Missä on rasismi?

Seuraa 
Viestejä45973
Liittynyt3.9.2015

Olen kiinnittänyt viime vuosina huomiota siihen seikkaan, että rasismia ei ole Suomessa ollenkaan. Tarkoitan tällä sitä, että katukuvassa, kaupoissa tai kouluissa ei esiinny ollenkaan rasismia. Jos kerran tai kaksi vuodessa - siis koko maassa tapahtuu vakavampi "rasistinen" rikos, niin voidaan todeta, että Suomessa ei ole ollenkaan rasismia.
Miksi suomalaiset sitten kiusaavat toisiaan ihan täysillä, esim Eveliina Luppalaisen isä , jota kiusattiin törkeästi ja hänelle väännettiin ilkeämielistä pilaa lapsensa kuoleman johdosta: hävetkää. Oikeudessakin Eveliinan isälle naurettiin ilkeästi.
En tietenkään tällä viestillä toivo että jotain somaleita tai vastaavia alettaisiin syrjimään, vaan ihmettelen, miksi jotkut hihhulit väittävät rasismia esiintyvän joka puolella, mistä moinen vale?

Sivut

Kommentit (30)

tiäremiäs
Seuraa 
Viestejä13176
Liittynyt3.4.2005

Ei ole hirveesti rasismia.

Minun Neekeriystävä ei ole tavannut rasismia täällä tampereella.

Minun Narkomaani ystävät ja yksi lihava. On kyllä saanut kokea rasismia

Minutkin on leimattu narkomaaniksi koska aina olen ystävien kanssa istun tamelantorin reunalla.

Kerran jotku teinit heittelivät meitä muovi ja lasipulloilla. Huusivat kaikenlaisia menkää töihin narkkarit ja jne.

Vierailija
tiäremiäs

Kerran jotku teinit heittelivät meitä muovi ja lasipulloilla. Huusivat kaikenlaisia menkää töihin narkkarit ja jne.
Vierailija

Minusta siinä ei ole mitään hauskaa. Huomaa taas kuinka tehdään johtopäätöksiä ulkopuolisista asioista. Syrjiminen ja muunlainen vastaava käytös on lapsellista.. noh lapsiahan ne olikin. Hyvähän se on varmasti teinien moista heittää kun vielä ollaan vanhempien hyvässä hoidossa. Rasismi on tainut mennä sisäisiin piireihin ? Ei taideta julistaa kadulla näkyvästi vaan pysytään samanmieleisiissä porukoissa ja pottuilaan kuinka asioiden pitäisi olla. Ei se kokonaan ole hävinyt, ehkä hieman laimentunut ? Vielä kuulee kuinka jotkut tulevat haukkumaan neekeriksi ja apinaksi tummaihoisia ihmisiä. Minun tiedossani olevat tapaukset ovat kyllä olleet nuorison tekemiä eli täydellistä tietoisuutta asioista ei vielä välttämättä ole ja rasismi taitaa olla vain väliaikainen muoti-ilmiö henkilöillä ns. "kova jätkä" asenne.

Ding Ding
Seuraa 
Viestejä9031
Liittynyt16.3.2005

Rasismia on Suomessa paljon. Se kohdistuu lähinnä mustalaisiin, jotka rasististen asenteiden, pilkan ja uhkailun kohteeksi joutumisen lisäksi eivät saa yleensä töitä, eivätkä pääse edes sisään kaikkiin ravintoloihin.

tiäremiäs
Seuraa 
Viestejä13176
Liittynyt3.4.2005
Epimetheus
tiäremiäs

oli ne kuitenkin niin fiksuja, että ne ei heittäny niitä lasipulloja kohti, vaan ainostaan muovipulloja.

Lasipullot kyllä kanssa lensi, mutta ei ne kohti heittäny oli enemmän välimatkaa.

