Luonnon monimuotoisuus

Seuraa 
Viestejä45973
Liittynyt3.9.2015

Ainakin joku on huolissaan lajien häviämisestä.
Lajien häviämisellä on myös köyhdyttävä vaikutus.
Lajien häviäminen saattaa kiihtyä tulevaisuudessa, ja
viimeisen 50 vuoden aikana lajien häviäminen on ollut
ihmisen historian suurinta.

Lajien häviäminen ja pelkästään samojen
lajikkeiden käyttäminen ihmisen hyödyksi heikentää
biodiversiteettiä. Kun biodiversiteetti heikkenee,
luonnolla on huonommat mahdollisuudet selvitä
luonnonmullistuksista.

Luonnonsuojeluun on jo panostettukin, mutta
on aika panostaa luonnonsuojeluun enemmän.

http://news.bbc.co.uk/2/hi/science/nature/4563499.stm

Puolet maapallon metsistä on hakattu ja 40 % lopuista
arvioidaan olevan vaarannettu [2].
Vaikka metsää kasvatetaan lisää, puolet on hävinnyt.
Kaikkialla uutta metsää ei kasvateta vanhan tilalle.
Koska väkimäärä lisääntyy, toinenkin puoli metsää
on helppo hävittää. Siksi metsien suojelua kannattaa
parantaa.

[2] http://www.pbs.org/wgbh/nova/worldbalance/eart-nf.html

Puolet ihmisistä asuu kohta kaupungistuneella alueella [3].
Tämä ei tarkoita, että puolet maapallosta olisi kaupungin
peitossa. Kaupunkien, maanteiden, voimalinjojen yms.
rakennelmien peittämä osuus maapinta-alasta on 4 prosenttia
ja väkimäärä kasvaa 160 000 ihmisellä joka päivä. [4]

Toisaalta USA:ssa jopa 75 % ihmisistä asui kaupungeissa
vuonna 1990. Kun 10 % ihmisiä asuu enemmän kaupungeissa
vuonna 1990 kuin 1950, niin kaupunkien viemä maapinta-ala
kaksinkertaistui. Ennusteen mukaan 35 % maapinta-alasta
on rakennettu 100 vuoden kuluessa. [4]

Lisäksi jo 26 % maapinta-alasta on nyt jo viljelyksessä [4], joten siinä
ei kasva mitään muuta, mikä ylläpitäisi luontoa. Jos viljelysalaa
tarvitaan tulevaisuudessa esim. 10 % lisää, niin maapinta-alasta
olisi käytössä 26 % + 35 % + 10 % = 71 %.

[3] http://news.bbc.co.uk/1/hi/sci/tech/4561183.stm
[4] http://earthtrends.wri.org/features/vie ... e=7&fid=34

Sivut

Kommentit (304)

Aweb
Seuraa 
Viestejä41238
Liittynyt16.3.2005

Suomeen syntyy joka tunti vuoden ja vuorokauden ympäri kymmenen hehtaaria uutta hakkuuaukeaa.

Lähde: Uusin Pirkka-lehti

(Lähde voi kuulostaa vitsiltä, mutta itse artikkeli oli oikein hyvä...)

Teuvo: "Aweb on tosi tyhmä eikä Hänen tyhmempää ole kuin Phony, asdf, Mummo"

Kosh
Seuraa 
Viestejä21228
Liittynyt16.3.2005
Aweb
Suomeen syntyy joka tunti vuoden ja vuorokauden ympäri kymmenen hehtaaria uutta hakkuuaukeaa.

Ja Suomen metsät kasvavat koko ajan enemmän kiintokuutioita kuin niitä ehditään hakata.

Ihan vain jotta jonkinlainen perspektiivi säilyisi. Tarkoitus ei siis ole ottaa kantaa siihen, mikä on sopiva hakkuumäärä, vaikka se eittämättä onkin enemmän kuin Awebin mielestä (0 m³ ?).

Se oli kivaa niin kauan kuin sitä kesti.

Aweb
Seuraa 
Viestejä41238
Liittynyt16.3.2005

Kosh

Samasta artikkelista minunkin käyttämäni lause: "Jotkut eivät näe metsää puilta."

Olen hyvin tietoinen, että sinä olet yksi heistä.

Aweb
Seuraa 
Viestejä41238
Liittynyt16.3.2005

Kosh

Greenpeace-keskustelussa, joka jäi aika töpöksi, oli maininta siitä, mitä arvostetuimmat yliopistojen tutkijat ovat mieltä suomalaisesta metsätaloudesta ja metsiemme tilasta. Oletko asiasta eri mieltä kuin he?

