Darwinismi

Seuraa 
Viestejä45973
Liittynyt3.9.2015

Tarvitsisin tietoa darwinismista, voisikohan joku ystävällisesti kertoa linkkejä / tietoa kyseisestä aiheesta?

Kommentit (15)

Vierailija

Riippuu vähän millaista tietoa kaipaat. Juurilta tietenkin löytyy autenttisin tieto, eli teoksesta "Lajien synty" (tai "Origin ofspecies, by the means of natural selection). Jos ei jaksa kahlata läpi Darwinin "raamattua" (on nääs aika raskasta luettavaa ja pitkäkin vielä), niin oikein hyvää tekstiä darwinismin periaatteista ja käytännön esimerkkejä tarjoaa Rickhard Dawkins (esim. "Sokea kelloseppä"). ko. teoksessa Dawkins selostaa yksityiskohtaisesti, miten luonnonvalinta toimii, eikä jätä mitään spekuloimisen varaa ID-väelle. Tästä asiheesta on kirjoitettu aikasen paljon (amazon listasi hakusanalla Darvinism 16 kirjaa ja aiheeseen liittyvillä hauilla kymmenittäin lisää).

Vierailija

Olen tässä 20 vuotta etsinyt teoriaa joka selittäisi kuinka se tieto jonka minun kehoni on oppinut sopeutuessaan ympäristön muutoksiin siirtyy lapsilleni.

En oikein jaksa pitää Darvinin vahinko mutaatio teoriaa niin merkittävänä kuin mitä yhteisö ajattelee nykypäivänä.

Sillä minusta eläin lajien kehitys on liian fiksua siihen.

Minusta evoluutio on sitä että jos olen viettänyt elämäni uiden, lapsilleni tulee joku ominaisuus joka helpottaa heidän sopeutumista veteen, jotain pientä ja huomaamatonta.

Valitettavasti kukaan ei tietääkseni ole uskaltanut esittää julkisesti tälläistä väitettä.

Vierailija
artturil

Minusta evoluutio on sitä että jos olen viettänyt elämäni uiden, lapsilleni tulee joku ominaisuus joka helpottaa heidän sopeutumista veteen, jotain pientä ja huomaamatonta.

En mikään biologi ole, mutta tietääkseni mitään tällaista ei ole havaittu tapahtuvan. Darwinilla itsellään oli muistaakeni tämän kaltainen hypoteesi, eli että opitut taidot periytyvät. Hänen aikanaanhan ei geeneistä ollut vielä mitään tietoa.

Nykyisin kumminkin periytyvyys tunnetaan melko hyvin. Vanhemmathan antavat lapsilleen omia geenejään puolet kumpainenkin. He ovat taas saaneet ne omilta vanhemmiltaan, plus molemmissa väleissä voi sattua mutaatioita.

Jos ajattelet asiaa näin, niin jotta sinun treenaamisesi vaikuttaisi lapsen kykyihin, tulisi sinun geeneihisi tulla muutoksia harjoittelun ohella. Mitään tällaista ei tiettävästi ole koskaan todennettu, vaan yksilön geenit pysyvät samoina syntymästä kuolemaan.

Sellaisia ilmiöitä toki on, että jos vanhemmat pitävät uimisesta, lapsetkin (kai) helpommin ainankin tutustuvat aiheeseen jha saavat kimmoketta harjoitella myös.... (Ja ainankin aiemmin yhteisössä jossa tietyt kyvyt ovat olleet arvossa ja harjoiteltuja, niin yksilöt jotka eivät ole pysyneet näissä taidoissa muiden mukana ovat ollet vähemmän arvostettuja => eivät pääse jatkamaan sukua niin helposti)

Näin minun nähdäkseni.

Vierailija
artturil
Olen tässä 20 vuotta etsinyt teoriaa joka selittäisi kuinka se tieto jonka minun kehoni on oppinut sopeutuessaan ympäristön muutoksiin siirtyy lapsilleni.

