ArKosin ratkaisuehdotus

Seuraa 
Viestejä45973
Liittynyt3.9.2015

LÄHTÖKOHDAT. Paperialan suuri työtaistelu pitkittyessään, ja siihen nyt liittyneine tukitoimineen, ja rajan pienempi työriita, ovat johtamassa Suomen vakavaan kriisiin, jonka tänä aamuna nyt myös Tasavallan presidentti Tarja Halonen on todennut. Kriisin kehittymisen yhteydessä myös hallituksen kyky valvoa maassa ja maan rajoilla lakien ja järjestyksen noudattamsita on vakvasti heikentynyt. Ylipäänsä hallitus ei ole halunnut tai viitsinyt vakavissaan tehdä mitään.

RATKAISU, osio 1. Etsimättä kiistaan syyllisiä osapuolten kesken ja syyttämättä ulkopuolisena ketään, paperiherroillakin on ollut kivaa, ja on ollut kivaa antaa rahan palaa. Tilanteen kehityttyä siksi, mikä se on,
työriidan päättäminen suoritetaan Paperilliton ehdotusten mukaisesti, ottaen huomioon ne mahdolliset myönnytykset, joita Paperiliiiton liittokokouksessa tehtiin. Suurin piirteinhän maksettavat palkat eivät ole edes pois suomalaisten pussista, vaan 90 - 95 -prosenttisesti maksajia ovat ulkomaiset ostajat ja käyttäjät.

OSIO 2. Hallitus päättää rajalakon viipymättä Rajavartijaliiton ehdoilla.
Sillä on ihan riittävät mahdollisuudet siihen ,koska täsä tapauksessa palkat maksetaan valtion varoista. Mikäli hallitus näin ei tee, sille on viipymättä edsukunnan annettava epäluottamuslause. Harkittava on
siinä tapauksessa lisäksi, tuleeko hallituksesta erityisesti ministerit Vanhanen ja ja Rajamäki ja mahdolisesti myös budjettiministeri Kalliomäki asettaa syytteeseen maan turvallisuuden vaarantamisesta.

OSIO 3. Hallituksen toimintakykyä on nostettava viipumättä poistaen sen lepsuimmat ja taitamatomimmat renkaat eli osat. Näitä ovat ainakin
pääministeri Vanhanen ja valtiovarainministeri Kalliomäki. Ja liittyen sosdemien johtajavaihdoksiin Heinäluoman siis on astuttava Kalliomäen paikalle heti eikä suinkaan syksyllä. Eduskunnan ihan oma asia on, antaako se hallitukselle epäluottamuslauseen hallitukselle rehellisyyden ja taitavuuden puutteesta sekä maan turvallisuuden vaarantamisesta.

4. Kun EUn perustuslakiehdotus jo on katsottava hylätyksi, myös Suomen hallitusvallan on lopetettava vouhotus ja intoilu sen voimaan saattamisesta. Ehdotusta älköön annettako eduskunnan käsittelyyn, ja kaikki toimet sen voimaan saattamiseksi on Suomessa lopetettava.
Hallituksella on tärkeämpääkin tekemistä kuin vouhottaa asiassa.
Ja myös ulkoministeri Tuomiojalla mm. selittää Venäjälle, aikooko Suomi enää ollenkaan noudattaa vuoden 1947 Pariisin rauhansopimusta.

OSIO 5. Alkaneet fasistiset vainotoimet maassa virkavallan ja hallitusvallan toimesta ylesesti, ja myös omalta kohdaltani erityisesti, on lopetettava. Tämä asia on riittävän selvästi ilmoitettava myös Suojelupoliisille.

Ehdtusen antamiseen minulla ei ole virka-asemaa eikä kenenkäänyyntöäkään. Annoin sen kuitenkin, koska Tasavallan presidenttikin on jo herännyt huomaamaan kriisin olemassolon reaalisena.

Kannattaa harkita myös eduskunnan hajoittamista ja uusien vaalien toimittamista. Tulos vaalista ei saa olla entistäkin kypärä- ja ämpäripäisempi eduskunta.

