Häämeensillan ali lentokoneella.

Seuraa 
Viestejä13176
Liittynyt3.4.2005

Kaikki tamperelaiset tietävät tapauksen jo sattui vuonna 1937.

Sillon ei ollut alajuoksulla patoa ja voimalaa. Lentäminen oli todella helppoa silloin. Mutta nykyäänkin asia on mahdollinen lentää sillan alta.

Minusta Tamperepäivänä tai joskus joku saisi taas pienoiskoneella lentää sillan ali.

Ne joka vuotiset pellehypyt voitaisiin lopettaa jo ja tilalle jännittävämpää.

Nytkin joku sankari hyppää 80 m järveen jos sitä ei ole jo tehnyt.

Tietääkö joku enemmän tästä lennosta. Sen verran tiedä tai luulen tietäväni että lentäjä oli härmälän lentokone tehtaan testipilotti.

Kommentit (11)

o_turunen
Seuraa 
Viestejä8006
Liittynyt16.3.2005

Olen nähnyt valokuvan 1930-luvulta, jossa oli TAKO:n rannassa pato
ja voimalaitos. En ole tamperelainen, joten en osaa sanoa, onko
kyseessä nykyinen pato ja voimalaitos ja onko vedenpinta samalla
korkeudella.

Korant: Oikea fysiikka on oikeampaa kuin sinun klassinen mekaniikkasi.

Vierailija

Tuo vuosiluku 1937 lennolle voi nippa nappa olla mahdollinen. Nimittäin Alakoski Oy perustettiin vuonna 1936 ja alaputouksen voimalaitos valmistui nykyiseen muotoonsa vuonna 1937.

tiäremiäs
Seuraa 
Viestejä13176
Liittynyt3.4.2005

Juu en oikein muista, voi toki olla että sitä yläpatoa ei ollut tai sitten se oli se alapato.

Joskus oli tästä jutusta aamulehden moro-liitteessä juttua ja siinä haastateltiin silminnäkijöitäkin.

Juttu oli lehdessä ensimmäisen kerran joskus 1997 ja tosen kerran 2003 tai 2004.

Urho2112
Seuraa 
Viestejä297
Liittynyt6.4.2005

Se tais olla Morossa,

pari vuotta sitten, kun haastattelivat silminnäkijöitä. Vois siis löytyä
Aamulehden arkistoista. (en jaksa googletella)

Ja Härmälässähän tosiaan testattiin ja korjattiin paljon sovan aikasesta kalustosta.

Tulikin muuten mieleeni Härmälän testipilotti, Sintti Siltavuori, hauska yksityiskohta suomalaisesta puolustustaistelusta oli tämän yksinäinen kamikaze-lento yli sata koneista pommikonelaivuetta vastaan.

Kaweri starttas Fokkerin Härmälästä ja kipusi pommittajien kimppuun. Pakkanen oli jumittunut kkoot ja Sintti sai itsekin osumia kroppaansa, nii keksi sitte ajaa pommarin perään. Silpoi potkurilla peräsimen sököks ja aiheutti koneen pudotuksen! Sitten jollain ihmeen puolitajuttoman vaistoilla laskeutui Pyhäjärven jäälle ja Hatanpäässä seuraavana aamuna oli huoneessa valtava kukkameri ja onnittelijoita solkenaan.

Ote kirjasta, Kotkia Kuolinsyöksyssä

-Kun sitten Sintti Siltavuori kohtasi puna-armadan Tampereen yläpuolella, hän oli jälleen yksin. Se oli yksinäisen miehen taistelu valtavaa ylivoimaa vastaan. Ja hän taisteli sen kuin juuri Sintti Siltavuori, joka meille maassaoleville oli jo tullut käsitteeksi. Kuka olisi peräänantamattomampi ja sisukkaampi kuin hän.
- En saanut tilaisuutta lähteä Nokialle, jonne SB-pommituskone oli syöksynyt pirstoutunein peräsimin ja aivan sen lähelle Sintin Fokker-hävittäjä. Siltavuori oli viety shokkitilassa Hatanpään sairaalaan, mutta hän oli puristanut itsestään irti enemmän kuin yhdeltäkään sotasankarilta olisi voitu vaatia. Hän oli saanut osuman viholliskoneen konekivääriampujan luodista. Silmien sumentuessa kuolemaa enteillen hän päätti: en lähde yksin, otan sinut matkaani...
Vierailija

Viholliskoneen vaurioittaminen törmäämällä oli tuohon aikaan kohtuullisen tavallinen temppu. Tavallisimpia tapoja olivat tosin peräsimen vaurioittaminen siivellä ja ohjaamon vaurioittaminen potkurilla. Etenkin venäläiset ovat kuuluisia tästä taktiikasta.