En oikein jaksa pitää Darvinin vahinko mutaatio teoriaa niin merkittävänä kuin mitä yhteisö ajattelee nykypäivänä.

No mutta, tämähän on hypoteesi, joka viimeksi ollut erityisessä suosiossa erään toveri Stalinin lempeällä kädellä johtamassa valtakunnassa, ja oppia jota herra biologi Lysenko ankarasti ajoi.

Ding Ding
Seuraa 
Viestejä9031
Liittynyt16.3.2005
artturil

Paitsi että jos uit harjoittelusta huolimatta huonosti, niin evoluutio ehkä haluaisikin antaa jälkeläisillesi vesifobian, jotta eivät uimainnostuksesi oppineena mutta huonon uimataitosi perineenä hukkuisi.

Vierailija
Keimo
Tarvitsisin tietoa darwinismista, voisikohan joku ystävällisesti kertoa linkkejä / tietoa kyseisestä aiheesta?

Mikä darwinismi? Charles Darwinin evoluutioteoria ei ole mikään uskonoppisuunta. Se on tieteellinen rakennelma, joka on eniten vaikuttanut koulutusta saaneen väestön maailmankuvaan. Se antaa vastauksen kysymykseen, miten monimutkainen maapallon elämä on kehittynyt. Ratkaisu on luonnonvalinta. Kaikissa elämän muodoissa tapahtuu pieniä muutoksia ajan mukana. Suotuisat muutokset jäävät elämään ja huonot karsiutuvat. Näin yksinkertainen on periaate mutta toiminnan monimutkaisuudesta ja hitaudesta johtuen sitä on vaikea tajuta. Siksi monet epäilevät vielä teorian paikkansapitävyyttä ja edelleen ajattelevat, että kaiken takana on älyllinen suunnittelu, ID. ID tekee kuitenkin asian vielä monimutkaisemmaksi, pitäisi selvittää mikä on ID.
ID-kannattajat tukeutuvat ikivanhoihin hämäriin kirjoituksiin, ja pitävät niitä luotettavampina kuin testattuja tutkimuksia. Tutkimuksetkin ovat "evoluutiota". Huonot tutkimukset hylätään ja hyvät jäävät henkiin.

Vierailija
artturil

Se ei siirry.

Joskus näihin ikuisuuskysymyksiin on jopa pelottavan yksinkertainen vastaus, eikö?

Vierailija
artturil

En oikein jaksa pitää Darwinin vahinko mutaatio teoriaa niin merkittävänä kuin mitä yhteisö ajattelee nykypäivänä.

Elämän aikana hankitut/treenatut ominaisuudet eivät periydy. Lamarck esitti 1700-luvulla oman evoluutioteoriansa tuon mukaisena, mutta se hylättiin jo samalla vuosisadalla, koska havainnot ilmiselvästi eivät tukeneet sitä.
Mutaatioiden satunnainen hyödyllisyys ei ollut Darwinin idea, vaan luonnonvalinta. Sekä se että 1900- luvulla mukaan tullut mutaationäkemys on testattu ja ne muodostavat yhdessä synteettisen evoluutioteorian. Se on koko nykyisen biologian perusta.

artturil

Evoluutio on populaatiossa tapahtuvaa geenialleelien runsaussuhteiden muuttumista ajan myötä ja sitä ohjaava tekijä on Darwinin keskimä luonnonvalinta, mikä on kiteytettynä sopeuttavimpien yksilöiden suvunjatkamista yli muiden.

Saat omat geenisi vanhemmiltasi hedelmöityksessä, eivätkä ne muutu elämäsi aikana yhtään. Voimiasikin pystyt treenaamaan vain geenien määräämän rakenteesi rajoissa.
Lapsesi perivät geenisi samanlaisina kuin olet itse ne vanhemmiltasi perinyt. Jos haluat lastesi olevan edistyneemmin sopeutuneista veteen, sinun on napattava vaimosi sisältä hedelmöittynyt munasolu ja muokata pienokaisesi geenejä (korvaamalla valikoituja geenejä vesinisäkkäiden geeneillä?) ennen kuin kyseinen solu ehtii jakaantua. Sitä ei kuitenkaan pidetä kamalan eettisenä.
Periaatteessa voit myös paikata omaa genomiasi muokkaamalla sitä kehosi joka ikisen solun tuman sisällä. Käytännössä se kuitenkin kestäisi niin monta sukupolvea, ettei kukaan täysjärkinen ihminen sellaiseen ryhdy.

artturil
Valitettavasti kukaan ei tietääkseni ole uskaltanut esittää julkisesti tälläistä väitettä.

