat käsityksensä niin muista kuin itsestäänkin.

Emmä näitä nyt ihan hatusta keksi. Minä jos joku tiedän mitä on olla kasa numeroita. Jopa siinä määrin että vastustaessani sitä, olin vain toinen kasa numeroita. Ikä, paino, jne. määrittelivät lähes kokonaan sen miten minuun suhtauduttiin.

(Eikä kokemuksien takia, vaan käsityksen takia.)

Jos nyt vaikka ajatellaan jotain porukkaa joka keskenään tekee matikkaa, niin jonkun mielestä se on väärin jos yksi ratkoo ja muut kopioivat. Ei se ole mikään ongelma, koska siinä porukassa on jo yksi enemmän kuin normaalisti. Opettaja voi ihan hyvin antaa kaksi numeroa, joista toinen on ryhmän keskiarvo. Se jo itsessään toimii tyranniaa vastaan, mutta painostaa ryhmää toimimaan. Vielä kun jaottelee ryhmät niin, ettei synny eliittiä, niin hikipingoilla on kova duuni takoa järkeä muihin. Se kehittää taitoja jotka nykyään ovat kovin kateissa. Taitoja, joiden puutteesta tehdään dokumentteja. Ei niitä voi opettaa, koska ne vaativat yhteyksiä pääkopassa, joita ei muodostu teorian kautta. Sitten kypsempinä teorian soveltaminen kehittää kyllä samalla tavalla ja muista riippumatta, mutta lasten kohdalla sen on hyvä tapahtua luonnollista tietä.

Ja nää on nyt vaan tällasia todella väsyneitä luonnoksia. Toki mallin kehittäminen on huomattavasti hankalempi prosessi, kuin räkiä taululle puoliunessa ideoita.

Lapset eivät ole ongelma, vaan korruptoituneet opettajat. Kiusaus on kova vääristellä arvosanoja, kuten kouluni rehtorilla oli tapana. Toisessa luokassa revittiin seiskoja, kun toisella luokalla vedettiin pääsääntöisesti kiitettäviä. Kokeet olivatkin sitten ihan eri tarina.

 “X is powerful. It kills. Mostly x's.”

jepajee
Liittynyt29.12.2009
Viestejä19749

Ja jos joku kaveriporukka taktikoi numeroiden kanssa jottei maikka tulisi rikkomaan ryhmää, niin papukaijamerkki siitä kuuluu antaa.

 “X is powerful. It kills. Mostly x's.”

jepajee
Liittynyt29.12.2009
Viestejä19749

Joo'o. Mietin vielä hetken, enkä keski kuin hyviä puolia. Jos opettajan tehtävänä on ylläpitää normaalijakaumaa, eli ryhmissä on mahdollisimman paljon hajontaa, niin silloin hikarit pääsee pätemään ja tulevaisuuden johtajat oppivat taktisia liikkeitä, strategisia kokonaisuuksia ja tiimipeliä, sekä nöyryyttä (jonkun on oltava seiskan oppilas) tämän ryhmän pysyvyys taas määrittelee stipendin, joka antaa vapautuksen numeroista.. tai ei kokonaan, mutta osoittaa että numerot eivät kuvasta oppilaiden kypsyyttä.

Tilastoilla näkee kaiken tarpeellisen ja ongelmiin on helppo puuttua aikaisessa vaiheessa. Valveutuneet vanhemmatkaan eivät kykene pilaamaan peliä, koska onhan se nyt aika perseestä jos he ovat kiinnostuneita lapsensa koulunkäynnistä. Jos jo pelkät koevastaukset tilastoidaan, niin saa olla aika guru että lentää tenavana niin alhaalla, ettei tutka rekisteröi mitään poikkeavaa.

Toki koulutunteja pitää järjestää niin, että ensiksi opetetaan asia, jonka jälkeen ryhmä saa työskennellä vapaasti ja opettajalle jää aikaa valvoa oppilaiden toimintaa ja avustaa jotain ryhmää sen niin vaatiessa.

Ja kaiken lisäksi luokkakoko voi kasvaa aika isoksikin opetuksen kärsimättä, jopa päinvastoin. (Se on jopa vaatimus.) Joku virolainen avustaja vaan sitten kylkeen kun alkaa menemään hallitsemattomaksi. Tilastojen kattavuus pitää huolen standardeista.

 “X is powerful. It kills. Mostly x's.”

Erer
Liittynyt29.11.2010
Viestejä346

Suomessa ei koulujen otanta PISA-tutkimukseen ole ollut harhaton. Tutkimukseen valikoitiin nimittäin mukaan mm kaikki koulut, joissa oli vähintään viisi 15-vuotiasta maahanmuuttajaoppilasta. Hyvin suuri osa maahanmuuttajista asuu suurimpien kaupunkien vuokratalolähiöissä, joissa koulujen opintomenestys ei ole ollut kummoinen ennen mamuaikojakaan.

