Eläinarkisto??

Seuraa 
Viestejä45973
Liittynyt3.9.2015

Olen aina haaveillut netissä sijaitsevasta tai omalle koneelle asennettavasta eläinarkistosta....
Se päivittyisi tiuhaan tahtiin ja elukoitten "speksit" voisi tarkistaa hetkessä..
Onko netissä olemassa jotain maailmanlaajuista eläinarkistoa????

Kommentit (7)

Sepi
Seuraa 
Viestejä3231
Liittynyt16.3.2005
Sorsa
Olen aina haaveillut netissä sijaitsevasta tai omalle koneelle asennettavasta eläinarkistosta....
Se päivittyisi tiuhaan tahtiin ja elukoitten "speksit" voisi tarkistaa hetkessä..

Mitä speksi tässä yhteydessä tarkoittaa? Tunnen vain opiskelijakulttuuriin kuuluvan:

http://fi.wikipedia.org/wiki/Speksi

Eläinarkisto voisi olla kiintoisa (ja iso).

Vierailija
Sepi
Mitä speksi tässä yhteydessä tarkoittaa? Tunnen vain opiskelijakulttuuriin kuuluvan:

http://fi.wikipedia.org/wiki/Speksi

Ymmärtäisin tuon melko tuoreeksi lainasanaksi englannista:
MOT Collins English Dictionary 1.0a
specs (spɛks) pl n Informal. 1 short for spectacles. 2 short for specifications.

Siis "tekniset tiedot".

Vierailija
Sorsa

Eipä taida tuollaista olla, mutta kokeile kuitenkin Tree of Life -projektin sivuja.

Eri ryhmien alkusivuja:[list:1rx9yry3][*:1rx9yry3]Eläimet[/*:m:1rx9yry3]
[*:1rx9yry3]Selkärankaiset[/*:m:1rx9yry3]
[*:1rx9yry3]Maaeläimet[/*:m:1rx9yry3]
[*:1rx9yry3]Nisäkkäät[/*:m:1rx9yry3]
[*:1rx9yry3]Apinat[/*:m:1rx9yry3][/list:u:1rx9yry3]

Vierailija

En ole perehtynyt tuon kattavuuteen, mutta Wikipedialla on sisarprojekti Wikispecies, johon pyritään kaikenlaisia elukoita ja niiden sukuja kokoamaan. Lähinnä tuo vaikuttaisi vain olevan jonkin sortin hakemisto, josta on sitten jokainen elukka linkitetty Wikipediaan.

Neutroni
Seuraa 
Viestejä23122
Liittynyt16.3.2005
Sorsa

Ei ole netissä eikä missään muuallakaan. Tuo pitää tehdä vaikeamman kautta lukemalla alan tieteellisiä julkaisuja. Koko eläinkunta lienee aivan liian laaja kokonaisuus yhden tahon hallitavaksi.

Monien eläinryhmien taksonomia on vasta lapsenkengissään ja vakiintuneita käsityksiä lajien sukulaisuussuhteista ei ole. Pakkaa sekoittaa entisestään se, että lajien luokittelu on siirtymässä vahvasti rakennetuntomerkkien vertaulusta DNA-tutkimuksiin. Se on mullistanut monia "varmoja" käsityksiä.

Tämä linkki kannattanee kuitenkin katsoa: http://www.funet.fi/pub/sci/bio/life/

Vierailija

No, oiskos semmonen mahdollista että pantaisi alulle eräänlainen vapaa hakemisto (kuin wikipedia)?
Siihen kerättäisi nimet mahdollisimman monista eläimistä ja sitten linkkejä sopiviin paikkoihin....

Uusimmat

Suosituimmat