Kuva: Wikimedia Commons.

Koulu rankaisee ujoja ja varautuneita. Arvosanat laskevat.

Kouluissa valmistaudutaan täyttä häkää muutaman viikon päässä häämöttäviin kevätjuhliin. Suvivirsi saa raikua jatkossakin, mutta muuten tunnelma on hieman mollivoittoinen.

Syy on nelikirjaiminen. Tuoreen Pisa-tutkimuksen perusteella Suomen koululaiset eivät osaa enää laskea ja lukea niin kuin ennen. Maailman paras koulu ei olekaan enää paras. Aasian maat kirivät takavasemmalta rinnalle ja ohi. Pärjäämme edelleen hyvin, mutta emme pelaa mitalisijoista.

Toinen päättäjien murheenkryyni on poikien heikko koulumenestys, joka on toistunut jo useassa tutkimuksessa. Tytöt pyyhkivät pojilla lattiaa. Jopa matematiikassa, jonka piti olla poikien perinteinen leipälaji. 

Jotain tarttis tehdä, mutta mitä? Yleinen väite kuuluu, että kaksi suurinta estettä poikien oppimiselle ovat asenne ja motivaatio. Kun ne oikaistaan, pojatkin alkavat pärjätä.

Mutta jospa pulma ei olekaan poikien vaan koulun asenteessa? Sukupuolipuolierot koulumenestyksessä ovat Suomessa suuremmat kuin muissa länsimaissa. Eroja on ollut aina, mutta viime vuosina ne ovat vain kasvaneet. Suomesta ja maailmalta tulee tutkimuksia, jotka osaltaan selittävät, miksi näin on.

Sari Mullolan parin vuoden takainen väitöstutkimus osoitti, että opettajan asenteet heijastuvat suoraan kouluarvosanoihin. Temperamentti — synnynnäinen persoonallisuuspiirre, jolla ei ole todellisuudessa mitään yhteyttä yksilön älykkyyteen tai taitoihin — vaikuttaa siihen, miten opettaja oppilaaseen suhtautuu ja häntä opettaa ja arvioi. Se selittää merkittävän osan arvosanojen vaihtelusta oppilaiden välillä.

Väärä, koulun odotuksiin sopimaton temperamentti on turmiollista. Esimerkiksi ujous, varautuneisuus ja alakuloinen mieli tuottavat helposti huonoja numeroita. Yhdellään näistä piirteistä ei ole mitään tekemistä oppimisen kanssa, mutta paljonkin sen kanssa, kuinka paljon opettaja lapsesta pitää.

Mielenkiintoista on, että kouluun pirtaan sopimaton temperamentti rankaisee erityisesti poikia — ei tyttöjä. Syytä ei tarkkaan tiedetä.

Kohtalokkainta on olla ujo poika. Se nipistää matematiikan numerosta liki puolet, vieraan kielen arvosanasta vielä enemmän. Outoudesta on kautta aikojen saanut rangaista. Ainakin koulussa.

Kun temperamentin vaikutus kouluarvosanoista poistetaan ja numero tulee vain osaamisesta, tyttöjen ja poikien ero pienenee yli 60 prosentti. Esimerkiksi matematiikassa pojat saavat parempia arvosanoja kuin tytöt.

Huoli poikien koulumenestyksestä ei ole turha, eikä pois tytöiltä.  Koulunumerot vaikuttavat pitkälle tulevaisuuteen, jatko-opiskeluun ja uravalintoihin. Myös itsetuntoon.

Lähes kaikki koulupudokkaat ovat poikia. Iso osa ikäluokkansa pojista heittää peruskoulun jälkeen luvut sikseen ja katoaa — kukaan ei oikeastaan tiedä minne. Annetaan pojillekin mahdollisuus!

Kommentit (28)

idiotus
Liittynyt8.12.2007
Viestejä1889

Näen suorittamisen ja menestymisen korostamisen suurena ongelmana. Monet tutkijatyyppiset henkilöt ovat hyvin flegmaattisia persoonia eivätkä "huipulle" ryntäileviä kipuajia.

Itse kypsyin hyvin hitaasti. Temperamenttini ei ehkä ole perinteisen ujo, joskin outo ja kömpelö sekä tietysti flegmaattinen. Yliopistossa minulla oli tavattoman paljon helpompaa repiä kiitettäviä arvosanoja kursseista kuin alemmilla koulutusasteilla.

Mikäli nykyisin halutaan katkaista opintopolkuja vaikkapa (kokonais) lukiomenestyksen valossa, mennään pahasti mönkään.

Quidquid latine dictum sit, altum videtur.

In porto perse vitulus est.

Rousseau: "tämä keskustelufoorumi saattaa aiheuttaa itsetuhoisuutta, käytettävä vain hoitohenkilökunnan valvovan silmän alla ja/tai hyvin lääkittynä".

