Aivojen rasitus

Seuraa 
Viestejä13176
Liittynyt3.4.2005

Minun elämän tilanteesta johtuen minulla on paljon aikaa miettiä asioita jota tännekkin välillä kirjoittelen. Minulla on paljon ihan fiksuja ja sitten on kummallisia juttuja.

Olen huomannut että ajattelu ja pohdinta on yksikertaista, mutta olen myös ihmetellyt miksi monet ihmiset laukovat kaikenlaisia kommentteja, jota ei ole ajateltu ollenkaan. Siihen ei tarvitsi hirveästi panostaa että saisi asiallisia kommentteja.

Kun kunnolla aivoja käyttää sen huomaa kuinka raskasta se ajattelu todella on. Kuluu paljon ravintoa ja unta. Minäkin yleensä nukun 15 tunnin yöunia jos se on mahdollista. Mutta tässä yhteiskunnassa se ei ole aina kovinkaan suotuisaa.

Olen huomannut puuseppänä että kunnon aivojumppa vie enemmän energiaa kuin fyysinentyö. Ajattelet 8tuntia ja tai teet jotain fyysistä, niin sinua nukuttaa enemmän ajattelun jälkeen.

Sivut

Kommentit (17)

Vierailija
tiäremiäs
Aivot tarvitsevat suurimman osan energiasta.

Niin kai niillä joille ajattelu on jotenkin muuten työlästä.

Itsellä ei kulu ajatteluun paljon mitään energiaa. Se kun käy ihan luonnostaan. Minun ei tarvitse ajatella ajattelevani, vaan teen sitä jatkuvasti. Olen tosiaankin kokooni nähden hyvinkin pieniruokainen.

Itselläni hyvä ajattelu ikäänkuin vapauttaa energiaa muuhun käytännön työhön. Hyvin ajateltu on jo puoliksi tehty.

Noi 15 tunnin yöunet viittaavat meilläpäin sanaan LAISKUUS.

Voihan sitä kokeilla kumpi vie enemmän energiaa ajattelu vai fyysinen työ. Jos sanoo, että ajattelu, niin ei ole koskaan fyysistä työtä tehnytkään.

Ajattelepas vaikka rakennustöitä:
Vaikka ajattelisit kuinka vaikeita betonin suhteitus laskuja tai siltatyömaan raudoitus laskuja ihan vain päässäsi ilman laskinta.
Kyllä se jos kannat silta työmaalla 35 tonnia rautaa päivässä ja sidot ne vielä kiinni niin tiedät varmasti kumpi vie enemmän energiaa.

Ajattelun jälkeen pääset vielä kotiinkin ihan kevyesti.
Raudoituksen jälkeen et varmasti osaa edes nimeäsi sanoa.
Menehän testaan jos et usko.

tiäremiäs
Seuraa 
Viestejä13176
Liittynyt3.4.2005

M

Tarkoitin tuolla ajatelulla, sellasita ajattelua mikä väännetään puoliväkisin että päästään asiassa eteenpäin. 15 tunnin unet on siinä että aivot kokoajan pohtii asiaa. Aamulla voi saada uudenlaisia oivalluksia.

sitä varten akateemiset yleensä saavat parempaa palkkaa, koska on enemmän vastuut ja ajattelua.

Ronron
Seuraa 
Viestejä9265
Liittynyt10.12.2006

Jaajaa, siksi en liho vaikka söisin kuinka paljon. Ihmettelinkin minne se kaikki energia häviää. Aivonihan sen käyttävät, käytän aivojani paljon. En mihinkään järkevään vaan kaikenlaiseen filosofiseen pohdiskeluun ja elämäntilanteeni miettimiseen. Jepjep. Osaako joku muuten ihan tosissaan sanoa kuinka paljon aivot käyttävät energiaa? Ja kuinka paljon se voi vaihdella riippuen siitä miten käyttää aivoja?

くそっ!

Vierailija

Mistäs aivoja saa ostaa?

Miten niistä pääsee eroon, jos takuu ei ole voimassa?

Onko hauiksen laulaminen välttämätöntä kateenkorvassa, ennenkuin pääsee arvoon arvottuun?

På finska: hallitsetko aivojasi, vai ne sinua, kuka lienetkään?

