Lihominen käytännössä

Seuraa 
Viestejä45973
Liittynyt3.9.2015

Haluaisin tietää, miten paljon läskimassa nousee, jos syön jonkun määrän kaloreita. Mistään en ole lukenut edes suuntaa antavia tiedotteita, kuinka monta grammaa läskivarastot kasvavat, jos syön vaikkapa 20g sokeria kerralla.

Noin yksinkertaisestihan sitä ei voida määrittää. Mutta entäpä tälläinen tapaus: Makaan koko päivän sängyssä, syön tasan sen verran kaloreita, että ne kattavat peruselintoimintojen energiankulutuksen ja lisäksi 100g voita, jonka rasvaprosentti on mahd. suuri. Kuinka paljon tuo 100g voita kasvattaa oman elimistöni rasvavarastojen massaa?

Entä jos syön 100g sokeria; tai 100g proteiinijauhetta; tai 100g hiilihydraatteja?

Entä kumpi lihottaa enemmän: syön muuten tavallisesti, mutta eräänä päivänä syön kokonaisen kermakakun, vai: muuten sama tilanne, mutta syön samaisen kermakakun 5 päivän aikana?

Mitenkä suuri osuus ravintoaineista poistuu ulostuksen ja virtsaamisen mukana, ilman että ne ovat joutuneet verenkiertoon?

Kommentit (6)

Vierailija

Olen nyt ihan poikki,mutta vastaan sulle huomenna.Tiedän,nuo asiat "aika" tarkasti,koska olen ottanut raskaan sarjan mitalin kehonrakennuskisoissa,ja varmaan ymmärrät sen ravintopuolen dietillä.Kirjoitan huomenna sulle tyhjentävän vastauksen.

Vierailija
Peksa
Haluaisin tietää, miten paljon läskimassa nousee, jos syön jonkun määrän kaloreita. Mistään en ole lukenut edes suuntaa antavia tiedotteita, kuinka monta grammaa läskivarastot kasvavat, jos syön vaikkapa 20g sokeria kerralla.



No juu tähän en tiedä tarkkoja vastauksia, mutta yritetään.

Noin yksinkertaisestihan sitä ei voida määrittää. Mutta entäpä tälläinen tapaus: Makaan koko päivän sängyssä, syön tasan sen verran kaloreita, että ne kattavat peruselintoimintojen energiankulutuksen ja lisäksi 100g voita, jonka rasvaprosentti on mahd. suuri. Kuinka paljon tuo 100g voita kasvattaa oman elimistöni rasvavarastojen massaa?

Entä jos syön 100g sokeria; tai 100g proteiinijauhetta; tai 100g hiilihydraatteja?




Jos oletetaan että voi 100% rasvaa pyöristettynä, niin painon nousu riippuu mitä muuta olet syönyt. Hiilihydraatit palavat ennen rasvoja, joten jos olet syönyt paljon hiilareita rasvaa kertyy elimistöösi enemmän, koska niitä ei voida polttaa. Sokeri ei lihota, muuta kuin patalaiskaa ihmistä joka ei kuluta edes suurihiilareista sokeria. Proteeini taas on sellainen aine joka ei kerry elimistöön lihavuutena vaan on tärkeä hivenaine. Proteiini lisää kylläisyyden tunnetta.

Entä kumpi lihottaa enemmän: syön muuten tavallisesti, mutta eräänä päivänä syön kokonaisen kermakakun, vai: muuten sama tilanne, mutta syön samaisen kermakakun 5 päivän aikana?



Kerrallaan syönti. Miksikö. Hankala selittää, mutta tehdään tyhmä vertaus. Kuvittele, että sinulla on kaksi astiaa. Keho ja ruoka. "Ruoka"-kipossa on vettä eikä siitä haihdu mitään(astiasta ei haihdu vettä). Kun kaadat vettä "keho"-astiaan vesialkaa haihtua. kehoastian pohjassa on kuitenkin pieni reikä. Haihtuminen kuvaa rasvojen jäämistä kehoon. Kun kaadat kaiken kerralla kestää kauemmin ennen kuin neste on valunut reiästä ja enemmän haihtuu. Kun taas kaadat veden 5 osassa, vesi ei ehdi haihtua läheskään yhtäpaljon kokonaisuudessaan koska viidesosa menee reiästä nopeammin.
Olipas huono esimerkki mutta älysit varmaan pointin.