Varoitus! Saatan leikkiä välillä paholaisen asianajajaa jopa tiedostamatta sitä.

käyttäjä-3837
Liittynyt14.5.2014
Viestejä3

Entäs jos syynä tosiaan onkin ympäristön suhtautuminen poikiin? Jos poikia paapotaan jo päiväkodista asti ja he tottuvat siihen että kaiken saa, vaikka mitään ei tarvitse tehdä? Alunperin koulut oli suunniteltu poikia varten. Tyttöjä ei edes sinne päästetty ja jos Snellman olisi saanut tahtonsa läpi, olisi tytöllä jokin pitsinnypläyskoulu ja pojilla tieteellinen koulutus. Samalla tavalla hän toki vastusti rahvaan yhtäläisiä oikeuksia koulutukseen...

http://www.kasvhistseura.fi/dokumentit/1301080947_liikkanen1938.pdf

Naisunionille tehdyssä tutkimuksessa näkyy miten jo päiväkodissa tytöiltä vaaditaan enemmän kuin pojilta. Heiltä odotetaan että itsensä lisäksi he hoitavat myös poikia. Entä jos tämä onkin se poikien ongelma tämän päivän koulussa? 

http://www.naisunioni.fi/doc/Tasa-arvo_.pdf

Olisiko aika lopettaa se poikien ylenmääräinen paapominen ja ohjata heitä huolehtimaan itsestään samalla tavalla kuin tyttöjä ohjataan? Ja vaatia heiltä edes jotakin! Ehkä sillätavalla oikeasti vaikutetaan poikien koulumenestykseen? 

jepajee
Liittynyt29.12.2009
Viestejä19806

Tästä onkin lyhyt matka suomettumiseen ja juutalaisiin, mutta Tiinan kannattaisi ottaa pari erää kehässä ihan vain tietääkseen miltä se poikien paapominen tuntuu.

Ja kyllä mä arvostan esimerkiksi Mary Wollstonecraftia ja vaikkapa Miina Sillanpäätä, mutta en siitä huolimatta päästäisi sinua pikkupoikien lähelle.

 “X is powerful. It kills. Mostly x's.”

jepajee
Liittynyt29.12.2009
Viestejä19806

Luin nyt ton debiilin naisunionin tasa-arvoskeidan ja täytyy kyllä ihmetellä kuinka pitkälle aivopierut voivat kantaa, kun kenestäkään ei välitetä pätkänkään vertaa. Opettajan vastuulla on ottaa selvää mikä saa kenetkin tikittämään. Hyvin yksinkertaista teoreettisesti ja käytännössä erittäin haastavaa. Tästä opettajille maksetaankin - Ei siitä että he tekevät maailmasta paremman paikan.

 “X is powerful. It kills. Mostly x's.”

jepajee
Liittynyt29.12.2009
Viestejä19806

Itse olen visioinut lyhyesti sellaista koulua, jossa oppilaat jaotellaan tasaisiin ryhmiin ja nämä ryhmät ovat ensisijainen tuki oppilaalle jolla on jokin ongelma. Ryhmä arvioitaisiin kokonaisuutena jokaisen kysymyksen vastauksen siirtyessä tietojärjestelmään joka antaisi opettajalle enemmän aikaa kiinnittää huomiota itse oppilaisiin opetuksen sijaan. Kokeita ei edes tarvittaisi, eikä stipendit tulisi puhtaista yksilösuorituksista. Hymypoikapatsaatkin muuttaisivat muotoaan siten että stipendi jaettaisiin myös henkilölle, jolla on ollut selkein positiivinen vaikutus. Statistiikka auttaisi myös tunnistamaan ongelmien muodostumisen ennen kuin ne ehtivät edes manifestoitua, joka antaa opettajalle aikaa tutustua asiaan, eli tarkoitus ei olisi edes puuttua riitatilanteisiin ennen niiden eskaloitumista. Ryhmiä rikottaisiin jatkuvasti säilyttääkseen tasapainon eri ryhmien välillä. Kyse olisi siis eräänlaisesta yhteiskuntasimulaattorista.

Se toki vaatisi entistä suurempia luokkakokoja, sekä runsaasti tekniikkaa, mutta olen valmis vaikka lyömään vetoa sen tuomista eduista.

(Unohdin mainita koulunkäyntiavustajista, jotka voivat olla alemman koulutusasteen käyneitä aivan yhtä hyvin kuin opiskelijoita.)

Sir Ken Robinson kertoi eräässä seminaarissa pojasta joka halusi olla palomies. Opettaja piti tätä aivan kahelina päätöksenä niin lahjakkaalle oppilaalle, mutta muutti mielensä vuosia myöhemmin, kun tämä poika pelasti vanhan opettajansa tulipalosta.

..Ja muuten jos ne fakkiutuneet äikänmaikat valittaa siitä käsialan rappeutumisesta, niin ei ole temppu eikä mikään tehdä paskoja käsialan tunnistusohjelmia. Itse kyllä kannatan hyviä, jotka taas mahdollistavat persoonallisemman käsialan. Ja muutenkin jättäisin sen kuviksen tunnille.

 “X is powerful. It kills. Mostly x's.”