Jos olet, niin perustele hiukan. Mihin eriävä mielipiteesi perustuu, onko sille olemassa paljonkin tieteellistä näyttöä? Kenties enemmän kuin heillä?

Kosh
Seuraa 
Viestejä21228
Liittynyt16.3.2005
Aweb
Kosh

Samasta artikkelista minunkin käyttämäni lause: "Jotkut eivät näe metsää puilta."

Olen hyvin tietoinen, että sinä olet yksi heistä.

Jaahas, että pakko oli päästä tölväisemään? Tiedoksesi: näen kyllä metsän puilta. Halusin vain (edelleen) tuoda ilmi sen, että metsät eivät ole loppumassa, sikäli kuin puutkaan eivät. Eiväthän ne puut missään kasvihuoneissa kasva vaan nimenomaan metsissä.

Kosh
Seuraa 
Viestejä21228
Liittynyt16.3.2005
Aweb
Kosh

Greenpeace-keskustelussa, joka jäi aika töpöksi, oli maininta siitä, mitä arvostetuimmat yliopistojen tutkijat ovat mieltä suomalaisesta metsätaloudesta ja metsiemme tilasta. Oletko asiasta eri mieltä kuin he?

No mutta. Miksipä et lukisi kommenttiani aiheeseen sieltä keskustelusta ja vaikka vastaisikin siihen?

Aweb
Seuraa 
Viestejä41238
Liittynyt16.3.2005

Kosh

Olet siis eri mieltä kuin ne yliopistotutkijat. Perusteluita sitten kehiin, heidän mielestään suomalaisen luonnon monimuotoisuus nimenomaan metsänkäytön seurauksena on vakavasti vaarantunut. Miksi asia ei kuitenkaan ole näin? Odotan innolla.

Kosh
Seuraa 
Viestejä21228
Liittynyt16.3.2005
Aweb

Olet siis eri mieltä kuin ne yliopistotutkijat.

En ole. Minulla ei ole vieläkään tietoa, mitä mieltä he ovat ja millä perustein, joten en kertakaikkiaan voi muodostaa asiasta minkäänlaista mielipidettä. Odotan edelleen lähdeviitteitä tai huomattavan paljon tarkempaa selostusta näistä mielipiteistä.

Aweb
Seuraa 
Viestejä41238
Liittynyt16.3.2005

Ok. Luin vastauksesi Greenpeace-keskustelussa, eikä se edelleenkään näytä kaipaavan kommentointiani. Mutta sen vastauksen ja tähän keskusteluun tekemiesi heittojen välillä olen näkevinäni ristiriitaisuuksia, joihin kaipaisin selvennöksiä. Tiedän, että pystyt tarvittaessa sellaisia kehittelemään; väärässähän sinä et myönnä olevasi Koshkaan...

Aweb
Seuraa 
Viestejä41238
Liittynyt16.3.2005

Kosh.

Mikä tämän lauseen ymmärtämisestä tekee niin vaikeaa:
"heidän mielestään suomalaisen luonnon monimuotoisuus nimenomaan metsänkäytön seurauksena on vakavasti vaarantunut."

Aweb
Seuraa 
Viestejä41238
Liittynyt16.3.2005

Ja mitä tulee tarkempiin lähdeviitteisiin, minua huomattavasti taitavampana hakuohjelmien ja internetin käyttäjänä löydät ne varmasti helpommin itse, mikäli aihe todella kiinnostaa sinua. Kyse oli siis Joensuun, Turun ja Helsingin yliopistotutkijoiden tekemistä tutkimuksista ja heidän antamistaan asiantuntijalausunnoista. Voin minäkin yrittää, mutten usko niiden poikkeavan oleellisesti niistä asioista, jotka olen itsekin tuonut eri keskusteluissa esiin. Sitä samaa, jonka sinä olet jääräpäisesti torjunut, paitsin nyt kun ilmoittaudut vanhojen metsien suojelijaksi kumminkin. Miksi muuten teet niin? Eikös se ollut niin, että vanhat metsät pysäyttävät uudistumisen ja talousmetsät ja hakkuuaukeat ylläpitävät monimuotoisuutta ja uudistumista?

Kosh
Seuraa 
Viestejä21228
Liittynyt16.3.2005
Aweb
Kosh.

Mikä tämän lauseen ymmärtämisestä tekee niin vaikeaa:
"heidän mielestään suomalaisen luonnon monimuotoisuus nimenomaan metsänkäytön seurauksena on vakavasti vaarantunut."