Vierailija

Tikapuuhermosto kastemadolla on samanlainen kuin ihmisen mielikuva itsestään kulttuurioliona.

Ei haittaa pätkääkään, vaikka pää poikki leikka. Kiemurtelu jatkuu.

Vierailija
enteiden näkijä
tiäremiäs
Aivot tarvitsevat suurimman osan energiasta.

Niin kai niillä joille ajattelu on jotenkin muuten työlästä.

Itsellä ei kulu ajatteluun paljon mitään energiaa. Se kun käy ihan luonnostaan. Minun ei tarvitse ajatella ajattelevani, vaan teen sitä jatkuvasti. Olen tosiaankin kokooni nähden hyvinkin pieniruokainen.

Itselläni hyvä ajattelu ikäänkuin vapauttaa energiaa muuhun käytännön työhön. Hyvin ajateltu on jo puoliksi tehty.

Noi 15 tunnin yöunet viittaavat meilläpäin sanaan LAISKUUS.

Voihan sitä kokeilla kumpi vie enemmän energiaa ajattelu vai fyysinen työ. Jos sanoo, että ajattelu, niin ei ole koskaan fyysistä työtä tehnytkään.

Vaikka ajattelisit kuinka vaikeita betonin suhteitus laskuja tai siltatyömaan raudoitus laskuja ihan vain päässäsi ilman laskinta.
Kyllä se jos kannat silta työmaalla 35 tonnia rautaa päivässä ja sidot ne vielä kiinni niin tiedät varmasti kumpi vie enemmän energiaa.

Ajattelun jälkeen pääset vielä kotiinkin ihan kevyesti.
Raudoituksen jälkeen et varmasti osaa edes nimeäsi sanoa.
Menehän testaan jos et usko.

Ei kukaan kanna eikä sido 35 tonnia päivässä nimim. raudoittaja itse

Vierailija
enteiden näkijä

Vaan kumpi onkaan vaikeampaa ja kumman opettelu vie kauemmin...?

Vierailija
enteiden näkijä

Esimerkiksi täällä http://www.helsinki.fi/kognitiotiede/ku ... uento1.pdf

sanotaan, että
- aivot ovat ruumiin suurin energian kuluttaja
- aivojen hapenkulutus on 20% koko happitarpeesta lepotilassa
- aivojen energiankulutus on noin 20 W

Täällä http://www.it.lut.fi/kurssit/03-04/0108 ... luutio.pdf
taas sanotaan, että aivot kuluttavat jopa kuusitoista kertaa enemmän energiaa kuin lihaskudos.

Vierailija
Fëanor
enteiden näkijä

Vaan kumpi onkaan vaikeampaa ja kumman opettelu vie kauemmin...?

Ehdottomasti raudoittaminen on vaikeampaa. Siinä kun joutuu joka työmaalla tekemään omassa päässään työmaaoloihin sopivia ratkaisuja siinä missä joku rakennusinsinööri on tietokoneella laskenut raudoitteet. Ei rakennustyökään ole sitä että saat rakennepiirustuksen käteen ja teet orjallisesti sen mukaan. Jokainen joutuu käyttämään piirustuksen lisäksi omaa päätänsä ja soveltamaan jonkun tietokoneella istuvan insinöörin aivoituksen ihan käytäntöön. Arkkitehdit ovat vielä pahempia häiriköitä rakennusmiesten silmissä kaikkine visioineen joissa laudankin saa leijumaan ilmassa jos se kuuluu hänen mielikuvaansa aistikkaasta rakennuksesta.

bosoni
Seuraa 
Viestejä2704
Liittynyt16.3.2005
Rebadow

Ehdottomasti raudoittaminen on vaikeampaa. Siinä kun joutuu joka työmaalla tekemään omassa päässään työmaaoloihin sopivia ratkaisuja siinä missä joku rakennusinsinööri on tietokoneella laskenut raudoitteet.

Jep niinhän se insinöörin työ on helppoa. Ei tarvitse muuta kun käynnistää tietokone ja istua. Ennen ajat olivat insinööreille vielä paremmat, kun ei edes tarvinnut tietokoneen käynnistysnappulaa painaa. Sen kuin vain istui kynä kädessä ja odotti että piirustukset valmistuu.

