Saako Suomessa töitä ilman koulutusta ?

Seuraa 
Viestejä883
Liittynyt16.3.2005

Onko kouluja käymättömällä mahdollisuuksia saada töitä Suomessa ? Jos ei peruskoulun jälkeen ole mitään ammatillista tutkintoa tai korkeampaa koulutusta...

Entä lukion käynyt ? Kuinka paljon paremmat mahdollisuudet lukion käyneellä on verrattuna edelliseen ?

Entä yhden ammatillisen tutkinnon suorittaneilla ? Jos on ollut oman alansa hommissa jonkin aikaa ja sitten haluaisi vaihtaa alansa johonkin toiseen... Onko mahdollisuuksia ilman uuden koulutuksen hankkimista ?

Onko kellään kokemuksia pääsystä töihin alalle johon ei ole ollut varsinaista koulutusta tai ammattitutkintoa ?

Miten oli ennenvanhaan ja miten on nykyään...?

"Perhosten liihottelu voi näyttää epämääräiseltä haahuilulta, mutta se on harhaa. Ne tietävät tarkkaan, mitä tekevät."

Sivut

Kommentit (73)

Vierailija
Pohtija
Onko kouluja käymättömällä mahdollisuuksia saada töitä Suomessa ? Jos ei peruskoulun jälkeen ole mitään ammatillista tutkintoa tai korkeampaa koulutusta...

Entä lukion käynyt ? Kuinka paljon paremmat mahdollisuudet lukion käyneellä on verrattuna edelliseen ?

Entä yhden ammatillisen tutkinnon suorittaneilla ? Jos on ollut oman alansa hommissa jonkin aikaa ja sitten haluaisi vaihtaa alansa johonkin toiseen... Onko mahdollisuuksia ilman uuden koulutuksen hankkimista ?

Onko kellään kokemuksia pääsystä töihin alalle johon ei ole ollut varsinaista koulutusta tai ammattitutkintoa ?

Miten oli ennenvanhaan ja miten on nykyään...?

Hyvin monella ei ole mitään koulutusta nykyiseen tehtäväänsä, mutta silti he sitä tekevät. Jos kouluttautuu Insinööriksi, niin tuskin saa insinöörin töitä, koska inssejä on aivan hitosti liikaa. Jos kouluttautuu merkonomiksi, niin voi päästä maalaamaan seiniä jne.

o_turunen
Seuraa 
Viestejä8006
Liittynyt16.3.2005

Ennen vanhaan, esimerkiksi 1960- ja 70-luvuilla käveleminen
Strömbergin portin ohi oli kohtalokasta: ISO käsi tarttui niskasta kiinni
eikä päästänyt irti ennenkuin työsopimus oli allekirjoitettu.
Jos nykyään kävelet samoilla seuduilla, niin ABB ei voisi vähemmän
välittää.

Korant: Oikea fysiikka on oikeampaa kuin sinun klassinen mekaniikkasi.

Pohtija
Seuraa 
Viestejä883
Liittynyt16.3.2005

Itselläni on kaveri joka sai hommia kirvesmiehenä/rakennusmiehenä rivitalotyömaalle, eikä hän ollut sitä ennen ollut päivääkään missään virallisessa työssä, eikä hänellä ollut edes loppuunkäytyä ammattikoulutustakaan. Muuten vaan oli fiksu ja kätevä käsistään tuo kaverini ja sai jäädä hommiin vielä koeajan jälkeenkin...
Nyttemmin hän valmistui uuteen ammattiin ja sai automaatioteknikon paperit. Mielenkiinnolla odotan pääseekö alansa hommiin...

Kuinka harvinaisia mahtaa tämänkaltaiset tapaukset olla... Siis tapahtumat ?

"Perhosten liihottelu voi näyttää epämääräiseltä haahuilulta, mutta se on harhaa. Ne tietävät tarkkaan, mitä tekevät."

Vierailija

Lukiotaustalla mennään tällä hetkellä. Töitä teen koulun ohessa, ja mahdollista olisi päästä duuniin ko. firmaan ihan "oikeasti", mutta taidan kuitenkin nuo opinnot ensin hoitaa alta pois.

Yleensä mielestäni ammattikoulupohjalalta on helpompi saada töitä kuin lukiopapereilla. Lukion päättötodistuksella ei hirveästi tunnu olevan merkitystä, lähinnä peruskoulun jatkoa.

