valon nopeudella kuoleman jalkeen

Seuraa 
Viestejä45973
Liittynyt3.9.2015

Kun tassa mietin tuota valon nopeudella kulkemista ja etta silloin voi matkustaa ajassa eteen ja taakse, niin tuli mieleen etta sehan selittaa mita sielulle tai mielelle tapahtuu kuoleman jalkeen.
Etta se jokin asia mista yksilon mieli koostuu (onko sille keksitty viela mitaan termia?) erkanee materiallisesta ruumiista ja pystyy silloin liikkumaan valon tavoin eroten ajasta.
Selkea homma.
Lahes kaikki tarinat kuoleman rajalla kayneilta ihmisilta kertovat juuri tuohon valoon liittymisesta. Suuri valo on jotenkin kutsuvana, mutta he ovat syysta jos toisesta palanneet kuitenkin takaisin. Samoin monet ovat kuvailleet kuinka ovat nahneet itsensa ulkoa pain ja huomanneet eroavansa ruumiistaan, mutta olevansa silti jotenkin olemassa.

Homma on selva kun plakki. Hyva. Ei tarvii enaa miettia totakaan asiaa.

Sivut

Kommentit (18)

Vierailija

Mä luulen että sielu ei koostu materiasta, vaan materia koostuu sielusta. Sillä kaikki todellisuus on subjektiivisen kokemuksen alaista. Descartes redusoi ajatuksen lauseeseen Cogito, ergo sum eli ainut mikä on varmaa on se että tää ihmettelijä itse on olemassa.

Vierailija
Volitans
Sielu on vain elävien ihmisten aivoissa elävä opittu ajatusmalli.

Riippuu mitä sielulla tarkoitetaan. Itse tarkoitin vaan kokevaa subjektia. Ja se ei ole vain ajatusmalli, vaan kaiken perusta.

Vierailija
mirushka
Kun tassa mietin tuota valon nopeudella kulkemista ja etta silloin voi matkustaa ajassa eteen ja taakse.

Taakse?

salai
Seuraa 
Viestejä7095
Liittynyt17.3.2005

Minusta taas tuntuu todennäköisemmältä, että se sielu jämähtää täysin paikalleen kuoleman jälkeen kuin se, että se alkaisi poimunopeuksilla warppailla ees-taas ajassa.

Eli minun sieluni on käsittääkseni sidottu aikamoisen kiinteästi tähän fyysiseen olemukseeni. Eikä ole muidenkaan sieluja vapaana lentelemässä näkynyt.

Mitä tahansa edellä esitetyistä väitteistä saa epäillä ja ne voidaan muuttaa toisiksi ilman erillistä ilmoitusta. Kirjoittaja pyrkii kuitenkin toimimaan rehellisesti ja noudattamaan voimassa olevia lakeja.

Vierailija
salai

Eli minun sieluni on käsittääkseni sidottu aikamoisen kiinteästi tähän fyysiseen olemukseeni. Eikä ole muidenkaan sieluja vapaana lentelemässä näkynyt.

Miten niin "näkynyt"?

Vierailija

Tuolla edellisellä kysymykselläni en tarkoita että sielu olisi "näkymätön" siinä mielessä mitä ymmärrämme näkymättömyydellä. Sielu on osa toista todellisuutta, joka havaitaan toisella tasolla ja toisella tavalla.

Jos ajatellaan esim. huonetta jossa on tietokone ja koira (jälleen tämä havainnollistamisesimerkki) niin tietokone ei ole näkymätön, mutta koira ei silti huomaa sitä mitä näytöllä tapahtuu. Tai jos huomaa, niin oman ymmärryksensä tasolla. Eli se huomaa vain seuraukset, siis sen miten se vaikuttaa isäntään...

Vierailija

Vielä häiritsen, koska on pakko sanoa että Deoxyri...mikäsenytolikaan sanoi mielestäni sielun määritelmän todella hyvin...

