Mikä pelottaa mielenterveysongelmaisissa?

Seuraa 
Viestejä13176
Liittynyt3.4.2005

Miksi jotkut ihmiset kohtelevat heitä kuin olisi itse aiheuttanut oireet.

Tämä oireet ovat monelle ihmiselle raskaita, vaikka ei olisi kovin vakaviakaan koska ne eivät näy päälle päin ihmisestä.

Aina on terveen ihmisen helppo keksia omasta päästä kaikenlaisia syitä jolla voi lyödä jo valmiiksi sairasta ihmistä. Asiat voivat vain pahentua tällä tavoin.

Miksi aina niputtaa kaikki mielenterveysongelmaiset saman kastiin. Ja väittää että hullut kulkevat vapaalla. Minusta viellä elää sellainen käsitys ihmisillä että mielenterveysongelmat ovat aina ihmisen itse aiheutettuja.

Vaikka näin ei todellisuudessa olekkaan.

Ei tajuta sitä että ne voivat tulla kenelle vain. On vain helppo kulkea kadulla ja arvioida vastaantulevia ihmisistä kuka on hullu. Ei tarvitse kuin sitoa kengännauhoja väärässä paikkaa voi saada hullunleiman otsaan.

Sivut

Kommentit (30)

Vierailija

Noh viimeisin hyvä esimerkki mielenterveysongelmaisesta on se metron kirvestappaja. Pelottaako semmoinen? No minua ainakin.

Aweb
Seuraa 
Viestejä41238
Liittynyt16.3.2005
tiäremiäs
Epimetheus
Noh viimeisin hyvä esimerkki mielenterveysongelmaisesta on se metron kirvestappaja. Pelottaako semmoinen? No minua ainakin.

Tuollaiset voivat olla arvaamattomia. Mutta onko sinusta kaikki mielenterveyshäiriöiset samanlaisia?

Eivät. Mutta väkivaltainen häiriökäyttäytyminen on hoidon ja hoitopaikkojen puutteellisuuden vuoksi lisääntymään päin.

Teuvo: "Aweb on tosi tyhmä eikä Hänen tyhmempää ole kuin Phony, asdf, Mummo"

Piru Naiseksi
Seuraa 
Viestejä3164
Liittynyt16.3.2005

He eivät aina ilmaise itseään tai käyttäydy kuten muut olettavat heidän puhuvan tai toimivan kussakin tilanteessa. Joskus vieraan on vaikea tulkita, mitä he tarkoittavat. Heidän ilmaisunsa eivät välttämättä ns. osu keskelle, vaan hipovat käsiteltävän aiheen jotain laitaa.
Outous pelottaa ja se, että keskustelukumppani joutuu miettimään, mitä tuo toinen oikein tarkoittaa. Tämä pelko sinänsä on ymmärrettävää mutta ei rationaalista. Useimmat mielenterveysongelmista kärsivät kykenevät ensinnäkin useimmiten tyydyttävästi toimimaan ja ilmaisemaan itseään. Vaarallisia psyykkisesti sairaat ovat yleensä vain itselleen. Kuitenkin heidän joukossaan on ns. normaaliväestöön verrattuna enemmän väkivaltaisuuksiin taipuvia ihmisiä mutta se ei oikeuta pitämään heitä kaikkia vaarallisina. Toimiva terveydenhuoltojärjestelmä tukee psyykkisesti sairaita selviytymään oireineenkin mahdollisimman hyvin yhteiskunnan jäseninä. Terveydenhuollon alasajo heikentää väistämättä tätä tukiverkostoa, jolloin psyykkisesti sairaat vähintään pelkäävät joutuvansa heitteille. Tämä taas voi johtaa ulkopuolisesta käsittämättömäänkin väkivallanpurkaukseen. Mutta ketäpä ei pelottaisi, jos oman elämän ja elmänhallinnan perustat horjuvat?
Tärkeää olisi pitää terveydenhoitosysteemi niin toimivana, että psyykkisesti sairaat helposti saavat tarvitsemansa tuen ja hoidon ja että toisaalta kyettäisiin tunnistamaan potentiaalisesti vaaralliset mielisairaat ja eristämällä nimenomaan heidät yhteiskunnasta ennen kuin mitään peruuttamatonta pääsee tapahtumaan. Lääketiede kehittyy jatkuvasti, ja esim. muutaman vuoden päästä saattaa olla käytössä lääke- tai muu hoitokeino, jonka avulla tänään toivottomana tapauksena tai peruuttamattomasti raivohulluna pidetty henkilö pystyy elämään yhteiskunnan täysvaltaisena jäsenenä.
Lisää resursseja mielenterveystyöhön!

Vierailija

Hear, hear!

samaa mieltä naispaholaisen kanssa.

Enemmän pelkään narkkareita ja deliriumissa riehuvia sekakäyttäjiä, kun itsekseen höpöttajiä.

Mielenterveyspotilaat eivät ole mediaseksikkäitä. Poliitikoista vain Ilkka Taipale on uskaltanut nostaa älämölön heidän puolestaan.

