Kaikuluotaus ja merinisäkkäät

Seuraa 
Viestejä45973
Liittynyt3.9.2015

Välillä aina uutisissa näkee juttua suuntavaistonsa menettäneistä delfiineistä ja valaista, jotka ovat ajautuneet rannoille. Sukellusveneiden ja laivojen kaikuluotauksella on kuulemma asiaan jotain vaikutusta. Myöskin(suurempien?) valaiden lisääntymiseen ja kosiomenoihin tämän arvellaan vaikuttavan negatiivisesti. Kaikuluotauksessa käytetty desibelitaso oli ääniopin taulukoiden mukaan päätähuimaava; jossain ylitse rock-konsertin ja suihkukoneen.
Onko jollain tietoa tarkemmin tästä aiheesta ja onko tutkimuksia tehty kuinka tämä vaikuttaa? Miksi näin vaikuttaa, onko desibelimäärä tuskaisan korkea, vai sekoittaako suunnistuksen, ja peittääkö kosiosignaalit allensa? Onko vaihtoehtoista tekniikkaa tälle haitalliselle luotaukselle? Onko kukaan edes pohtinut vaihtoehtoa, vai onko asia huomioitu olankohautuksella? Olen myös kuullut jotain että suurvalloilla tms olisi joissain salmissa/solmukohdissa (esim. islannin ja norjan välissä) sonareita meren pohjassa, joilla valvotaan mitä reitillä liikkuu. Onko paikkoja, jossa valaiden säännöllinen reitti risteää tällaisen kohdan kanssa? Tietenkin suurvallat pitävät tällaiset paikat monesti salassa, mutta huomataanko tällaisten paikkojen lähellä valaiden massarantautumista enemmän?

Kommentit (12)

Vierailija

Kummallista jos se voimakkuus noin suuri on. Mistä olet moisen tiedon hankkinut? Tietenkin sen äänen voimakas täytyy olla, että jaksaa syvässä meressä mennä vaikka kuinka pitkälle, mutta silti...

Vierailija

Tapahtuiko näitä valaiden massarantautumisia ennen toista maailmansotaa? Tuolloinhan sonari tuli käyttöön.

Islannin lähellä olevat sonarit taitavat olla hydrofoneja eli vain passiivista kuuntelua varten.

Tehokkaimmat Yhdysvaltain käyttämät kaikuluotaimet mölyävät uutislähteiden mukaan 235 desibelin voimalla, joten ei ihme jos tärykalvot paukkuu.

Vierailija
Katja.
Välillä aina uutisissa näkee juttua suuntavaistonsa menettäneistä delfiineistä ja valaista, jotka ovat ajautuneet rannoille. Sukellusveneiden ja laivojen kaikuluotauksella on kuulemma asiaan jotain vaikutusta.

Jaa,oliko jo 1800 luvulla sukellusveneitä???
Silloin tiedetään jo valaiden ajautuneen rantaa.Tuo on taas niitä nyky-ajan epätieteellistä lässytystä jota tulee joka kanavalta,jopa Tiede lehtikin nykyään kertoo tieteellisinä faktoina monenmoista humpuukia!
Voi tilata nykyään ihan minkälaisen tutkimuksen ja jopa voit itse sanella etukäteen tutkimustuloksen.

Vierailija
Garbasi
Katja.
Välillä aina uutisissa näkee juttua suuntavaistonsa menettäneistä delfiineistä ja valaista, jotka ovat ajautuneet rannoille. Sukellusveneiden ja laivojen kaikuluotauksella on kuulemma asiaan jotain vaikutusta.



Jaa,oliko jo 1800 luvulla sukellusveneitä???
Silloin tiedetään jo valaiden ajautuneen rantaa.Tuo on taas niitä nyky-ajan epätieteellistä lässytystä jota tulee joka kanavalta,jopa Tiede lehtikin nykyään kertoo tieteellisinä faktoina monenmoista humpuukia!
Voi tilata nykyään ihan minkälaisen tutkimuksen ja jopa voit itse sanella etukäteen tutkimustuloksen.

Jo 1400-luvulla elänyt monitaituri Leonardo da Vinci piirsi sukellusvenettä muistuttavan sukelluslaitteen, mutta ensimmäisen sukellusveneen rakensi todennäköisesti Cornelius van Drebbel, joka esitteli laitteensa Thames-joella 1500-luvulla. Myös yhdysvaltojen sisällissodassa käytettiin primitiivisiä puusta rakennettuja paikoillaan pysyviä sukellusveneiden tapaisia. Toimivaksi kokonaisuudeksi sukellusvene muodostui vasta diesel-moottorin kehittämisen myötä. Sotilaskäyttöön sukellusvene osoittautui erittäin tehokkaaksi II maailmansodan aikana, jolloin saksalaisten rakentamat U-bootit kylvivät kauhua liittoutuneiden rannoilla.

