Kätisyys ja lahjakkuus

Seuraa 
Viestejä45973
Liittynyt3.9.2015

Miten kätisyys ilmenee palstalaisten keskuudessa ja millaisena. Tämä aihe nousi esiin "toisensa pois sulkevat lahjat"-keskustelussa. Itse olen vasenkätinen ja kielellisesti lahjakkaampi. Älkää ruvetko tämän tekstin valossa arvioimaan matemaattista lahjakkuuttani.

Sivut

Kommentit (26)

Vierailija

Ehkä matemaattista lahjakkuutta osuvampi vaihtoehto olisi konstruktiivinen tai avaruudellinen kyvykkyys. Vasemman aivopuoliskon tehtäviin kuuluu myös matemaattiset taidot. Mutta menkööt.

Tässä haetaan ilmeisesti lahjakkuusprofiilin ja kätisyyden välistä riippuvuutta.

Oikeakätisillä kielelliset toiminnot paikantuvat pääosin vasempaan hemisfääriin, mutta vasenkätisillä kielellisiin toimintoihin osallistuu alueita sekä oikeassa että vasemmassa aivopuoliskossa.

Käytännössä tämä on tiedetty jo kauan. Vasenkätiset toipuvat aivoinfarktin jälkeisestä afasiasta (kielellisten kykyjen aivoperäisestä heikkenemisestä) oikeakätisiä paremmin

Ja muistattehan pyöräillessänne aina käyttää kypärää!

Mummo

Vierailija

Tuli mieleen, että onkohan erityisesti palstan fysiikkapuolella paljon vasenkätisiä? Siellähän tarvitaan erityisesti matematiikkaa!

Vierailija

Kiitos Mummo, olen vähän sokkona liikkeellä. Mutta ehkä tästäkin kyselystä saa jonkin tuntuman kätisyyden suhteesta (nyt pelkistetysti) kielelliseen tai matemaattiseen vahvuuteen.

Vierailija

Mummo on molempikätinen ja kielellisesti lahjakas, ainakin jos vertaa tuohon avaruudelliseen puoleen.

Mukulat nauravat, että jos Mummoa pari kertaa pyöräyttää kotipihalla, niin ei se enää tiedä missä on.

Ommellessa Pappa saa tulkita kaavat, kun en käsitä miten joku kankaanpala voi taipua esim kaulukseksi.

Ehkäpä minulla ei tuota oikeaa aivopuoliskoa ole lainkaan?

Mummo
vakituiseen eksyksissä

Vierailija

Tuolla vanhan palstan puolella oli juttua Rubicin kuutiosta ja sen ratkaisusta. Itse leikin sen kanssa paljonkin, ja ohjeiden mukaan opin sen ratkaisemaan suhteellisen nopeasti (jos joku oman aikansa lyö pöytään, niin väitän, että olin nopeampi (todistaja tarvitaan)).

Mutta jos joku teistä pystyy ratkaisemaan sen ilman ennalta laadittua suunnitelmaa, niin haluan tietää.

Kuten sanoin, itse en siihen pysty, mutta olen nähnyt tuonkin olevan mahdollista. Eräs ystäväni pystyy tuon tekemään.

Onko kenelläkään muulla vastaavanlaista kokemusta. Ystäväni on oikeakätinen.

Vierailija

Phony:
Minulla on sellainen paha vika käsieni kanssa, että todennäköisesti purkaisin sen Rubicin kuution ja katsoisin, mitä sen sisällä on. Ja ihme kyllä, en ole vielä koskaan saanut sitä näppeihini niin, että olisin päässyt sitä kokeilemaan ja tutkimaan. :)

Vierailija

Vielä yksi muuttuja olisi pitänyt ottaa mukaan tähän kyselyyn, nimittäin sukupuoli. Uskoakseni naiset nimeävät kielellisen puolen useammin lahjakkuudekseen kuin miehet. Vertailu tulisikin tehdä niin, että katsottaisiin kätisyyden ja lahjakkuuden jakautumista erikseen miesten ja naisten osalta. Nyt sukupuoli sekoittaa lopputuloksia, kun sitä ei ole otettu huomioon.

Koitin aiemmin luoda gallupin, jossa otin huomioon myös sukupuolen (esim. nainen, vasenkätinen, matemaattinen), mutta vaihtoehtojen määrä kasvoi niin suureksi, ettei tämä foorumi hyväksynyt sitä aiheeksi. Siitä risut ylläpidolle.

Hurskapöllö
Tuli mieleen, että onkohan erityisesti palstan fysiikkapuolella paljon vasenkätisiä? Siellähän tarvitaan erityisesti matematiikkaa!

Hyvä pointti. Tämä aihe pitäisi tehdä jokaiselle tämän keskustelusivuston alueelle. Psykologia-alueetta selaaviin kun saattaa valikoitua esim. kielellisesti lahjakasta väkeä. Onneksi sentään tuossa vasemmalla on palkki, josta kaikki näkevät aiheen, jos vain tämä aihe pysyy listan kärkipäässä.