Mummo

Loptio
Seuraa 
Viestejä1187
Liittynyt12.4.2005
Mummo
. Poliitikoista vain Ilkka Taipale on uskaltanut nostaa älämölön heidän puolestaan.Mummo

Ilkka Taipale sai ykkössijan eduskunnan viime kauden poissaolotilastoissa, joten hän ei ole ollut paikalla nostamassa mitään älämölöjä, vaikka pr-temppuna hyvistä asioista puhuukin.

Vierailija

Mielenterveysongelmaiset mielletään väkivaltaisiksi. Tämä on mielestäni syy siihen pelkoon. Tietenkään useimmat heistä eivät tätä ole, mutta ennakkoluulot ovat ihmisille luontaisia, kuten esimerkiksi se, että ulkomaalaiset olisivat jotenkin "huonompia" kuin me. Edellistä ei ratifioida, kun taas jälkimmäinen määritellään rasismiksi.

Paul M
Seuraa 
Viestejä8558
Liittynyt16.3.2005

Minulla on isän puolelta rasite. Isän pikkuserkun pikkuserkku on ollut joskus 50-luvulla laitoshoidossa käsittääkseni "hermoromahduksen" takia. Eräät hyvää tarkoittavat äidin puolen sukulaiset ovat sitten leimanneet isän suvun hmm... mielenvikaisiksi. Meikäläinen on sooloillut siinä välissä outona lintuna. Sillä ei ole asiassa mitään merkitystä että tuo poloinen koki romahduksensa tilanteessa, jossa kuoli lähiomaisia.

Olen tulkinnut niin, että äidin puolella on vallalla hulluusfobia. Olen myös tulkitsevinani, että todelliset sekopäät ovat äidin puolella ja isän puolella on normaaleja herkkiä ihmisiä, jotka eivät kestä aivan mitä tahansa.

Sorry vaan tämmöinen lapsellinen vuodatus. Lakkiaisvieraat lähtivät, ja tuli korkattua jotain yli jäänyttä.

Hiirimeluexpertti. Majoneesitehtailija. Luonnontieteet: Maailman suurin uskonto. Avatar on halkaistu tykin kuula

Vierailija

Erittäin hyvä kysymys tämä mielenterveyden ongelmien ja mahdollisen aggressiivisuuden esiintymisen yhteys. Omasta mielestäni murto-osalla "mielisairaista" esiintyvä väkivaltaisuus jää ihmisten mieleen ja sitten pelätään, että mielisairaus = arvaamattomuus = varma väkivaltaisuus ennen pitkää.

Haluaisin vielä lisätä Piru Naiseksi varsin hyvään tekstiin, että tuon lääkehoidon lisäksi on tärkeää panostaa vaihtoehtoisten terapioiden kehittelyyn, koska lääkehoidoilla on lähes aina ikäviä sivuvaikutuksia eivätkä ne aina paranna vaan tuovat vaikutusajaksi helpotusta oireisiin (näin olen ymmärtänyt). Tarkoitus ei ole haukkua lääkehoitoa - se on tällä hetkellä ehkä varmin kuntoutusmuoto ja sitä kehittämällä voitaisiin saada sivuvaikutuksetkin pois!

Vierailija

Jokin viikko sitten sunnuntain helsingin sanomissa oli hieno artikkeli juuri tästä aiheesta! Siinä käsiteltiin juuri klassisia ennakkoluuloja ja sitä mitä mielenterveysongelmista näkyy päällepäin: rantojen miehet, ryysyiset vaatteet, hygienian puuttuminen, itsekseen käytävät keskustelut jne..

Jos joku otti talteen tai tietää kyseisen artikkelin, niin laittakee lisää tietoa. Itse luin se läpi työpaikallani pikaisesti, kun valitettavasti ei tuo hesari kotiin tule!

Vierailija
Neiti
Jokin viikko sitten sunnuntain helsingin sanomissa oli hieno artikkeli juuri tästä aiheesta! Siinä käsiteltiin juuri klassisia ennakkoluuloja ja sitä mitä mielenterveysongelmista näkyy päällepäin: rantojen miehet, ryysyiset vaatteet, hygienian puuttuminen, itsekseen käytävät keskustelut jne..

Jos joku otti talteen tai tietää kyseisen artikkelin, niin laittakee lisää tietoa. Itse luin se läpi työpaikallani pikaisesti, kun valitettavasti ei tuo hesari kotiin tule!

Mielikuvitus on kova sana. Kuuletko ääniä lukiessasi tätä itsellesi lukematta kuitenkaan ääneen?

Vierailija
tiäremiäs
Miksi jotkut ihmiset kohtelevat heitä kuin olisi itse aiheuttanut oireet.

Tämä oireet ovat monelle ihmiselle raskaita, vaikka ei olisi kovin vakaviakaan koska ne eivät näy päälle päin ihmisestä.