Miksi väittää, kun ei ole havaintoja tukemaan väitettä? Koko ideasi on tieteenhistoriallisesti jälkeenjäänyt ja taitaa perustua osittain henkilökohtaiseen epäuskoon sekä miksei eksistentiaalisiin tarpeisiisikin.

Vierailija
Jonii
artturil

Se ei siirry.

Joskus näihin ikuisuuskysymyksiin on jopa pelottavan yksinkertainen vastaus, eikö?

Uusin tieto osoittaa, että myös vanhempien ravinto ym. tekijät saattavat vaikuttaa siihen, mitä geenejä seuraavassa polvessa tulee käyttöön. Näin vanhempien kokemukset voivat vaikuttaa jälkipolvien perimään, vaikka geenit periytyvät lähes sellaisenaan.
Eivät nämä ole ikuisuuskysymyksiä tai mystiikkaa. Ne ovat monimutkaisia asioita, joiden ymmärtämistä vaikeuttaa ihmisen puutteellinen ymmärryskyky ja lisäksi uskomukset johonkin yliluonnolliseen. Evoluutio-oppi kuitenkin on riittävä selitys, kuvaavaan miten ihmeellinen elävä luonto on maapallolle syntynyt ilman suunnittelua.

Vierailija
artturil

Siinähän se DNA:n mukana menee. Tieto siirtyy eteenpäin mikäli olet riittävän kykenevä nussimaan ja varmistat, että lapsillasikin on edellytykset päästä nussimaan. Jos tässä epäonnistuu, tieto ei siirry eteenpäin koska et ole sopeutunut. Kovin helppoa eikö totta?

MaKo71
Seuraa 
Viestejä1415
Liittynyt15.11.2006
Paco

Näin yksinkertainen on periaate mutta toiminnan monimutkaisuudesta ja hitaudesta johtuen sitä on vaikea tajuta. Siksi monet epäilevät vielä teorian paikkansapitävyyttä ja edelleen ajattelevat, että kaiken takana on älyllinen suunnittelu, ID. ID tekee kuitenkin asian vielä monimutkaisemmaksi, pitäisi selvittää mikä on ID.

Minusta on mielenkiintoista, että miksi evoluution taustalle halutaan jokin "ylimääräinen" älykäs suunnittelu? Nimittäin, evolutiiviset järjestelmät ovat hakualgoritmeja, ja hakualgoritmit taas ovat ongelmanratkaisun - eli "älykkyyden" - ydin.

Lisäksi, Pacoa mukaillen, luonnon monimuotoisuus ja vuorovaikutusten monimutkaisuus on häkellyttävää, ja sellaisenaan varmasti ihmisaivoille liian monimutkainen ymmärrettäväksi ilman abstraktointia ja yksinkertaistamista.

MaKo71
Seuraa 
Viestejä1415
Liittynyt15.11.2006
artturil
[...]

Vaikka viettäisit ikäsi vedessä, niin ei se muuta jälkeläistesi ominaisuuksia vesielämään soveltuvammaksi. Se, mikä muuttaa, on (1) puoliso, joka on myös hyvä uimari, (2) sukupolvien ajan vedessä viihtyminen, joka pikkuhiljaa edistää vesielämään sopeutumista kahdella tavalla; (1) uimataidosta tulee merkittävä tekijä parinvalinnassa, (2) huonoimmat uimarit karsiutuvat pois.

artturil

En oikein jaksa pitää Darwinin vahinko mutaatio teoriaa niin merkittävänä kuin mitä yhteisö ajattelee nykypäivänä.

