Hanhet

Seuraa 
Viestejä4922
Liittynyt31.3.2005

Näytti tuolla vuohi-palstalla menevän eläintieteen puolelle niin sitten tämä:

Kahteen otteeseen olen elämäni aikana ottanut kasvatettavakseni Hanhia, isolla H:lla. Siinäpä mielenkiintoisia eläimiä on. Niillä voi tehdä psykologisia testejä, niinkuin Kondrad Lorenz aikoinaan. Niitten kanssa voi leikkiä, jos osaa ja ymärtää, mikä on hanhen mielestä sitä . Niiltä saa munia. Niiltä saa sulkia joilla voi hienosti kirjoittaa. Hanhien määrä Euroopassa muuten väheni radikaalisti, kun keksittiin teräksinen mustekynänterä. Ja paljon muuta, varsinkin psykologiselta kannalta ne käyttäytyvät hienosti. Niitten kanssa pelatessani ymmärsin, miksi jotkut yhteiskuntatieteilijät tutkivat paviaaneja, eivätkä suoraan ihmisiä.

Pelastivatpa hanhet jonkin kaupunginkin? hyökkääjän yllätykseltä. Net tosiaan vartioi paremmin kuin koira, eikä ketullakaan ole asiaa niinkuin kanahäkkiin.

Sitten ne voi syksyllä Martinpäivän jälkeen syödä. Nyyh.

Lierikki Riikonen

Sivut

Kommentit (17)

Vierailija

Minä en muistaakseni ole koskaan hanhea syönyt, vaikka pidänkin itseäni aikamoisena kaikenmaistajana. Joten turha sitä on ainakaan omia hanhiaan sääliä, ei kukaan pakota syömään niitä. Vaikka hanhi onkin hieman 'eksoottisempi' syötävä kuin kana, niin kuulopuheista päätellen niissä ei ole maullisesti paljoakaan eroa. Joten syö kana jos et halua ylvästä hanhea popsia. Mutta eipäs nyt juututa tähän kulinarismiin...

Kyllä, hanhet ovat mukavia eläimiä. Vaikka en ole niitä kasvattanutkaan olen kuitenkin niitä nähnyt ja enemmänkin. Mieleeni juolahti yksi asia. Jokainen hanhiin liittyvä elokuva, jonka olen nähnyt on ollut erittäin hyvä ja jopa ihastuttava. Niin mukavia nuo hanhet ovatkin.

Noista psykologisista testeistä en tiedä, mutta sen tiedän, että hanhet ovat todella leikkisiä. Uteliaita ainakin. Lähes jokapaikassa, missä hanhia olen tavannut ne ovat lähteneet seuraamaan minua melkein täsmälliseen rajaan saakka. Mielenkiintoista tämäkin, siis niilläkin tuntuisi olevan jotain älyä enemmän kuin monella muulla eläimellä. Tämä raja josta puhuin tuntuisi olevan jonkunnäköinen reviiri tai vastaava, nimittäin tämän rajan takana on ollut muita hanhiyhdyskuntia, jotka eivät käsittääkseni olleet mitenkään kosketuksissa toiseen puoleen.

Se kaupunki josta puhuit oli antiikin roomassa. Olivat näitä germaanikansoja, jotka yrittivät hyökätä Rooman senaattoreiden asuintiloihin. Rakennus taisi olla ympäröity vallihaudalla jossa pieni silta. Yöllä germaanit sitten hyökkäsivät hiljaa. Vartiovuorossa ollut sotilas oli nukahtanut. Hyökkääjät hiipivät hiljaa sillan yli, mutta pihalla olleet hanhet alkoivat vaakkua niin kovaa että kaikki sotilaat heräsivät ja tiputtivat germaanit vallihautaan. Perässä meni myös nukahtanut vartija. Näin roomalaiset saivat kiittää hanhia pelastuksestaan.

lierik
Seuraa 
Viestejä4922
Liittynyt31.3.2005

Muistan kun nämä viimeisimmät hanhenpoikaset hain kasvatustarhasta. Muut eivät niitä tajunneet, minulla oli jonkin verran kokemusta. Poikaset pelkäsivät pirusti ulkomaailmaa ensi majapaikassaan vanhassa leikkimökissä. Mutta kun niille höpötin ja syötin ranskanpullan niin leimautuivat lopulta, meni kyllä tunteja. Kaakattaen seurasivat sen jälkeen joka paikkaan jonossa. Kuvittelivat minut emokseen, vaikea lienee leimautuakin oikeaan emoon: hautomakoneeseen.