Vierailija

Taksinkuljettajaksi pääsee erittäin helposti missä tahansa isommassa kaupungissa. Käytännössä ei tarvitse tehdä muuta kuin läpäistä neljä päivää kestävä kurssi joka maksaa noin 250 euroa, hankkia muutamat siistit vaatteet ja käydä laittamassa oma nimi ja yhteystiedot kuljettajalistaan. Töitä saa aivan varmasti. Oman auton saa hankittua kunhan on ensin kerännyt tarpeeksi kokemusta alalta ja tarvetta uudelle autolle tulee.

Lyhyen koulutuksen taksinkuljattaja siis tarvitsee, mutta ei sitä oikein kunnon koulutukseksi tai tutkinnoksi voi sanoa.

Vierailija

Kyllä minä olen tehnyt töitä koko ikäni johon en ole saanut ammatillista koulutusta. Se on aika yleistä kun eihän sitä nuorena aina tiedä mitä "isona" tekee. Tärkeintä on kiinnostus, kannattaa tehdä sitä mistä on kiinnostunut ja muistaa ettei oppi ojaan kaada. Ulkomailla on hyvä käydä asumassa tai opiskelemassa, siitä on melkein aina hyötyä.

Puhutaan paljon ja ollaan kovasti huolisssaan siitä että suuri osa keskeyttää opintonsa. Mistähän se johtuu? Voisikohan johtua siitä siitä, että opiskelija huomaa ettei tämä homma ole minua varten. Työelämän ja koulutuksen pitäisi kohdata paremmin eikä pitäisi vaatia turhanpäiväisiä titteleitä. Kyllä työ tekijäänsä opettaa.

Vierailija

mulla ei oo loppuunkäytynä mitään ammatillista koulutusta ja silti ei oo tarvinnu viikkoo pidempään olla työttömänä missään vaiheessa... siis viimetteen viiden vuoden aikana...

Russell Feathers
Seuraa 
Viestejä16
Liittynyt15.12.2013

Vanha ketju, ja oma asia menee hivenen aiheen ohi, mutta eipä tässä viitsi uuttakaan ketjua availla.

Itse olen valmistunut matkailuvirkailijaksi, mutta ei töitä kyllä ole tarjolla. Puhelinmyyjäksi toki varmaan pääsisi, mutta eipähän viitsi vaivautua, kun työttömänäkin tienaa paremmin. Tuntuu vähän, että sama olisi olla ilman koulutusta.

Jonkinlainen kriisi tässä nyt on ollut pari viikkoa, kun ei tiedä mitä sitä elämällä tekisi. Pärjään muutamalla sadalla kuussa ihan hyvin, eli sinänsä ei ole mikään pakko saada töitä, mutta tympiihän se kämpillä loisia päivästä toiseen ilman kehittävää tekemistä.

Tässä olen nyt sitten miettinyt, että minkälaisia ammatteja on ja mikä mahtaisi itseä kiinnostaa. Mietin lääkäriä ihan vitsin vuoksi, kun perheestä pari erikoislääkäriä löytyy vinkkejä antamaan, mutta ei meikästä olisi siihen työhön. Ajattelin sitten enempi tosissaan papiksi ryhtymistä, mutta opiskelu kestää sen verran pitkään, että samantien voisi lääkäriksi opiskella ja nostaa puolta suurempaa palkkaa. Pitäkööt uskovaiset virkansa, saatana. :D Tuntuu, että mihinkään ei pääse ilman yliopistokoulutusta. Tai pääsee, mutta mulla ei ole minkäänlaisia kädentaitoja, niin periaatteessa mun pitää ilmeisesti olla työtön jatkossakin, tai mennä yliopistoon. Stuertiksi pääsisi kai ilman yliopistoa, mutta muistelisin kuulleeni, että pituutta pitäis olla tyyliin 185cm, että kannattaisi edes haaveilla niistä hommista.

Osaako kukaan neuvoa, mitä maantieteistä, erilaisista tilasoista ja erilaisten asioiden pohtimisesta kiinnostunut kaveri voisi elääkseen tehdä? En ole koskaan ollut opiskelijatyyppiä, joten yliopistot ja ammattikorkeat ovat ei-toivottuja, sanotaan nyt vaikka näin. Eivät kuitenkaan poissuljettuja.

jousaha
Seuraa 
Viestejä171
Liittynyt5.12.2013

Itetein  neljä vuotta selaisia hommia johon ei ollut koulutusta  mutta työnantaja järjestikin sen homman sillätavalla että alussaoli kokenut työpari ja sen jälkeen sitten siiryin yksityökentelyyn.

