Yöllä kuulokkeista kuuluu selvemmin ja kovempaa?

Seuraa 
Viestejä45973
Liittynyt3.9.2015

Kummalista. Omistan Grado SR-80 kuulokkeet ja aina suunnilleen näihin aikoihin esim. musiikki on selvempää ja kuuluu kovempaa vaikka äänenvoimakkuus on päivällä ja yöllä sama.

Kuulokkeet ovat avoimet, joten taustahälyllä voisi olla merkitystä, mutta ulkona ei ole päivällä paljoakaan enempää hälyä ja sitä paitsi käytän kuulokkeita vain sisällä.

Sivut

Kommentit (20)

Vierailija

Ehkäpä asialla saattaa olla jotain tekemistä sen kanssa, että olen näihin aikoihin jonkin verran väsynyt ja aivojen äänikeskus herkistyy tai jotain sellaista?

Volitans
Seuraa 
Viestejä10670
Liittynyt16.3.2005
Ihminen
Kummalista. Omistan Grado SR-80 kuulokkeet ja aina suunnilleen näihin aikoihin esim. musiikki on selvempää ja kuuluu kovempaa vaikka äänenvoimakkuus on päivällä ja yöllä sama.

Kuulokkeet ovat avoimet, joten taustahälyllä voisi olla merkitystä, mutta ulkona ei ole päivällä paljoakaan enempää hälyä ja sitä paitsi käytän kuulokkeita vain sisällä.

Ehkäpä aistiärsytykset ylipäätään vähenevät, jolloin aivot voivat paremmin keskittyä vain tiettyihin (haluttuihin) aistiärsytyksiin.

Itse kun omaan vähän "alkukantaisia geenejä", niin huomioni keskittyy heti pieneenkin rasahdukseen ja kaikki muu ajatuksen kulku keskeytyy. Tästä johtuu käsittääkseni se, että usein kysyn toiselta, että "mitä?", kun en kuullut sanomaa. Tällöin kuitenkin on juuri tapahtunut jotain, joka estää aivojani tulkitsemasta puhetta (vaikkapa sivusilmällä nähtävää liikettä). Seuraa hauska ilmiö: Kun olen kysynyt "mitä?" tms., nin vastaankin jo aiemmin esitettyyn kysymykseen usein ennen kuin toinen ehtii vastata. Olen kuitenkin kuullut hyvin, mutta ulkoisten häiriöiden vuoksi pystyn reagoimaan niihin vain pienellä viiveellä.

salai
Seuraa 
Viestejä7095
Liittynyt17.3.2005

Volitansiin viitaten. Käsittääkseni kuulo on ainoa aisti mikä reagoi kohtalaisesti ympäristöön ihmisen nukkuessa (itsesuojelua). Tuntuisi luontevalta ajatukselta, että se öisin korostuu suhteessa muihin aisteihin, myos vaikka ihminen valvoo.

Mitä tahansa edellä esitetyistä väitteistä saa epäillä ja ne voidaan muuttaa toisiksi ilman erillistä ilmoitusta. Kirjoittaja pyrkii kuitenkin toimimaan rehellisesti ja noudattamaan voimassa olevia lakeja.

Vierailija

Tutkimukseni ovat vasta alkuvaiheissa hyvät ystävät, mutta on jo paljastunut että Joseph Gradolla on outoja suhteita vaikutusvaltaisiin juutalaisiin, luultavasti zogin yhteyshenkilöihin...raportoin myöhemmin lisää.

DedMoroz
Seuraa 
Viestejä18361
Liittynyt16.3.2005

Ok, teeppä se BKA.

Tuo salain ajatus tuntuu järkeenkäyvältä. Tosin ihminen osaa sulkea huomionsa ulkopuolelle jatkuvan taustamelun, joka on päiväaikaan lujempaa kuin iltaisin/öisin.

Humisevan laitteen äänen huomaa yleensä vasta kun se loppuu.

I usually give people more chances than they deserve but once I'm done, I'm done.

Vierailija
Volitans

Itse kun omaan vähän "alkukantaisia geenejä", niin huomioni keskittyy heti pieneenkin rasahdukseen ja kaikki muu ajatuksen kulku keskeytyy. Tästä johtuu käsittääkseni se, että usein kysyn toiselta, että "mitä?", kun en kuullut sanomaa. Tällöin kuitenkin on juuri tapahtunut jotain, joka estää aivojani tulkitsemasta puhetta (vaikkapa sivusilmällä nähtävää liikettä). Seuraa hauska ilmiö: Kun olen kysynyt "mitä?" tms., nin vastaankin jo aiemmin esitettyyn kysymykseen usein ennen kuin toinen ehtii vastata. Olen kuitenkin kuullut hyvin, mutta ulkoisten häiriöiden vuoksi pystyn reagoimaan niihin vain pienellä viiveellä.

Itsellekkin monesti käynyt noin.

Mitä siihen äänen voimakkuuden kasvun tunteeseen tulee, niin luulenpa että yleinen äänisaasteen taso laskee yöllä, joten kuulokkeiden ja äänisaasteen välinen s/n ratio nousee ja tämän takia musiikki (tai mitä ikinä sieltä kuuluukin) kuuluu selvemmin eli tuntuu kuuluvan "kovempaa".