Jodi
Liittynyt27.2.2014
Viestejä2187

Maskuliinisuuden taakka seuraa poikia alusta alkaen. Jos kompuroi se on oma vika kun tyttö kompuroi se on olosuhteiden vika. Samalla pojilta viedään työkalut selvittää asiat. Yksinhuoltajaäidit eivät anna miehen mallia toimia ja yritys käyttää tyttöstradekiaa tyrmätään falskina. Pojan odotetaan olevan kova juuri oikeissa paikoissa ja kohtaavan miehisen kurituksen sen seurauksena, kun asia menee käsistä. Naisopettaja viestii vastuun vaatimusta vaikka ajattelisi koulutuksensa antamia fraaseja ja toistaisi niitä ääneen. Tulos on että pojalle jää kokemus ettei sanat vastaa sitä mitä oikeasti odotetaan josta opiskelumotivaatio katoaa. Sen päässä ei häämötä menestyksekäs aikuisuus vaan jokin kaaos jossa jokin surrealistinen nainen päättää mikä hän on. Tuossa valossa naiset lipsuvat irrationaalisuudesta surrealismiin. Päästäkseen tuosta hän odottaa vain koulupakon loppua ja jotain väylää aikuisuuteen joita viihde tarjoaa, ilman että se toimisi. Urheilijat ovat hyvän oloisia roolimalleja. Kilpaurheilua jäljittelevä harrastustoiminta on kuitenkin miesten välisten suhteiden myrkky tuodessaan kilpailumentaliteetin hallitsevaksi asiaksi. Rento puuhastelu olisi se oikea tapa.

Mutta tässä oli mies, jolta puuttui aivoista yli puolet, ja kaikki oli normaalisti. Miehen ÄO oli 75, eli normaalin alarajoilla. Hän työskenteli valtion virkamiehenä, oli naimisissa ja hänellä oli kaksi lasta. -Jani Kaaro

käyttäjä-3837
Liittynyt14.5.2014
Viestejä3
jepajee

Tästä onkin lyhyt matka suomettumiseen ja juutalaisiin, mutta Tiinan kannattaisi ottaa pari erää kehässä ihan vain tietääkseen miltä se poikien paapominen tuntuu.

Ja kyllä mä arvostan esimerkiksi Mary Wollstonecraftia ja vaikkapa Miina Sillanpäätä, mutta en siitä huolimatta päästäisi sinua pikkupoikien lähelle.

Ja syystä että? Koska vaadin pojilta samaa kuin tytöiltä, eli parhaansa tekemistä ja sen oppimista että osaa itse huolehtia asioistaan?  Se on aika kaukana diskriminoinnista. Pitääkin sanoa omille pojilleni, kummipojille ja sisarusten pojille että pysyvät kaukana :-) 

Olen kyllä huolissani pojista itsekin, mutta nykyinen llinja ei tunnu toimivan. Ei auta että sanotaan että koulu ei sovi pojille. Sopiiko se tytöille yhtään sen paremmin sitten? Tytöt voivat koulussa ihan yhtä huonosti kuin pojat, mutta siirtävät sen perintesesti muille toisellatavalla kuin pojat.

jepajee
Liittynyt29.12.2009
Viestejä19806

Mutta ethän sinä nyt tiedä mitä pojilta vaaditaan? Voisin kertoa sata tarinaa vaatimuksista, kuten nyt vaikka siitä kuinka eräänkin narkkarin päätä hakattiin pöytään jos vastasi väärin, vaan ei se mitään auttanut. Tai siitä kuinka piiskataan monella eri esineellä muistaakseni sata kertaa (joka jäi nauhalle) ja revittiin etuhampaat irti. Oli siinä muutakin, mutta ei se ole tärkeää, vaan ne mahdottomat vaatimukset.

Ainoa tuntemani ihminen joka ei ole käynyt peruskoulua, asui koulukodissa. Ja on aika turha väittää ettei siellä vaadittaisi mitään. Siellä tehdään kaikki itse. Pokossa oli ainakin tapana jopa sovitella riidatkin nyrkein.

 “X is powerful. It kills. Mostly x's.”

jepajee
Liittynyt29.12.2009
Viestejä19806

Ja jos se nyt jää jotenkin hämärään mitä sitten pitäisi tehdä, niin tietenkin asettaa tavoitteita. Ei tää oo mitään ydinfysiikkaa, vain vähän kriittisempää.

Oikeastaan voisin laittaa tähän sen Meksikossa kuolleen ihmisoikeustaistelijan artikkelin sorrettujen pedagogiikasta. Tämä on sitten taidetta, eikä se vähennä yhtään sen arvoa. Päinvastoin.

http://www.vaaris.org/no2/sorrettujen.htm

 “X is powerful. It kills. Mostly x's.”

jepajee
Liittynyt29.12.2009
Viestejä19806

Eikös se nyt ole jo vähän nähty juttu että istutaan perseellään vähintään se kymmenen vuotta? Itselleni jälki-istunto (jota olikin sitten koko koulun edestä) oli samaa paskaa kuin 90% muustakin koulusta.

Vain ihminen voi olla niin tyhmä että opettaa lajitovereitaan istumaan hiljaa passiivisena jotta kenenkään ei tarvitsisi oppia tosielämän taitoja.

..Jos mä tein lukion tehtäviä kahdeksannella luokalla, niin kai siinä on nyt jotain kehitettävää. Ehkä siinä olisi varaa vähän leikitelläkin käsiteltävillä asioilla. Tosin ongelmanuoret ei kyllä saa muuta kuin kirjat käteen, joka on vähän nurinkurista.

https://www.youtube.com/watch?v=VD6zQqlrWEQ&feature=kp

Itse asiassa tuli mieleen vertailukelpoisempikin muisto. Opettaja antoi meidän tehdä matikkaa pari kuukautta omaan tahtiin. Aloitin vikan päivän iltana ennen nukkumaan menoa ja lopetin joskus neljän aikaa aamuyöstä. Musta se oli toimiva järjestely, mutta sitä ei sitten jostain syystä enää toistettu. Tosin äiti oli aika vihainen.