Vierailija
Hurskapöllö
Phony:
Minulla on sellainen paha vika käsieni kanssa, että todennäköisesti purkaisin sen Rubicin kuution ja katsoisin, mitä sen sisällä on. Ja ihme kyllä, en ole vielä koskaan saanut sitä näppeihini niin, että olisin päässyt sitä kokeilemaan ja tutkimaan.

Kyllähän niitä kaupassa myydään, käy ostamassa. Jos vain haluat kurkata sisälle, niin ole hyvä: http://students.washington.edu/marie/page2.html

Vierailija

Olen enimmäkseen oikeakätinen ja kielellisesti lahjakas, vaikka se ei aina kielen käytössäni ilmenekään. Suunnistustaidoistani sen verran, että eksyin kerran 200 metriä pitkällä suoralla kadulla (kenelle tahansa olisi voinut käydä niin). Matematiikka ei taivu, mutta se lienee harjoituksen puutetta.

Vasen käteni tekee joitain asioita paremmin kuin oikea käteni, mistä syytän lukemattomia tunteja, jotka olen viettänyt rämpyttämällä landolaa - ei se oikeasti ole landola, mutta niin kaikki kuitenkin ensisijaisesti olettavat ja siltä se kaukaa katsottuna näyttää, joten voisi hyvin ollakin. Olen myös ihan tietoisesti opetellut tekemään asioita vasemmalla kädelläni. Joitakin vuosia sitten päätin, että oikeakätisyyteen rajoittuminen on täysin turhaa, koska tuossa vasemmalla on ihan yhtä hyvä raaja, jota pitää vain opetella käyttämään. En usko että tuo on aivotoimintaani vaikuttanut muulla tavalla, kuin siten että koordinaatiokykyni on joissakin asioissa hieman keskimääräistä parempi.

Vierailija
Mutta jos joku teistä pystyy ratkaisemaan sen ilman ennalta laadittua suunnitelmaa, niin haluan tietää.

Siis mitä tuo tarkoittaa? Siis että ratkaisee sen... ikäänkuin ilman välivaiheita?

Itsellä menee... muistaakseni alle 2 min. ensin 2 kerrosta, sitten kulmat oikein, sitten ne väli palat.

Vierailija
msdos464

Siis mitä tuo tarkoittaa? Siis että ratkaisee sen... ikäänkuin ilman välivaiheita?

Juu, vääntelemällä kaikki palat kohdalleen ilman noita välivaiheita. Kaverini katselee, kääntelee, vääntelee ja hups yhtäkkiä ratkaisu alkaa muotoutua. Tajuan vasta viisi, kuusi siirtoa ennen ratkaisua, mitä oikein on tapahtumassa. Kaverini kertoo vain "näkevänsä" mitä pitää tehdä. Hän ei osaa minulle selittää, enkä minä kykene hahmottamaan. Aikaa tuohon kuluu viitisen minuuttia.

msdos464
Itsellä menee... muistaakseni alle 2 min. ensin 2 kerrosta, sitten kulmat oikein, sitten ne väli palat.

Noin minäkin sen opettelin, minä laitan viimeiseksi kulmat kohdalleen, mutta sama systeemi periaatteessa. Aikaa vaan ei kulunut läheskään noin kauan. (hymy)

Vierailija

Oli vähän hankala päättää olenko oikea- vai molempikätinen... kaiken muun teen normaalisti oikeakätisesti mutta kirjoitan vasemmalla. Otin näemmä joskus kynän väärään käteen

Vierailija

Menee hieman aiheen vierestä, mutta muistaako kukaan Rubikin levyä? Mielestäni se oli paljon mielenkiintoisempi kuin tämä Rubikin kuutio. Myydäänköhän Rubikin levyä vielä jossain?

Vierailija

Molempikätisyydestä puhuttaessa näin jääkiekon MM:n kisojen aikana ei voi unohtaa otetta mailoista. Kumpi käsi teillä on ylempänä esim. jääkiekkomailasta kun siihen mitään sen kummempia ajattelematta tartutte? Entäs pesäpallomailasta, kumpi käsi on lähempänä sitä nuppia? Minulla on molemmissa vasen (kirjoitan oikealla), lyön siis pesäpallossa lautasen väärältä puolelta, enkä millään oppinut asentoa vaihtamaan.

Mistä tällaiset epälöögisetkin erot mahtavat johtua?

Samoin se, kuin päin pistätte sormenne, kun ristitte kätenne. Kumpi peukalo tulee "päälle"? Joku voi näistä järjestää äänestyksen itse en osaa (lue: viitsi).

Juha
Menee hieman aiheen vierestä, mutta muistaako kukaan Rubikin levyä? Mielestäni se oli paljon mielenkiintoisempi kuin tämä Rubikin kuutio. Myydäänköhän Rubikin levyä vielä jossain?

Niin menee, mutta menkööt.

Ainakin tuolla näytti olevan myynnissä: http://www.rubiks.com/index.cfm

Se penteleen rutinakuutio täyttää tänä vuonna muuten 25 vuotta, pitäisköhän sellainen jostain hankkia?

Sivut

Uusimmat

Suosituimmat