Auto käy myös vedellä?!

Seuraa 
Viestejä45973
Liittynyt3.9.2015

Sivut

Kommentit (26)

installer
Seuraa 
Viestejä9908
Liittynyt16.9.2005
Urho
Vai riisikupilla 220!?

Täytyy näin omasta kokemuksestani kertoa 145, eli mittaripohjaan,
nopeudellakin jo tuntui että koko alus haihtuu kohta atomeiks tai ainakin siirtyy valonnopeuteen.

Joten jos todellakin noin kovaa olet päästellyt, on kyllä ihime että olet täällä siitä kertomassa.

Mutta mielenkiintoisintahan olisi siis todellakin, jos vesi pystyisi syrjäyttämään bensiinin. Itse en tietenkään siihen usko, mutta kerro toki tarkemmin ja sovitaan tapaaminen jonnekin varalaskeutumispaikalle! Aina sitä sewwerran hullu pitää olla, että antaa kawerille mahdollisuuden

Datsun 100 A vakiomittari loppuu 180km/h,pelkällä kannen koneistamisella sen saa kulkemaan tämän,tosin kone ei kestä kovin kauaa.Loistava auto muuten aikanaan,jarrut vain olivat tehottomat,muuten todellinen mestariteos.

"Kenet jumalat tahtovat tuhota, sen he lyövät ensiksi sokeudella. "

Vierailija

En lukenut kun osan viestejä,mutta epäilen kyllä tota 220km/h datsunilla ajoa.Kyllä siellä on venttiilit ym.palikat solmussa jo ennen tollasta vauhtia.Eli ei pelkällä tolla vesisysteemillä ajeta noin lujaa.

bosoni
Seuraa 
Viestejä2704
Liittynyt16.3.2005

Mitenkäs muuten nykyisissä ralliautoissa on? Estääkö säännöt vesiruiskun, vai onko säännöillä jo muutenkin teho rajattu niin, ettei kannata. Jotenkin muistelen, että joskus Kankkusen Celicassa oli vesiruisku.

Ai niin, mitä tulee tuohon veden ruiskuttamiseen kaasuttimen kurkkuun, niin ainakin se saattaa toimia melkoisena moottorin höyrypesuna. Olen seurannut sivustaa, kun nokeentuneita venttiilejä on puhdistettu sillä keinolla, ja puristukset paranivat heti. (en mene kuitenkaa takaamaan tämän menetelmän sivuvaikutuksista mitään, se oli vanha resu A-mallin Vectra, josta ei ole niin väliksi)

Jos sorruin (taas) virheeseen, niin tukka varmaan vain oli silmillä, kuten kuva osoittaa...

totinen
Seuraa 
Viestejä4875
Liittynyt16.3.2005
Deckers

Ilman jotain yhteiskunnan säädöksiä, etanolin tuleminen huoltoasemille vie todella pitkään.
Itse asiassa ei niin kovin pitkään. Tulossa olevan lain (tai asetuksen?) mukaan bensiiniin täytyy sekoittaa 3% etanolia. Muunlaista bensiiniä ei sen jälkeen saa huoltoasemilta.

Vierailija
totinen
Deckers

Ilman jotain yhteiskunnan säädöksiä, etanolin tuleminen huoltoasemille vie todella pitkään.
Itse asiassa ei niin kovin pitkään. Tulossa olevan lain (tai asetuksen?) mukaan bensiiniin täytyy sekoittaa 3% etanolia. Muunlaista bensiiniä ei sen jälkeen saa huoltoasemilta.

Jostain Tekniikka&talous -lehdestä taisin kanssa lueskella tuollaista. Olisi hyvä, jos kaikki etanoli tuotettaisiin täällä, eikä rahdata sitä brasiliasta kuten ruotsalaiset tekevät.

Vierailija
Ville1SuuriI
En lukenut kun osan viestejä,mutta epäilen kyllä tota 220km/h datsunilla ajoa.Kyllä siellä on venttiilit ym.palikat solmussa jo ennen tollasta vauhtia.Eli ei pelkällä tolla vesisysteemillä ajeta noin lujaa.

Olisi varmaan kannattanut lukea useampi viesti. Niissä olisi kerrottu, että nokka-akseli oli vaihdettu, kantta laskettu, venttiilijouset vaihdettu, kaasarikin taisi olla vaihdettu ja pikkasen aerodynamiikka paranneltu.

Vierailija

Annetuilla tiedoilla tämä on höpöjuttua.

Vettä on pitkään käytetty lisäaineena moottorissa erinäisistä syistä johtuen. Normaalissa moottorissa ilman säätöjä vesi pienentää tehoja eikä kasvata niitä.

Tuo 6-tahtikone oli oikeasti mielenkiintoinen.

Vierailija

Kannattaa kokeilla Pekka Lahtisen kirjoja Tuossa yhdessä on vesimoottorin rakennusohje. Sen yhden nimi on Ufojen arvoitus ratkeaa.

