On vaikea ymmärtää... (korvaimplantti asia)

Seuraa 
Viestejä4922
Liittynyt31.3.2005

Siis tätä kuurojen lasten korvaimplantti asiaa. Käsittääkseni hyvin suurelle osalle syntymästään kuuroille lapsille voidaan nykyään saada puuttuva aisti aikaan tällä implantilla. Nyt on kuitenkin niin että kuurot vanhemmat eivät tätä halua kuurona syntyville lapsilleen laitattaa. Eivät sitä heidän mielestään tarvitse ja se olisi vain kuurojen ihmisten kielen ja kulttuurin syrjimistä, aiheuttaisi tämän kultuurin häviämisen. Ja viittomakielellä kun tulee ihan hyvin toimeen heidän mielestään.

Kuitenkin vielä jonkinverran kuulevana tuntuu, että vanhempien ratkaisu näissä tapauksissa ei olisi lapsen tulevaisuuden kannalta oikea. Vanhemmathan saavat tämänkin asian päättää lapsensa puolesta, koska eivät ole itse kuulleet koskaan, eivät pidä tätä aistia ollenkaan tarpeellisena. Eikä tietenkään kuurokaan lapsi sitä protestoi vanhempanakaan, kun ei voi kuulemisesta mitään tietää. Siinä vaiheessaa implantin asetaminen lienee lääketieteelliseltä kannalta myöhäistä? Eikä ehkä sitten haluttukkaan enää.

En osaa tähän enempää sanoa, asialla on varmaan monta puolta.

Lierikki Riikonen

Sivut

Kommentit (17)

Vierailija

Onko kuurous periytyvää?

Katsoin taannoin jonkun dokumentin kääpiöistä jotka toivoivat lapsestaankin tulevan kääpiö (siinä oli muistaakseni fifty-fifty mahdollisuus tai jotain). Huoh. Mun mielestä tuommoisilta pitäisi kieltää lisääntyminen. Toivoa nyt vammaista lasta siks että on itse (salaa) kateellinen terveille.

Vierailija
Deoxyribonucleic

Katsoin taannoin jonkun dokumentin kääpiöistä jotka toivoivat lapsestaankin tulevan kääpiö (siinä oli muistaakseni fifty-fifty mahdollisuus tai jotain). Huoh. Mun mielestä tuommoisilta pitäisi kieltää lisääntyminen. Toivoa nyt vammaista lasta siks että on itse (salaa) kateellinen terveille.

Joo katsoin saman ohjelman. Ja jos en väärin muista niin 25% mahdollisuudella lapsi syntyisi sairastaen tautia joka johtaa muistaakseni kuolemaan aika nuoressa iässä.

tiäremiäs
Seuraa 
Viestejä13176
Liittynyt3.4.2005

Kohta saa jo kuulokarvojakin uusia. Ei toki viellä vuoteen tai kahteen.
Tai en sitä voi tietää, milloin ne ovat valmiit markkinoille.

Meni vähäsen ohi taas.

Tuollainen implantti on oiva kapistus, toki sillä vain vähäisen kuulee.

Jossain luin että tuollaisella voi täysin kuurotkin kuulla ihmisen puhetta , mistä lie korvaluusta ottaa värähtelyjä.

Vierailija

Asioiden pitää antaa kuolla ja laittaa vaikka museoon näytille jos joku haluaa niitä vielä katsoa. On niitä lajeja ennenkin sukupuuttoon kuollut. Diversiteetti itseisarvona on yliarvostettua. Jos kuuroudesta voidaan tehdä loppu eikä viittomakieltä tarvita niin kuolkoon viittomakieli jos niin on käytävä.

tiäremiäs
Seuraa 
Viestejä13176
Liittynyt3.4.2005
Deoxyribonucleic
Asioiden pitää antaa kuolla ja laittaa vaikka museoon näytille jos joku haluaa niitä vielä katsoa. On niitä lajeja ennenkin sukupuuttoon kuollut. Diversiteetti itseisarvona on yliarvostettua. Jos kuuroudesta voidaan tehdä loppu eikä viittomakieltä tarvita niin kuolkoon viittomakieli jos niin on käytävä.

Näin se on asia, olen samaa mieltä. Mutta tolla vehkeellä ei kuitenkaan kovin hyvin kuule. Eli viittomankieli on viellä tarpeen.

Vierailija

Tulee tässä eittämättä mieleeni kuulemisen lisäksi myös puhekyky johon kuuleminen / kuurous luonnollisestikin vaikuttaa. Tietenkin se on hienoa että kuuroilla on vahva kulttuuri ja tukiyhteisö mutta kuten sanottu niin pitääkö sitä väkisin ylläpitää?
Olen toki kuulevaisena jäävi sanomaan mitään tuosta, mutta musiikin harrastajana tulee mieleen kuinka paljosta kuuro jää tässäkin suhteessa paitsi.

lierik
Seuraa 
Viestejä4922
Liittynyt31.3.2005
Hebokatti
Tulee tässä eittämättä mieleeni kuulemisen lisäksi myös puhekyky johon kuuleminen / kuurous luonnollisestikin vaikuttaa. Tietenkin se on hienoa että kuuroilla on vahva kulttuuri ja tukiyhteisö mutta kuten sanottu niin pitääkö sitä väkisin ylläpitää?
Olen toki kuulevaisena jäävi sanomaan mitään tuosta, mutta musiikin harrastajana tulee mieleen kuinka paljosta kuuro jää tässäkin suhteessa paitsi.

