Sivut

Kommentit (50)

BCK
Seuraa 
Viestejä6688
Liittynyt9.7.2010

Eli jäätelö ja suklaa ovat ehkä sieltä pahimmasta koukuttajia, koska sisältävät sekä sokeria, joka ruokkii Prevotella-bakteereja,  että rasvaa, joka ruokkii Bacteroidetes-bakteereita?

Jäätelön koukuttavuuden olen itse havainnut. Jos ei pitkään aikaa ole syönyt jäätelöä, pärjää ilman, mutta mitä enemmän sitä syö, sitä enemmän tekee mieli.

SamikoKu
Seuraa 
Viestejä6558
Liittynyt12.7.2010

Eli viikon vesipaasto ja pari kolme suolihuuhtelua sinä aikana tyhjentää valtaosan bakteerikannasta. Sen jälkeen terveellisemmillä ruokavaihtoehdoilla bakteerikanta taas kondikseen. Bakteerikanta säilyy umpisuolessa ja otollinen ruokavalio (mikä se sitten lieneekin) ruokkii sitten sopivia bakteereita.

Uskomalla tieteeseen voi olla vain hetkittäin oikeassa.
"Olet väärässä: Kirjoitusoikeutesi on peruttu."

BCK
Seuraa 
Viestejä6688
Liittynyt9.7.2010

SamikoKu kirjoitti:
Eli viikon vesipaasto ja pari kolme suolihuuhtelua sinä aikana tyhjentää valtaosan bakteerikannasta. Sen jälkeen terveellisemmillä ruokavaihtoehdoilla bakteerikanta taas kondikseen. Bakteerikanta säilyy umpisuolessa ja otollinen ruokavalio (mikä se sitten lieneekin) ruokkii sitten sopivia bakteereita.

Kauanko bakteerit säilyvät hengissä umpisuolessa ilman ravintoa? Missä vaiheessa bakteerit alkavat kuitujen puuttuessa syömään suolen limakalvoa?

BCK
Seuraa 
Viestejä6688
Liittynyt9.7.2010

Ruokavalio, joka helli "hyvää" bakteerikantaa sisältää kuituja (ja probiootteja?). Ehkä siis kasviksia, kokojyväviljaa, hapankaalia, hapatettuja maitotuotteita happamattomien sijaan.

Ab Surd Oy
Seuraa 
Viestejä3630
Liittynyt13.7.2015

BCK kirjoitti:
Ruokavalio, joka helli "hyvää" bakteerikantaa sisältää kuituja (ja probiootteja?). Ehkä siis kasviksia, kokojyväviljaa, hapankaalia, hapatettuja maitotuotteita happamattomien sijaan.

En tiedä, siitäkin lienee vaihtelevia mielipiteitä siitä kuituhommasta. Joidenkin mielestä esim. viljaperäiset kuidut ovat suolinukalle vahingollisia.

Asiasta tulee mieleen lisäksi sellainen näkökulma, että on kenties varomatonta leimata jotkin bakteerityypit sumeilematta pahoiksi ja toiset hyviksi. Eiköhän ihminen ole satojen tuhansien vuosien symbioottisen elonsa aikana onnistunut kehittämään toimivan ratkaisun erilaisten bakujen kanssa elelyyn. Liikalihavuus ja sen sellaiset ovat poikkeustiloja, joissa normaali tasapaino on jostain syystä häiriintynyt. Vaikka bakujen tasapaino olisikin yhteydessä asiaan, niin se, mikä on alkuperäinen syy tai oikea parannuskeino, ei välttämättä ole niin simppeliä. Bakteeriteorioista voi hyvinkin tulla uusi kolesteroliteoria tai uusi tyydyttynytrasvateoria, jossa mutkat vedetään suoriksi ja vuosikymmen tai pari kouhotetaan hullun lailla ja keksitään miljardibisnekseksi liuta uusia terveyselintarvikkeita ja lääkkeitä, kunnes lopulta taas tieto kumuloituu ja todetaan että "eiku".

BCK
Seuraa 
Viestejä6688
Liittynyt9.7.2010

Niin, voi olla. Itsekin vedän monenlaista kuitua useun aika reippaastikin, enkä siltikään ole missin mitoissa.

Minä en tuohon viljakammoon oikein osaa suhtautua, paitsi tietty keliaakikkojen kohdalla, ja vilja-allergisten. Olen pitänyt sitä vähän huuhaana, ainakin sitä, että ei-keliaakikot ryhtyvät gluteenittomalle dieetille.

Neutroni
Seuraa 
Viestejä24203
Liittynyt16.3.2005

BCK kirjoitti:
Kauanko bakteerit säilyvät hengissä umpisuolessa ilman ravintoa?