Vierailija

Hieman epäilyttävät nuo kirjoitukset. Ihan yksinkertaisella matematiikalla kun laskeskelin, niin sain:

Vakiorengastus 175/70 R 12 renkaan halkaisija 550mm

Hupputeho @ 6000 rpm ja voimansiirron loppuvälitys 4,29 Datsunsivulta

Lasketaan huippunopeus suurimmalla vaihteella huipputehon kohdalla:

6000 / 4,29 * pi * 0,55 * 60 / 1000 = 145 (km/h)

lasketaan tarvittava moottorin käyntinopeus samalla kokoonpanolla:

220 * 1000 / 60 / 0,55 / pi * 4,29 = 9100 (rpm)

En ihan usko että 100 A:n moottorin saa kestämään yli 9000 rpm 220km/h rasituksella. Muutenkin tuntuvat Enteiden tietäjän jutut perustuvan kirjallisuustietoihin ja muutaman tärkeän luvun vääristelemiseen, esim. huippunopeus huippuväännön alueella 4500 rpm eikä huipputehon @ 6000 rpm.

Vierailija
Tonivee
Annetuilla tiedoilla tämä on höpöjuttua.

Vettä on pitkään käytetty lisäaineena moottorissa erinäisistä syistä johtuen. Normaalissa moottorissa ilman säätöjä vesi pienentää tehoja eikä kasvata niitä.

Tuo 6-tahtikone oli oikeasti mielenkiintoinen.

Totta, vesi vähentää tehoja. Toisaalta vähentääkö se pidemmällä aikajaksolla kulutusta ja lisää tehoa, koska vesi pitää koneen lähes täysin puhtaana.
Tehohäviö taisi olla jotain 2-3% luokkaa. En muista oliko tuo lukema saatu ihan vakiokoneesta, todennäköisesti. Voi olla että päästään positiiviselle puolelle lisäämällä ennakkoa nakutusherkkyyden vähentyessä, mutta epäilen. Ilman tarkkaa ennakon säätöä on turha väittää että vedellä saadaan enemmän potkua koneeseen.

Ahdetussa koneessa vedestä on hyötyä tehoja hakiessa, koska ahtopainetta voidaan nostaa ylemmäksi ja ennakkoa lisätä. Vesi myös lisää pakopainetta, jolloin ahdot nousevat nopeammin ja alemmalta kierrosluvulta.

Köpänder
Seuraa 
Viestejä149
Liittynyt29.4.2005

Tulevaisuuden moottori käy pelkällä vedellä. Tankkiin tislattua vettä ja systeemi hajottaa sen vedyks ja hapeks ja tehoo löytyy ja puhdasta sellasta. Eikös lopputuotteena, eli päästöinä synny pelkästään vettä, joten ei muutakun pakoputken päästä letku takasi tankkiin

Kuinkahan mahdollista on vesi saada hajotettuu vedyks ja hapeks?

Ja datsunillahan ei ajeta lähellekkään 220km/h. Eihän sen ajo-ominaisuudet riitä sellaseen nopeuteen. Joutuis vähä rukkaan jo alustaakin paremmaks. Ei pysy tiellä vakiona. Joskus tuntu, että isän hiluxikin alko näyttään lopun enteitä jo 120 nopeudessa.

Vierailija

Olen ollut vain "lukijakansaa", mutta nyt oli pakko jo kurjautua sisään ja kommentoida tänä lastenleikkiä!

Siis niin uskomatonta vedätystä....

Että "laskennallisesti" menee yli 200km/h

Oma 100A 92hv pyöriltä 7800rpm.
Vääntöä ainakin tuplasti. ==> Mistäköhän sen tuplasti olet mitannut?

Itse olen viritellyt erinäisiä moottoreita.
919cc moottorista kun otti sen 135hv niin alkoi olla jo aikalailla...
painoa n.180kg ja huiput n.260km/h ilmanvastustakin varmasti puolet tuosta datsunista? Kiersi n.12000rpm
Kyseessä siis moottoripyörä...
Ilokaasuilla olisi se +50hv saanut suht turvallisesti, mutta eipä tullut kun ostettua...

Pelkällä vedellä (vesi-metanoli) saa ehkä putsattua karstoittuneita venttiileitä, Mutta mitään järkky tehonlisäyksiä sillä ei saa...

jos koneessa on vakiona +60hv Tehoa voi saada "suht" paljon kierrosten nostamisella... mutta vääntö kärsii..

Mille kierrosalueelle se nokka on tehty?

Ja mitä on polttoaineen syötölle tehty? Ei se vakiosuuttimilla yms... Teho vaatii lisää polttoainetta. Se on silkkaa paskapuhetta että joku repii lisätehoja niin ettei polttoainetta tarvitse lisätä?

Matalampi kansi ja kovat kierrokset... Pikkainen riski detonoinnille?

Millätavalla olet sytytyksen hoitanut?

'kyllä se vaan niiin on ettei vedellä ja nokka-akselilla mitään huimia tehonlisäyksiä tehdä

Köpänder
Seuraa 
Viestejä149
Liittynyt29.4.2005
sWaltsu
Se on silkkaa paskapuhetta että joku repii lisätehoja niin ettei polttoainetta tarvitse lisätä?

Ei se ihan niin jyrkästi mene. Tehoja saa myös parantamalla hyötysuhdetta, jolloin ei tarvita bensaa enemmän. Tehonlisäys sitten ei taasen oo kovin suuri., ellei kone oo suunniteltu ihan päin hiittä.

Sivut

Uusimmat

Suosituimmat