Uskon että sielu on väliaikaisesti sidoksissa fyysiseen todellisuuteen. Tätä kutsumme elämäksi, sielun irtoamista materiasta taas kuolemaksi. Eli sielu on ihminen itse, ruumis taas oikeastaan vain omaisuutta.

Valonnopeudesta en oikeastaan puhuisi mitään, koska ruumiista irtautunut sielu on ajan ja paikan ulkopuolella. Sen ei siis tarvitse "matkustaa" mihinkään. Mutta mistäpä sitäkään tietää...

salai
Seuraa 
Viestejä7095
Liittynyt17.3.2005
Verity
Uskon että sielu on väliaikaisesti sidoksissa fyysiseen todellisuuteen. Tätä kutsumme elämäksi, sielun irtoamista materiasta taas kuolemaksi. Eli sielu on ihminen itse, ruumis taas oikeastaan vain omaisuutta.

Eli olemme tässä asiassa aika kaukana toisistamme. Sielua ei ole olemassa ilman fyysistä todellisuutta. Tietysti uskovaisille kaikki on mahdollista, kun ei tarvitse todellisuutta kovin kriittisin silmin tarkastella.

Mitä tahansa edellä esitetyistä väitteistä saa epäillä ja ne voidaan muuttaa toisiksi ilman erillistä ilmoitusta. Kirjoittaja pyrkii kuitenkin toimimaan rehellisesti ja noudattamaan voimassa olevia lakeja.

Vierailija

Eikös se ajan kulku itse asiassa taida vähän niinkuin mennä äärettömän nopeaksi kuollessa, eli jos näin käy (vähän niinkuin silloin kun taju menee), niin silloin maailmankaikkeus tuhoutuu (subjektiivisesti) samalla hetkellä kun kuolee, jos se nyt joskus on tuhoutuakseen. Objektiivisesti maailmankaikkeus jatkaa olemassaoloaan aina niin kauan, kun on olemassa joku havaitsija. Mutta jokainen havaitsija kuollessaan siis kadottaa ajantajun->aika kulkee äärettömän nopeasti->maailmankaikkeus thoutuu kuolinhetkellä.

Tietenkin sellainen poikkeus voi olla olemassa, että jos joku prosessi tai voima herättää uudelleen henkiin ennen kuin maailmankaikkeus tuhoutuu, niin silloinhan homma taas jatkuu vanhaan malliin. Tai jotain...

Vierailija

Ihmettelijä, joka luulee olevansa vain itse olemassa, voisi lentää vaikka
kuuhun. Kuussa hän voisi luoda aivan oman maailmansa subjektiivisena
tekijänä. Jos jossain vaiheessa pukkaisi ikävän takaisin tänne entiseen
'mielikuvitusmaahan', niin ota varmuudeksi vaikka kännykkä mukaan,
että voit soittaa sieltä.

salai
Seuraa 
Viestejä7095
Liittynyt17.3.2005
stafa
Ihmettelijä, joka luulee olevansa vain itse olemassa, voisi lentää vaikka
kuuhun. Kuussa hän voisi luoda aivan oman maailmansa subjektiivisena
tekijänä. Jos jossain vaiheessa pukkaisi ikävän takaisin tänne entiseen
'mielikuvitusmaahan', niin ota varmuudeksi vaikka kännykkä mukaan,
että voit soittaa sieltä.

Muistuu tässä mieleen jostain lehdestä (Nyt-liite?) lukemani haastattelu tunnetusta Mäcci-käyttäjästä, joka halusi autiolle saarelle mukaan oman kannettavan tietokoneensa koska "siinä on kaikki mitä tarvitsen, filmit, musiikki, internetyhteydet".

Mäccäriltä autiossa saaressa, kännykänkäyttäjältä kuussa ja irrallaan vaeltelevaan sieluun uskovalta on jäänyt vähemmälle huomiolle infrastruktuurin merkitys.

Sivut

Uusimmat

Suosituimmat