Vierailija
GareBoy
Minusta siinä ei ole mitään hauskaa. Huomaa taas kuinka tehdään johtopäätöksiä ulkopuolisista asioista. Syrjiminen ja muunlainen vastaava käytös on lapsellista.. noh lapsiahan ne olikin. Hyvähän se on varmasti teinien moista heittää kun vielä ollaan vanhempien hyvässä hoidossa. Rasismi on tainut mennä sisäisiin piireihin ? Ei taideta julistaa kadulla näkyvästi vaan pysytään samanmieleisiissä porukoissa ja pottuilaan kuinka asioiden pitäisi olla. Ei se kokonaan ole hävinyt, ehkä hieman laimentunut ? Vielä kuulee kuinka jotkut tulevat haukkumaan neekeriksi ja apinaksi tummaihoisia ihmisiä. Minun tiedossani olevat tapaukset ovat kyllä olleet nuorison tekemiä eli täydellistä tietoisuutta asioista ei vielä välttämättä ole ja rasismi taitaa olla vain väliaikainen muoti-ilmiö henkilöillä ns. "kova jätkä" asenne.

Minulla ei ole yhtään rasismitapausta tiedossa, siis sellaista, minkä olisin itse nähnyt! Tosin toisen polven pakolaiset ovat todella, omasta mielestään, maailman kovimpia tyyppejä - katsokaa kuinka he kävelevät, pukeutuvat ja puhuvat kuin maailman kovimmat tyypit. Annan esimerkin, kävin linnanmäellä ja katsoin, kun toisen polven pakolainen löi kaveriaan olkapäähän ja hänen eleensä olivat kuin amerikkalaisen elokuvan pahiksella.
Pakolaiset ja toisen polven maahanmuuttajat ovat ottaneet maailman kovin tyyppi asenteen, miksikö? Oletan, että syynä tähän on se, että heitä ei huomauteta mistään ja he saavat tehdä melkein mitä tahansa seuraamuksetta. Totta kai myöskin heidän jengiytymisensä on huolestuttavaa, koska he hyökkäävät joukolla mielellään ihmisten kimppuun, mitä pienimmästäkin syystä.

Miksikö kirjoitin tämän, no tietenkin siksi, että tajuaisitte, ettei suomalaisilla ole asenne ongelmaa maahanmuuttajien suhteen, vaan pikemminkin päinvastoin. Maahanmuuttajilla on asenne ongelma, mutta kukaan ei uskalla edes huomauttaa heitä siitä. Herätkää ei ole rasismia, teitä on kustu linssiin ja kauhealla paineella.

Vierailija
Ding Ding
Rasismia on Suomessa paljon. Se kohdistuu lähinnä mustalaisiin, jotka rasististen asenteiden, pilkan ja uhkailun kohteeksi joutumisen lisäksi eivät saa yleensä töitä, eivätkä pääse edes sisään kaikkiin ravintoloihin.

Mustalaisille kelpaa perinteisesti vain johtajan paikka, etkö tiedä mitään romanikulttuurista? Kuinka monta johtajan paikkaa on vähän koulutetuille ihmisille yleensäkkään jaossa? Voi olla, että huonosti käyttäytyviä romaneja syrjitään, mutta se koske hyvä käytöksisiä ja asiallisia romaneja: heitä ei syrjitä.

Vierailija

Ihonväri ei sinäänsä ole ongelma. Ongelma on se, että maahanmuuttajat, etenkin vaikeista oloista tulevat pakolaiset, eivät sopeudu yhteiskuntaan kunnolla (eivät opi kieltä, eivät omaksu kulttuuria jne.). Siitä sitten pahimmassa tapauksessa seuraa alhainen koulutustaso, eristyneisyys paikallisväestöstä ja huono yhteiskunnallinen asema. Eipä ihme, että osa päätyy kaikenmaailman yön timoiksi ja jengipelleiksi...