Lienee yleisesti tiedossa, että vanhempien sosio-ekonominen asema korreloi vahvasti oppilaiden koulumenestyksen kanssa. Mamujen yliedustus otannassa vai pitäisikö sanoa näytteessä on korjattu painokertoimella. Se ei poista kuitenkaan sitä tosiasiaa, että otannassa on suhteettoman paljon matalassa sosio-ekonomisessa asemassa olevien kantasuomalaisten vanhempien lapsia. Tämä näkyy välttämättä tuloksissa. Minkäänlaisia sosio-ekonomisia korjauksia tuloksille ei ole tehty enkä tiedä miten sellaisia voisi käytännössä tehdäkään. Teoriassa se toki olisi mahdollista, jos kaikki tarvittava tieto jokaisen testatun vanhempien soso-ekonomisesta asemasta olisi tiedossa.

Asiasta on kirjoittanut mm Osmo Soininvaara.

http://www.soininvaara.fi/2013/12/08/vaikuttiko-naytteen-valinta-pisa-katastrofiin/

Sitä onkin sitten myös mahdoton sanoa, kuinka suuri harhaisen otannan vaikutus tuloksiin oli. Romahdukseen on varmaan paljon muitakin syitä 

mirab kirjoitti: Israel on tuhottava. Kuulemma myös sianliha on kielletty Israelissa. Maailmanpankki kirjoitti: MENA-maiden non-oil-vienti on pienempi kuin Suomen. Kts myös http://tinyurl.com/lobwaek ja http://tinyurl.com/o3hs9ro

Erer
Liittynyt29.11.2010
Viestejä346

Suomessa ei koulujen otanta PISA-tutkimukseen ole ollut harhaton. Tutkimukseen valikoitiin nimittäin mukaan mm kaikki koulut, joissa oli vähintään viisi 15-vuotiasta maahanmuuttajaoppilasta. Hyvin suuri osa maahanmuuttajista asuu suurimpien kaupunkien vuokratalolähiöissä, joissa koulujen opintomenestys ei ole ollut kummoinen ennen mamuaikojakaan.

Lienee yleisesti tiedossa, että vanhempien sosio-ekonominen asema korreloi vahvasti oppilaiden koulumenestyksen kanssa. Mamujen yliedustus otannassa vai pitäisikö sanoa näytteessä on korjattu painokertoimella. Se ei poista kuitenkaan sitä tosiasiaa, että otannassa on suhteettoman paljon matalassa sosio-ekonomisessa asemassa olevien kantasuomalaisten vanhempien lapsia. Tämä näkyy välttämättä tuloksissa. Minkäänlaisia sosio-ekonomisia korjauksia tuloksille ei ole tehty enkä tiedä miten sellaisia voisi käytännössä tehdäkään. Teoriassa se toki olisi mahdollista, jos kaikki tarvittava tieto jokaisen testatun vanhempien sosio-ekonomisesta asemasta olisi käytössä.

Asiasta on kirjoittanut mm Osmo Soininvaara.

http://www.soininvaara.fi/2013/12/08/vaikuttiko-naytteen-valinta-pisa-katastrofiin/

Sitä onkin sitten myös mahdoton sanoa, kuinka suuri harhaisen otannan vaikutus tuloksiin oli. Romahdukseen on varmaan paljon muitakin syitä 

mirab kirjoitti: Israel on tuhottava. Kuulemma myös sianliha on kielletty Israelissa. Maailmanpankki kirjoitti: MENA-maiden non-oil-vienti on pienempi kuin Suomen. Kts myös http://tinyurl.com/lobwaek ja http://tinyurl.com/o3hs9ro

bergepanther
Liittynyt5.11.2008
Viestejä4819

Aihe on todellakin lähes mahdoton analysoida joskin jonkinasteisia johtopäätöksiä kannattaa vetää siitä faktasta että Suomi oli kokonaisuudessaan Euroopan paras maa (http://yle.fi/uutiset/kokonaistulos_sen_kertoo_suomi_onkin_euroopan_paras_pisa-maa_-_ruotsin_tilanne_katastrofaalinen/6967872)

Sinänsä kyllä on syytä huolestua matematiikan notkahduksesta joskin, lista on tietenkin kiinnostavaa katsottavaa (http://yle.fi/uutiset/pisa-tulokset_julki_suomi_pudonnut_matematiikassa_10_sijaa_yhdeksassa_vuodessa/6965181)

Tulevaisuudessa tullee mietittäväksi onko koulutusasioissa viiteryhmämme (maamme sijoitus oli 7., OECD maiden kesken 3.) vaikkapa pohjoismaat (ks Tanska, Norja, Ruotsi sijoitukset 26., 27., 38. ) tai sitten vaikkapa Viro ja Sveitsi, itse kannattaisin tässä nimenomaisessa kysymyksessä jälkimmäisiä ;)

Huomionarvoinen seikka on myös se että Suomi oli Pisa-tutkimuksessa paras ns länsimaa, meinanneekohan sitten mitään.. 

 

 

Seuraa 

Totta toistaiseksi

Jukka Ruukki on Tiede-lehden päätoimittaja, joka poistaa varmistimen kuullessaan sanan tieteellisesti todistettu. Hän jakaa pääkirjoituksensa tässä blogissa.

Teemat