Sivut

Kommentit (38)

Aslak
Seuraa 
Viestejä9177
Liittynyt2.4.2005

Minusta olis paras ku ne omistajat raahais paperitehthansa, pois maasta.
Saatas olla niiltäki rauhassa. Rajamiehien tilalle voitas panna varusmiehijä.
ArKos voitas panna Vanhas- Matin tilalle, ja Sinenmaan Kati
Tarjatädin tilalle. Johan hommat hoitus.
Ja muutenki evuskuntaa pitäs uuvistaa, niin ja koko vaalijärjestelmää.
Pitäs tehhä semmonen laki että evuskunta valittas tarjousten perusthella.
Solis evustaja joka hoitas homman halvimmalla.
Enkä miekhän vaaji tästä helskutin viishasta ehotuksesta penniäkhän.
Mie pärjään omillani, tai muutan väärtin tykö Norjhan.
Sielläku se Lohenpyynti alkaa kohtapuolhin, ja on siellä pontikkaki parempaa ku täällä ,ja suomen naiset ei kesken lopu.
On sairhaitten hoitajia vilisemällä, ja muitaki niinku tarjoilijoita sun muuta.

Vierailija

Kannattaa muuten muistaa, että tämän ketjun trollialoittaja ArKos itse ei ole vanhan palstan ArKos eli Arvo Koskinen. En tiedä miksi ei kirjoita täällä, ei ehkä osaa rekisteröityä tai on kuollut. Toisaalta, ei paljon väliksikään, hän oli varsin homofobistinen.

Vierailija
Asimov
Kannattaa muuten muistaa, että tämän ketjun trollialoittaja ArKos itse ei ole vanhan palstan ArKos eli Arvo Koskinen. En tiedä miksi ei kirjoita täällä, ei ehkä osaa rekisteröityä tai on kuollut. Toisaalta, ei paljon väliksikään, hän oli varsin homofobistinen.

Milessäsäsi kajastaa vanha hyvä muuttumaton maailma. Vasemmistoliitto oli hallitukessa kokoomuksen kanssa, ja kepu oppositiossa. Esko Aho saapui Valloista oppineena sata ja yksi tapausta. Sielläkään hän ei oppinut pitämään sanastaan. Silti yksi muuttumaton asia Suomenmaassa: kepu pettää aina.

Nyt ihan viimeisin muutokseni: kun kokoomuslaiset ja osa sosdemeja on kypäräpäitä, kepulaiset ovat ämpäripäitä.

Vierailija

Anneli Jäätterenmäki on valittu jo kepunaisten johtoon. Milloinkahan toteutetaan palautumisen viime vaihe, Vanhanen eroaa kepun puheennjoihjtajan paikalta, ja AJ nousee taaas johtoon ja presiedenttiehdokkaaksi. Vanhanen siirtyy pitämään lehmikarjaa, eli ämpäreille tulee käyttöä. Sitten hänen luokseen, kun ollaan Uudellamaalla, saapuu Jaakko Laakso neuvottelemaan lehmäkaupoista.

Lehmäcowboyt!

Vierailija
ArKos itse
Silti yksi muuttumaton asia Suomenmaassa: kepu pettää aina.

Pettääkö ihan oikeasti ja aina? Miksi tällainen sanonta ja pitääkö
se edelleen paikkansa ja miksi?

Vierailija
Asimov

Homofobialla herra Asimov ilmeisesti tarkoittaa fobialla homoja kohtaan.

Nimen mainitseminen varmaan on vastaveto sille, että mainitsin mittarinlukija vanhempi asentaja Pertti Keräsen viime toimessaan kepulaisen kiristyksen auttajana. Hän kuuluu myös Vasemistoliiton Lapin piirin toimikuntaan. Ja Vasemmistoliitosta on myös herra Asimov. Ilmoittaisitko sinäkin oman nimesi.

Herra Asimov ilmeisesti on ottamassa palstalla sen paikan, mikä aiemmin oli pitkään vakio/Koshin. Tehän olette kokoomuskypäräpäiden kanssa samassa oppositiossa. Päähän ehkä sopisi huovalla päällystetty puupönttö, ja siihen kukka, Orvokki. Sinä, Olli ja Orvokki.

