Poikkeus vahvistaa säännön

Seuraa 
Viestejä45973
Liittynyt3.9.2015

Siirrettäköön tämä aihe jos on tarpeen.

Tämä oli eräässä toisessa ketjussa(syövän voittaminen)

Phony
Deoxyribonucleic
Btw poikkeus ei vahvista sääntöä, vaan pistää säännön koetukselle.

Off topic (tietenkin)

Poikkeus vahvistaa säännön sanonta tarkoittaa sitä, että vasta kun ilmaantuu poikkeus johonkin normaaliin, niin sääntö huomataan. Tuossa MD:n tapauksessa ehkäpä kaikki samasta asiasta kärsineet olivat joko kuolleet tai halvaantuneet. MD, joka selvisi oli siis se poikkeus, jonka takia olemassa ollut "sääntö" havaittiin. Poikkeus siis vahvisti säännön.

Sanonta ei siis pistä sääntöä koetukselle.

Mitä mieltä olette? Miten selittäisitte tuon sanonnan?

Jos on sääntö: "Valonnopeutta nopeampaa nopeutta ei voi saavuttaa", niin täytyykö se kerran pystyä saavuttamaan, että olisi poikkeus, jolloin tuo sääntö vasta huomattaisiin. Eli olisiko valonnopeutta nopeampi nopeus pitänyt saavuttaa, ennenkuin olisi huomattu sääntö ettei sitä voi saavuttaa.

Ja vielä Deoxyribonucleic:ille, vaikka selvästikin sanoit tuon huumorimielessä sitä sen enempää miettimättä:
Jos poikkeus pistää säännön koetukselle, niin sanopa kuinka monta poikkeusta sääntö kestää?

Mielestäni homma menee näin: Oletetaan että olen piirtänyt paperille viivan jonkun toisen viivan päälle samansuuntaisesti, käsivaraisesti. Sanon: "Tämän tarkemmin viivaa ei voi piirtää tuon toisen viivan päälle." Se on siis sääntö. Kas kummaa, yhtäkkiä huomaan kaverillani samanlaisen paperin, jossa on samanlainen viiva. Hän vetää viivan toisen viivan päälle käyttäen viivoitinta. Viivoitin on poikkeus. Otan viivoittimen(poikkeuksen) ja vahvistan entistä viivaani sen, ja tietenkin kynän avulla. Nyt viivani on suorempi, olen vahvistanut sääntöäni tehnyt siitä paremman. Mikä onkaan uusi sääntö? Nyt on kaksi vaihtoehtoa:

a) "Tämän tarkemmin viivaa ei voi piirtää tuon toisen viivan päälle käsivaraisesti."

tai

b) "Tämän tarkemmin viivaa ei voi piirtää tuon toisen viivan päälle viivoittimella"

Kumman valitseekaan, on sääntö vahvistunut(tarkentunut, parantunut) poikkeuksen avulla.

Näin minä asian näkisin. Kommentoikaa.

Kommentit (9)

Vierailija

Säännön määritelmän mukaan sääntö ei ole sääntö, jos siinä on poikkeuksia.

"Poikkeus vahvistaa säännön" on vain mukavankuuloinen lentävä lause, jolla pyritään yleensä peittämään letkauttajansa tekemä moka tai tietämättömyys. Esim. jos minä väittäisin että aina kun tulen tiettyyn risteykseen, näyttää liikennevalo punaista, ja kun kaverini kanssa risteyksestä ajaessani se näyttäisikin vihreää, tokaisin "poikkeus vahvistaa säännön." Ja näyttäisin edelleen tyhmältä.

Vähän samaa kastia kuin "kännissä kuin käki", vaikkei kukaan tietääkseni ole nähnyt koskaan humalaista käkeä.

Vierailija
aleksialeksi
Sanon: "Tämän tarkemmin viivaa ei voi piirtää tuon toisen viivan päälle." Se on siis sääntö.

Tuo ei ole sääntö, se on vain mielipide, jota ei ole harkittu loppuun asti. Kyllä sääntö on jotain aivan muuta.

Vierailija
A. Ankka
aleksialeksi
Sanon: "Tämän tarkemmin viivaa ei voi piirtää tuon toisen viivan päälle." Se on siis sääntö.

Tuo ei ole sääntö, se on vain mielipide, jota ei ole harkittu loppuun asti. Kyllä sääntö on jotain aivan muuta.

Mistä tiedät etteivät kaikki tietämäsi säännöt (tai osa niistä) ole vain mielipiteitä, joita ei ole harkittu loppuun asti?

Joku tuntemistasi säännöistä todennäköisesti vahvistuu poikkeuksen takia. Eli muuttuu parempaan suuntaan.