Hanhen liha ei muistuta pätkääkään kanan lihaa. Tosin eroja syntyy siitä nylkeekö ne, vai nyppiikö höyhenet irti nahkasta ja sitten tohottimella poltaa loput nöyhdät. Jos jättää nahkan paikoilleen, niin hanhi pitää osata käsitellä oikealla tavalla. Hanhenrasva ei maistu kovin hyvältä. Tappaminen on luku sinänsä, on hienoja kasvatuskirjoissa annettuja niskannyksäytys juttuja (eivät toimi) ja brutaalimpia kaulapoikkikirveellä systeemi (toimii). Valtava on se höyhenten määrä, mitä kolmesta Hanhesta leviää ympäristöön niitä syysviimassa nypittäessä. Hanhen maksa on mainettaan vaatimattoman makuista, niin kuin useimmat herkut. Esin karjalanpiirakat tai kalakukot, eivät maistu miltään. Mämmi on pahaa.

Lierikki Riikonen

Wolf
Seuraa 
Viestejä820
Liittynyt29.5.2005

Hanhet ovat lintuja ja varmaankin varsin mainioita kasvinkumppaneita. Itse en ole omistanut hanhia, mutta vertailuksi kertoisin että olen kasvattanut a)kanoja, b) koristekanoja, c) ankkoja ja d) kalkkunoita.

Mutta kuten aktiivinen lukija heti älyää, nimimerkkini mukaan, olen syönyt ne kaikki.

Lähinnä hanhia lienee nuo sorsat, ankat. Nekin leimautuvat helposti ja viihtyvät maaeläiminä, eivät siis lähde lentoon kotiuduttuaan asuinalueeseensa. Tietysti jos Kettu (tuo peloittavan ovela eläin) tulee niin silloin on hurja pako käynnissä..

Ankat ovat leimautuvia ja siten niihin jollakin tapaa kiintyy helposti, ne ovat myös yksilöllisiä ja aika hauskoja lintuja. Tosin eivät ole ollenkaan siistejä.

Rakensin niille lammikon jossa ne uiskentelivat kaiken aikaa ja sottasivat veden alta aikayksikön. Allassiistiksi niitä ei saa millään. Ei liene tarkoituskaan!

Paistina varsin mainioita, ja helppo nylkeä ja teurastaa. Ei kovin lihaisaa, mutta läskiintyy tarhassa helposti.

Vartioida niitä pitää, jos em. Kettu asustaa lähistöllä.

Mitä tiedätte kalkkunoista? Noista oudoista kluklu-eläimistä?

Navigare necesse est, vivere non necesse (Cicero)

Vierailija

Roomanhan ne pelastivat, kun gallit hyökkäsivät Roomaan joskus 390 eKr. tienoilla ja pääsivät aina Capitolium-kukkalan juurelle asti, jolle olivat linnoittautuneet kaupungin puolustajat. Eräänä yönä gallit hiipivät ylös jyrkkää kukkulanrinnettä tarkoituksenaan yllättää puolustajat. Roomalaisten vartiomies oli nukahtanut vartiopaikalleen, mutta hanhet nostivat äläkän ja paikalla oli pian suuri joukko puolustajia. Pian oli gallit ajettu rotkoon ja kuka mihinkin. Nukahtanut vartiomies heitettiin rotkoon heidän peräänsä. Tapahtuman jälkeen hanhia arvostettiin suuresti Antiikin Roomassa.

lierik
Seuraa 
Viestejä4922
Liittynyt31.3.2005

Hanhia oli mukava kiusata anopin vanhalla kettukauluksella, kun sitä kepinnenässä nurkan takaa niille esitteli Ei ne kettua pelkää. kauhea sähinä ja kimppuun.

Minuakin varoiteltiin Ketun vaarallisuudesta hanhille, oli kuulemma naapurista napannut elättihanhen yöllä, pari vuotta aiemmin. Eivätkä nykyään hanhia uskalla pitääkkään. Asian laita selvisi paremmasta tietolähteestä. Olivat talom aikamiespojat perjantai-illan huumassa hanhen hengitä ottaneet ja grillanneet. Emännälle ei sitten oltu uskallettu valistaa ja näin koko ikävä tapahtuma meni näitten metsämiesten kertomukseen pitäytyen Ketun harteille ja niskaan.

Kummpanikaan ei muista miten hanhet suhtautuivat talon kissoihin. Kyllä voi jollakin olla lyhyt ja huono muisti!

Lierikki Riikonen

Wolf
Seuraa 
Viestejä820
Liittynyt29.5.2005

Kettua aina syytetään ja taaskin siis suotta!

Minulle kävi kenties samoin Kalkkunoiden kanssa, sillä eräänä kuulaana kesäyönä (useita vuosia sitten asuessani maalla) tarhani pääluku väheni traumaattisesti yhdellä (prosentuaalisesti toki enemmällä), sillä aamulaskennalla sain uusinnankin jälkeen yhden vähemmän kalkuloiduksi. Matikkapääni on aina ollut selkeä.

Voi sitä etsintää ja tutkintaa tämän hävinneen löytämiseksi. Syyllisen kiinnisaamiseksi. Tuomituksi.