Ydinenergian valjastaminen sukellusveneisiin kohotti sukellusveneiden tehokuuden aivan uudelle tasolle. Ydinreaktio ei vaadi laisinkaan happea, jonka ansiosta ydinsukellusveneet kykenevät pysymään pinnan alla yhtäjaksoisesti useita kuukausia.

Ensimmäiset ydinkäyttöiset sukellusveneet kehitettiin jo 1950-luvulla. Samoihin aikoihin kehitettiin ensimmäiset versiot ballistisista ohjuksista. 1960-luvulla nämä teknologiat yhdistettiin sukellusveneeksi, joka kykeni laukaisemaan suuren määrän ydinlatauksilla varustettuja ohjuksia merenpinnan alapuolelta kaukaisiin kohteisiin. Mahdollinen laukaisu vaatii kuitenkin tarkat tiedot kohteesta ja varmuuden käskyjen aitoudesta.

Seuraavaksi ilmeni tarve varustaa sukellusveneet toimintavarmoilla ja pitkän kantosäteen omaavilla viestintälaitteilla. Nykyajan sukellusveneet nousevat hyvin harvoin pintaan, joten viestintä tapahtuu lähes aina veden alla. Aseiden lisäksi sukellusveneessä onkin varsinainen arsenaali erilaisia radioviestinnän mahdollistavia laitteita. Nykyajan ELF-sanomaviestintä ja pinnalle laukaistavat lähes huomaamattomat viestintäpoijut tekevät sukellusveneestä ylivertaisen aseen pinta-aluksiin verrattuna.

Kyllä niitä valaita on ennenkin rannoilla ollut, mutta 235 desibelin ääni on jo mielipuolista...

Vierailija

Tottahan tuo on. Katsoin aiheesta muutama kuukausi sitten tv-dokumentin. Huonolta näyttää valaiden tulevaisuus. Tietyistä kaikuluotaimista lähtee jopa niin kova ääni, että se aiheutaa valaille kipua. Ehkä niille pitäis antaa buranaa lohdutukseksi

Vierailija

Yhdysvallat otti muutamia vuosia sitten käyttöön syvä-kaikuluotausjärjestelmän, joka hyödyntää infra-ääniä. Mata taajuuksinen ääni kun kulkeutuu kaikkein parhaiten vedessä. Kyseinen deep sonar luotaa jostain kumman syystä samoilla syvyyksillä kuin valaat ja vielä samoilla matalilla taajuuksilla. Eikä siinä kaikki että valaiden keskustelu sotketaan ihmisten volapyykillä, korkea desibelitaso aiheuttaa valaille sisäkorvavaurioita, jolloin niiden suuntavaisto menee sekaisin.

Ei ihme että ympäristöjärjestöt protestoivat järjestelmän käyttöönottoa. Turhaan. On se kumma että "kanssallinen turvallisuus" on tärkeämpää kuin kokonaisen nisäkäslahkon säilyminen.

Kosh
Seuraa 
Viestejä21228
Liittynyt16.3.2005
Garbasi
Katja.
Välillä aina uutisissa näkee juttua suuntavaistonsa menettäneistä delfiineistä ja valaista, jotka ovat ajautuneet rannoille. Sukellusveneiden ja laivojen kaikuluotauksella on kuulemma asiaan jotain vaikutusta.



Jaa,oliko jo 1800 luvulla sukellusveneitä???
Silloin tiedetään jo valaiden ajautuneen rantaa.Tuo on taas niitä nyky-ajan epätieteellistä lässytystä

Kukahan nyt lässyttää? Ei sunkaan mikään luonnonlaki määrää, että valaiden rantaan ajautumiselle saa olla vain yksi selitys, jonka pitää joko selittää kaikki tapaukset tai sitten se ei saa selittää yhtään. Jos syyksi otetaan melu, niin tottahan toki meren pinnan alla voi melua muistakin lähteistä syntyä. Maanjäristykset ja tulivuorenpurkaukset varmasti laittavat korvat soimaan lähialueilla majailevilta merinisäkkäiltä. Myös jotkin muut ilmiöt voinevat olla vastuussa valaiden sekoamisesta tai maihin joutumisesta, lähtien vaikkapa muutoksista merivirroissa, vuorovesiaallon mukana kulkeutumisesta tai vaikkapa pakokauhusta jonka valaanpyytäjä on aiheuttanut.

Voit kuitenkin varmasti helposti kokeilla ihan itse, kuinka paljon asiassa on lässytystä. Tuhoat vain ensin sisäkorvasi jatkuvalla yli 200 dB:n melulla ja sitten koetat suunnistaa esimerkiksi vaikkapa miinakentän läpi ainutta turvallista, ulkoaopettelemaasi reittiä, ilman muita apukeinoja kuin oma suuntavaistosi (jota sinulla siis ei enää ole).

Se oli kivaa niin kauan kuin sitä kesti.