 “X is powerful. It kills. Mostly x's.”

Gemini
Liittynyt20.12.2013
Viestejä452

Olihan tuo yhtä p***aa pentuna koulussa. Opettaja oli henkisesti korkeintaan samalla tasolla ku me oppilaatkin. Tänäpäivänä se paskiainen olisi erotettu välittömästi. Raukka käytti mielivaltaisesti hyödykseen sitä että me oltiin silloin ipanoita. Saipahan luotua minulle auktoriteettivihan ja vähän sisua, tosin tahtomattaan. Nykyään onkin sitten toinen ääripää vallalla: oppilaat saa tehä mitä lystää, ja opettajat ei voi puuttua fyysisesti juurikaan tilanteeseen. Että ojasta allikkoon. No, ihmiskunta (valitettavasti) jatkaa lisääntymistään olosuhteista huolimatta. hik.

 

Fight Fire with Fire

Gemini
Liittynyt20.12.2013
Viestejä452
jepajee

Eikös se nyt ole jo vähän nähty juttu että istutaan perseellään vähintään se kymmenen vuotta? Itselleni jälki-istunto (jota olikin sitten koko koulun edestä) oli samaa paskaa kuin 90% muustakin koulusta.

Vain ihminen voi olla niin tyhmä että opettaa lajitovereitaan istumaan hiljaa passiivisena jotta kenenkään ei tarvitsisi oppia tosielämän taitoja.

 

Niin.

jepajee

..Jos mä tein lukion tehtäviä kahdeksannella luokalla, niin kai siinä on nyt jotain kehitettävää. Ehkä siinä olisi varaa vähän leikitelläkin käsiteltävillä asioilla. Tosin ongelmanuoret ei kyllä saa muuta kuin kirjat käteen, joka on vähän nurinkurista. ...

Voihan se olla että olet siellä kellokäyrällä ÄO:n suhteen enemmän oikealla reunalla. Yksilöllistä opetusta valtiolla ei ole varaa antaa, (tosin minun aikana oli tarkkailuluokka) vaikka se voisi pitkässä juoksussa tulla jopa halvemmaksi kuin tämä "demokraattinen" malli.

Fight Fire with Fire

Jodi
Liittynyt27.2.2014
Viestejä2187

Koulun vertaispaine tekee älykkäistäkin ääliöitä. Ne vähemmän älykkäät meuhkaavat itsensä esille ja vetävät mukaan muita kapinahenkisiä joita ovat myös hitaudesta turhauhtuneet älyköt. Pakkopulla ei maistu ja pihistetty maistuisi mutta yllä leijuu rangaistuksen peikko. Kuri ja pelko leimaa vuosikausien jaksoa juuri elämän alussa. Tytöt ovat sosiaalisesti taitavampia ja sopeutuvampia, eivätkä kapinoi kuin murrosiän parina vuotenaan joka ei ajoitu koulun loppuun. Pojat kehittyvät hitaammin ja kapina sattuu koulun loppuun jossa jatko ratkeaa. Naisistunut peruskoulu vaikuttaa pakosti miten eri sukupuolia kohdellaan. Kookas nenää kaivava jurottava taarivin poika ei saa yhtä myönteistä kohtelua kuin tyttö eturivissä katsekontakteineen.

Mutta tässä oli mies, jolta puuttui aivoista yli puolet, ja kaikki oli normaalisti. Miehen ÄO oli 75, eli normaalin alarajoilla. Hän työskenteli valtion virkamiehenä, oli naimisissa ja hänellä oli kaksi lasta. -Jani Kaaro

jepajee
Liittynyt29.12.2009
Viestejä19806
Gemini

Voihan se olla että olet siellä kellokäyrällä ÄO:n suhteen enemmän oikealla reunalla. Yksilöllistä opetusta valtiolla ei ole varaa antaa, (tosin minun aikana oli tarkkailuluokka) vaikka se voisi pitkässä juoksussa tulla jopa halvemmaksi kuin tämä "demokraattinen" malli.

No 135 se ainakin on (en tiedä paljonko enemmän), mutta ratkaisuni oli kyllä luokkakoon kasvattaminen.

 “X is powerful. It kills. Mostly x's.”

Jodi
Liittynyt27.2.2014
Viestejä2187
jepajee
Gemini

Voihan se olla että olet siellä kellokäyrällä ÄO:n suhteen enemmän oikealla reunalla. Yksilöllistä opetusta valtiolla ei ole varaa antaa, (tosin minun aikana oli tarkkailuluokka) vaikka se voisi pitkässä juoksussa tulla jopa halvemmaksi kuin tämä "demokraattinen" malli.

No 135 se ainakin on (en tiedä paljonko enemmän), mutta ratkaisuni oli kyllä luokkakoon kasvattaminen.

Entäs tyttö ja poikaluokat? Kahden tason luokat? Useampi keskenään kilpailevat koulut hakumenettelyllä joka vuosi?