Jälkiä löytyi tarhan eteläneljännyksen korkeasta vadelmatiheiköstä vähän siihen malliin, että arvattavasti jokin ulkopuolinen tuntematon taho oli paikalla käynyt. Etsivätoverini epäilivät Kettua (asui niihin aikoina maisemissa), itse epäilin naapurin aikamiespoikaa, joka kesälomillaan häiritsi maaseutua majaillen naapurissani kaveriporukan ja jalojen aineiden yhteisvaikutuksessa, ja -alaisena. Myöhemmin kylätiellä vastaantullessaan hän aina katsoi minua jotenkin syyllisen näköisenä, ainakin koin niin.

Lopullinen ratkaisu jäi siis saavuttamatta, mutta samat epäilyt seuraavat tätä tapahtumaa aina seudulla käydessäni! Siis ehkä vuosittain. Monia muitakin menetyksiä koin lintujeni kanssa, voi voi

Navigare necesse est, vivere non necesse (Cicero)

lierik
Seuraa 
Viestejä4922
Liittynyt31.3.2005

Wolf:

Oli meillä kalkkunoita muistaakseni kolme tai neljä, kun olin peni. Mukana oli yksi kukko joka minua pihalla hätyytteli. Henki kurkussa juoksin monesti turvaan. Ne tekivät isoja kananmuniakin (heh, heh). Sitten nämä roistomaisemmat alkoivat yhtä kanaa (heh, heh, heh) kiusaamaan. Noikkivat porukalla sen melkein karvattomaksi (heh), niin että se piti ennen aikaansa tappaa ja syödä.

Lierikki Riikonen

Vierailija

TV:stä tuli jokin aika sitten sarja, jossa eläinasiantuntijat ratkoivat eläinten käytösongelmia. Kerran pähkäiltävänä olivat epäsosiaalisen hanhen käytöshäiriöt. Hanhi eli pikku puutarhassa, eikä minkään suuren maatalon pihassa. Asiantuntijat neuvoivat omistajaa ottamaan reippaalla otteella päivittäin hanhi syliin ja puhelemaan sille kunnes se lakkaisi kaakattamasta ja pyristelemästä. Kun kuvausryhmä myöhemmin saapui taas paikalle, oli hanhi paljon kesympi.

Kunpa jokainen nokkiva ja kaakattava ihminen saisi saman kuurin.

Mitä eroa on hanhella ja ankalla?

tiäremiäs
Seuraa 
Viestejä13176
Liittynyt3.4.2005
lierik
Wolf:

Oli meillä kalkkunoita muistaakseni kolme tai neljä, kun olin peni. Mukana oli yksi kukko joka minua pihalla hätyytteli. Henki kurkussa juoksin monesti turvaan. Ne tekivät isoja kananmuniakin (heh, heh). Sitten nämä roistomaisemmat alkoivat yhtä kanaa (heh, heh, heh) kiusaamaan. Noikkivat porukalla sen melkein karvattomaksi (heh), niin että se piti ennen aikaansa tappaa ja syödä.

Kalkkuna on siittä huono lintu että sillä on paksunahka ne pitää ampua 10/89 kaliperin tai 12/89 kaliperin haulikolla. Näin voi olla varma että hauli osuvat ja omaavat riittävän tehon. Kyllä ne tietenkin voi ampua 12/70 tai 12/76 näillä se saa myös, mutta parempi olisi kivääri tai sitten järeämpi haulikko.

lierik
Seuraa 
Viestejä4922
Liittynyt31.3.2005

Dinolfagellat:

Mitä eroa on hanhella ja ankalla?

Ankka on kuin valkoinen Sinisorsa. Voiko olla muunkin värinen? Hanhet ovt monta kertaa isompi painos tästä. Hanhet ainakin voivat olla monenvärisä. Sanotaan että ankka kaakattaa, (kirjoitin vahingossa: akka, mutta onneksi huomasin virheen). Hanhi päästelee monenlaisia ääniä. Joskus kuin jonkinlaiseen torveen puhaltaisi, sitten jonkinlaista kaklattavaa keskustelua ja varoituksena hyökkäävä, äkäinen, (ei voi erhtyä kun kuulee äänen) voimakas sihinä. Myös nälkäisenä pitävät meteliä. Aamulla on jo nälkä. Sitten ne popsii vaikkapa heinää,joka tulee samantien toisesta päästä lähes sulamattomana ulos.

Ovat sottaisia vesialtaansa kanssa, niinkuin näköjään ankatkin. Sitten siellä liotellaan mukamas kovia levänkannikoita. Yäk! Hanhet kannattaa pitää pihassa matalan aidan takana, muuten paskaa on joka paikassa. Tutkimusteni mukaan hanhen täytyy paskantaa noin kerran minuutissa, yö aikana voi mennä viisikin, että saavat niin tehokkaasti liattua suurehkon alueen.

Lierikki Riikonen

Sivut

Uusimmat

Suosituimmat