lierik
Seuraa 
Viestejä4922
Liittynyt31.3.2005

Oli perjantain Ilta-Sanomissa juttu: "Käännytys diskon ovelta maksoi 7000 euroa" Olivat portsarit käännyttäneet kaksi romanimiestä diskon ovelta Jyväskylässä. Käräjäoikeus tuomitsi kaksi portsaria ja esimiehensä yhteensä 7113 ören sakkoihin. Esimies sai enemmän 3100 öreä. Sitten vielä tummille korvausta henkisistä kärsimyksistä 500 euroa kummallekkin. Oikeudenkäyntikulut myös 1573 euroa asianomistajille. Kannattaisi varmaan näytellä humalaista ja tai sitten käyttäytyä niin ettei ravintolaan pääse sisälle, sitten vaan portsarit käräjille, ei varmaan valkolaisilta kuitenkaan onnistu.

Tässä tapauksessa oikeus kylläkin katsoi ettei käännyttämiseen ollut syytä. Olen aina luullut että ravintolalla on oikeus valita asiakkaansa. Armeija-aikanakin oli sotilaspukuislle henkilöille kiintiö joissakin kapakoissa. Syrjintärasismia sekin oli.

Lierikki Riikonen

Vierailija
Gideon
Olen kiinnittänyt viime vuosina huomiota siihen seikkaan, että rasismia ei ole Suomessa ollenkaan. Tarkoitan tällä sitä, että katukuvassa, kaupoissa tai kouluissa ei esiinny ollenkaan rasismia. Jos kerran tai kaksi vuodessa - siis koko maassa tapahtuu vakavampi "rasistinen" rikos, niin voidaan todeta, että Suomessa ei ole ollenkaan rasismia.

Minäkään en ole huomannut pahemmin rasismia. Neekerimieheni ja mulattilapseni ovat tähän mennessä saaneet liikkua ihan vapaasti ilman ongelmia. Minä myös, vaikka kuljetankin tällaista epämääräistä porukkaa mukanani.

Sen sijaan olen lukenut keskustelupalstoilta, että muslimikäännynnäisiä potkitaan ja haukutaan. Lisäksi heidän päälleen kuulemma syljeksitään. En ole omassa tuttavapiirissäni (johon tosin ei kuulu yhtään muslimikäännyynnäistä) tällaista kohdannut. Enkä kadulla liikkuessani ole moista käytöstä koskaan nähnyt, vaikka muslimikäännynnäisiä olenkin kadulla nähnyt. En sitten tiedä, missä näitä päällekäymisiä tapahtuu.

Luin alempaa esimerkin siitä, miten mustalainen oli saanut korvauksia, kun ei päässyt ravintolaan. Jos Suomessa olisi oikeaa rasismia a) tämä mustalainen ei olisi laittanut pokea oikeuteen tai b) mustalainen itse olisi maksanut kunnianloukkauksesta korvauksia.

Ehkä sitten olen vain sinisilmäinen, sillä en vieläkään näe ympärilläni rasismia...

Vierailija

Onhan tuo rasismi kyllä välillä pelkkää henkilön omaa kokemusta vailla todellista pohjaa. Jos kuvittelee, että kaikki itseensä kohdistuva negatiivinen suhtautuminen johtuu rodusta, niin sitä myös silloin kokee elävänsä aika rasistisessa ympäristössä, vaikka negatiiviselle suhtautumiselle olisi muita syitä. Ei sikäli, että yrittäisin kiistää rasismin olevan todellinen ongelma.

On muuten mielenkiintoista kuinka lailla pakotetaan yksityisiä tahoja suvaitsevaisuuteen. Periaatteessa siinä nimittäin syrjitään tiettyjä maailmankatsomuksia ja mielipiteitä. Onhan erilaisilla yhdistyksilläkin oikeus syrjintään. Esimerkiksi valkoisten, kristittyjen miesten kerho olisi kait ihan laillinen, mutta miksi valkoisten, kristittyjen miesten baari ei ole?