Nobelaner
Seuraa 
Viestejä1712
Liittynyt9.6.2011

Mulla oli joskus koulutus mutta menetin sen. Kohtuu hyvin olen saanut töitä silti, toki palkka on surkea kun tekee kouluttamattoman duunarin duuneja.

Ekan kerran elämässäni olin vuokrafirman kautta töissä pari vuotta. Siihen vuokrakierteeseen jos joutuu niin en ihmettele jos vituttaa, eihän se kivaa tai helppoa ole kun ei ole varmuutta mistään. Toki siihen on tyydyttävä nykyään, ja varmasti yhä enemmän siihen mennään koska se on firmoille niin helppoa. Käsittääkseni kalliimpaa kuitenkin kuin palkata suoraan?

Tässä samassa firmassa käytetään myös ulkomaalaisia vuokratyöntekijöitä, ainakin puolalaisia ja virolaisia. Kummallista on se sinänsä koska käsittääkseni niillekin kuitenkin joudutaan maksamaan samaa liksaa kuin meillekin, joten mitä siinä säästää sitten?

abskissa
Seuraa 
Viestejä3654
Liittynyt9.10.2008
Russell Feathers
Tuntuu, että mihinkään ei pääse ilman yliopistokoulutusta. Tai pääsee, mutta mulla ei ole minkäänlaisia kädentaitoja, niin periaatteessa mun pitää ilmeisesti olla työtön jatkossakin, tai mennä yliopistoon.

Jos kädentaitoja ei ole eikä opiskelukaan kiinnosta, niin sittenhän se karttamasi puhelinmyyjän duuni on sinulle aivan sopiva. Ehkä sitä kautta voisi kuitenkin harjaantua ja päästä hakemaan muihinkin myyntihommiin, vaikkapa ammattitutkintoosi sopivasti matkailualalle.

We're all mad here.

Russell Feathers
Seuraa 
Viestejä16
Liittynyt15.12.2013
abskissa
Russell Feathers
Tuntuu, että mihinkään ei pääse ilman yliopistokoulutusta. Tai pääsee, mutta mulla ei ole minkäänlaisia kädentaitoja, niin periaatteessa mun pitää ilmeisesti olla työtön jatkossakin, tai mennä yliopistoon.

Jos kädentaitoja ei ole eikä opiskelukaan kiinnosta, niin sittenhän se karttamasi puhelinmyyjän duuni on sinulle aivan sopiva. Ehkä sitä kautta voisi kuitenkin harjaantua ja päästä hakemaan muihinkin myyntihommiin, vaikkapa ammattitutkintoosi sopivasti matkailualalle.

Varmaan olet oikeassa.

Työttömänä toki elää ihan hyvin, vapaa-aikaa on, muttai rahaa tehdä sillä vapaa-ajalla juuri mitään.

a) töitä ei omalta alalta juuri löydy, tai jos niitä on niin vaatimuksena aikaisempaa työkokemusta. B) tai ei ole koulutusta tai c) rahaa jää käteen ehkä parisataa enemmän, kun nyt rottaillessa. Ei oikein motivoi.

Opiskelussa eniten mättää se, että silloin ei ole vapaa-aikaa eikä rahaakaan irtoa. Ei se sikäli mitään, mutta ei innosta opiskella vuositolkulla ilman rahaa ja vapaa-aikaa, kun sekin opiskelu on huonolla tuurilla yhtä turhaa, kun tuo matkailuvirkailijaksi valmistuminen. Se on se, miksi ei opiskelu kiinnosta.

Vaihtoehtoja kun katsoo, niin kaipa se on "pakko" opiskella lisää ennemmin tai myöhemmin. Pitää vaan selvittää jotenkin, että mikä mua oikeasti kiinnostaa, ettei mene taas samanlaiseksi sekoiluksi, kun peruskoulun jälkeen (lukio, jätin kesken -> ammattistartti -> ammattikoulu jäi kesken -> alanvaihto matkailualalle ja sieltä paperit).

Sivut

Uusimmat

Suosituimmat