Mitä paidassa saa lain mukaan lukea?

Seuraa 
Viestejä45973
Liittynyt3.9.2015

Olin tänään syömässä erään opiston ruokalassa, jossa oli paljon ihmisiä; hekin aterioimassa. Silmääni pisti sattumoisin erään, ilmesesti hevimetallistin paita, jossa luki "Pleasure to kill". Tuo viesti sijoittuu vielä varsin kesyjen viestien joukkoon, mutta minkähänlainen viesti pitäisi paidassa lukea, että viranomaiset alkaisivat puuttua asiaan? Entäpä millainen kuva saa paidassa olla?

Tässä muutamia esimerkkejä, mitä mieleeni tuli, jotka voisivat mahdollisesti olla laittomia. En kuitenkaan ole perehtynyt Suomen lainsäädäntöön tältä osin, joten toivoisinkin teidän antavan arvioitanne.

Kuva: Hakaristi
Kuva: Adolf Hitler
Kuva: Nunna, joka työntää ristiä väärinpäin sukuelimeensä
Kuva: Kuva raa'asti kuolleesta ihmisestä, joka on painettu itse paitaan
Kuva: Kalju valkoinen mies polkee tummaihoisen miehen päätä asfalttiin
Kuva: Japanilaisella anime-tyylillä piirretyt lapsilta näyttävät hahmot harrastamassa seksiä

Teksti: Kill all niggers
Teksti: Jew hater
Teksti: Raped featus
Teksti: I fucked a child today
Teksti: Aion tappaa jonkun tänään
Teksti: Minulla on ladattu ase paitani alla
Teksti: Olen tappanut ihmisen
Teksti: Olen ryöstänyt kioskin
Teksti: Vitun huora ota suihin!

Itse en mielelläni näkisi tälläisiä viestejä ihmisten vaatetuksessa ja minua loukkaisi, jos kohtaisin tälläisiä ihmisiä, mutta mikä on lainsäädännöllinen näkökulma. Mitä sanoo sananvapauslaki?

Kommentit (4)

Vierailija

En ole varma näistä enkä jaksa ottaa selvää, mutta yleistiedolla koitetaan. Nämä siis Suomessa.

>Kuva: Hakaristi

Tietääkseni saa, koska laki ei kiellä vielä. Luultavasti kielletään kohta.

>Kuva: Adolf Hitler

Tietysti saa olla. Ei se Che Guevarakaan nyt niin kiltti mies ollut vaikka paidoissa kulkee.

>Kuva: Nunna, joka työntää ristiä väärinpäin sukuelimeensä

Saa, mutta uskonnolliset piirit voisivat närkästyä.

>Kuva: Kuva raa'asti kuolleesta ihmisestä, joka on painettu itse paitaan
>Kuva: Kalju valkoinen mies polkee tummaihoisen miehen päätä asfalttiin
>Kuva: Japanilaisella anime-tyylillä piirretyt lapsilta näyttävät hahmot harrastamassa seksiä

Kyllä kai. Poliisi voi huomauttaa mutta ei kai nuo laittomia ole. Tosin seksin näyttäminen alaikäisille on kiellettyä että kai sikäli.

>Teksti: Kill all niggers
>Teksti: Jew hater

Kansanryhmään kohtaan osoittuva kiihoitus on kiellettyä.

>Teksti: Raped featus
>Teksti: I fucked a child today

Se on muuten fetus tai foetus (sikiö). Lapsi- ja eläinseksi on kiellettyä, mutta tekstistä en tiedä.

>Teksti: Aion tappaa jonkun tänään
>Teksti: Minulla on ladattu ase paitani alla
>Teksti: Olen tappanut ihmisen
>Teksti: Olen ryöstänyt kioskin
>Teksti: Vitun huora ota suihin!

Emt, evvk.

Vierailija

Vaikea kuvitella, että laki määräisi millaisia vaatteita ihminen saa pitää ja mitä niissä saa lukea, ainakaan Suomessa, poikkeus esim. Ranska ja muslimikoulutyttöjen pukeutuminen. Voihan kuka tahansa teettää minkä tahansa tatuoinnin ja alueelle, josta se näkyy julkisesti eikä siihen viranomaiset puutu.

Vaatetus ja sananvapaus ovat mielestäni eri asia. Mitä T-paidassa lukee ei ole sananvapauden tai rajoituksen alainen.

Omat T-paitansa ja kuvionsa voi tehdä vaikka itse värjäämällä ja monissa paikoissa voi ostaa valkoisen T-paidan ja siihen painetaan asiakkaan haluama kuva tai teksti.

Vierailija

Suomen perustuslaki määrittää jo yksilönsuojan: T-paita mielestäni on yksilön asia ja kuuluu yksityiselämän piiriin ja sen lain alaisuuteen.

10 §
Yksityiselämän suoja

Jokaisen yksityiselämä, kunnia ja kotirauha on turvattu. Henkilötietojen suojasta säädetään tarkemmin lailla.

Kirjeen, puhelun ja muun luottamuksellisen viestin salaisuus on loukkaamaton.

Lailla voidaan säätää perusoikeuksien turvaamiseksi tai rikosten selvittämiseksi välttämättömistä kotirauhan piiriin ulottuvista toimenpiteistä. Lailla voidaan säätää lisäksi välttämättömistä rajoituksista viestin salaisuuteen yksilön tai yhteiskunnan turvallisuutta taikka kotirauhaa vaarantavien rikosten tutkinnassa, oikeudenkäynnissä ja turvallisuustarkastuksessa sekä vapaudenmenetyksen aikana.

http://www.finlex.fi/fi/laki/alkup/1999 ... rustuslaki

Yksilönsuoja ja sananvapaus riitasilla

Yksilönsuoja antaa ihmiselle oikeuden pitää henkilökohtaiset asiansa ominaan, poissa julkisuudesta ja rekistereistä. Sananvapaus antaa jokaiselle oikeuden sanoa, mitä tietää, ajattelee tai tuntee – myös muista ihmisistä. Nämä perustavanlaatuiset ihmisoikeudet ovat siis perustavanlaatuisessa ristiriidassa keskenään. Kannan ottaminen silloin, kun ristiriita ilmentyy käytännössä, vaatii paneutumista siihen, mitkä ovat varsinaiset arvot ulkonaisten periaatteiden takana. Perusongelma on se, että ns. tiedotusvälineet kilpailevat keskenään sensaationnälkäisestä yleisöstä ja joutuvat siksi halventamaan sananvapauden juoruamisvapaudeksi.

http://www.cs.tut.fi/~jkorpela/bb2003.html

Sananvapaus

Suomen perustuslain (731/1999) 12 § kuuluu: "Jokaisella on sananvapaus. Sananvapauteen sisältyy oikeus ilmaista, julkistaa ja vastaanottaa tietoja, mielipiteitä ja muita viestejä kenenkään ennakolta estämättä. Tarkempia säännöksiä sananvapauden käyttämisestä annetaan lailla. Lailla voidaan säätää kuvaohjelmia koskevia lasten suojelemiseksi välttämättömiä rajoituksia."

Vierailija

Kaippa tämä on myös tapaskohtaista. Jos nyt otetaan esimerkiksi opiskelija bileet, niin siellä varmaan saa näkyä vaatteissa mimmosia merkkejä/tekstejä tahansa.

Uusimmat

Suosituimmat