Eiköhän sitä ammattitatoa pidä harjoitella monessakin ammatissa... vai?

Jos sorruin (taas) virheeseen, niin tukka varmaan vain oli silmillä, kuten kuva osoittaa...

Vierailija
tiäremiäs
Minun elämän tilanteesta johtuen minulla on paljon aikaa miettiä asioita jota tännekkin välillä kirjoittelen. Minulla on paljon ihan fiksuja ja sitten on kummallisia juttuja.

Olen huomannut että ajattelu ja pohdinta on yksikertaista, mutta olen myös ihmetellyt miksi monet ihmiset laukovat kaikenlaisia kommentteja, jota ei ole ajateltu ollenkaan. Siihen ei tarvitsi hirveästi panostaa että saisi asiallisia kommentteja.

Kun kunnolla aivoja käyttää sen huomaa kuinka raskasta se ajattelu todella on. Kuluu paljon ravintoa ja unta. Minäkin yleensä nukun 15 tunnin yöunia jos se on mahdollista. Mutta tässä yhteiskunnassa se ei ole aina kovinkaan suotuisaa.

Olen huomannut puuseppänä että kunnon aivojumppa vie enemmän energiaa kuin fyysinentyö. Ajattelet 8tuntia ja tai teet jotain fyysistä, niin sinua nukuttaa enemmän ajattelun jälkeen.

Viisasta puhetta kirjotat ´. ihan onniikun minun omat ajtukset monet noista! . kyllä viisas viisaan tuntee 1! !

Vierailija

Jep niinhän se insinöörin työ on helppoa. Ei tarvitse muuta kun käynnistää tietokone ja istua. Ennen ajat olivat insinööreille vielä paremmat, kun ei edes tarvinnut tietokoneen käynnistysnappulaa painaa. Sen kuin vain istui kynä kädessä ja odotti että piirustukset valmistuu.

Eiköhän sitä ammattitatoa pidä harjoitella monessakin ammatissa... vai?

Toivoin, että lukijat olisivat käsittäneet tämän suunnittelijoiden ja käytännön tekijöiden näkemyserot. Siksi viittaus arkkitehtiin. Esimerkiksi varmasti asioistaan perillä oleva raudoituksia laskeva insinööri ei koskaan tule ajatelleeksi esimerkiksi sitä, että rautaa pitäisi laittaa näin ja näin paljon ja muotti on tämän kokoinen. Siksi me käytännön duunarit joudumme aina korjailemaan näitä virheitä jotta esimerkiksi teidän kotitalonne pysyisivät kasassa.

Jokainen työ on omalta osaltaan vaativaa, sitä en kiellä. Mutta useita vuosia piirustusten pohjalta raudoitustöitä tehneenä olen jo huomannut, ettei se tietokoneen ruudulla tehty raudoituspiirustus todellakaan pidä paikkaansa käytännössä.

Vierailija

Molempia töitä tehneenä voinen ilmaista mielipiteeni: ajattelutyö ei todellakaan vaadi energiaa, usein on vaikea saada unta kun ei ole ponnistellut tarpeeksi, vaikka aivoja on joutunut käyttämään, toisaalta unettomuuteen voi vaikuttaa myös se että ne ongelmat joita joutuu ratkaisemaan jäävät päähän kummittelemaan, ainakin ne joita ei saa ratkaistua.

Fyysisessä työssä joutuu kehon kannalta luonnollisesti koville, illalla nukuttaa sopivasti. Fyysisessä työssä on se hyvä puoli että harvemmin tulee illalla pohdittua että miksiköhän se lapio ei uppoa sinne kuoppaan tietyssä kulmassa.

Joka tapauksessa mielestäni ajattelua vaativa työ ottaa enemmän voimille kun ongelmat jää helpommin päähän pyörimään, "työmaa"(eli esim kannettava kone ja "työ") kulkee mahdollisesti kotiin mukaan. Fyysisessä työssä tulee harvemmin vietyä töitä kotiin.

Fyysisesti fyysinen työ ottaa enemmän voimille mutta kyllähän se ajattelutyö loppujen lopuksi enemmän veroa ottaa.

ps. älä viiti etsiä kirjoitusvirheitä kun , en , minäkään viitsinyt,.

Sivut

Uusimmat

Suosituimmat