Vierailija

aleksialeksi, et nyt oikein ymmärtänyt asiaa oikein.

Sanonta sanoo: "Poikkeus vahvistaa säännön."

Jos nyt selvennetään asiaa "Easy New York Teenage Version - Frank Zappa" -malliin. "Poikkeus vahvistaa säännön olemassa olon".

Yleensä ei huomata jotain asiaa, koska se on niin arkipäiväinen. Esimerkiksi perunamuusi on yleensä keltaista tms. ruoan normaalia väriä. Ja sitten yhtäkkiä olet syömässä kongo-perunalaadusta tehtyä perunamuusia, joka onkin sinistä, niin... Silloin vasta huomaat oletuksesi eli sääntösi. Noniin, poikkeus sinun sääntöösi sai sinut huomaamaan, että sinulla itseasiassa oli sääntö.

Poikkeus vahvisti sinulle sääntosi olemassaolon.

Sanonta on nimenomaan muodossa: "Poikkeus vahvistaa säännön.",
eikä "Poikkeus vahvistaa sääntöä."

Noilla kahdella lauseella on suuri ero, toivottavasti ymmärrät sen.

Vierailija
Phony
aleksialeksi, et nyt oikein ymmärtänyt asiaa oikein.

Sanonta sanoo: "Poikkeus vahvistaa säännön."

Jos nyt selvennetään asiaa "Easy New York Teenage Version - Frank Zappa" -malliin. "Poikkeus vahvistaa säännön olemassa olon".

Yleensä ei huomata jotain asiaa, koska se on niin arkipäiväinen. Esimerkiksi perunamuusi on yleensä keltaista tms. ruoan normaalia väriä. Ja sitten yhtäkkiä olet syömässä kongo-perunalaadusta tehtyä perunamuusia, joka onkin sinistä, niin... Silloin vasta huomaat oletuksesi eli sääntösi. Noniin, poikkeus sinun sääntöösi sai sinut huomaamaan, että sinulla itseasiassa oli sääntö.

Poikkeus vahvisti sinulle sääntosi olemassaolon.

Sanonta on nimenomaan muodossa: "Poikkeus vahvistaa säännön.",
eikä "Poikkeus vahvistaa sääntöä."

Noilla kahdella lauseella on suuri ero, toivottavasti ymmärrät sen.

Kiitos! Tuo kuulosti jo paremmalta.

Vierailija

Mutta jos teen vaikka jatkojohdon, tiedän miten se pitää tehdä. Minulla on sääntö että laitan aina ruskean johdon vaiheeseen, sinisen nollaan, jne. Ja yksi kaunis päivä kun teen jatkojohdon, menee vaihe maan paikalle ja se johtaa johonkin onnettomuuten ym. on se toki poikkeus muttei se suinkaan auta minua huomaamaan sääntöä, jonka olen jo huomannut. Toisaalta vahvistaahan se sitä ainakin jollain tavalla.. no jaa...

Vierailija

Noniin, se ei siis mennyt kerralla jakeluun, väännetään lisää rautalankaa!

aleksialeksi
-klips-Minulla on sääntö -klips-

Sinulla siis on jo olemassa oleva sääntö. Sinun ei siis enää tarvitse havaita sääntöäsi, eihän?

Vierailija

Sanonta tulee latinasta, "Exceptio confirmat regulam", jossa se alunperin tarkoitti sitä, että vasta kun säännöstä poiketaan, ymmärretään, että sääntö on edes ollut olemassa. Esimerkiksi jos vaikka en katso toista silmiin kun kättelen häntä, se tuntuu varmaan vähän oudolta, sillä käytännössä aina katsomme toisia silmiin kätellessä. Emme välttämättä kuitenkaan ole tietoisia tästä, kunnes joku tekee tätä "sääntöä" vastaan.

Juu noinhan se olikin. Eli Phony sanoi aivan oikein.

Vaari
Seuraa 
Viestejä3297
Liittynyt22.3.2005

Deoxiperspirantti on oikeassa. Säännöstä poikkeaminen, tai sellaisen yrittäminen osoittaa säännön tarpellisuuden ja oikeuden.

Sanonta ei viittaa säännössä havaittavaan virheeseen, mahdollisuuteen, joka osoittaa säännön epäpäteväksi kaikissa olosuhteissa. Näin ymmärrettynä sanonta muuttuu järjettömäksi, jos kuitenkin pidetään kiinni siitä mitä sääntö tarkoittaa.

"Jos sanon olevani väärässä siinä että Jumala on olemassa, väitän samalla Jumalan olevan väärässä, mitä hän taas ei voi olla. Olen siis oikeassa m.o.t." (LivingHeart)

Uusimmat

Suosituimmat