Mutta tässä oli mies, jolta puuttui aivoista yli puolet, ja kaikki oli normaalisti. Miehen ÄO oli 75, eli normaalin alarajoilla. Hän työskenteli valtion virkamiehenä, oli naimisissa ja hänellä oli kaksi lasta. -Jani Kaaro

Rousseau
Liittynyt13.11.2009
Viestejä16844

Vaikka kehitys miten kehittyisi, aina tulee olemaan työtehtäviä joita ei näperrellä tietokoneen äärellä siististi sisätöinä tehden. Ehkäpä lapsille tulisi olla alusta asti erilliset opintosuunnat sen mukaisesti onko kyseessä keskittymään kykenevä, rauhallinen yksilö, vai ylienerginen tapaus jolle sopii paremmin käsillä tekeminen? Jos persoonallisuus vuosien varrella muuttuu (ja lehmätkin lentävät), niin toki pitäisi mahdollistaa putkesta toiseen putkeen siirtyminen.

Mikä hemmetin pakko juurikin (kaikkien) miesten on päätyä kaikenlaisiin johtotehtäviin toimistoissa, tehtaissa jne.? Hehän voivat aivan mainiosti hoitaa ne perinteisimmät hommat, ja jättää itsekuria vaativat tehtävät niille naisille ja joillekin harvoille miehille joiden aivot ovat abstraktimpiin asioihin kykeneväisemmät.

Vaihtoehtoisesti pojat aloittavat koulunkäynnin joitakin vuosia myöhemmin kuin tytöt.

Yksi ongelma siinä että naiset hoitaisivat ne korkeampaa ajattelukykyä vaativat duunit on se että naiset tekevät lapsia ja ovat täten hommista pois. Mutta voisivathan nuo keskittymiskyvyttömät ja täten fyysisempiin hommiin päätyneet miehet jäädä koti-isiksi. Aika fyysistä sen kakarankin hoito lienee.

MooM
Liittynyt29.6.2012
Viestejä3805

Turha tästä on tehdä mitään kilpailua siitä, kummalla menee huonommin. Koulu on mitä on ja sukupuolet kärsivät keskimäärin eri jutuista ja eri vaiheissa. Keskiverto menee läpi myllystä suht helposti, mutta jos on erilainen mihin tahansa suuntaan, niin riski ongelmiin kasvaa.

Esimerkiksi päiväkodeissa pojat saavat huomattavasti enemmän huomiota ja tytöitä vaaditaan kurialaisempaa käyttäytymistä. Toisaalta poikien tarvetta nujakoida ja kilpailla ei kannusteta, vaan yhteinen tekeminen menee niiden naisopejen kiinnostuksen mukaan ja on askartelua ja laulamista yms. "tyttöjuttuja".

Sama kuvio jatkuu koulussa, mutta luonnontieteen ja matikan parissa tuo vaatimustaso kääntyy toisinpäin: tytöt pääsevät helpommalla (siis huonoon suoriutumiseen ei niin kiinitetä huomiota, arvostelu kai on kohtuullisen tasapuolista).

Tietysti niin lapset kuin opettajat ovat erilaisia, tuo on karkea yleistys niin koulun kuin sukupuolten piirteiden kannalta.

 

Sand
Liittynyt15.3.2011
Viestejä1285

Tuo poikien paapominen ja vastuuttomuuden hyväksyminen lienee yksi merkittävä syy poikien pärjäämättömyydelle, mutta näkisin myös että oppimismenetelmät ovat poikia vastaan. Ihmiset oppivat hyvin eri tavoin (lukemalla, kuuntelemalla, itse tehden...) ja tämän tiedostaminen ja hyödyntäminen opetuksessa on meillä vielä lasten kengissä.

I have found the missing link between the higher ape and civilized man; it is we. Konrad Lorenz.
We do not see things as they are, we see things as we are. Anais Nin

Jodi
Liittynyt27.2.2014
Viestejä2187

Uuden sakkouhkan luonti hakuja varten oli merkki siitä että arvovalta koetetaan säilyttää kovin ottein, jossa luodaan rekisteri vastahankaisista jotka maksavat sakkoina vapaudestaan. Köyhimmät saavat taas kärsiä. Onko sakko kuitenkin edullisempi kuin pakko-opinnot vieraalla paikkakunnalla? Vankilaako seuraavaksi?

Informaatiota saa nyt tulvimalla mihin tahansa maan kolkkaan, eikä kouluilla ole monopoliasemaa sen suhteen, on vain statuksen suhteen jonka arvo hiipuu koko ajan. Sakotus ei ainakaan nosta sitä.

Mutta tässä oli mies, jolta puuttui aivoista yli puolet, ja kaikki oli normaalisti. Miehen ÄO oli 75, eli normaalin alarajoilla. Hän työskenteli valtion virkamiehenä, oli naimisissa ja hänellä oli kaksi lasta. -Jani Kaaro

idiotus
Liittynyt8.12.2007
Viestejä1889

Koulussa minun annetiin olla omanlaiseni, mutta ns. päiväkotitaso oli ongelma. En kuulemma ollut oikein koulukykyinen, kun vietin kaiken aikani jossain kolossa istuskellen. Yllätys, yllätys, koska en ollut koulussa minkäänlaiseksi häiriöksi [jokusta harvoin esiintyvää sarkastista kommenttia lukuunottamatta]. Olisivat voineet pilata elämäni oikein kunnolla, jos olisivat puuttuneet vetäytymiseeni. 

Laatkko tuolla! Mene sinne. Blaah! 

Tekeminen käsillä ei ole kiinnostanut kuin oman suunnitelman toteuttamismielessä ja silloinkin iskee laiskuus päälle, kun edennyt tarpeeksi pitkälle ja konsepti auennut selkeänä päässä. Toistot ovat rankaisu ihmisyyttä vastaan.

