Mitä ruuteja noi on?

Seuraa 
Viestejä45973
Liittynyt3.9.2015

Eli onko tuolla ruudilla omaa nimeä?

natriumkloraatti+hiili+rikki = on jotakin ruutia.

Ja entäs tämä toinenkin?

kaliumkloraatti+hiili+rikki = on myös jotain ruutia.

Kommentit (11)

Volitans
Seuraa 
Viestejä10670
Liittynyt16.3.2005
nuclear

Ja entäs tämä toinenkin?

Meinaatkos tehdä tuollaisia?

Vierailija

Eihän noihin saa edes aineita, en ainakaan mä!!!

Ja ei kai se tarkoita, että haluaa alkaa niitä tekee jos haluaa tietää niitten nimen vain??

ÄLY HOI! ALÄ JÄTÄ!

o_turunen
Seuraa 
Viestejä8006
Liittynyt16.3.2005

En ole kuullut, että noilla mitään erikoista nimeä olisi. Enkä ole kuullut,
että noita suuremmin olisi missään käytetty räjäytystöihin, ehkä
pikemminkin possautteluun. Natriumkloraatti imee ilmasta vettä, joten
se ei ole edes possautteluun mukavaa. Räjäytystöissä on käytetty
kaliumkloraattia ja petroolia, jolloin ainetta kutsutaan yksinkertaisesti
kloraattiräjähdysaineeksi.

Korant: Oikea fysiikka on oikeampaa kuin sinun klassinen mekaniikkasi.

lierik
Seuraa 
Viestejä4922
Liittynyt31.3.2005

Tuntemiani ruutinimityksiä ovat vanhempi mustaruuti, joka nähdäkseni on salpietaria (en nyt muista oikeaa nimeä) rikkiä ja hiiltä. Lienee yksinkertaisin valmistaa. Nykyään käytetään ampuma-aseissa edellistä äkäisempää savutonta ruutia, joka nimensä mukaisesti ei kehitä paljon savua palaessaan. Sen koostumus on monimutkaisempi.

Lierikki Riikonen

tiäremiäs
Seuraa 
Viestejä13176
Liittynyt3.4.2005

Toinen on savuton ja toinen mustaaruutia.

Myös sellaista "mustaaruutia" on josta ei lähde savua. Sitten on sellaista savutonta josta lähtee yhtä sankkasavu kuin perinteisestä mustastaruudista.

Tälläisiä ruuteja käytetään perinne ammunnassa, niissä ammutaa suustaladattavilla repliikka aseilla.

Vierailija
nuclear

Ja entäs tämä toinenkin?

En minäkään ole kuullut tällaisesta ruudista.
Mustaruuti on kaliumnitraattia+hiiltä+rikkiä.
Natriumnitraatti imee ilmasta kosteutta.

Vierailija
nuclear

Ja ei kai se tarkoita, että haluaa alkaa niitä tekee jos haluaa tietää niitten nimen vain??

ÄLY HOI! ALÄ JÄTÄ!

mees kysyyn paikallisesta agrimarketista ym. voidaan lyödä vaikka vetoa että saat...

Vierailija
Qark
nuclear

ÄLY HOI! ALÄ JÄTÄ!

mees kysyyn paikallisesta agrimarketista ym. voidaan lyödä vaikka vetoa että saat...

Älä yllytä ketään pommin rakentamiseen.

Vierailija

en en...mut tarkotus olikin havainnollistaaa kuinka helppoa se on...

ja minun mielestä on pahempaa yllyttämistä se että peruskoulussa tehdään ruutia...ja poltimme sen..huom. poltimme emme räjäyttäneet

Vierailija
Qark

ja minun mielestä on pahempaa yllyttämistä se että peruskoulussa tehdään ruutia...ja poltimme sen..huom. poltimme emme räjäyttäneet

Rikki on aika oleellinen osa ruudissa,jota ei agrimarketista löydy.
Kaliumnitraatti toimii vain hapettimena.
Jos joku kaheli uskoo saavansa tarvittavat aineet jostakin niin voi tulla kimmoke yrittää valmistaa pommi.
Vajaa puol vuotta sitten oli iltasanomissa juttu jossa itse tehty pommi alkoi kuumenemaan.
Tyyppi soitti poliisit ja koko kerrostalo ja lähiseutu evakuoitiin.
Tämä tulee aika kalliiksi.
Varmaankin olisi tullut vielä kalliimmaksi jos se olisi räjähtänyt.
Aineen kuumenemisen syynä oli luultavasti raaka-aineissa olleet epäpuhtaudet.
Ei tulisi mieleenkään valmistaa räjähdysaineita vaikka kemisti olenkin,turhaa alkaa leikkimään omalla ja muiden hengellä,ei se ole sen arvoista.
Juttu oli lehdessä joitakin päiviä sen jälkeen kun tässä foorumissa joku tiedusteli kuinka pommi rakennetaan.
Ohjeita tulikin ihan kiitettävästi.

Volitans
Seuraa 
Viestejä10670
Liittynyt16.3.2005
Qark

Heh, muistui hauska aiheeseen liittyvä muisto.

Pikkupoikana löysin nimittäin armeijan roskiksesta useamman mielenkiintoisen muoviputkilon, jotka oli suljettu metallisella tulpalla. No isäni sitten keksi ne leikkimökin kaapista ja kysyi, että tiedätkös mitä nämä ovat? No en tiennyt: Hiekkalaatikon reunalle sitten noin puoli desiä mustaa jauhetta putkiloista ja siitä noin puoli metriä ohutta vanaa. Tulitikku perään ja "Buff": Kaunis sienipilvi!

Varoituksen sanoja toki: Vapaana voipi polttaa, mutta jos paineen alaiseksi vaikka putkilossa polttaa, niin räjähtää.

No putkiloita jäi vielä... Piti sitten kaverille demonstroida sienipilven syntyä. Pistin sitten "varoiksi" vähän enemmän ruutia. Syttytyslangaksi ei sitten ruutia enää riittänytkään. No, syttyyhän tuo ilmankin - ajattelin. Tikku vaan kasaan ja "BUFF". Jäi muuten pää kyseiseen tulipalloon. Naama vähän lämpeni, ei palanut tai muuta. Mutta kevyt noki oli koko naamataulussa.

Ja mustanruudin hajukin on aikalailla "sitä ihteään" - rikkiä kun sisältää.

Oli muuten kaveri ihmeissään!

Uusimmat

Suosituimmat