Vierailija

Halveksun sellaisia maahanmuuttajia jotka olettavat että me alamme Suomessa sopeutua täysin heidän kultturin piirteisiin. Monet eri kulttuurin piirteet ovat toki harmittomia mutta jotkin loukkaavat suomalaista kulttuuria.
Toinen tosiasia on, että tilastoja katsomalla voidaan todeta maahanmuuttajien huomattavan osan rikollisuudesta Suomessa. En väitä että ihonvärillä olisi asiaan vaikutusta. Ehkä heillä on vaikeata päästä kiinni suomalaiseen elämäntapaan (saada töitä ym) ja siksi rikollisuuden suht helppo mahdollisuus tienata houkuttaa? Maahanmuuttajat ovat vähemmistö ja silti niin paljon esillä rikollisuuden piirissä että ehkä se vaikuttaa yleisesti ihmisten (myös minun) suhtautumiseen moniin ulkomaalaisiin ennakkoluuloisesti.

Minulla on pari Afrikasta Suomeen muuttanutta kaveria jotka ovat molemmat hyviä tyyppejä. He ovat yliopisto-opiskelijoita ja osanneet pitää kiinni omasta kulttuuristaan ymmärtämällä samalla, että Suomessa kuuluu sopeutua täkäläiseen kulttuuriin. Arvostan myös sellaista maahanmuuttajaa joka edes yrittää kouluttautua tai hankkia töitä eikä jää loisimaan sosiaaliturvalla elätiksi.

Vierailija

Onhan se ymmärrettävää, että maahanmuuttajille järjestetään tukipalveluita, joilla heitä sopeutetaan, mutta asenne jossa enemmistön pitäisi sopeutua vähemmistön tarpeisiin on tosiaan vähän hassu. Avoimuus muita tapoja ja kulttuureita kohtaan on sitten eri asia ja siihen pitäisi jokaisen pyrkiä.

Jännäähän asiassa on se, että muiden kulttuurien kritisointi tai epäluuloinen suhtautuminen maahanmuuttajiin sotketaan rasismiin. Ei ole mitään syytä hyväksyä kaikkia asioita, kuuluivat ne maahanmuuttajien tapoihin tai ei. Epäluuloinen suhtautuminen on myös rikostilastojen valossa täysin oikeutettu kanta. On sitten eri asia jos suhtautuu maahanmuuttajiin poikkeuksetta ja kautta linjain syrjien.

Vaari
Seuraa 
Viestejä3297
Liittynyt22.3.2005
Gideon
Miksikö kirjoitin tämän, no tietenkin siksi, että tajuaisitte, ettei suomalaisilla ole asenne ongelmaa maahanmuuttajien suhteen, vaan pikemminkin päinvastoin. Maahanmuuttajilla on asenne ongelma, mutta kukaan ei uskalla edes huomauttaa heitä siitä.

On ihan kiva ettei ilmeisesti sinullakaan ole ennakkoluuloja maahanmuuttajia kohtaan.

Kerro kipeon jokin esimerkki joka valaisee avarakatseisuuttasi tarkemmin, jokin yhteinen sattuma, keskustelutuokio maahanmuuttajan kanssa, josta tämän viestin aloitus sai innoituksensa.

Asenneongelma on muuten yhdyssana. Ei niin että olisin rasistinen suhteessa selväkielisyysrajoitteisiin. Ketään ei tarvitse syrjiä sen takia ettei osaa kirjoittaa yhdyssanoja oikein. Ne eivät ole ongelma! Onko helpompaa asiaa kuin kirjoittaa sana kokonaan ilman katkaisua, sana joka muodostaa katkeamattoman kokonaisuuden.

"Jos sanon olevani väärässä siinä että Jumala on olemassa, väitän samalla Jumalan olevan väärässä, mitä hän taas ei voi olla. Olen siis oikeassa m.o.t." (LivingHeart)

Sivut

Uusimmat

Suosituimmat