Lisäksi Vasemmistoliitto tukee nykyisessä paprin työtaistelussa sosdemaj. Lisäksi Pohjois-Suomessa, erityisesti kuntapolitiikassa, VL tukee valtapuolue kepua. Kuten myös Pertti Keränen mainitussa sähkölaskun peukaloinnissa. Ja siis ehdotukseeni on nyt tullut sosdemien tai kepun sijasta Vasemmistoloiiton herra Asimovin vastaus.

Tarkoittaako Asimovin vastaus sitä, että ainakaan Vasemmistoliitto ei hyväksy ehdotusta. Vasemmistoliiton linjako on provosoida Suomen nykyistä polititsta kriisiä kärjistymiseen vakavaksi ja pitkittymiseen.
Niiin pitkälle olette päätyneet?!

" Pienten ihmisten ja ympäristön asialla". Todella pieniä se Vasemmistoliiton johto ja kerma, ja auttamassa omistamattoman sähkölaskun peukaloinnissakin. Tunnus kuitenkin sattuu suunnilleen olemaan plagio vihreiden tunnuksesta. Sitä on opittu varastamaan jo pieninä.

Heinäluoma itse ottaa tänään yhteyttä Paperiliiton selkkauksen osapuoliin.
Heinäluoman oma kanta siltä osin SDPn puoluekokousessa edelsi omaa ehdotukseni osiota 1.

Aweb
Seuraa 
Viestejä41238
Liittynyt16.3.2005
Asimov

Kannattaa muuten olla erittäin varma, että ArKos itse on se vanha ArKoksemme. Olisi kiva tietää, mihin perustuu ajatus, ettei näin olisi? ArKos itse on täydellisen identtinen vanhan kunnon ArKoksemme kanssa, enkä ole huomannut ensimmäistäkään kirjoitusta, joka pistäisi minut epäilemään asiaa.

Mutta yrittäkää: kylväkää minuun epäilyksen siemen.

Teuvo: "Aweb on tosi tyhmä eikä Hänen tyhmempää ole kuin Phony, asdf, Mummo"

Vierailija
Aweb
Kannattaa muuten olla erittäin varma, että ArKos itse on se vanha ArKoksemme. Olisi kiva tietää, mihin perustuu ajatus, ettei näin olisi? ArKos itse on täydellisen identtinen vanhan kunnon ArKoksemme kanssa, enkä ole huomannut ensimmäistäkään kirjoitusta, joka pistäisi minut epäilemään asiaa.

Minulla taas on toisinpäin. Yksikään ns. ArKos Itsen kirjoituksista ei ole kuten vanhan ArKoksen kirjoitukset. Arkos ei juurikaan vastaillut, aloitti ketjuja uutisista ja kirjoitti pitkät pätkät historiaa ja mainitsi kypäräpäät vain provosoituna. Tämä trolli saa jotain ihme kicksejä siitä, että nuoremmat luulevat häntä palstan vakiokirjoittajaksi. Huomautan vielä, etten missään nimessä arvosta (kumpaakaan) Arkosta.

Aweb
Seuraa 
Viestejä41238
Liittynyt16.3.2005

Asimov

Kyllä minä arvostan ArKosta, olen aina arvostanut. Höpinöistä huolimatta.

Olin ArKos itsen kanssa lyhyessä yksityisessä viestinvaihdossa silloin kun hän ilmestyi, ja hän kertoi olleensa kuukauden 'ansaitulla hermonlepuutustauolla'. Alussa tämä vaikuttikin hänen kirjoituksiinsa; tekstit olivat rauhallisia ja selkeitä, melko virheettömästi kirjoitettuja, mutta jo muutaman viikon kuluttua vanha mania näytti iskeneen taas.

Syitä, jotka ovat luultavasti vaikuttaneet ArKoksen vähäiseen tyylinvaihdokseen:

Sivujen uusi ilme, käytettävyys, äänestysmahdollisuus, yms. Ovathan ne jollain tapaa vaikuttaneet meidän kaikkien kirjoituksiin.