Quidquid latine dictum sit, altum videtur.

In porto perse vitulus est.

Rousseau: "tämä keskustelufoorumi saattaa aiheuttaa itsetuhoisuutta, käytettävä vain hoitohenkilökunnan valvovan silmän alla ja/tai hyvin lääkittynä".

Varoitus! Saatan leikkiä välillä paholaisen asianajajaa jopa tiedostamatta sitä.

Lento
Liittynyt18.3.2014
Viestejä5

Monesti lasten ja nuorten elämästä ja palveluista puhuttaessa aikuiset esittävät sellaisia sovelteita, joihin itse eivät milloinkaan suostuisi. Mielestäni on sopimatonta vaatia junioreilta sellaista, jota pidettäisiin kohtuuttomana aikuiselle. Toivoisin kovasti, että tämä näkökohta pidettäisiin mielessä, kun juonitaan kasvatus- ja koulutusasioita. 

Koulu on yhteiskunta minikoossa. Niinpä siinä tiivistyvät yhteiskunnan arvot ja asenteet - mahdollisesti omanlaisillaan painotuksilla, tietysti. On oivaa, että taustaltaan ja ominaisuuksiltaan erilaiset nuoret ovat tekemisissä keskenään. Tämä tekee yhteiskunnasta tasa-arvoisemman, kun kontakti muihin yhteiskuntaluokkiin ja esimerkiksi sukupuoliin säilyy. Toisaalta koulu ei - yhteiskunnan mallin mukaisesti - kovin toimivasti aja tiettyjen ihmisryhmien yhteistyötä. Esimerkiksi eri sukupuolien keskinäisiä kontakteja ei osata tai tahdota ohjata toimivammiksi. Tämä voi johtua siitä, että yhteiskunnassa näyttäisi ylipäätään olevan olemassa tendenssi yrittää estä miehiä ja naisia ymmärtämästä toisiaan ja esittää, että kyseessä on kaksi omaa ryhmäänsä, joiden tavoitteet ovat nollasummaisesti ristiriidassa. Ajatuksia siitä, miksi tällaista suolaa kylvetään, seuraa vähän tuonnempana. 

POJAT (JA RYHMÄTYÖ) 
Miehinen maailma on sosiaalisen kilpailun maailma. Poikien kuuluu olla itsenäisiä, kilpailla ja vastustaa auktoriteetteja. Heidän omalle toiminnalleen lasketaan suurempi arvo kuin tyttöjen vastaavalle. (Tästä syystä aikuisten maailmassa miehille on tarjolla harrastelehtiä, naisille naistenlehtiä. Miehet oletetaan tekevän jotain, koska ovat siitä itsenäisesti kiinnostuneita, naisten siksi, että he nyt vain ovat naisia.) Pojat ovat poikia, nimittäin. Ja tautologiat tautologioita. Valitettavasti vain koulussa opetettavat asiat eivät yleensä nouse kilpailun kohteeksi. Muutama karrikoitu, mutta tosiasiaan perustuva havainto ryhmätyötilanteesta: 
- Sekaryhmässä työt jäävät tyttöjen tehtäviksi. Pojat pelleilevät tai jurottavat. Tytöt koettavat saada poikia tekemään osuutensa, mutta nämä säätävät omiaan. Tytöt antavat periksi, koska he eivät osaa käyttää valtaansa aktiivisesti poikien taivutteluun - eivätkä jaksa sitä, että pojat "pilaavat" yhteisen työn pelleilyllään. Pojat keskittyvät keskinäiseen sosiaaliseen nokitteluun. 
- Sama tapahtuu on myös poikaryhmässä. Tosin mikäli ryhmästä löytyy sosiaalisesti korkealla rankingilla varustettu poika, joka pitää joko aiheesta tai opettajasta, hän saattaa esittää, että tehtävä tehdään "läpällä" kunnolla.
- Tavanomaiseen kilpailuun syystä tai toisesta osallistumattomien hiljaisten poikien ryhmässä tehtävä saattaa tulla tehdyksi kunnolla, jos yksilöiden muut ominaisuudet sitä tukevat. Sama pätee sellaiseen sekaryhmään, jossa on tyttöjä ja mainitunkaltaisia poikia.  

Kilpailu tekee miessukupuolesta todella yksinäistä. Miehet ovat läheisyyden ja omista asioistaan puhumisen suhteen paljon enemmän kiinni puolisossaan kuin naiset, koska muut miehet ovat heille kilpakumppaneita tai vastustajia. Tämä vaikeuttaa usein itsen ja muiden ominaisuuksien vertailua ja aiheuttaa tarpeetonta erilaisuuden ja vieraantumisen tunnetta. 

Helposti tässä yhteydessä aletaan vedota testosteroniin. Hormonierityksen vaikutukset psyykeen ja toimintaan eivät kuitenkaan ole luonnon sanelema vakio, vaan minä-tarina ja opittu suhtautuminen ympäristöön vaikuttavat radikaalisti siihen, mikä on fyysisestä suureesta seuraava toiminta. 