Tämä ei tietenkään vähennä tempun osoittamaa urhoollisuutta.

Vierailija

Moro.
Sen jälkeenkin on ainakin Pirkkalan lennostossa ollut puoli tai umpihullu lentäjä.

Lensi meinaan joskus 80 luvulla Sääksmäen sillan ali (Fuuga Magisterilla)
Ei ihan oikein kirjoitettu. Mutta lensi kuitenkin.

Siinä meinas rannalla olijoiden nahka kärvistyä kun suihkuvirtaus ylsi rannalle.
Se oli sellainen tapaus kun,

(ne pölvästit aina siihen aikaan lentelivät sillan ympäristössä ja leikkivät sotaa ja pilasivat auringon ottajien päivät)

koneet tulivat Hämeenlinnasta päin pitkin Vanajan pintaa ja Jylhänkärjen kohdalla ollessaan etummainen kone nosti pystyyn ja lensi sillan editse kohtisuorra ylös, melkein vaijereita hipoen, takana tuleva ei kerinnyt perässä vaan lensi sillan ali. Voi sitä mekkalaa.

Oli tarkka kaveri lentämässä. Sillan alitus on n.5.5m.

Vierailija

Off topic: Minne se Sääksmäen silta on hävinnyt? Oli upeata ajaa keskellä järveä pitkän matkaa. Nyt kun hurauttaa moottoritietä Hesasta Tampereelle ja takaisin, ei siltaa näy, pitäisi ilmeisesti kurvata jonnekin sivutielle.

Vierailija
MD
Off topic: Minne se Sääksmäen silta on hävinnyt? Oli upeata ajaa keskellä järveä pitkän matkaa. Nyt kun hurauttaa moottoritietä Hesasta Tampereelle ja takaisin, ei siltaa näy, pitäisi ilmeisesti kurvata jonnekin sivutielle.

Esim. Hesasta tullessa kääntyä Iittalan jälkeen semmoisesta rampista josta pääsee Sääksmäelle päin.
Vai lukeekohan siinä Valkeakoski. En ole tullut Hesasta päin sitten Harkimon hallin rakentamisen.

Mutta Tampereelta tullessa Toijalan ohi ja kääntyminen oikealle viitassa lukee kai Visavuori tai Tarttila.

Sitten vaan rampin päästä taas vasemmalle ja sit suoraan n.4km olet vanhalla kolmostiellä. Oikealle mennään Hämeenlinnaan ja vasemmalle Valkeakoskiin päin.

300m vasempaan ja olet ns. maasillalla sen jälkeen onkin silta. Pressujen alla piilossa. Kun sitä maalataan.

Vierailija

Kiitoksia enteiden näkijä!

Seuraavan kerran kun ajan Tampereelle, pitää etsiä Sääksmäen silta.
Milloin se avataan liikenteelle?

Viimeksi piipahdin Tampereelta palatessani Iittalassa lasitehtaalla, seuraava projekti onkin sitten etsiä vanha kolmostie.

Katsopa ensi yönä löydänkö

Vierailija
MD
Kiitoksia enteiden näkijä!

Seuraavan kerran kun ajan Tampereelle, pitää etsiä Sääksmäen silta.
Milloin se avataan liikenteelle?

Siitä kyllä pääsee kun viitsii vähän aikaa varrota valoissa (5min).

Katsopa ensi yönä löydänkö

Täytyy katsoa jos nukun. Tarkoitus oli mennä kuhaa uisteleen

Vierailija
enteiden näkijä
MD
Kiitoksia enteiden näkijä!

Seuraavan kerran kun ajan Tampereelle, pitää etsiä Sääksmäen silta.
Milloin se avataan liikenteelle?
Siitä kyllä pääsee kun viitsii vähän aikaa varrota valoissa (5min).
Katsopa ensi yönä löydänkö


Täytyy katsoa jos nukun. Tarkoitus oli mennä kuhaa uisteleen

Kiitos! Ilman muuta jaksan odotella, vaikka pidempääkin. Luulin, että tie katkeaa, kun silta on remontissa. Silta ja tie keskellä järveä on niin upea, että pitää se ainakin kerran kesässä kokea.

Uusimmat

Suosituimmat