Vilkaisepa ArKos itsen historiallisia aiheita. Olisiko niitä mahdollista plagioida mitenkään? Ainakaan minä en pystyisi. Ja melkoiset tiedot hänellä on siitä, mitä vanha ArKos kirjoitti vanhoilla sivuilla, kuka muu sen kaiken mahtaisi muistaa, paitsi ArKos itse.

Sitäpaitsi; kuka ihme mahtaisi jaksaa esiintyä ArKoksena viikosta toiseen? Hullumpi sellainen tapaus olisi kuin ArKos itse.

Teuvo: "Aweb on tosi tyhmä eikä Hänen tyhmempää ole kuin Phony, asdf, Mummo"

Vierailija
Asimov
Aweb

Minulla taas on toisinpäin. Yksikään ns. ArKos Itsen kirjoituksista ei ole kuten vanhan ArKoksen kirjoitukset. Arkos ei juurikaan vastaillut, aloitti ketjuja uutisista ja kirjoitti pitkät pätkät historiaa ja mainitsi kypäräpäät vain provosoituna. Tämä trolli saa jotain ihme kicksejä siitä, että nuoremmat luulevat häntä palstan vakiokirjoittajaksi. Huomautan vielä, etten missään nimessä arvosta (kumpaakaan) Arkosta.

Et varsinkaan nyt, ja ilmestyit aktisiviseen keskusteluun ihan hiljan. Vaselisteissahan on, vaikka ei sosialismkia eikä diktatuuriaatetta, yhä jäljellä sama vanha ennen haukuttu hulinakommunistin käyttäytyminen.
Vasemmistoliitto on löytänyt paperialan selkkauksesta uuden loistavan kriisinmahdollisuuden, ja haluua provosoida sitä jatkumaan ja yhä kasvamaan, vaikka Suomen suunta pikku hiljaa alkaa olla pyrkiä lopettamaan sekin kriisi ja sen kärjistyminen.

Vasemmitoliitto ei hyväksy ehdotustani, se on myös Asimovin luettava kanta kaikista kieroitlustaan huolimatta. Hra Asimov haluaa kärsjitää kriisä, ja Vasemmistoliitto. Ja teitä perkelitä vitutta, kun minä olen ihan päinvastaista.

Muuttumaton kypäräpäiden täällä ennen esiteelmä maailma, se puolesaan on kantanne ArKosin viestehin. Mitään muuttumatonta ArKosia ei koskaan ole ollut olemassa. - Ja voithan ihan vapaasti esitellä vanhoja kantojani, varsinainne kantoharvesterin käyttäjä. Haluanpa tietää, mitgen perustelet ne oikeiksi nykyisiini verrattuna. Etpä edes halua, sillä ihan samaan hengenvetoon ilmkoiat viesteissäsi, että et pidä niistät vanhositakaan. Tarkoituksesi on tässäkin, kuten tässä varsinaisesa aiheessa, provosoida, johtaa tosdellisesta asiasta muualle. Heikosti ovat asianne Vasemmistoliitossa. - Mainittu Pertti Keränen muistaakseni on myös Tervolan kunnanvaltuusotn puheenjohtaja, yleensäkin pitkän linjan kunnallismies. Kyllä hän on tiennyt, mitä on auttanut tekemään. MiIttarin lukemat kyllä silti olivat todellisia, vaan lukemisen toistuvuus ja ja tulkinta sopimatonta.

Ne muutumattomat kantanne. Sosdemien seurassa a-liitoissa ja pressan vaalissa sosdemi, ja onhan Viialainen ehdottanut puolueiden yhdstämistä.
Oppositiossa ihan kokoomuskypäräpää, vaika omanne on pönttöpää.
Pohjois-Suomen kunta- ja aluepolitikkassa kuin kepu. Vihreän aatteen varastamien vaalilauseeksi, koska sitä oli käyttää niin kiva. Ja menetettyään malttinsa ryntäätte pahemmin kuin Perussuomaliset, siis fasistit. Ja tässä lakossa kelpaa ääveemallien provosointi. Että on siinä muutumatonta aatetta ja periaatteelisuutta kerrakseen.

