Pitääkö jakamattomien atomien välillä olla tyhjää?

Seuraa 
Viestejä45973
Liittynyt3.9.2015

Demokritos kirjoitti "On vain atomit ja tyhjyys", mutta pitääkö atomien liikkua tyhjässä? Entä jos onkin vain jakamattomat atomit vierivieressä, eikä lainkaan tyhjää niiden välillä? Jakamattomien atomien kosketusvuorovaikutus vain siirtyy kylki kyljessä olevasta atomista toiseen. Kuulostaa jopa aivan eetteriltä joka välittää sähkömagneettisen aallon värähtelynä.

Kommentit (4)

Vierailija

Ultimatonien välillä ei tarvitse olla mitään, mutta se, missä ultimatonit liikkuvat, on ääretön ja infiniittinen energia. Se energia on tosin niin nopeaa, ettei sen olemassaololle voi saada kuin epäsuoria todisteita, jos pidetään kiinni siitä, että tämä aineellisuus on aineen perimmäinen olomuoto.

Vierailija
Noviisi
Demokritos kirjoitti "On vain atomit ja tyhjyys", mutta pitääkö atomien liikkua tyhjässä? Entä jos onkin vain jakamattomat atomit vierivieressä, eikä lainkaan tyhjää niiden välillä? Jakamattomien atomien kosketusvuorovaikutus vain siirtyy kylki kyljessä olevasta atomista toiseen. Kuulostaa jopa aivan eetteriltä joka välittää sähkömagneettisen aallon värähtelynä.

Muistakaatten kuitenkinm, että virallinen nykykieli tarkoittaa atomeilla alkuaineperusosia. Eli suosittelen epäselvyyksien välttämiseksi kirjoittamaan ATOMOKSISTA eli jakamattomista. Atomos.

Jos ja kun jakamattomista eli pienhiukkasista ei irtoa mitään ainetta - energiahan kyllä siirtyy yhdestä toiseen - välissä voi olla vain tyhjää.
Tyhjä väli voi tietysti olla hyvin suuri tai hyvin pieni. Minä olen kertonut jo ainakin viime vuodesta, että ydinhiukkasten ja sähkäin osaset ovat vieri vieressä.

Avaruudessa kulkee säteily ja atomitilassa ja myös plasman rajaltaan epäselvässä atomitlassa on nopeudeltaan vähäisiä pienhiukkasia. Entä onko niitä jälkimmäisiä myös avaruudessa, siis atomitialin ulkopuolella.
Myönnän, että on jonkin verran. Tarkaan ottaen avaruus on ihan vähän eteerinen, jos sovellamme atomitiloihin käsitettä ohut eetteri. Noilla
vapailla vähän nopeilla hiukkasilla on merkitystä punasiirtymään ynnä vetovoiman muodostukseen, antifotonien lähtöaineena siis. Mutta ne eivät välitä mitään sykäyksiä, päinvastoin vaimentavat fotoneja ja vetovoimaakin. Sitä tarkoittaa yleinen punasiirtymä.

Vierailija
ArKos itse
Noviisi

Muistakaatten kuitenkinm, että virallinen nykykieli tarkoittaa atomeilla alkuaineperusosia. Eli suosittelen epäselvyyksien välttämiseksi kirjoittamaan ATOMOKSISTA eli jakamattomista. Atomos.

Jakamaton atomi tarkoittaa atomos:ta. Itse asiassa on typerää mitä välillä fysiikan kirjoissa ja nettisaiteilla lukee. "Demokritos oli väärässä, atomi ei ole jakamaton vaan koostuu protoneista, neutroneista ja elektroneista" Aivan kuin Demokritos ja muut atomisti-luonnonfilosofit olisivat tarkoittaneet jakamattomalla atomillaan (atomos=atomi) alkuaineita.
He tarkoittivat tällä jakamattomalla sitä perimmäistä maailman 'hiukkasta' tai rakennosaa, joka todella on jakamaton ja josta kaikki olevainen koostuu.

ArKos itse
Jos ja kun jakamattomista eli pienhiukkasista ei irtoa mitään ainetta - energiahan kyllä siirtyy yhdestä toiseen - välissä voi olla vain tyhjää.

Ei väkisin, jos tuo jakamaton on solu, jotka ovat vieri vieressä. Solun sisus ei väkisin ole tyhjää, vaan tuo yksi jakamaton. Solut voivat olla kylki kyljessä, joten niiden välilläkään ei ole tyhjää.

Vierailija

Ei niinkää solu kuin vakiopää tai karva tai säie.

Minun mielestäni vieri vieressäkin ollen on silti tyhjä väli, vaikka se onkin hyvin pieni. Tämä on reaalimatemaattikaa, itse käytät ideaalisen käsittelytapaa.

Vrt. pisteellä ideaalimatematiikan mukaan ei ole ulottuvuuksia. Reaalimatematiikan mukaan sillä on ulottuvuus, edes pieni. Suurentaen kuvaa se saadaan näkymäänkin suurempana. Samoin on laita käsitteessä "vieri vieressä".

Uusimmat

Suosituimmat