Vierailija

Mitä siihen äänen voimakkuuden kasvun tunteeseen tulee, niin luulenpa että yleinen äänisaasteen taso laskee yöllä, joten kuulokkeiden ja äänisaasteen välinen s/n ratio nousee ja tämän takia musiikki (tai mitä ikinä sieltä kuuluukin) kuuluu selvemmin eli tuntuu kuuluvan "kovempaa".[/quote]

Jep, olette varmaan jotkut huomanneet, että esim. autojen äänet kuuluvat öisin kadulta todella selvästi, kun taas päivällä niitä on lähes mahdoton havaita. Ehkä hieman väsyneenä on myös enemmän "varuillaan", eli vaistot toimivat tehokkaammin-> Äänet kuuluu kovempina. Tästä ei tosin tietoa.

Vierailija

Minäkin olen aina ihmetellyt sitä että äänet kuuluvat paljon paremmin yöllä ja illalla, varsinkin pimeän tultua.

Itse asun noin kahden-kolmen sadan metrin päässä autotiestä eivätkä autojen äänet meinaa kuulua valoisana aikana vaikka miten kuuntelisi. Täälläpäin on päivälläkin aika rauhallista, että mitään suurta eroa ei taustamelussa ole vuorokaudenajasta riippumatta.

Kuitenkin pimeän tultua autojen äänet kuuluvat niin selvästi. Myös puhe jopa 100 metrin päästä. Lentokoneetkin tuntuvat yöllä jyrisevän paljon enemmän.

Syyksi epäilen sitä, että valon vähetessä näköaisti valtaa vähemmän resursseja aivoista jolloin niitä jää muille aisteille. Siis todellakin ainakin itselläni myös muut aistit paranevat yöllä ja illalla. Esim. tuntoaisti, tunnen karvan iholla vaikka tekisinkin jotain. Myöskin yöllä kaiken näköiset hajut ja tuoksut tuntuvat valtaavan taloni. Ainoa aisti joka ei parane tai jopa huonontuu on makuaisti. Yöllä kun syö, ruoka ei maistu miltään, luulen sen kuitenkin johtuvan väsymyksestä.

Edit: typoja korjattu...

Vierailija

Minäkin olen huomannut saman ilmiön.

Tietääkseni kuuloherkkyys vaihtelee automaattisesti, kuten silmien valoherkkyyskin. Pimeässä silmien herkkyys on äärimmillään ja pupillit ovat laajat. Valoisassa pupillit taas kutistuvat ja silmiin päästetyn valon määrä pienenee.

Korviin liittyy myös jonkinlainen herkkyyttä säätävä mekanismi, joka herkistää kuulon hiljaisessa, ja vähentää herkkyyttä meluisassa ympäristössä.

Aslak
Seuraa 
Viestejä9177
Liittynyt2.4.2005

Saattaskhan tuohon olla syynä ilman kylmeneminen yöllä ?
Mie ainaki olen hoksannu että mitä kylmempi ilma, sen paremmin äänet kuuluu. Son oikhein kirvespohjapakkasella semmon kuuluvuus ,että mieki vanha höppänä kuulen ihmisen tulon kaukaaki.
Autojen äännekki kuuluvat kilometrien päästä.
Mutta annapako lauhtuu ilma, son Aslakki taas puolikuuro.
Pakkasella se koiran haukkuki kuuluu melkhei kymmen kilometrin päähän.
Lauhalla tuskin muutaman kilometrin.
No en mie tiijjä varmasti, pitäs olla semmonen äänilaporatoori,jossa sitäki sais reistata.

Vierailija

Ja tämähän johtuu siitä että kaikki on yhtä ja samaa tilaa eli energiaa.

Vaan onko olemassa taustatila, jossa tila eli energia liikkuu?

;):)

Vierailija

Heitin tuon edellisen viestini lonkalta, koska tiedän kaiken ajatukseni antavan vastauksen lähes kaikkeen.

Ja sitten pyörittelin tuota ääntä ajatuksissani.

Ja, no, eli kun maapallon kaikki atomit siis laajenevat omalla alueellaan, ja työntävät toinen toisiaan poispäin maapallon keskipisteestä, niin silloin maapallon pinta nousee kiihtyvällä vauhdilla ylöspäin joka puolella.

Tämän lisäksi maapallo loittonee auringosta suhteellisesti saman verran mitä se laajenee.

Muutenhan ääni tekisi joka puolella ikäänkuin kaaren, kun maan pinta ottaisi viistosti ylöspäin lähteneen äänen kiinni,

ja tämähän toteutuu yöllä, jolloin on selvää, että ääni kantaa pidemmälle yöllä.

Vaan kun päivällä on suhteellisesti sama painovoima kuin yöllä, niin silloin maan pinnan täytyy kohota nopeammin päivällä kuin yöllä

ja niinhän se tekeekin.

ja kun päivällä myös vapautuu enemmän tilaa eli energiaa, niin sillä energialla maapallo myös loittonee auringosta

ja tämän seurauksena ääni ikäänkuin tekeekin kaaren poispäin maapallon pinnasta

ja näin ääni ei kanna niin kauaksi kuin yöllä.

Ja kun tämä kaiken ajatus selittää kaiken, niin silloin se myös selittää aamuseisokkiaallon,

joka siis johtuu siitä, että aamulla kaikki atomit alkavat laajeta yöllistä nopeammin ja sen seurauksena veri pakkautuu miehillä sinne missä sen aamulla havaitaan olevan.

;):)

Sivut

Uusimmat

Suosituimmat