ArKoksen pitäisi olla haudatt. Ja hautaajiahan olette olleet te. Ja hautaamisen pitäisi olla perusta myös rumiin ryöstämiselle. Jotakin minultakin ryöstettyä voisi käyttää, vaika ei juuri nyt. Vaan ArKos ei olekaan vielä kuollut, on tilanne kuinm tarina varisten kuolleella kissalla.
Mutta mittarinlukijamme kuitenkin yrittää, ja kepu yrittää. Josko toive kohta toteutuisi. Eli oikeastaan ette ole omaksuneet mitään demokratiaakaan. Te olette yhä diktatuuripuolue kuten ennen hulinakommunistit. Diktatuurinne tarkoitus kyllä on hieman toinen, mitä he ennen julkisesti ilmoittivat. Käytännön tarkoitus oli saada etuja ja edistää sakin lähivaltaa. Kuten myö Vasemmsitoliitossa. Pinet ihmiset ympäristössään asialla.

Tennilä. Hänenkin ilmoittma kantansa, ei se ollut vain asiakanta työväearistokratian puolesta. Hänkin hihkui innostustaan, kuinka paeritduunarit nyt taistlevat etulinjassa. Sysän kriisin aikaansaamien inostaa Vasemmistoliitossa sen änkyräsiipeä. Ja tarkkaan ottaen en ole ihan varma. voisko SAsimov olla juuir siltä siiveltä. Hänen kantansa ainakin EUn suhteen lie sitä lähellä.

Muuttuvat ihmiset joukkoilmiö myös vanhassa SKPssa/ nykyisissä vaseloisteissa. Sitä oli montakin nuorta poikaa ja tyttöä ene ilman juuirm itään omauisuutta. Nyt samaisilla on talot, autot, tavarat, hurskas puoliso, hurskaat lapset, henkilö itsekin niin perkeleen hurskas uskossaan Jumalaansa ja seurakunnassa, on paikka valtuustossa ja a-osastossa, ykkösistumasija verstaan taukotuvassa, Isänmaa, ja että on isäkin puolustanut Suomen itsenäisyyttä, kuten edustaja Tennilä kertoi.

Vierailija
ArKos itse
Asimov
Aweb

Et varsinkaan nyt, ja ilmestyit aktisiviseen keskusteluun ihan hiljan. Vaselisteissahan on, vaikka ei sosialismkia eikä dikttatuuriaatetta, yhä jäljellä sama vanha ennen haukuttu hulinakommunistin käyttäytyminen.
Vasemistoliitto on löytänyt paperialan selkaauksesta uuden loistavan kriisinmahdollsiuuden, ja haluua provosoida sitä jatkumaan ja yhä kasvamaan, vaikka Suomen suunta pikku hiljaa alkaa olla pyrkiä lopettamaan sekin kriisi ja sen kärjistyminen.

Vasemmitoliitto ei hyväksy ehdotustani, se on myös Asimovin luettava kanta kaikista kieroitlustaan huolimatta. Hra Asimov haluaa kärsjitää kriisä, ja Vasemmistoliitto. Ja teitä perkelitä vitutta, kun minä olen ihan päinvastaista.

Muuttumaton kypäräpäiden täällä ennen esiteelmä maailma, se puolesaan on kantanne ArKosin viestehin. Mitään muuttumatonta ArKosia ei koskaan ole ollut olemassa. - Ja voithan ihan vapaasti esitellä vanhoja kantojani, varsinainne kantoharvesterin käyttäjä. Haluanpa tietää, mitgen perustlet ne oikeiksi nykyisiini verrattuna. Etpä edes halua, sillä ihna smaan hengenvettoon ilmkoiat viesteissäsi, että et pidäö niistät vanhoitkaan. Tarkotujksesi on täsäskin, kuten tässä varasinaisesa aiheessa, provosoida, johtaa tosdellisesta asiasta muualle. Heikosti ovat asianne Vasemmistoliitossa. - Mainitt Pertti Keränen muistaakseni on myös Tervolan kuinnanvaltuusotn puheenjohtaja, yleensäkin pitkän linjan kunnallismies. Kyllä hän on tiennyt, mitä on auttanut tekemään. MiIttarin lukemat kyllä silti olivat todellisia, vaan lukemisen toistuvuus ja ja tulkinta sopimatonta.