Vierailija

Tähän vanhaan kyselyyni liittyen oli viikko sitten uutinen merimelusta:

Melu on vakava uhka valaille, delfiineille ja muille merieläimille, sanoo yhdysvaltalainen ympäristöjärjestö NRDC. Mm. öljynporauksen, armeijoiden kaikuluotaimien ja merenkulun tuoma melu voi johtaa äänen avulla suunnistavien eläinten käyttäytymisen muutoksiin, kuuroutumiseen ja jopa kuolemaan.
Muun muassa valaat ja delfiinit käyttävät ääntä suunnistukseen muuttomatkoilla, etsiessään parittelukumppani tai ruokaa, hoitaessaan jälkeläisiään ja vältellessään petoeläimiä.

Ihmisten aiheuttama melu voi häiritä kaikkia näitä toimintoja ja siten vaikeuttaa eläinten selviytymistä, järjestö toteaa raportissaan, joka on vuonna 1999 tehdyn tutkimuksen seurantaraportti.

Yhtenä esimerkkinä järjestö mainitsee rantautuvat valaat. Kanariansaarilla syyskuussa 2002 rantautuneita reilua kymmentä valasta tutkineet tutkijat havaitsivat valaiden aivojen ja korvien ympäristössä verenvuotoa sekä vammoja niiden maksassa ja munuaisissa.

Tutkijat uskovat, että valaiden rantautumiseen ja vammautumiseen ovat syynä armeijan kaikuluotaimet. He arvioivat, että kyseessä on vastaava tauti kuin ihmisten ns. sukeltajantauti. Kaikuluotainten uskotaan joko pelästyttävän valaat ja saavan ne nousemaan pintaan liian nopeasti tai pakottavan ne syvemmälle.

Myös kymmenet muut eri puolilla maailmaa sattuneet rantautumistapaukset on liitetty armeijan kaikuluotainten käyttöön.

Öljyn- ja kaasunporauksen puolestaan uskotaan olevan yhteydessä eräiden kalalajien, mm. turskan ja ruijanpaltaan, kantojen vähenemiseen ja siten saalismäärien laskuun. Raportin laatimista johtaneen Michael Jasnyn mukaan joidenkin kalalajien sisäkorva voi vaurioitua, mikä uhkaa niiden selviytymiskykyä.

NRDC huomauttaa, että niin armeijan toiminnasta kuin kaupallisesta ja teollisesta toiminnastakin aiheutuva merimelu on lisääntymässä hälyttävästi. Melua aiheuttavat kaikuluotaimien sekä öljyn- ja kaasunporauksen ohella mm. ruoppaus, paaluttaminen rakennustöissä, kalastuksessa käytetyt räjähteet, tunnelinrakennus ja laivaliikenne.

Vaikka todisteet melun haitoista lisääntyvät, ongelmaan ei kuitenkaan ole kattavasti puututtu, järjestö toteaa.

Se vaatiikin, että merimelulle asetetaan pysyvät rajoitukset tietyissä keskeisissä elinympäristöissä ja sitä rajoitetaan osan vuotta muuttoreittien varrella. Se haluaisi myös rajoittaa armeijan kaikuluotaimen käyttöä harjoituksissa, vaikkakaan ei sotatilanteissa.

Jasny huomauttaa, että merimelun todelliset vaikutukset eivät ole edelleenkään tiedossa, koska rantaan ajautuvat eläimet edustavat todennäköisesti vain pientä osaa merieläimistä, joihin liiallinen melu on vaikuttanut.

YLE24, AFP

NRDC:n raportti

http://www.yle.fi/uutiset/ymparisto/id22015.html

Vierailija

Muistaakseni nämä taistelusukellusveneet pystyvät lähettämään todella kovan kaikupulssin. Pulssi vain lähtee kapeana keilana haluttuun suuntaan. Vähän sinnepäin kuin mitä kaskelotit pystyvät tekemään.
Ymmärrettävistä syistä sukellusveneessä olevat eivät ole kovin innokkaita käyttämään kaikuluotausta.
Pinta-aluksilla tilanne on taas toinen. Ne eivät lähetä suunnattuja äänipulsseja , sitten kyllä suunnataan kun kohde on havaittu.

Vierailija

Taannoin luin artikkelin ja katsoin dokumentin jokidelfiineistä jotka olivat kuolemassa sukupuuttoon ihmisten käyttämien veneiden ja niissä käytettävien potkureiden vuoksi. Dokkarissa näytettiin delfiinien selkiä jotka olivat viilleltyjä näiden veneiden potkurien vuoksi.

Minä nyt asiasta mitään tietämättömänä kysyn: Eikö tuota potkuria voisi sijoittaa metallirenkaan sisään? Niinkuin sormus ympäröi sormea niin metallirengas ympäröisi potkuria.

Vaikuttaisiko tuo veneen liikkeisiin tai ohjattavuuteen?

Uusimmat

Suosituimmat