Mutaatiot (eli kopiointivirheet) on merkittävä ainoastaan suvuttomassa lisääntymisessä. Suvullinen lisääntyminen nopeuttaa merkittävästi populaation sopeutumista muutoksiin.

Deinonychus antirrhopus

Saat omat geenisi vanhemmiltasi hedelmöityksessä, eivätkä ne muutu elämäsi aikana yhtään. Voimiasikin pystyt treenaamaan vain geenien määräämän rakenteesi rajoissa.
Lapsesi perivät geenisi samanlaisina kuin olet itse ne vanhemmiltasi perinyt.

Suvullisessa lisääntymisessä lapset perivät vanhempien geenistöä erilaisina sekoituksina, eikö?

Deinonychus antirrhopus

Jos haluat lastesi olevan edistyneemmin sopeutuneista veteen, sinun on napattava vaimosi sisältä hedelmöittynyt munasolu ja muokata pienokaisesi geenejä (korvaamalla valikoituja geenejä vesinisäkkäiden geeneillä?) ennen kuin kyseinen solu ehtii jakaantua.

...Eettisempi vaihtoehto on valita sellainen puoliso, joka myös pitää vedessä elämisestä; eli valitse mies/vaimo sen mukaan, kuinka hyvä uimari hän on?

MaKo71
Seuraa 
Viestejä1415
Liittynyt15.11.2006

Itse itselleni vastaten:

MaKo71

Mutaatiot (eli kopiointivirheet) on merkittävä ainoastaan suvuttomassa lisääntymisessä. Suvullinen lisääntyminen nopeuttaa merkittävästi populaation sopeutumista muutoksiin.

Siis tietystihän suvullisessa lisääntymisessä, jos mutaatioita ei tapahdu, kaikki jälkeläiset edustavat samaa lajia, koska esimerkiksi ihmisten tapauksessa puolisosta riippumatta suurin osa geeneistä on molemmilla vanhemmilla samanlaisia (ts. periytyvät jälkeläisille sellaisenaan). Eli ei ihmisestä kovin nopeasti saa tehtyä delffiiniä, vaikka kuinka asustelisi veden äärellä ja painottaisi uintitaitoa parinvalinnassa; mutta hyvin todennäköisesti tällainen jalostaminen painottaisi sellaisia tällä hetkellä "näkymättömissä" olevia geenejä, joiden avulla ihminen selviytyisi paremmin vedessä.

Spekulaationa, jos "vesi-ihmisen" haluaisi saada aikaiseksi, vieläpä omana lajinaan, niin veikkaisin, että tavalla tai toisella porukka täytyisi saada eristetyksi muusta ihmislajista; muussa tapauksessa tapahtuisi sekoittumista, joka hidastaisi populaation kehittymistä omaksi ihmislajikseen...

Kiduksia ihmiselle tuskin saisi "takaisin" itkemälläkään; luulisi, että merinisäkkäillä olisi jo sellaiset, mutta ei, niilläkin on keuhkot...

Vierailija
MaKo71
Suvullisessa lisääntymisessä lapset perivät vanhempien geenistöä erilaisina sekoituksina, eikö?

Aivan totta, suvullisesti lisääntyvillä lajeilla kromosomit ovat tuplana, jolloin kukin yksilö voi siirtää (useille) jälkeläisilleen korkeintaan kaksi alleelia kustakin ominaisuudesta.

MaKo71
...Eettisempi vaihtoehto on valita sellainen puoliso, joka myös pitää vedessä elämisestä; eli valitse mies/vaimo sen mukaan, kuinka hyvä uimari hän on?

Totta. Samperi kun itse unohdin mainita tuon luonnollisen mahdollisuuden. Vieläpä tarkennettuna voisi kehottaa poimimaan vastakkaisen sukupuolen edustajista sellaisen, joka on mahdollisimman hyvä uimari mahdollisimman vähällä treenauksella.

Uusimmat

Suosituimmat