Ne muutumattomat kantanne. Sosdemien seurassa a-liitoissa ja pressan vaalissa sosdemi, ja onhan Viialainen ehdottanut puoklueiden yhdstämistä.
Oppisitioossa ihan kokoomuskypäräpää, vaika omanne on pönttöpää.
Pohjois-Suomen kunta- ja aluepolitikkassa kuin kepu. Vihreän aatteen varastamien vaalilauseeksi, koska sitä oli käyttää niin kiva. Ja menetettyään malttinsa ryntäätte pahemmin kuin Perussuomaliset, siis fasistit. Ja tässä lakossa kelpaa ääveemallien provosointi. Että on siinmä muutumatonta aatetta ja periaatteelisuutta kerrakseen.

ArKoksen pitäösi olla haudatt. Ja hautaajiahan olete olleet te. Ja hautaamisen pitäisi olla perusta myös rumiin ryöstämiselle. Jotakin minultakin ryöstettyä voisi käyttää, vaika ei juuri nyt. Vaan ArKos ei olekaan vielä kuollut, on tilanne kuinm tarina varisten kuolleella kissalla.
Mutta mittarinlukijamme kuitenkin yrittää, ja kepu yrittää. Josko toive kohta toteutuisi. Eli oikeastaan ette oel omaksuneet mitään demokratiaakaan. Te olette yhä diktatuuripuolue kuten enne hulinakommunistit. Diktatuurinne tarkoitus kyllä on hieman toinne, mitä he enne julkisesti ilmoittivat. Käytännön tarkoitus oli saada etuja ja edistää sakin lähivaltaa

Joo, mutta miten niin kepu pettää aina?

Vierailija

Juuri allekirjoituksesi mukaisesti, se ilmoittaa antavansa kansalle yhden
varman pyyn pivoon, sijasta kymmenen epävarman oksalla. Joskin monkin vaselisti täällä pohjoisessakin on saanut montaa sataakin pyytä, ei se alkujaan ole johtunut kepusta, vaan kepusta huolimatta. Vaan kepun myötätunto on tullut sittemin omistajan myötätunnosta omistavaa työläistäkin kohtaan.

Kepun pettämisestä myös aiheessa "Matti-setäkin pani kypärän päähänsä". Vaikka oikeamin hän panji päähänsä ämpärin. Tuleekohan hän Tervolaan kesän ämpäripäätapahtumaan?

Lause Kepu pettää aina ei ole minun keksimäni. Myös kokoomuskypäräpää ovat sitä käyttäen ilmaisseet katkeruutensa, saattoi olla jo Kekkoseen, tahi Maalaisliitton, joak ei heittänytkään häntä ulos.
Hänet kuitenkin on haudattu. Tälle palstalle lause luullakseni ilmestyi sen jälkeen, kun kokoomus joutui ulos virallisesta hallituksesta.

Siis Kekkonen kumminkin on haudattu. Hän ja ArKos eivät todellakaan ole sama asia.

lierik
Seuraa 
Viestejä4922
Liittynyt31.3.2005

Yritänpä minäkin muistella ArKoksen innoittamana ja toivottavasti kiihkottomasti, jotain. Pyrin lyhyyteen niin kun toveri Castro joka voitti valehtelun maailmanmestaruuskilpailun kolmannen palkinnon tokaisemalla: "Tällä kertaa puhun hyvin lyhyesti". Castro on kuuluisa pitkista puheistaan, ja palkintojen kriteerinä oli, että piti valehdella mahdollisimman paljon mahdollisimman lyhyessä ajassa.

