MUUOOTO???

Seuraa 
Viestejä45973
Liittynyt3.9.2015

Olen pitkään miettinyt(ehkä 7v. lähtien) että minkä muotoinen avaruus on?
vai voiko sitä tietää kun ei päästä tarkkailemaan avaruutta ulkopolelta..
käsitykseni mukaan tämä on ollut kovassa mietinnässä.

Kommentit (10)

Vierailija
derz
Nykyään on kolme päämallia avaruuden geometriasta, riippuen kuinka paljon massaa ja pimeää energiaa universumissa on:

http://superstringtheory.com/cosmo/cosmo21.html

Tässä on itse tekemäni kuva maailmankaikkeuden geometriasta:

Kyse on siis negatiivisen kaarevuuden omaava hyperbolinen geometria. Yksivaippainen hyperboloidi jakaa avaruuden kahteen osaan, sisä- ja ulko-osaan. Aika-avaruus ja galaksien vyöhykkeet ovat tiimalasin muotoisen geometrian ulkopuolella. Sisäosa on täysin tyhjää, paitsi tiimalasin keskellä oleva suunnaton massa joka kaartaa koko avaruuden tämän keskikohdan ympäri. Kaarevuuden aiheuttama gravitaatio pitää siis kaiken materian ja energian kiertoliikkeessä keskikohdan ympäri kuvani mukaan.

Kuvassani on vain ensimmäinen aika-avaruuden galaksiryhmien vyöhyke. Ulospäin seuraa yhä suurempia galaksivyöhykkeitä, kolme tai neljä, Urantia-kirjan selostuksen mukaan.

Esim. kosmologi Matts Roosin kirjan kannessa on esitetty tällainen hyperbelin muotoinen geometria.

Radiolähteitten tiheyslaskut (kosmologinen testi) etäisyyden funktiona ovat jo pitkään viitannet avaruuden negatiiviseen kaarevuuteen! Olen selostanut asia yksityiskohtaisemmin aikaisemmin.

derz
Seuraa 
Viestejä2431
Liittynyt11.4.2005

En usko, että 4-ulotteisen avaruuden kaarevuutta voidaan kuvata tuolla 2-ulotteisella hyperboloidilla tuolla tavalla. Asiaa pitää ajatella siten, että kaikki massa olisi tuon pallon tai hyperboloidin pinnalla ja se pallo tai hyperboloidi olisi koko maailmankaikkeus.

Uskon itse myös negatiiviseen kaareutumiseen, sillä avaruus laajenee kiihtyvää vauhtia.

∞ = ω^(1/Ω)

Vierailija
derz
En usko, että 4-ulotteisen avaruuden kaarevuutta voidaan kuvata tuolla 2-ulotteisella hyperboloidilla tuolla tavalla. Asiaa pitää ajatella siten, että kaikki massa olisi tuon pallon tai hyperboloidin pinnalla ja se pallo tai hyperboloidi olisi koko maailmankaikkeus.

Uskon itse myös negatiiviseen kaareutumiseen, sillä avaruus laajenee kiihtyvää vauhtia.

Kaksiulotteinen kuva neliulotteisesta avaruudesta on tietenkin vain havaintoväline. Pääasia että pystyy miessään ajattelemaan asioita oikein.

Avaruus laajene, kun hyperbeleitten akselit niitten välillä liikkuvat, ja tiimalasin sisäosa supistuu.

Tämä kiihtyvä laajeneminen on ilmeisesti supernovien avulla satu tulos, vertaamalla tiettyyn malliin. Mutta oliko sitten tämä malli johon verrattiin oikea, tai negatiivisen kaarevuuden omaava malli, se on sitten toinen juttu.

Vierailija
Qark
Kysyn vielä että...tiedetäänkö missä kohtiilla olemme universumissa...Reunalla? lähellä reunaa?

Jalat Maassa, useimmiten, ainakin.

Tätä aihetta pitäisi kyllä jatkaa, muiltakin osin.

Vierailija

sitä minäkin olen mieltä...mutta ei voi mitään jollei ketään halua/kiinosta...
HehhEh...tarkoitin vaikka nyt meidän galaxiamme...

Vierailija
Qark
sitä minäkin olen mieltä...mutta ei voi mitään jollei ketään halua/kiinosta...
HehhEh...tarkoitin vaikka nyt meidän galaxiamme...

Tarkoitin että en ymmärtänyt epämääräisesti asetettua kysymystä.

Jos kysymme ”missä” tai ”lähellä reunaa”, niin pitäisi löytyä jokin referenssipiste tai tunnettu reuna.

Referenssipisteitä pystyisin paikallisessa galaksijoukossa tai linnunradassa ajattelemaan useita. Maailmankaikkeudessakin, jos kaarevuus kerran on negatiivinen. Mitään jyrkkää reunaa en oikein tunne, joka kelpaisi referenssinä orientoitumisessa.

Vierailija

Loppuuks avaruus jossain vaiheessa jos mennään aina vaan enempi johonkin suuntaan vai kierretäänkö siinä toiselle puolelle ja lopulta lähtöpisteeseen vai mitä?

Vierailija
Deoxyribonucleic
Loppuuks avaruus jossain vaiheessa jos mennään aina vaan enempi johonkin suuntaan vai kierretäänkö siinä toiselle puolelle ja lopulta lähtöpisteeseen vai mitä?

Jos oletamme avointa maailmankaikkeutta, jolla on negatiivista kaarevuutta aika-avaruuden osalta, niin silloin löytyy raja, jossa materia ja galaksit loppuvat.

Tällainen avaruus on ääretön, mutta ei välttämättä ole massaltaan ääretön.

Uusimmat

Suosituimmat