Proteiini

Seuraa 
Viestejä45973
Liittynyt3.9.2015

Missä tavallisesta ruokakaupasta saatavasta elintarvikkeessa on eniten proteiineja suhteessa energiamäärään? Raejuustossa on 16 % ja pari prossaa rasvaa ja maapähkinöissä proteiineja on 19 % (eli enemmän kuin naudanlihassa) mutta rasvaa yli 35 %. Ja nyt en tarkoita mitään lisäravinteita.

Sivut

Kommentit (18)

bosoni
Seuraa 
Viestejä2704
Liittynyt16.3.2005

En tiedä, meneekö mielestäsi jo lisäravinteen puolelle, mutta soijarouheessa on yleensä yli 50% proteiinia. Joissakin jopa 70%. Harvemmin sitä kuitenkaan sellaisenaan syödään... Menee aika hyvin jauhelihan sijasta.

Jos sorruin (taas) virheeseen, niin tukka varmaan vain oli silmillä, kuten kuva osoittaa...

Vierailija

Mutsi duunas makaroonilaatikkoo johon (kasvissyöjä kun on) laittoi just soijarouhetta. Oli kyllä 100 kertaa parempaa ku jauhelihamakaronilaatikko.
muutenki ihmetyttää lihansyöjien hinku aina syödä lihaa. Siis niinku joka päivä pakko saada lihaa. Jos ei oo lihaa ruuassa niin se ei oo oikeeta ruokaa. Ehkä mun tuntemat lihansyöjät on vaan niin nirsoja.

Ittekkin syön kyllä lihaa myös mutta ihan kasviksillakin saa niin monipuolisia aterioita että ihmetyttää monien lihansyöjien asenne.

Vierailija

Maalaishyytelössä, eli aladoobissa on muistaakseni tyyliin 18% proteiinia ja melkein 0% rasvaa. Ja hyvääkin on

Vierailija

Ravintoaineista Spirulinassa on eniten ravintoaineita. Proteiinia 60-70%.

Onko se tavallinen elintarvike, ei vaan levä, kaikista luontaistuotekaupoista saa.
--------------
Rohdoskasvi

Spirulina-suku kuuluu sinilevien Cyanophyta-kaareen ja sinivihreiden levien Oscillatoriaceae heimoon. Spirulina-sukuun kuuluu suuri joukko lajeja, joista erityisesti kahta lajia käytetään ja tuotetaan kaupallisiin tarkoituksiin. Nämä lajit ovat S. maxima jota viljellään Meksikossa ja S. platensis, jota viljellään sekä Thaimaassa että Kaliforniassa.

Siniviherlevät ovat pieniä mikroleviä, jotka viihtyvät alkaalisessa ympäristössä. Tavallisesti spirulinaa tuotetaan trooppisilla alueilla altaissa, jossa veden pH on selvästi emäksisellä puolella.

Vaikuttavat aineosat ja vaikutukset

Spirulinaa arvostetaan suuresti sen ravintoainesisällön perusteella. Levässä on 60-70% helposti imeytyvää proteiinia, sisältäen kaikkia essentiaaleja aminohappoja. Eläinkokeet ovat osoittaneet, että spirulina yksin riittää proteiinilähteeksi. Hiilihydraatteja levässä on 16-20%, mutta rasvoja vain 2-3%. Primaarimetaboliittien lisäksi levämassassa on runsaasti (5-8%) mineraaleja mm. sinkkiä, rautaa, magnesiumia, kalsiumia, kuparia, mangaania, fosforia, natriumia ja kaliumia. Lisäksi levässä on runsaasti beeta-karoteenia (110-200 mg/100 g), klorofyllia (1-2%), ksantofylliä (0,15-0,2%) sekä eräitä B-vitamiineja mm. B1, B6 ja B12 sekä E- ja K-vitamiineja. Spirulinan tumman sinivihreä väri johtuu fykosyaniini nimisestä polypeptidistä. Sen on todettu vaikuttavan luuytimen tyvisoluihin ja tehostavan veren muodostusta, jäljittelemällä erytropoietiini hormonin vaikutusta. Kiinalaisten tiedemiesten mukaan fykosyaniini säätelisi myös veren valkosolutuotantoa ja jopa silloinkin kun luuytimen tyvisolut ovat tuhoutuneet esimerkiksi kemikaalien tai säteilyn vaikutuksesta.

http://www.tohtori.fi/eviva/91.php3
----------------

Concentrated green superfood

Early research documented spirulina's safe consumption by traditional peoples. When scientists discovered that spirulina grew so fast, yielding 20 times more protein per acre than soybeans, they named it a food of the future. Spirulina is the best vegetable protein source, with a protein content of 65%, higher than any other natural food. Yet, an even greater value is found in its concentration of vitamins, minerals and other unusual nutrients.