TYTÖT
Naisinen maailma on sosiaalisen miellyttämisen maailma. Tyttöjen kuuluu toimia esitettyjen oletusten ja mallien mukaisesti. Heidän ei oleteta testaavan oman valtansa suuruutta tai osoittavan valtaansa suoraan ja julkisesti. Tällä strategialla koulussa pärjää paremmin, mutta silti oppimisen keskiössä eivät ole niinkään asiat kuin sosiaaliset suhteet. Tämä ei tue itsenäistä ajattelua ja toimintaa, jonka kehittäminen olisi erinomaisen tarpeellista nimenomaisesti tyttöjen hyvinvoinnille. 

PIILO-OPETUSSUUNNITELMA 
Piilo-opetussuunnitelman pääasiallisia tavoitteita on opettaa odottamaan ja istumaan hiljaa paikallaan. Toisaalta tämä mahdollistaa opetusta ja on siksi jossain määrin validia opetettavaa. Toisaalta on niin, että tämä opetus olisi syytä suorittaa tietoisesti ja näkyvästi mieluummin kuin rivien välissä. Joka tapauksessa tavoite vaikenemisesta sopii paljon paremmin yhteen tytöiltä odotetun tottelevaisuuden kuin pojilta vaaditun aktiivisuuden kanssa. Koska näin on, tytöt sosiaalistuvat myös muuhun koulun toimintaan helpommin kuin pojat. He oppivat keskittymään ja opiskelemaan tehokkaammin - tosin ehkä non vitae sed scholae discimus - mistä taitona on heille vastaisuudessa hyötyä. Yllättäen havaitaan, että "ei-tosielämän taitoihin" perustuvilla saavutuksilla, metataidoilla ja jopa taidoilla itsellään onkin vaikutusta tulevaisuuden kannalta. 

Opettajan on oleellista tunnistaa ryhmässä toimivaa dynamiikkaa. Tällä tavoin saattaa saada taattua paremman opiskelurauhan ja keskittymisen itse asiaan, jos vertaispaine saadaan vaikuttaamaan oikeaan suuntaan. Ellei toisaalta luokan vallan kahvassa olevia oppilaita saa narautettua tukemaan opiskelua, luokka ohjautuu siihen toiseen suuntaan. Opettajan kannalta on tietenkin oleellista kysyä, miten motivoida meneillään olevan aiheen opiskelu sinällään. Jenkeissä tehtiin tutkimus, jossa lapsille ja nuorille annettiin suorituksista tai niiden tuloksista riihikuivaa. Valitettavasti tämä vain oli joillekin vanhemmille siinä määrin liikaa, että tutkija sai tappouhkauksia.  

Pohdin itse seuraavia kysymyksiä: 
- Kuinka saataisiin kehitettyä oppimisen asiakeskisyyttä ja transferia opitun ja eri tilanteiden välillä?
- Kuinka luotaisiin tilanne, jossa kilvoittelun kohteena olisivat tiedot ja taidot? 
- Kuinka onnistuttaisiin siirtymään yhteiskunnasta, joka ohjaa ihmisiä itsekontrolliin kilpailun, syytösten ja (kuviteltujen) sosiaalisten vaatimusten - kuten esimerkiksi ulkonäköpaineiden tai työelämässä menestymisen pakon - kautta yhteiskuntaan, jossa itsekontrollin kannalta oleellista olisi itsensä tiedostaminen, avomielisten suhteiden solmiminen muihin ynnä huomion kiinnittäminen astetta vähemmän annettuihin tai keinotekoisiin tarpeisiin kuin tällä hetkellä? (Väitän, että psyykelääkkeiden tarvekin vähenisi samaa tahtia.) 

Jodi
Liittynyt27.2.2014
Viestejä2187

Koulun edut ja puutteet tulisivat esiin jos sallittaisiin vapautuksia kouilupakosta ja seurattaisiin mitä eroa sillä on vapautettuihin, heidän asemaansa aikuisena. Myös valinnanvapaus koulun sisällä voisi auttaa persoonallisen oppimistavan löytämistä. 

Netti on asian selvittämiseen hyvä väline koska jokainen hakee persoonaansa sopivia asioita. Annettaisiin valita tehtävä ja vapaat kädet hakea ratkaisua ja katsottaisiin mitä haki ja miten onnistui.

Mutta tässä oli mies, jolta puuttui aivoista yli puolet, ja kaikki oli normaalisti. Miehen ÄO oli 75, eli normaalin alarajoilla. Hän työskenteli valtion virkamiehenä, oli naimisissa ja hänellä oli kaksi lasta. -Jani Kaaro

Sand
Liittynyt15.3.2011
Viestejä1285

Lento kirjoittaa viisaita.

I have found the missing link between the higher ape and civilized man; it is we. Konrad Lorenz.
We do not see things as they are, we see things as we are. Anais Nin

jussipussi
Liittynyt6.12.2009
Viestejä24921
Lento

Monesti lasten ja nuorten elämästä ja palveluista puhuttaessa aikuiset esittävät sellaisia sovelteita, joihin itse eivät milloinkaan suostuisi. 

Olipa jämäkkää tekstiä.

Pyrihän "päättäviin asemiin" jos et ole jo. Sinunlaisillesi in käyttöä yhteiskunnassa.