Ei mikään. Sinun tulkintasi noiden väittämiesi lähteiden sanomisistahan siinä on, ja sen ymmärrän sellaisenaan.

Olisinkin vain halunnut nähdä noita alkuperäisiä lausuntoja, tai EDES kuulla tarkemmin perusteita moisille lausunnoille, mikäli ko. herrat todellakin ovat itse juuri noin sanoneet, eikä tuo ole taas sinun oma tulkintasi. Onhan ennenkin käynyt niin, että olet tulkinnut jonkun auktoriteetiksi katsomasi henkilön sanoja vähintään yksipuolisesti, kenties jopa kärjistetysti, ja jättänyt muita, asiaan vaikuttavia seikkoja huomioimatta muodostaessasi omaa tulkintaasi asioista.

Aweb
Seuraa 
Viestejä41238
Liittynyt16.3.2005

Kosh kirjoitti:
Olisinkin vain halunnut nähdä noita alkuperäisiä lausuntoja, tai EDES kuulla tarkemmin perusteita moisille lausunnoille, mikäli ko. herrat todellakin ovat itse juuri noin sanoneet, eikä tuo ole taas sinun oma tulkintasi.

No mutta! Minun tulkintani oli siitä Greenpeacen tiedottajan artikkelista, joka on tuolla sinun vapaasti luettavissa. Ymmärrätkö sen jotenkin toisin kuin minä? Mikäli siinä olisi levitelty paikkaansapitämättömiä väitteitä, luulisi yliopistopiirien älähtäneen. Selvennökseksi: TS on lyhenne Turun Sanomista, Turun Yliopisto sijaitsee Turussa, ja eiköhän tuo paikallinen aviisi ole mielipideosastoineen osunut ainakin jonkun proffan silmään.

Kosh
Seuraa 
Viestejä21228
Liittynyt16.3.2005
Aweb
Ja mitä tulee tarkempiin lähdeviitteisiin, minua huomattavasti taitavampana hakuohjelmien ja internetin käyttäjänä löydät ne varmasti helpommin itse, mikäli aihe todella kiinnostaa sinua. Kyse oli siis Joensuun, Turun ja Helsingin yliopistotutkijoiden tekemistä tutkimuksista ja heidän antamistaan asiantuntijalausunnoista. Voin minäkin yrittää, mutten usko niiden poikkeavan oleellisesti niistä asioista, jotka olen itsekin tuonut eri keskusteluissa esiin. Sitä samaa, jonka sinä olet jääräpäisesti torjunut, paitsin nyt kun ilmoittaudut vanhojen metsien suojelijaksi kumminkin. Miksi muuten teet niin? Eikös se ollut niin, että vanhat metsät pysäyttävät uudistumisen ja talousmetsät ja hakkuuaukeat ylläpitävät monimuotoisuutta ja uudistumista?

Häh?

Ensinnäkin, minä en aio toimia hakukoneenasi. Sinulla itselläsi on vastuu väitteidesi perustelemisessa ja lähdeviitteiden osoittamisessa sikäli kuin jotakin itse väität tai väität jonkun sanoneen.

Tosiekseen, en tietääkseni koskaan ole esiintynyt muutoin kuin vanhojen metsien ja muiden harvinaisten tai tärkeiden biotooppien suojelun kannattajana. Kaikki muu, jos sellaista väität, on omaa mielikuvitustasi.

Kolmanneksi, en varmana ole jääräpäisesti torjunut yhtään mitään tutkimuksiin ja faktoihin perustuvaa tietoa. Sen sijaan olen toki torjunut monenlaisia sinun esittämisäsi mielipiteitä, joista en itse ole samaa mieltä, ja joita et ole kyennyt perustelemaan mutua kummemmalla.

Tuota viimeistä "eikösniintä" en tosiaankaan ymmärrä. Sinänsä se on samansuuntainen kuin jokin jonka olen joskus sanonut, mutta se ei tosiaankaan ole koko totuus, eikä kaikki mitä asiaan liittyy. Olen tuota mieltä, mutta en pelkästään. Ilman muuta vanhoila metsilläkin on arvonsa monimuotoisuuden ylläpitämisessä, vähintään yhtä lailla niinkuin uudismetsälläkin! (Uudistumisen toki vanhat metsät käytännössä pysäyttävät, mutta se on taas vähän eri asia.)

Vähän vähemmän hyökkäävyyttä ja olkinukkeja ja vähän enemmän perusteltua ja lähteisiin tukeutuvaa argumentaatiota, kiitos.

Sivut

Uusimmat

Suosituimmat