Protein and amino acids

The building blocks of life are protein and amino acids. When comparing protein sources, several criteria should be considered:protein quantity, amino acid quality, usable protein, digestibility, and the negative 'side effects' from fat, calorie and cholesterol content.

Composition Protein

Spirulina has the highest protein of any natural food (65%)
; far more than animal and fish flesh (15-25%), soybeans (35%), dried milk (35%), peanuts (25%), eggs (12%), grains (8-14%) or whole milk (3%). Larger algae, like seaweeds, are macroalgae. They already have an important economic role. About 70 species are used for food, food additives, animal feed, fertilizers and biochemicals.

http://www.spirulinasource.com/earthfoodch2a.html

Vierailija

Tonnikalassa on muistaakseni yli 25% proteiinia ja samoin kanamunan valkuaisessa on paljon hyviä proteiineja mm albumiinia.

Vierailija

Tuna fish Protein Fat Calories

Fresh Tuna fish (with skin) 27g 4g 130
Tuna canned in oil 26.5g 8.8g 195
Tuna canned in brine 23g 1g 100

The body requires amino acids in specific proportions. If a food is low in one or more amino acids, those amino acids are called limiting amino acids, and the body cannot use all the amino acids completely. The most ideal proportion of amino acids is found in eggs. All other foods have some limiting amino acids.

Feeding tests rank proteins by Net Protein Utilization (NPU) value, determined by amino acid quality, digestibility (proportion absorbed by the intestines) and biological value (proportion retained by the body). Dried eggs (94) have the highest value, followed by milk (70-82), fish (80) and meat (67). Spirulina (62) is similar to grains and has a higher NPU than nuts.

http://www.weightlossforall.com/protein-tuna.htm

Ylläoleva linkki sisältää taulukon, jossa proteiin- kalorimäärää voi verrata kananmunaan, maitoon etc.

http://www.spirulinasource.com/earthfoodch2a.html

Vierailija

http://www.fineli.fi voi vertailla (suomeksi) elintarvikkeiden koostumuksia. Proteiinilistan kärjessä on liivate ja soijaproteiinikonsentraatti, mutta suurimmalla proteiinimäärällä varustettu oikea ruoka on kalkkunan rintafilee. Tonnikalassa on proteiinia vähemmän ja taas rasvaa enemmän, joten kalkkuna hakkaa sen kevyesti proteiini/energia-suhteessa.

Aweb
Seuraa 
Viestejä41238
Liittynyt16.3.2005

iLL kirjoitti:
Mutsi duunas makaroonilaatikkoo johon (kasvissyöjä kun on) laittoi just soijarouhetta. Oli kyllä 100 kertaa parempaa ku jauhelihamakaronilaatikko.

Kait se nyt riippuu soijarouhemakaronilaatikosta ja jauhelihamakaronilaatikosta. Voi kai sitä tehdä soijamakaronilaatikkoa, joka on parempaa kuin jokin jauhelihaversio, ja voi kai sitä tehdä jauhelihamakaronilaatikkoa joka on parempaa kuin se soijarouhemakaronilaatikko.

Erona soijarouheella ja jauhelihalla ruoan makukysymyksessä on se, että jauhelihassa on maku, mutta soijarouhe on jokseenkin täydellisen mautonta. Soijarouhe on lisäksi aina soijarouhetta, mutta jauhelihaa löytyy eri elikoista eri makuisia ja vielä niiden eri elikoitten eri ruumiinosista jauhettunakin erimakuisia. Ja miksauksiakin löytyy. Mistä jauhelihasta siis puhut?

Teuvo: "Aweb on tosi tyhmä eikä Hänen tyhmempää ole kuin Phony, asdf, Mummo"

Vierailija
MD
Feeding tests rank proteins by Net Protein Utilization (NPU) value, determined by amino acid quality, digestibility (proportion absorbed by the intestines) and biological value (proportion retained by the body). Dried eggs (94) have the highest value, followed by milk (70-82), fish (80) and meat (67). Spirulina (62) is similar to grains and has a higher NPU than nuts.