SKDL perustettiin sodan runtelemaan maahan yhdistämään Suomen demokraattiset, sosialistiset ja rauhaa kannattavat voimat yhden lipun alle. Seinät olivat leveällä ja katto korkealla. Liittoon kuuluikin aluksi niin äärikommunistit kuten Ville Pessi kuten myös sosialidemokraatteja jotka eivät hyväksyneet SDP:n Tannerilaisten toimintaa sotaa ennen eikä sen jälkeen. Itse Tannerihan joutuikin linnaan rikoksistaan, suomalaiset tuomitsivat, kylläkin valvontakomission ja ennen kaikkea Hertta Kuusisen ja turvasäilössä "Tammisaaren korkeakoulussa" istuneiden vaatimuksesta.

Aluksi kaikki menikin hyvin, tuli todella "veret seisauttava" vaalivoitto näytti jopa siltä että Suomikin olisi kansandemokratioiden tapaan sosialismin tiellä. NL lienee ollut tyytyväinen, vaikka ei kehitystä mitenkään tukenutkaan. Heille oli tärkeintä yhteistyö Kokoomuslaisen Paasikiven kanssa ja Suomen pitäminen puskurivaltiona länttä vastaan. Valpo oli kommunistien käsissä.

Pian alkoivat ristiriidat, sisäministerinä oli juoppo kommunisti Leino joka ei kyennyt suoriutumaan tehtävistään. Erilaiset aatesuunnat kommunistien kesket olivat jo silloin repiviä. Kommunistithan olivat jo alussa ilmoittaneet olevansa dialektiikan (ei tässä tarkoita puhetaitoa) nimissä olevansa SKDL:n johtava voima. Kuten olivatkin. SKDL:a alettiin vastapuolella nimittämään kommunistien peitejärjestöksi, sitä se ei kuitenkaan edelleenkään ollut. Mukana oli paljon eikommunistisia järjestöjä, joissa kommunistit tietenkin toimivat osaltaan. Näitä olivat (SKP:n lisäksi) SNDL (Suomen Naisten Demokraattinen Liitto) SDPL (Suomen Demokratian Pioneerien Liitto) ja tietenkin tärkein SNDL (Suomen Nuorison Demokraattinen Liitto) vielä muistaakseni SOL (Sosialistinen Opiskelijaliitto)

Tässä vaiheessa astuu ArKos kuvaan vai mitä meinaat? No vielä vähän taaksepäin.

Viisikymmentäluvulla SKP:n en muista monnesko edustajakokouksessa, pesäero eri suuntauksien välillä oli sitten selvä. Puolue oli käytännössä jakautunut kahtia. Samalla jakautui myös Nuorisoliitto. SOL:sta tuli käytännössä yksinomaan ns. vähemmistön foorumi. Seurauksena oli mm. Vanhan valtaus mitä johtivat. Myöhemmin nyt jo edesmennyt Teiniliitto oli myös ns. vähemmistön eli Taistolaisten (SKP:n johtajansa Taisto Sinisalon , Veikon serkku, mukaan), änkyröitten (Rakkaalla lapsella monta nimeä) hallussa.

Nyt on ArKos mukana.

Enemmistöläisiksi nimittävien johtoon nousi Aarne Saarinen, muuten kivimies tiäremiehelle tiedoksi. Erimielisyyksistä huolimatta pystyttiin tekemään yhdessä työtä ainakin paikallisesti. Talkoovoimilla rakennettiin mm. Alvar Aallon suunnittelema Kulttuuritalo, Ouluun lehti- ja järjestötalo Pohjolan Gibraltar, työväen- ja järjestötaloja ympäri maata. punapääomaa kasvatettiin yhdessä SDP kanssa vakuutus- kustannus- kauppa- musiikki- ym. elinkeinoelämien alueella. Käytössä oli oma kartano jonne oli perustettu Marxilais-Leniniläinen korkeakoulu Sirola- opisto.

80-luvulle tultaessa oli SKP ylivoimaisesti niin taludelliselta kuin henkiseltä pääomaltaan Suomen rikkain puolue. Henkiseen puoleen lasken nyt vain taiteilijat, jotka lähes pokkeuksetta tunnustivat aatetta. Oikealla siivellä sinnitteli Ele Alenius, joka ei ollut kommunisti.

