Ilkeä, monivuotinen kipeä patti takaraivossa, syytä huoleen?

Seuraa 
Viestejä45973
Liittynyt3.9.2015

Minulla on jo useamman vuoden ollut peukalonpään kokoinen kiinteä ja muljuva patti takaraivossa alavasemmalla. Paineleminen sattuu ja pään kurottaminen alaspäin tuntuu patissa voimakkaana paineena ja kipuna. Olen normaalipainoinen, onko patti esim rasvaa, leikataanko se ja onko syytä huoleen? Muita patteja en ole löytänyt:) Suurkiitokset avusta!

Kommentit (15)

Vierailija

Imusolmuke on yleensä turvoksissa vain kun on jokin tauti, mutta jonkin ankaramman taudin(esim. angiina) serauksena imusolmuke saattaa jäädä turvonneeksi pitkäksikin aikaa.

Vierailija
saunis
Minulla on jo useamman vuoden ollut peukalonpään kokoinen kiinteä ja muljuva patti takaraivossa alavasemmalla. Paineleminen sattuu ja pään kurottaminen alaspäin tuntuu patissa voimakkaana paineena ja kipuna. Olen normaalipainoinen, onko patti esim rasvaa, leikataanko se ja onko syytä huoleen? Muita patteja en ole löytänyt:) Suurkiitokset avusta!

Sulla on varmaan tukkeutunut talirauhanen niskassa.
Jos se olisi syöpä niin se ei liikkuisi vaan olisi levinnyt ympäröivään kudokseen.
Kannattaa käydä lääkärissä avauttamassa paise.
Acnex-liuoksella voi desinfioida ihon jos niitä tulee lisää.

Aweb
Seuraa 
Viestejä41238
Liittynyt16.3.2005

Ei kai imusolmukkeet sijaitse takaraivossa? Siinä leuan allahan ne ovat pään molemmin puolin.

Teuvo: "Aweb on tosi tyhmä eikä Hänen tyhmempää ole kuin Phony, asdf, Mummo"

Vierailija

On niitä siellä, ihan kallon rajassa. Ja kainaloissa ynnä nivusissa. Tulehdustautien yhteydessä voivat suurentua ja tuntua kovempina patteina.

Tosin moni vakava sairaus tuntuu imusolmukkeen pattina, joten ei niitä kannata itse mietiskellä vaan käydä lääkärille näyttämässä.

Päänahan alle muodostuu aika usein sellaisia liikkuvia kovia rasvapatteja, ateroomia. Pikkuhomma lääkärillä ne avata puudutuksessa ja poistaa. Eivät sinänsä ole haitallisia kuin esteettisessä mielessä, mutta tulehtuessaan esim helteillä voivat olla pirun kipeitä

Mummo

Heksu
Seuraa 
Viestejä5462
Liittynyt16.3.2005

Mielenkiintoisena kommenttina mainittakoon, että joillekin muodostuu oudohkon mutaation tjs. ansiosta niskaan patteja, joiden sisällä on - uskomatonta kyllä - hiuksia ja hampaita, tarkemmin hampaiden aihioita. Tälle oudohkolle taipumukselle on nimikin, mutta ei muistu mieleen.

Jotenkin nuo hampaat niskassa tuntuvat uskomattomilta, mutta eihän kyse ole muusta kuin että jonkin virheen seurauksena hampaita alkaa kehittyä väärään paikkaan kehossa.

Vierailija

..Kiitokset vastauksista poislukien se hampaat niskassa-juttu voin turvallisin mielin keskittyä ensiviikon konserttiin ja taideteollisen 2. osan pääsykokeisiin

Paul M
Seuraa 
Viestejä8558
Liittynyt16.3.2005

Jos olet turkulainen, minulla on selitys. Se on se sammakko.

Hiirimeluexpertti. Majoneesitehtailija. Luonnontieteet: Maailman suurin uskonto. Avatar on halkaistu tykin kuula

Vierailija
saunis
..Kiitokset vastauksista poislukien se hampaat niskassa-juttu voin turvallisin mielin keskittyä ensiviikon konserttiin ja taideteollisen 2. osan pääsykokeisiin

Ei. Mielummin kannattaa varata aika lääkäriin, vaikka taustalla voi olla varsin harmitonkin vaiva, niin silti kannattaa pelata varman päälle (esimerkiksi imusolmukkeiden paisuminen kuuluu lukuisten sairauksien kuvaan: jotkut harmittomia, jotkut eivät). Vaikka se olisikin perin harmiton juttu, niin lääkäristä voi myös löytyä vaikka apua kipuihin. Eli ehdottomasti lääkäriin.

Vierailija

Netissä ei parane pateista mitään mennä sanomaan, kun yleensä silmien ja käsienkään kanssa ei onnistu, vaan tarvitaan uä ja neulanäyte tai sitten suoraan poisto ja patologin mikroskoopin alle tutkittavaksi.

Se mitä on opetettu ja todeksi havaittu: kunnioita aina patteja!

Vierailija

Kiitos avusta, varaan huomenna ajan lääkärille ja tarkistutan asian (toivottavasti) pois päiväjärjestyksestä.

Paul M
Seuraa 
Viestejä8558
Liittynyt16.3.2005
MD
Netissä ei parane pateista mitään mennä sanomaan, kun yleensä silmien ja käsienkään kanssa ei onnistu, vaan tarvitaan uä ja neulanäyte tai sitten suoraan poisto ja patologin mikroskoopin alle tutkittavaksi.

Se mitä on opetettu ja todeksi havaittu: kunnioita aina patteja!

Aivan. Siitä sammakosta ja turkulaisesta pitää varmaan täsmentää. Tämä on tosi juttu muuten enkä sano kuka turkulainen oli kyseessä, koska te tiedätte sen. Tamperelainen näki sen turkulaisen Hämeensillalla ja sillä oli sammakko takaraivossa. Luonnollisesti sitten kyselemään että jotta sammakko siinä? Sammakko vastasi, jotta "se alkoi peräpukamasta". Jotenkin tuohon tyyliin diagnostisoidaan kipeät patit turkulaisten takaraivossa.

Hiirimeluexpertti. Majoneesitehtailija. Luonnontieteet: Maailman suurin uskonto. Avatar on halkaistu tykin kuula

Vierailija
Paul M
Jos olet turkulainen, minulla on selitys. Se on se sammakko.

Niinhän se voi olla. Oma arvioni taas on että jos kyseessä on (kuten vanha kansa kasvaimia kutsuu) kasvi, niin monivuotisena kyseessä taitaa olla perenna.

Uusimmat

Suosituimmat