Kyssäri: miksi spirulinan NPU -arvo on "vain" 62, jos se kerran sisältää painoon suhteutettuna eniten proteiinia ja vieläpä kaikkia välttämättömiä aminohappoja (mikä lienee harvinaista kasvikunnan tuotteille)?

Neonomide
Seuraa 
Viestejä13269
Liittynyt23.6.2005

Ennen kuin ryhdytään proteiiniuskovaisiksi, niin muistutetaan mieliin että rasvaisissa kaloissa ja elintärkeitä omega-3-rasvahappoja, joten suosin niitä. Kala myös sulaa paremmin kuin nautasika ja melkein yhtä hyvin kuin kana.

Pretending to be certain about propositions for which no evidence is even conceivable—is both an intellectual and a moral failing. —Sam Harris

Vierailija

No tuota soijajauheessa varmasti on proteiinia, kun siitä väännetään sojjapohjaisia lisäravinteita, että onko ne lisäravinteet sitten niin paha proteiinin lähde ...

Vierailija

Mites kaikki kaupan kevyleikkeleet? Niissähän on joku 2-3 prossaa rasvaa, eikä luulis että niissä hirveästi hiilareita olis.

Edit: tarkistimpa sitten. Tässä ravintosisältö:
[code:2rcryx2c] Ravintosisältö keskimäärin/100 g:
Energiaa 452kJ / 109kcal
Proteiinia 24 g
Hiilihydraattia 0,1 g
- josta sokereita 0,1 g
- josta laktoosia 0 g
Rasvaa 1 g
- josta tyydyttyneitä rasvahappoja 0,3 g
Ravintokuituja 0 g
Natriumia 0,8 g

Lihapitoisuus: 82 %[/code:2rcryx2c]
Eli mitä se loppu sitten on? 70% vettä? Aika kusetusta =)

Vierailija
Aweb

Erona soijarouheella ja jauhelihalla ruoan makukysymyksessä on se, että jauhelihassa on maku, mutta soijarouhe on jokseenkin täydellisen mautonta. Soijarouhe on lisäksi aina soijarouhetta, mutta jauhelihaa löytyy eri elikoista eri makuisia ja vielä niiden eri elikoitten eri ruumiinosista jauhettunakin erimakuisia. Ja miksauksiakin löytyy. Mistä jauhelihasta siis puhut?

Tosin soijarouheitakin on erilaisia ja eri lajikkeista tehtyjä. Lisäksi on olemassa erilaisia valmiiksi maustettuja valmisteita sekä valmisteita, joihin on sotkettu muita aineksia sekaan. Makueroja on jonkin verran - jokseenkin saman verran kuin maustamattomissa (jauhe)lihoissa. Raaka lihahan ei sinällään juuri kummoiselle maistu, äärimmäisen harvoin mitään (liha)ruokaa tehdään maustamatta - tosin sama pätee myös kasviksiin. Paistettunakin jauheliha on melko mitäänsanomattoman makuista, väittäisin ettei juuri paistetusta soijarouheesta eroa. Yleensähän liha on sitä 'maukkaampaa' mitä rasvaisempaa se on - ikävä kyllä.

Jotkut väittävät erottavansa makueron eri paikoissa kasvaneista viljoista, joten lienee sama pätee myös soijaan. (Kahvi lienee hyvä esimerkki siitä, miten eri lajikkeet ja valmistustavat vaikuttavat makuun hyvinkin paljon.)
Tulipahan vai mieleeni, kun itsekin jo yli 10 vuotta ollut kasvissyöjä ja monen monta kertaa on kyselty, että miten voin elää ilman lihapullia ja makaronilaatikkoa.

(Soijamakaronilaatikko muuten _on_ hyvää, kun oikein tekee..)

Vierailija

Kun puhutaan elintarvikkeiden proteiinpitpisuuksista, kannattaisi ensin selvittää itselleen mitä ne proteiinit oikeanti ovat
Otetaampa orgaanisen kemian kirja käteen ja katsotaan:
Varsinaiset proteiinit ovat polypeptideja , joiden molekyylipaino on suurempi kuin 10000 , joidenkin jopa 1000000, lisäksi ne koostuvat ainoastaan aminohapoista.
Proteiinit denaturoituvat helposti lämmön, raskaiden metallien suolojen, alkoholin, mineraalihappojen sekä alkaalien vaikutuksesta.
Eli elmistö hajottaa syömämme proreiinit aminohapoiksi ja valmistaa niistä itse tarvitsemansa yhdisteet.

Sivut

Uusimmat

Suosituimmat