Kirjallisuuden historia

Seuraa 
Viestejä45973
Liittynyt3.9.2015

Luin tuossa pitkästä aikaa Poltetun Njallin saagan. (a:n päälle kuuluisi heittomerkki mutta en osaa sitä laittaa)
Onko tämä kirja vanhin romaani? Kirjan esipuheessa sanotaan kirjallisuuden tutkijoiden ajoittavan romaanin historian alkamaan Cervantesista ja hänen Don Quijotestaan vuonna 1609. Tämä saaga taas on todennäköisesti kirjoitettu 1200-luvun loppupuolella.

Ja toinen asia. Simonaho kuuluttaa riimuketjuissaan äännekirjoitusta. Luulisin että tämä saaga alkaisi olla niin lähellä viikinkien ajan puhekieltä kuin yleensä olla voi. Onko palstalla henkilöitä joilla olisi pohjoismaiset kielet niin hyvin hallussaan että pystyisivät lukemaan saagojen alkuperäisiä tekstejä ja ymmärtämään niistä vielä jotakin?

Minä raukka olen täysin kielipuoli, minulle on todella vaikeaa ja aivotyötä vaativaa lukea vanhoja suomenkielisiä tekstejä.

Kommentit (4)

Vierailija
Balthasar
Luin tuossa pitkästä aikaa Poltetun Njallin saagan. (a:n päälle kuuluisi heittomerkki mutta en osaa sitä laittaa)
Onko tämä kirja vanhin romaani? Kirjan esipuheessa sanotaan kirjallisuuden tutkijoiden ajoittavan romaanin historian alkamaan Cervantesista ja hänen Don Quijotestaan vuonna 1609. Tämä saaga taas on todennäköisesti kirjoitettu 1200-luvun loppupuolella.

Länsimaisen kirjallisuuden juuret vievät antiikin Kreikkaan ja Roomaan 800 eKr - 500 jKr. Aristoteles määritteli "Runousopissaan" 300-luvulla eKr. kirjallisuuden päälajeiksi epiikan, lyriikan ja draaman. Varhaisimmat tuotokset olivat runoutta, kuten Homeroksen kirjoittamaksi perinteisesti väitetyt Ilias ja Odysseia (Homeroksen historiallisuuttahan on epäilty jo pitkään ja näyttää siltä, että kyseessä on pikemminkin vuosisatojen saatossa kertynyt suullinen kertomarunous). Proosaa, suorasanaista kirjallisuutta kirjoittivat ensimmäisenä kreikkalaiset filosofit, esim. Platon ja Aristoteles, historioitsijat, kuten Herodotos ja Thukydides ja retorikot, kuten Demosthenes.

Romaanin, tarkemmin 'ajanvieteromaanin' katsotaan syntyneen jo toisella vuosisadalla jKr. Tunnetuimman antiikin romaanin "Dafnis & Khloe" kirjoitti kreikkalainen Longos (oikeasta henkilöllisyydestä ei olla kai vieläkään varmoja) n. 200 jKr. paikkeilla. Kyseessä on tuon ajan romaanien tapaan viihteellinen romaani; rakkautta ja seikkailua. Kirja suomennettiin ensimmäisen kerran niinkin myöhään kuin 1990 (Maarit Kaimio).

Cervantesin Don Quijotea pidetään nykyaikaisen romaanin ja romaanitaiteen 'lähtölaukauksena', joten esipuheet pitävät kyllä siltä osin paikkansa. Saagat taas eivät ole varsinaisesti romaaneja.

Edit:
Sekoilin kiireissäni vuosilukujen kanssa, jotka korjasin. Tarkensin tekstiä samalla hieman parissa paikassa.

Vierailija
Alkoholi ei ole minulle ongelma, se on ratkaisu

Mihin se on ratkaisu: Tylsyyteen, kurjuuteen, ikäviin ystäviin(kun on kännissä kaveritkin on siedettävämpiä), tyttö/poikaystävään(joka aina kertoo samat jutut uudestaan ja uudestaan) vai johonkin muuhun kenties?

Vierailija
Gideon
Alkoholi ei ole minulle ongelma, se on ratkaisu

Mihin se on ratkaisu: Tylsyyteen, kurjuuteen, ikäviin ystäviin(kun on kännissä kaveritkin on siedettävämpiä), tyttö/poikaystävään(joka aina kertoo samat jutut uudestaan ja uudestaan) vai johonkin muuhun kenties?

Et sitten muuta kommentoitavaa löytänyt.

Vierailija

Balt

Tuli tuossa surffaillessa vastaan juttua myös saagoista ja tietenkin muistin heti tämän kysymyksesi. Googletin asiasta lisää ja jotain löytyikin, mutta kovin pirstaleina tuntui tieto saagoista noin pikaisella haulla olevan, kunnes osuin tänne: http://www.islanti.fi/kulttuuri/isl%20saagat.htm ja tuoltahan se löytyi sinunkin kirjasi ja mukavasti tietoa saagoista yleensä.

Ainakin tuon sivun perusteella näyttäisi siltä, että saagat tosiaan luettaisiin nykyään romaaneihin - vaikkakin jossain toisella sivulla puhuttiin "eräänlaisesta romaanikirjallisuudesta" ja esim. täällä http://www.yle.fi/valopilkku/060602.htm#aihe1 käytettiin sanontaa "Islantilaisten mielestä saagat aloittivat romanitaiteen 1200-luvulla" - ota nyt sitten näistä selvää? Voisiko olla kyseessä jonkinlainen islantilaisten 'kotiinpäin veto'? Joka tapauksessa ensimmäiset romaanit periytyvät kyllä jo sieltä toiselta vuosisadalta, kuten aiemmin kirjoitin.

Mutta minun puolestani saagoja voidaan siis sanoa romaaneiksi. En todellakaan ole niiden asiantuntija. Itse asiassa en muista lukeneeni ensimmäistäkään alkuperäistä saagaa (jotain nykyaikana kirjoitettuja, vanhojen saagojen mukaelmia on tullut joskus luettua).

Voisitkin Balt varmaan neuvoa, että mistä kannattaisi sivistämisensä aloittaa - olisiko esim. juuri tuo Poltetun Njállin saaga suositeltava ensi tutustumista ajatellen, vaiko joku muu? (Kopioin muuten tuon Islanti-sivun alaosasta tähän luettelon suomen kielellä saatavilla olevista saagoista, niin sinun ei tarvitse ruveta muistiasi liikaan saagojen nimillä vaivaamaan: Suomeksi saatavissa seuraavat saagat: Kuningassaagat/SnorriSturlusson, Veriveljien saaga, Viininmaan saaga, Lohilaaksolaisten saaga, Poltetun Njallin saaga ja Egillin, Kalju-Grimrinpojan saaga, Grettirin saaga ja Gísli Súrinpojan saaga.)

Sivun alaosasta osui silmiini myös elokuvan "Korppi lentää" - nimi. Asiayhteydestä sain sen käsityksen, että sekin pohjautuisi johonkin saagaan - satutkohan tietämään mihin? Elokuva oli nimittäin ihan jännittävä ja tietenkin ennen kaikkea aiheeltaan mielenkiintoinen - tuli televisiosta joskus 1980-luvulla ja minulla oli se aikanaan nauhallakin, vaan nauhoittelin sittemmin jotain 'parempaa' päälle.

Uusimmat

Suosituimmat