Veikkaan, että paljon kauemmin kuin isäntänsä. Bakteerit eivät tietääkseni kuole nälkään, vaan menevät lepotilaan ja jatkavat kun saavat taas ravintoa. En tosin tiedä koskeeko se kaikki bakteereja.

Ab Surd Oy
Seuraa 
Viestejä3630
Liittynyt13.7.2015

BCK kirjoitti:
Niin, voi olla. Itsekin vedän monenlaista kuitua useun aika reippaastikin, enkä siltikään ole missin mitoissa.

Minä en tuohon viljakammoon oikein osaa suhtautua, paitsi tietty keliaakikkojen kohdalla, ja vilja-allergisten. Olen pitänyt sitä vähän huuhaana, ainakin sitä, että ei-keliaakikot ryhtyvät gluteenittomalle dieetille.

Olen taipuvainen ajattelemaan samoin. Toisaalta vilja ja sokeri ovat selvästi yhteydessä moniin nykyisin epidemioiksi asti yleistyneisiin elintasosairauksiin - ainakin liikaa nautittuna. Ne ovat sellaisenaan nähdäkseni turhimmasta päästä ravintoa, eli siis lähinnä ravinneköyhää helppoa energiaa, jota tulee syötyä helposti yli tarpeen ja joihin syntyy jopa vakavia riippuvuuksia. Vaikak täysvilja pienissä määrin epäilemättä on täysin OK osana monipuolista ruokavaliota, niin jostain ne viljan liikakäytön terveyshaitat liikakäytettynä syntyvät. Metaboliasta, gluteenista, suolinukasta, suolistofloorasta, muiden ravinteiden puutoksista vai mistä lie, se voi olla mutkikas kokonaisuus. 

Vilja on aivan ehdottoman hyvä, hyödyllinen ja tärkeä ravintoaine. Mutta vain kunhan se jalostetaan ja käytetään oikein. Esimerkiksi mallastettuna ja alkoholikäytettynä se on ilmeisesti ikuisen elämän eliksiirin veroinen taikaravintoaine.

SamikoKu
Seuraa 
Viestejä6558
Liittynyt12.7.2010

BCK kirjoitti:
SamikoKu kirjoitti:
Eli viikon vesipaasto ja pari kolme suolihuuhtelua sinä aikana tyhjentää valtaosan bakteerikannasta. Sen jälkeen terveellisemmillä ruokavaihtoehdoilla bakteerikanta taas kondikseen. Bakteerikanta säilyy umpisuolessa ja otollinen ruokavalio (mikä se sitten lieneekin) ruokkii sitten sopivia bakteereita.

Kauanko bakteerit säilyvät hengissä umpisuolessa ilman ravintoa? Missä vaiheessa bakteerit alkavat kuitujen puuttuessa syömään suolen limakalvoa?

Varmaan ne säilyvät siellä niin kauan kuin ihminen elää, umpisuolessahan on varasto.
Tuntuisi kuitenkin loogiselta, että paastossa ja suolihuuhtelussa tulee ulos suuri määrä suoliston bakteereja. Eli ne huuhdotaan sieltä ulos. Viikon aikana bakteereilla ei ole kasvualustaa ja ne eivät pääse lisääntymään samaan tahtiin kuin ruokaillessa.

Kun bakteerikanta on vähentynyyt ja sitten muutetaan ruokavalioata niin suotuisammat bakteerit saavat itselleen sopivan kasvualustan ja lisääntyvät.
Näin minä sen päättelisin, mutta en tietenkään pysty asiaa todistamaan.

Veikkaan että oman bakteerikantansa voi saada hyvinkin nopeasti vinoon esim. päivittäisellä muutaman pullon kaljan kitttaamisella.

Uskomalla tieteeseen voi olla vain hetkittäin oikeassa.
"Olet väärässä: Kirjoitusoikeutesi on peruttu."

SamikoKu
Seuraa 
Viestejä6558
Liittynyt12.7.2010

Ab Surd Oy kirjoitti:
Bakteeriteorioista voi hyvinkin tulla uusi kolesteroliteoria tai uusi tyydyttynytrasvateoria, jossa mutkat vedetään suoriksi ja vuosikymmen tai pari kouhotetaan hullun lailla ja keksitään miljardibisnekseksi liuta uusia terveyselintarvikkeita ja lääkkeitä, kunnes lopulta taas tieto kumuloituu ja todetaan että "eiku".

Minä ennustin tätä jo vuosikausia sitten tällä palstalla. Eli että bakteereista tullee bisnes ja niitä ruvetaan manipuloimaan.

Uskomalla tieteeseen voi olla vain hetkittäin oikeassa.
"Olet väärässä: Kirjoitusoikeutesi on peruttu."

