Nivel turvoksissa

Seuraa 
Viestejä4922
Liittynyt31.3.2005

Litistin vasemman käden keskisormen ulommaisen nivelen auton oven väliin. Tapahtumasta on aikaa ainakin kolme kuukautta, jollei enemmänkin. Aluksi se oli pari päivää tosi kipeä ja musta. Kynsi ei kuitenkaan irronnut, siihen jäi vain jonkinlainen kuoppa, tamä on jo kynnen kasvamisen mukana siirtynyt melkein kynnen päähän.

Turvotus sormesta ei ole kuitenkaan hävinnyt, muita oireita ei ole, sormessa. Se ei ole mutkilla mihinkään suuntaan, on vain pullistunut. Nivel liikkuu, eikä aiheuta kipua. Kuinka kauan tuollainen turvotus voi kestää, vai häviääkö milloinkaan? Onko kokemuksia tai tietoa?

Käydessäni TK-lääkärillä muissa asioissa esittelin samalla sormeani. Hän ei sitä sen kummemin noteerannut, tarkisti vain liikkumisen.

Lierikki Riikonen

Sivut

Kommentit (17)

Vierailija

Minullakin kun jäi joskus oikean jalan isovarvas tuolin jalan alla jäi siitä kynteen iso möykky jonka alla oli kuivunutta verta ja sekin kasvoi kynnen mukana pois. Nivelen turvotusta minulla ei ollut enkä tiedä siitä mitään.

Vierailija

Pullistunut sormi..

Hmm... Mitäpä tuohon keksisi. Kokeilepa viikon ibuprofeiini kuuria, siis jos vatsaongelmia ei ole ja lisäksi kylmähoitoa.
Kietaiset pakastehernepussin pyyhkeen sisään ja sitten sormi johonkin pyyhkeen mutkaan. 3x10min/vrk riittänee. Varo palelluttamasta:)
Jos sormi on jatkuvassa rasituksessa toipuminen saattaa olla hidasta. Voihan siinä olla jokunen hiusmurtuma, mikä sitten kestää aikansa parantua. Tosin olisi se kaiketi jotenkin kipeäkin silloin.

Vierailija

Tulee mieleen lentopallovamma vuosien takaa: meni sormi sijoiltaan, vedin sen saman tien takaisin paikoilleen, oli hiukan kipiä viikon tai kaksi, mutta muuta ongelmaa ei tullut. Paitsi että sijoiltaan mennyt nivel paksuuntui. Lääkäri totesi vaan, että nivel on vedetty paikoilleen kuten kuuluu, ja "tuohon nyt näyttää tulleen rustottumaa, joka häipynee ajan myötä itekseen". Ja häipyihän se pullistuman ajan myötä tosiaan. Sitä aikaa vaan meni muutama vuosi. Mutta mitään haittaa, särkyä, kipua, se pullistuma sorminivelessä ei tuottanut.

Vierailija

Olen ollut sairaslomalla vastaasta .Lääkäri selitti jollai seuraavaa.
Sormen ylinuljahtaminen aihetti nivekudoksien repeämisen . Nivelkudoksesta irtautunut kudosneste lihakseen joutuessaan aihetti tulehduksen ja turvotti kättä voimakkasti.
Vaikka on samasta ihmisestä.

Vierailija

Aihetta sivuten. Minun oikean käden, keskisormen, viimenen nivel tekee sillä tavalla kun ojennan niveltäni se ikäänkuin tullee viiveellä ja klonksahtaa paikalleen..tai aivankuin siellä olisi jotain välissä..voiko tämä johtua sormien "naksautelusta".

lierik
Seuraa 
Viestejä4922
Liittynyt31.3.2005
delta
Olen ollut sairaslomalla vastaasta .Lääkäri selitti jollai seuraavaa.
Sormen ylinuljahtaminen aihetti nivekudoksien repeämisen . Nivelkudoksesta irtautunut kudosneste lihakseen joutuessaan aihetti tulehduksen ja turvotti kättä voimakkasti.
Vaikka on samasta ihmisestä.

Kauanko tuollainen turpoaminen kesti? Olen itse ajatellut jotain samansuuntaista tuosta keskisormesta, että sinne olisi purkautunut jotain rikkoontuneesta nivelpussista. Onko turvotus aina tulehduksen merkki? Eikö silloin pitäisi saada jotain antibioottia. Minulla sormi ei kyllä mitenkään nuljahtanut litistyi vaan kun hamusin tällä kädellä ovenväliin jäänyttä turvavyötä ja vedin oikealla kädellä yhtä aikaa oven kiinni. Ei koordinaatio oikein toiminut yhteen käsien välillä ajallisesti.

