Sivut

Kommentit (66)

Keijona
Seuraa 
Viestejä5199
Liittynyt13.3.2015

Pitäisko pyrkiä muistamaan ?  voisiko sitäkautta  oppia pyrkimään pitämään  kivaa, tai mattoja lattiassa.

Rikkaalla riittävästi, köyhä haluaa lisää.

jussipussi
Seuraa 
Viestejä30015
Liittynyt6.12.2009

Keijona kirjoitti:
Kertauksella saadaan kyllä ihmiset uskomaan valheeseen, kuten voi kirjanoppineista ja kovasti koulutetuista havaita.
Havaitsetko katkeruutesi ja ennakoluulosi? Miksi ne jää havaitsematta?

jussipussi
Seuraa 
Viestejä30015
Liittynyt6.12.2009

Keijona kirjoitti:
Pitäisko pyrkiä muistamaan ?  voisiko sitäkautta  oppia pyrkimään pitämään  kivaa, tai mattoja lattiassa.
Jos muistaist paremmin mitä olet aiemmin kirjoittanut/ väittänyt niin kirjoituksistasi saattaisi tulla astetta johdonmukaisempia. 

Kokeile.

molaine
Seuraa 
Viestejä1069
Liittynyt3.8.2011

Keijona kirjoitti:
Kertauksella saadaan kyllä ihmiset uskomaan valheeseen, kuten voi kirjanoppineista ja kovasti koulutetuista havaita.

Mihin valheeseen kovasti koulutetut uskovat? Yleensä korkeampien tutkintojen saavuttaminen vaatii kriittisempää ja analyyttisempaa otetta vastaanotetun tiedon käsittelyssä. Miksi tämä johtaisi valheeseen uskomiseen? Kyllä se noin arkiJÄRJElläkin, jota itse niin peräänkuulutat, menee ihan päinvastoin.

Jos haluat saada tuntumaa, niin voit mennä vapaasti seuraamaan yliopisto-opetusta. Se on Suomessa kai lakisääteisesti kaikille avointa. Tutkinto-oikeuden eteen joudut sitten kyllä läpikäymään seulan.   

Hamppu
Seuraa 
Viestejä1145
Liittynyt16.3.2005

Onhan se noinkin. Ei auta yrittää päntätä hirveästi yhdellä kertaa, vaan opiskeltava materiaali pitää jakaa tasaisesti pidemmälle aikavälille.

Ja mieleenpalauttaminen toimii. Esim lukiessa pysähtyy välillä palauttamaan mieleen mitä on juuri tullut luettua. Ja illalla kun menee nukkumaan, niin kertaa aikajärjestyksessä mielessään asiat joita on päivän aikana opiskellut: Aihealueet, tuliko jotain ahaa-elämyksiä kun ymmärsi uuden kikan joka ehdottomasti kannattaa muistaa, tai jäikö joku asia askarruttamaan ja vaatii lisäpohdintaa. Ei kestä kauaa, mutta vahvistaa muistijälkiä huomattavasti. Itseäni se helpottaa myös nukahtamaan.

käyttäjä-3779
Seuraa 
Viestejä1299
Liittynyt12.5.2014

80-luvun alussa oli lehdessä pitkän aikaa Jari Kurrin kiekkokoulu. Siinä asian todellinen osaaja antoi hyviä ohjeita tuleville lätkätaitureille. Eikä mennyt kauaakaan, kun Suomi jo alkoi menestyä!

Jari Kurrin kiekkokoulun pääsääntönä voisi pitää seuraavaa neuvoa: "Kun olet oppinut jonkun taidon, harjoittele ja kertaa, harjoittele ja kertaa."  Veikkaan, että jos esimerkiksi fysiikan, kemian tai matematiikan yliopisto-opiskelijat todella noudattaisivat Jari Kurrin neuvoa, meillä olisi paljon nykyistä suurempi määrä Selänteen, Laineen, Granlundin ja kumppanien tasoisia tekijöitä tieteen huipulla.

kretiini
Seuraa 
Viestejä817
Liittynyt30.1.2015

Keijona kirjoitti:
Anonyymien nimimerkkien  keskustelu yksityisasioista on epätoivoista ja nimimerkkien takaa  henkilökohtaisuuksien utelu tirkistelyä, terveisiä vaan sinne espooseen. 

Sanoisin jopa: Säälittäviä nämä palstapellet

kretiini
Seuraa 
Viestejä817
Liittynyt30.1.2015

molaine kirjoitti:
Keijona kirjoitti:
Kertauksella saadaan kyllä ihmiset uskomaan valheeseen, kuten voi kirjanoppineista ja kovasti koulutetuista havaita.

Mihin valheeseen kovasti koulutetut uskovat? Yleensä korkeampien tutkintojen saavuttaminen vaatii kriittisempää ja analyyttisempaa otetta vastaanotetun tiedon käsittelyssä. Miksi tämä johtaisi valheeseen uskomiseen? Kyllä se noin arkiJÄRJElläkin, jota itse niin peräänkuulutat, menee ihan päinvastoin.

Jos haluat saada tuntumaa, niin voit mennä vapaasti seuraamaan yliopisto-opetusta. Se on Suomessa kai lakisääteisesti kaikille avointa. Tutkinto-oikeuden eteen joudut sitten kyllä läpikäymään seulan.   