Mitenkä suuri osuus ravintoaineista poistuu ulostuksen ja virtsaamisen mukana, ilman että ne ovat joutuneet verenkiertoon?

Ulostuksen mukana tulee erittäin pieni osa mitään normaalilla ihmisellä ilman että ollaan sairaana(ripulissa esim). Enimmäkseen kuonaa ja kuituja. Virtsan mukana voi tulla useita vitamiineja kuten b-vitamiinia joka aiheuttaa värinkin. Tämä johtuu siitä että kaikki virtsan kuonat munuaiset keräävät suoraan verenkierrosta, jolloin vahingossa myös ravintoaineita poistetaan.

Vierailija

Vieläkään minulla ei ole harmainta aavistustakaan kuinka monta grammaa esim. 100g rasvaa lihottaa. Jos nyt ajatellaan, että makaan sängyssä, syön peruselintoimintoihin kuluvan energiamäärän ruokaympyrän mukaisesti, niin montako grammaa noin arvioiden kehooni jää tuota rasvaa? 80g, 10g, 1g?

Virhemarginaali voi olla suuri, mutta joku luku antaisi osviittaa.

Vierailija

7000 kcal vastaa yhtä kiloa läskiä. Linkistä löytyvät kalorimäärät eri ravintoaineille.
----------------

Energiamäärä kJ/100g kcal/100g

Talousmargariini 3090 742
Voi 3060 734
Rasiamargariini 80 3060 734
Rasiamargariini 60 2300 552
Rasiamargariini 40 1550 372
Kasviöljyt 3800 912
Sianihra 3800 912
Kookosrasva 3800 912
Majoneesi 3090 742
Kevyt majoneesi 1400 336
Ranskalainen öljykastike 1780 427
Munavoi 1770 425

http://www.ferrosan.fi/ravintopas/rasva.htm

http://www.ferrosan.fi/ravintopas/ravinto-opas.htm

Vierailija

Periaatteessa jos makaat sängyssä ja syöt elintoimintoihin tarvittavan energiamäärän et liho lainkaan. Jos energian saanti ylittää kulutuksen lihot.

tohtori.fi sanoo: 29 300 ylimääräistä kilojoulea aiheuttaa yhden painokilon.

Päivän energian tarve normaalisti liikkuvalla miehellä on n. 10 000 kJ päivässä. Kuitenkaan jos syöt 39 300 kJ et liho kiloa, koska osa kuluttamattomasta energiasisällöstä tulee tuubana ulos.

Rasva lihottaa herkimmin, koska läskillä on lyhin tie läskiksi. Hiilihydraatit ovat hyvänä kakkosena ja proteiinit ovat parasta ruokaa. Sokerin lihottava vaikutus perustuu yleensä siihen, että elimistö käyttää syömäsi sokerit heti ja pistää läskit varastoon.

Elimistö saa 1 g:ta rasvaa 37 kJ energiaa, eli jos ajatellaan, että syöt 100 g rasvaa ylimääräisenä energiana ja se saadaan kaikki varastoon lihot aika tarkalleen 0,1 kiloa eli 100 grammaa. Todellisuudessa kuitenkin elimistö on hidas lihomaan, eikä läheskään kaikkea ylimääräistä rasvaa saada varastoitua.

Vierailija

3.1 Perusaineenvaihdunta (PAV)

Perusaineenvaihdunta on se energia, joka tarvitaan lepotilassa paaston aikana elimistön toimintoihin, sydämen toimintaan, verenkiertoon, hengitykseen, jne. Kohtuullisesti liikkuvalla henkilöllä perusaineenvaihdunnan osuus kokonaisenergiankulutuksesta on noin 75 %. Keskimäärin perusaineenvaihdunta on miehillä 4,2 kJ/min ja naisilla 3,8 kJ/min.

http://www.avoin.helsinki.fi/opetus/mat ... arve.shtml

Uusimmat

Suosituimmat