SamikoKu
Seuraa 
Viestejä6558
Liittynyt12.7.2010

Kunnon ripuli muuten poistaa tehokkaasti suolistobakteereita. Suolihuutelussa sama idea.
Tuosta limakalvon "syömisestä" oli jossain juttua, mutta sekin jäi hieman epäselväksi että minkä tyyppiset bakteerit siihen ryhtyvät. Suolinukkahan on yleensä nimenomaan tuhoutunut henkilöillä jotka eivät ole elämänsä aikana päivääkään paastonneet. Eli suolinukka voi tuhoutua vaikka siellä olisi sopivia ravinteitakin bakteereille. Ehkä kyse on jonkun tietyn bakteerikannan kasvamisesta liian suureksi. Paasto voisi auttaa siihenkin ja suolihuuhtelut.

Uskomalla tieteeseen voi olla vain hetkittäin oikeassa.
"Olet väärässä: Kirjoitusoikeutesi on peruttu."

MooM
Seuraa 
Viestejä4429
Liittynyt29.6.2012

Jos miettii ihmistä luonnonvaraisena eläimenä, sokeria ja rasvaa on ollut saatavilla vain hetkittäin ja usein rajoitetusti, mutta molemmat ovat niin arvokkaita ravinnon ja energian lähteitä, että niitä on kannattanut syödä aina, jos voi. Siksi meillä on sisäänrakennettuva vahva taipumus haluta niitä. 

Ongelma tietysti on nykyisin se, että rasvaa ja sokeria on tarjolla ylenmäärin ja silti luontainen halu on olemassa. Se johtaa näihin ongelmiin lihavuuden, sokerin sietokyvyn (diabetes), sisäelinten ravoittumisen yms kanssa. Lisäksi varsinkin sokeri on vahva mielihyväkemikaalien lähde ja se synnyttää ihan neurokemiallistakin riippuvuutta, sekä suoraan että tietysti verensokerin vaihteluiden kautta.

Yksilöiden halun voimakkuus ja kyky hillitä impulsseeja vaihtelee, mutta on myös keinoja kehittää omaa impulssikontrolliaan. Sanon tämän kuuden geishakonvehdin jälkeen, vaikka päätin olla tammikuun karkkilakossa. Joulu kun meni sairastellessa ihan mässäilyksi ilman liikuntaa ja housuista huomaa, että jotain jäi ns. tarakalle.

MooM
Seuraa 
Viestejä4429
Liittynyt29.6.2012

SamikoKu kirjoitti:
Kunnon ripuli muuten poistaa tehokkaasti suolistobakteereita. Suolihuutelussa sama idea.
Tuosta limakalvon "syömisestä" oli jossain juttua, mutta sekin jäi hieman epäselväksi että minkä tyyppiset bakteerit siihen ryhtyvät. Suolinukkahan on yleensä nimenomaan tuhoutunut henkilöillä jotka eivät ole elämänsä aikana päivääkään paastonneet. Eli suolinukka voi tuhoutua vaikka siellä olisi sopivia ravinteitakin bakteereille. Ehkä kyse on jonkun tietyn bakteerikannan kasvamisesta liian suureksi. Paasto voisi auttaa siihenkin ja suolihuuhtelut.

Jos bakteereja poistaa, ne täyttävät tilan hyvin nopeasti uudelleen lisääntymällä. En usko, että mekaanisella poistolla on suurempaa merkitystä. Uusien bakteerien pitää olla vanhoja vahempia ja/tai niitä pitää tukea kamppailussa elintilasta esim. muuttamalla ruokavaliota.

Paasto voi sopia toisille ja onhan se tietynlainen itsekuriharjoitus. Mutta satunnaisella paastolla ei ole mitään ihmeempiä todistettuja terveysvaikutuksia. Kuten ei suolihuuhteluillakaan, vaikka ei kai niistä haittaakaan ole silloin tällöin tehtynä. Ja jos tykkää, mikäpä siinä.

Tuuba
Seuraa 
Viestejä657
Liittynyt10.3.2016

Ihmisen aivojen suhteeton koko ja toimintateho muihin eläimiin verrattuna kielii vahvasti siitä että meillä on hyvän aikaa ollut riittävästi energiaa saatavilla. On ollut "varaa" tulla älykkäiksi. Teemme jotain nyt vain väärin ja siksi ylipainoepidemia yms. Kyllähän ihmiset on eläimiä ja sitä kautta paljon rasvaa syöneet jo kauan. Sokeri on vähän eri juttu. Ja vilja. Oliko niin että leipä aiheuttaa jopa suuremman verensokeripiikin kuin ruokalusikallinen puhdasta sokeria? Tuntuu absurdilta mutta jossain luki näin. Paljon taitaa loppupeleissä kiteytyä insuliinikuorman ympärille.

Sivut

Uusimmat

Suosituimmat