Neutroni
Liittynyt16.3.2005
Viestejä23104

En minä tiedä onko se parempi antaa ujoille vääriä toiveita elämässä pärjäämisestä huippuarvosanojen muodossa. Tosielämässä ne arvosanat ja tiedollinen osaaminen yleensäkin  vaikuttavat ehkä hieman ensimmäiseen työpaikkaan päästessä, silloinkin ainakin firmoissa useimmiten halutaan sellaista ylempää keskitasoa ja hikariarvosanat herättävät epäluuloja - esimerkiksi juuri ujoudesta ja sosiaalisista taidoista, mutta sen jälkeen kun on kaksi viikkoa työkokemusta, se ajaa kaikkien kouluarvosanojen yli. Ja työtä hakiessa kyky myydä itsensä on kaiken A ja O.

Ehkä koulussa pitäisi yrittää jotenkin opettaa ujoja ja arkoja eroon vammastaan (mitä se itse asiassa on, koska ainoa mielekäs tapa määritellä vammaisuus on ominaisuutena, joka haittaa vakavasti pärjäämistä siinä yhteisössä, jossa vammainen elää), vaikka se on varmasti vaikeaa ja kallista. Mutta kyllä kai siihenkin voi ainakin jotain vaikuttaa. Amerikkalainen ujo osaa ainakin peittää ongelmansa paljon suomalaista paremmin.

tiäremiäs
Liittynyt3.4.2005
Viestejä13176

Kysymys oli siitä että saat huonompia arvosanoja persoonan ja tempperamentin takia, vaikka sinulle kuuluisi paremmat eli osaamista ei arvosteta kun olet vääränlainen.

Eli suomeksi tämä on syrjintää. Jos neekerille antaisi alempia arvosanoja, niin olisit rasisti. 

 

Kuitenkin voit koko elämän opetella sosiaalisia taitoja, koulut käydään nuorena. Niin ei olisi hyvä että pilataan mahdollisuuksia ihmisiltä oli se sitten minkälainen tahansa. Kaikki luovat ihmiset ainakin karsitaan pois tehokkaasti jos ei erilaisuutta hyväksytä. 

 

Jos osaat niin siihen ei pitäisi vaikuttaa mikään muu kun osaaminen. 

tiäremiäs
Liittynyt3.4.2005
Viestejä13176
Neutroni

En minä tiedä onko se parempi antaa ujoille vääriä toiveita elämässä pärjäämisestä huippuarvosanojen muodossa. Tosielämässä ne arvosanat ja tiedollinen osaaminen yleensäkin  vaikuttavat ehkä hieman ensimmäiseen työpaikkaan päästessä, silloinkin ainakin firmoissa useimmiten halutaan sellaista ylempää keskitasoa ja hikariarvosanat herättävät epäluuloja - esimerkiksi juuri ujoudesta ja sosiaalisista taidoista, mutta sen jälkeen kun on kaksi viikkoa työkokemusta, se ajaa kaikkien kouluarvosanojen yli. Ja työtä hakiessa kyky myydä itsensä on kaiken A ja O.

Ehkä koulussa pitäisi yrittää jotenkin opettaa ujoja ja arkoja eroon vammastaan (mitä se itse asiassa on, koska ainoa mielekäs tapa määritellä vammaisuus on ominaisuutena, joka haittaa vakavasti pärjäämistä siinä yhteisössä, jossa vammainen elää), vaikka se on varmasti vaikeaa ja kallista. Mutta kyllä kai siihenkin voi ainakin jotain vaikuttaa. Amerikkalainen ujo osaa ainakin peittää ongelmansa paljon suomalaista paremmin.

 

kysymys oli siitä että saat huonot arvosanat, etkä pääse sinne paikkaan opiskelemaan mihin olisit paras.  Ujoutta ja näitä asioita voi jokainen harjoitella sitten omaan tahtiinsa. Mutta ei oikein ole jos evätään eväät huonommilla arvosanoilla. 

Kaapelijehu
Liittynyt13.4.2009
Viestejä250

Nimimerkki "Lento" kyllä kirjoitti asiaa. Pojat ovat kilpailuhenkisiä ja yleensä myös hyvin suoraviivaisia ja hyötyorientoituneita. Pelkkä filosofinen väite "koulutus kannattaa aina", ei usein poikia juuri motivoi. Heidän tulee jo koulussa ymmärtää suoraan se, mihin koulutus tähtää ja mihin sillä pyritään. Mielestäni sukupuolten erilaisuus pitäisi ottaa paremmin huomioon koulutuksessa.

Väite, että juuri ujot ja hiljaiset pojat, pärjäisivät kouluissa erityisen huonosti kuulostaa silti vähän erikoiselta tai sitten itse olen vain suuri poikkeus. Itse nimittäin olin koulussa varsin hiljainen ja ujo, mutta ei se kyllä koulumenestystä estänyt, pikemminkin päinvastoin. Olenkin pohtinut, että pyrkimykseni olla hyvä koulussa saattoi johtua tarpeesta kompensoida ujouttani ja sitä että liikunassakaan en oikein hyvin pärjännyt. Ja myös työelämässä olen pärjännyt mielestäni ihan mukavasti, vaikka tunnistan yhä ujouden ja tietyn varautuneisuuden olevan yhä osa persoonaani.

Kaapelijehu

Seuraa 

Totta toistaiseksi

Jukka Ruukki on Tiede-lehden päätoimittaja, joka poistaa varmistimen kuullessaan sanan tieteellisesti todistettu. Hän jakaa pääkirjoituksensa tässä blogissa.

Teemat