Lierikki Riikonen

Vierailija

Toisinaan, jos nestettä on runsaanlaisesti ja se haittaa esim. nivelen liikkumista, se punktoidaan.
Elimistöllä on tosin taipumus korvata otettu neste uudella.
Kortisonipistos tulehtuneeseen niveleen auttaa asiaa.
Ibuprofeeni lievittää myös tulehdusta.
Jos mitään liikerajoitusta eikä kipua nivelessä tunnu, sille tuskin tehdään mitään toimenpiteitä. Aika parantaa, hitaasti tosin tässä tapauksessa.
Ehkä sormesi murtui. Sormi olisi kenties kannattanut käydä kuvauttamassa silloin kun vamma sattui.
Murtuman ollessa kyseessä sormi olisi lastoitettu ja näin ollen jäänyt hetkeksi lepoon.
Antibiootit auttavat bakteeritulehdukseen. Trauman aiheuttamaan nivelpussiin muodostuvan nesteen aiheuttamaan turvotukseen niillä ei liene tehoa.

Vierailija

"lierik"][quote="delta" kirjoitti:

Kauanko tuollainen turpoaminen kesti? Olen itse ajatellut jotain samansuuntaista tuosta keskisormesta, että sinne olisi purkautunut jotain rikkoontuneesta nivelpussista. Onko turvotus aina tulehduksen merkki? Eikö silloin pitäisi saada jotain antibioottia. Minulla sormi ei kyllä mitenkään nuljahtanut litistyi vaan kun hamusin tällä kädellä ovenväliin jäänyttä turvavyötä ja vedin oikealla kädellä yhtä aikaa oven kiinni. Ei koordinaatio oikein toiminut yhteen käsien välillä ajallisesti.

3 päivää pahasti . Nyt viikon päästäkin viel ä vähissä . Jääpussi auttaa kun jaksaa palelluttaa. Kipuja kyllä on ja liikuttamisrajotteita . Oikomisharjoituksia pitää tehdä .
Jos sinulla se nivelpussi ei olekaan puhjennut ?

Vierailija

Unohtui muuten laittaa venäläiseltä lääkäriltä opittu kikka kolmonen.
Pirtuside.
Ihon täytyy tietenkin olla ehjä ja väkevää viinaakin täytyy löytyä pirtistä. Tosin TK:ssa hoitajakin tämän voi laittaa.
Sideharsotaitokset tai kangassuikaleet kastellaan läpimäräksi pirtussa. Märät taitokset kiedotaan turvonneen nivelen ympärille. Päälle voi laittaa vielä tuorekelmua, jotta pirtu ei het haihdu taivaan tuuliin.
Pirtusidettä pidetään vuorokausi.

Sellainen poppakonsti. Olen nähnyt sen toimivan ihan livenä. Potilaalta oli lähtenyt polvilumpio pois paikoiltaan ja polven paikalla näytti olevan "vesimeloni". Polvi kääräistiin pirtusiteeseen ja potilas tuli seuraavana päivänä sitä näyttämään. Ja kas, simpsala pim... nesteet olivat poissa.

lierik
Seuraa 
Viestejä4922
Liittynyt31.3.2005

Kelpaako siihen tavallinen tenttu, siis denaturoitu sprii. Kehtaa mennä hoitajalle saomaan että: "Pitäis saada pirtuside". Vai onko se yleisesti käytössä? En ole moisesta kuullut. Tosin Vaari-vainajani voiteli kipeitä paikkoja tenulla.

Lierikki Riikonen

Vierailija

Vanhan kansan konstejahan se. Venäjällä käyttävät yleisemminkin. Venäläinen oli kyseinen lääkärikin, oman alansa spesialisti.
Denaturoitu käy, toiselaiset tärpätit saa sitten apteekista, mutta lienevät melko kortilla nämä pirtureseptit nykyisin

Yleiseisesti kikka ei käytössä ole, suomalaista tieto-taidon puutetta. Hoitajalle nätisti puhumalla, että side ei tule sisäiseen vaan ulkoiseen käyttöön, sellaisen kyllä saa.
Sitä, kuinka tehokas keino on ajatellen sormeasi en tiedä. Kokeilla tietenkin voi. TK:ssa tuorekelmua ei ole, joten sitä kannattaa varata mukaan, tai pieni pussi, johon sitten sormen pussittaa.

Pirtutaitoksia ei kiristetä nivelen ympärille, vaan kevyesti kääräistään pakettiin.

Vierailija

Onpa Mummokin tuon konstin kuullut, kuten myös Virossa ja Venäjällä flunssan ja kuumeen hoitoon käytettävät viinasukat.

Villasukat kastellaan kirkkaalla viinalla ja puetaan jalkaan. Kun sukat ovat kuivat, pitäisi taudinkin olla tiessään.

Kokeilkoon ken tahtoo ja uskokoon ken on kokeillut

Mummo

Sivut

Uusimmat

Suosituimmat