Aina on terveen ihmisen helppo keksia omasta päästä kaikenlaisia syitä jolla voi lyödä jo valmiiksi sairasta ihmistä. Asiat voivat vain pahentua tällä tavoin.

Miksi aina niputtaa kaikki mielenterveysongelmaiset saman kastiin. Ja väittää että hullut kulkevat vapaalla. Minusta viellä elää sellainen käsitys ihmisillä että mielenterveysongelmat ovat aina ihmisen itse aiheutettuja.

Vaikka näin ei todellisuudessa olekkaan.

Ei tajuta sitä että ne voivat tulla kenelle vain. On vain helppo kulkea kadulla ja arvioida vastaantulevia ihmisistä kuka on hullu. Ei tarvitse kuin sitoa kengännauhoja väärässä paikkaa voi saada hullunleiman otsaan.

Tämä metrossa kirveellä tappanut oli luultavasti itse aiheuttanut tilansa käyttämällä amfetamiinia,joka tehokkaasti lahottaa pään.
Monet mielisairaat voivat olla arvaamattomia koska usein todellisuudentaju on heikentynyt tai kokonaan kateissa joten silloin tietysti ihmiset oman turvallisuuden takia välttelevät heitä.
Koska mielisairaan käytös voi olla sellaista ettei sitä voi hyväksyä niin sitten on vaikea hyväksyä mielisairasta vaikka käytös ei sellaista todellisuudessa olisikaan eli kun ei voi tietää mitä toinen saa päähänsä niin mielummin välttelee sellaista ihmistä.
Ei kai useimmat ajattele niin kuin oletit,sairauden olevan itse aiheutettua?

Vierailija

Itse työskentelen ammatissani päivittäin mielenterveyspotilaiden kanssa. He ovat aivan normaalia väkeä siinä missä muutkin. Mutta esimerkiksi kun kadulla kävelee vastaan ihminen joka täyttää "oman pääni sisällä olevat mielenterveysongelmaisen kriteerit", automaattisesti olen varuillani.. Toisaalta tapaan ammatissani niin paljon ihmisiä jotka ovat mahdollisesti hyvinkin väkivaltaisia ja pelottavia, toisaalta ihmisiä jotka ovat ihania ja sympaattisia. Silti ulkona en ajattele automaattisesti että "siinäpä ihmisparka joka on jäänyt vaille hoitoa" vaan "apuva, mikäs hullu tuo on!". (HUOM tämä on hyvinkin KÄRJISTETTY AJATUSKUVAUS.)

Jokin sisäänrakennettu varomode on olemassa, jokaisella. Poikkeava käytös herättää aina huomiota ja toisaalta, usein ihan aiheesta. Pelko on toisaalta tervettä, toisaalta liioiteltua. Suurin osa ihmisistä jotka kärsivät mielenterveyden ongelmista, on hiljaisia, sisäänpäinvetaytyneitä ja huomaamattomia täysin ulkoisesti "normi" - suomalaisen kaduntallaajan näköisiä ja oloisia.

Vierailija

Hmm... Mikä pelottaa erilaisuudessa? Eikös tässä ole kyseessä pohjimmiltaan sama ilmiö kuin koulukiusaamisessa ja rotu/uskontosorrossa. Ihmiset pelkäävät (tai inhoavat, jos kyse ei ole suorasta pelosta) kaikkea itsestään poikkeavaa. Minulle nyt ei tule mieleen mitän artikkeleita aiheesta, mutta voin esittää omat oletukseni.

Ihminen on laumaeläin, sosiaalinen olento. Ryhmässä on tärkeää pitää suhteita yllä, jotta voi luottaa toisiin ja pitää ryhmän kasassa. Jos ryhmässä on joku tavallisuudesta poikkeava yksilö, johon on vaikea pitää yllä näitä sosiaalisia siteitä, uhkaa hän ryhmän koossa pysymistä. Tästä seuraa syrjintää.

Miksi sitten on hankalaa pitää yllä suhteita erinlaisiin yksilöihin? Koska sosiaalisen kanssakäymisen ehdot opitaan samalla kun kasvetaan ryhmässä, ne erikoistuvat vain sen ryhmän tapoihin ja tottumuksiin. Kun tavataan tavallisuudesta poikkeava yksilö, ei siihen osata suhtautua oikein ja se aiheuttaa pelkoa: Tuo on outo -> Mitä teen? -> En tiedä! -> En halua olla sen lähellä!

Paul M
Seuraa 
Viestejä8558
Liittynyt16.3.2005

Ja sitten ovat ne vaikuttimet. Ihminen toimii paljolti siten, että pyrkii todistamaan ulkoisesti päinvastaista mitä on oikeasti. Kaikki eivät sitä tiedä itsekään.

Eli potentiaaliset hulluehdokkaat varsinkin naureskelevat ongelmaiselle.

Hiirimeluexpertti. Majoneesitehtailija. Luonnontieteet: Maailman suurin uskonto. Avatar on halkaistu tykin kuula

Sivut

Uusimmat

Suosituimmat