SKP:n taloudellinen asema ei jäänyt pääomapiireiltä huomaamatta, haluttiin osingoille. Sopivasti sattuikin sitten buumi 80-luvulla. Kaikki "tuottamaton" pääoma piti tuottavuuden lisäämiseksi sijoittaa, niin kirkon, puolueiden, eläkerähastojen, yritysten (pääomat tuottavat paremmin, kuin tekemällä oikeaa lisäarvoa) kuin yksityistenkin,Tuunasesta tuli monimiljonääri velkarahalla. SKP:n puheehjohtajana oli Aalto.

Pörssikupla puhkesi. SKP:n omaisuus oli sijoitettu Venäläisiin sinkkiämpäreihin, Kuusisen turkisliikkeeseen ja muuhun paskaan. Työläisten vuosikymmeniä keräämät rahat oli haaskattu herrojen toimesta. Tuunanen ilmoittautui työttömyyskorvaukselle. Kulttuuritalo pakkolunastettiin porssikeinottelu velkoihin, niin myös Sirola-opiston kaappasi pääoma alkuperäiseen luokkakäyttöön.

Nämä tapahtumat olivat syynä myöhemmin perustettuun Vasemmistoliiton syntymiseen

jatkuu.. riippuu kyllä ArKoksesta, tai tietysti muistakin, jos tällaiset kiinnostaa?

Lierikki Riikonen

Vierailija

Suomen kommunismin historiaa täytyy ihna omana aiheenaan vielä käsitellä, ihan perustamisesta 1918 alkaen. Tähän aiheesen asia ei suoranaisesti edes kuulu, Silti ihan vähän siitäkin.

Ne monet komeat vasemman liikkeen talot, ne rakennettiin enimmäkseen joe enne 1966 edsutajajkokousta. Tämä olikin tulos niistä. Liikkeellä oli nyt omaisuutta, proletaarisuus eli omistamattomuus kaikkosi.

Sittemmin siis omaisuutta hukattiin, ja itse puoluekin ajautui konkurssiin.Sen toiminimen osti Pakilan puolueosasto ja sen hallitsema urheilkuseura väkiätenään nykyinen ääveepoppoo. Vaan, kas kummaa,
liikkeeseen osallistuvien työläisten ja joidenkin herrojenkin oma omaisuus päinvastoin kasvoi hyvää vauhtia. Ja tälle olikin sopiva jatke, että kommunismi aatteena jätettin, ja jopa SKDLn tilallekin tuli Vasemmistoliitto.

ArKos oli mukana, ei ihan pienestä mutta kai 11-vuotiaasta. Ensin myin rauhanpuolustajien lehteä, sitten pioneerien Kiurua, ja sitten SDNLn Terää. Minusta oli tulossa ihna myynnin taitaja, muta palveluksiani ei kaivattu. Pioneereissa oppimastani päättelin, että Jumalaa ei ole.
Yhdeksi vuodeksi, paitsi että olin mukna Kemissä, sain Koivuunkin
joten kuten yhden vyuoden toiminene nuoriso-osastaon Yleiseltä kannalta se oli melko pohjaa koko nuoirsoliiton surekudessa. Jonka varsinainen päämotiivi oli vain rhan hankinta puolueelle, jonkin verran myös ohjelmaryhmille itselleen. Koulussa kahinoin porvareiden kanssa.
Ne varakkaampien työläisten kakarat, ei ne juuri osallistuneet.

Kun puolue eteni hajaanukseensa asti, minä hiljalleen lakkasin olemasta mukana. Paitsi että minulle ei yleensäkään voinut olla ammattillista käyttöä tuossa varakkaiden hallitsemassa seurakunnassa, onnistuin
olemaan eri miletä kummankin suunnan kanssa. Paluuni palstalla
oli paluuta vuosikymmenien takaa, mutta nyt kyllä omaa kurssia kehitellen.

Sivut

Uusimmat

Suosituimmat