No esim. siihen että talot ovat rakentuneet satoja vuosia ilmankin. Ruokaa on osattu viljellä ja saalistaa tuhansia vuosia ilmankin. Ensinnäkin kun yksinkertaisimpiinkin ammatteihin aletaan tarvitsemaan "koulutus" vain koulutuksen takia ollaan menty metsään ja nyt en tarkoita sitä metsää minne meidän kuuluisikin mennä.

käyttäjä-3779
Seuraa 
Viestejä1299
Liittynyt12.5.2014

käyttäjä-3779 kirjoitti:
80-luvun alussa oli lehdessä pitkän aikaa Jari Kurrin kiekkokoulu. Siinä asian todellinen osaaja antoi hyviä ohjeita tuleville lätkätaitureille. Eikä mennyt kauaakaan, kun Suomi jo alkoi menestyä!

Jari Kurrin kiekkokoulun pääsääntönä voisi pitää seuraavaa neuvoa: "Kun olet oppinut jonkun taidon, harjoittele ja kertaa, harjoittele ja kertaa."  Veikkaan, että jos esimerkiksi fysiikan, kemian tai matematiikan yliopisto-opiskelijat todella noudattaisivat Jari Kurrin neuvoa, meillä olisi paljon nykyistä suurempi määrä Selänteen, Laineen, Granlundin ja kumppanien tasoisia tekijöitä tieteen huipulla.

Oppiaineksen vaativimpien kohtien tehostettu kertaaminen synnyttää tietorakenteisiin "kiteytymiskeskuksia", joiden ympärille muu tietorakenne voi jäsentyneenä ryhmittyä.  Vaikean oppiaineksen tehostettu kertaaminen myös muuttaa aivoja muutoksen tullessa ilmi suorituskyvyn lisääntymisenä muiden oppiainesten tai vaikka taiteen alalla.

Keijona
Seuraa 
Viestejä5199
Liittynyt13.3.2015

Kertaamalla voi muistaa jonkin tiedon tai viisauden  paremmin, mutta  älykkyyttähän kertaus laskee. Onhan se karua: älykkyys on perittyä, viisaus opittua. Viisautta voi kerätä kuka tahansa nolla, mutta älykkääksi ei tyhmä pysty tulemaan vaikka kuinka paljon viisauksia lukija ja pänttäisi. Sitähän tyhmät joutuu väistämättä tekemään esittäessään  viisasta, pappien tavoin puhumaan muiden juttuja ominaan.

Rikkaalla riittävästi, köyhä haluaa lisää.

o_turunen
Seuraa 
Viestejä9782
Liittynyt16.3.2005

käyttäjä-3779 kirjoitti:
käyttäjä-3779 kirjoitti:
80-luvun alussa oli lehdessä pitkän aikaa Jari Kurrin kiekkokoulu. Siinä asian todellinen osaaja antoi hyviä ohjeita tuleville lätkätaitureille. Eikä mennyt kauaakaan, kun Suomi jo alkoi menestyä!

Jari Kurrin kiekkokoulun pääsääntönä voisi pitää seuraavaa neuvoa: "Kun olet oppinut jonkun taidon, harjoittele ja kertaa, harjoittele ja kertaa."  Veikkaan, että jos esimerkiksi fysiikan, kemian tai matematiikan yliopisto-opiskelijat todella noudattaisivat Jari Kurrin neuvoa, meillä olisi paljon nykyistä suurempi määrä Selänteen, Laineen, Granlundin ja kumppanien tasoisia tekijöitä tieteen huipulla.

Oppiaineksen vaativimpien kohtien tehostettu kertaaminen synnyttää tietorakenteisiin "kiteytymiskeskuksia", joiden ympärille muu tietorakenne voi jäsentyneenä ryhmittyä.  Vaikean oppiaineksen tehostettu kertaaminen myös muuttaa aivoja muutoksen tullessa ilmi suorituskyvyn lisääntymisenä muiden oppiainesten tai vaikka taiteen alalla.

Niinpä. Hitsaajat, sorvaajat ja rekkakuskit harjoittelevat joka päivä. Samoin varmaan sirkustaiteilijat. Ihan niinkuin joku Selänne. Toistavat jatkuvasti samaa liikettä. että osaisivat sen sujuvasti.

Tuskinpa saman toistaminen mitenkään erityisesti älykkyyttä lisää. Korkeintaan auttaa selviytymään jossain vieraan kielen kokeissa.

Jos differentiaaliyhtälön osaat ratkaista, niin ei sen tahkoaminen edistä millään lailla matemaattisia kykyjä, oli se yhtälö alunperin kuinka vaikean näköinen tahansa. Riittää, että osaat sen differentiaaliyhtälön ratkaista.

Korant: Oikea fysiikka on oikeampaa kuin sinun klassinen mekaniikkasi.
Korant: Jos olet eri mieltä kanssani olet ilman muuta väärässä.

Keijona
Seuraa 
Viestejä5199
Liittynyt13.3.2015

Rutiinit ja toistot toki helpottaa  ja nopeuttaa tehtävästä suoriutumista, mutta älyn kanssa sillä ei ole mitään tekemistä.  Ihan samoin kuin  tietokoneessa: äly on prosessori joka tietoa käsittelee, tieto ja viisaus on informaatiota ja jäsentelyä,l joka varastoituu muistiin. Tiedon ja viisauden määrää voi lisätä mutta prosessorin, älyn  kapasiteettia ei  muutu. .

Toki kun on kysymyksessä ihmiset niin asia ei ole täysin mustavalkoinen mutta pääpiirteittäin kyllä. 

Rikkaalla riittävästi, köyhä haluaa lisää.

Sivut

Uusimmat

Suosituimmat