Niinpä tosiaan onkin, syntymästään kuurot eivät, heitä mitenkään halventamatta, opi puhumaan millään lailla ilman erityistä koulututusta. Kaikki eivät sittenkään ja puhekyky jäänee joka tapauksessa vajavaiseksi. Poiketen Tiäremiehen käsityksestä,minulla on tieto että tällaisella implantilla kuulo usen saadaan lähes normaaliksi. Jos kuurot vanhemmat ovat sellaisen lapselleen suostuneet asennuttamaan, nämä tietysti oppivat myös viittomakielen, jottä voisivat kommunikoida vanhempiensa kanssa. Vaikka vain toisella olisi niin vakava kuulovairio ettei tule toimeen ilman.

Lierikki Riikonen

Vierailija
lierik
...nämä tietysti oppivat myös viittomakielen, jottä voisivat kommunikoida vanhempiensa kanssa. Vaikka vain toisella olisi niin vakava kuulovairio ettei tule toimeen ilman.

Niin eikös tämä ole jokseenkin optimaalisin tilanne, oppii viittomakielen hyvin vaikka itse kuuleekin ja samalla puhekyvyn myös. En minä näe mitään syytä miksi ihminen pitäisi ikään kuin "sitoa" kuurojen kulttuuriin häneltä itseltään kysymättä ja jos perheenjäsen on kuuro niin uskoisin että aika paljon sitä saa olla heidän kulttuurinsa kanssa tekemisissä ja oppia siitä puolesta asioita olematta itse kuuro.

Aweb
Seuraa 
Viestejä41238
Liittynyt16.3.2005

Niin. Jotkut kuurot ovat sitä mieltä, ettei kuuroudessa ole kyse vammasta lainkaan vaan pelkästä vähemmistökulttuurista vain - ja ilmeisen hienosta sellaisesta. Miksiköhän sokeiden ei kuule koskaan puhuvan tällaisesta? Tai jalattomien?

Teuvo: "Aweb on tosi tyhmä eikä Hänen tyhmempää ole kuin Phony, asdf, Mummo"

Vierailija
Aweb
Niin. Jotkut kuurot ovat sitä mieltä, ettei kuuroudessa ole kyse vammasta lainkaan vaan pelkästä vähemmistökulttuurista vain - ja ilmeisen hienosta sellaisesta.

En epäile etteikö näin olisi, mutta onko se niin hieno kulttuuri, että sinne pitäisi pyrkiä vaikka itsensä kuuroksi saattamalla? Tietenkin se on kuurojen kannalta hyvä ja hieno asia jos he siihen näin suhtautuvat, mutta nyt kun apua olisi saatavilla niin on outoa että se halutaan kieltää. Voihan se lapsi sitten vanhempana poistaa implantin vai onko siinä riski että hän ei haluaisikaan sitä ja jos ei, niin entä sitten?

Vierailija

Korvaimplantti pitäisi asentaa mahdollisimman varhain, jotta siitä olisi kuulon ja sitä myöten puhekyvyn kehittymiselle hyötyä. Kielellisen kehityksen herkkyyskausi kun päättyy jossain neljän ikävuoden tienoilla .

Implantilla ei saada aikaan täysin "normaalia" kuuloa, sen verran stimuluksia kuuloaivokuorelle kuitenkin, että erityismenetelmin puheen aistiminen ja puhekielen oppiminen on mahdollista.

Eri asia ovat kuuroutuneet, joille puhekieli on ollut ensikieli, en tiedä, paljonko heille on istukkeesta hyötyä.

Tunnen pari kuulevaa, jotka ovat varttuneet kaksikielisessä, sekä viittovassa että puhuvassa ympäristössä. Molemmat alkoivat viittoa hieman nuorempina kuin puhua. Nyt, jo aikuisina he vielä joskus alkavat kiihtyessään viitoa puhuessaan.

Tällöin he kuitenkin viitovat suomenkielen mukaisesti, eivät varsinaisella viittomakielellä, jota he edelleen sujuvasti käyttävät kuurojen kanssa kommunikoidessaan.

Olen hieman opiskellut viittomakieltä, se on hyvin vivahteikasta ja kekseliästä ja poikkeaa perusrakenteeltaan puhutuista kielistä. Joskus katselen viittomakielisiä uutisia tv:stä. Viittoja pääsee usein asiansa loppuun nopeammin kuin uutisia ääneenlukeva. Hyvin ekonominen kieli siis

Mummo

lierik
Seuraa 
Viestejä4922
Liittynyt31.3.2005

On jostain jäänyt käsitys että viittomakieli olisi eräänlainen "esperanto". Siis kaikille sitä hallitseville samanlaista, äidinkielestä riippumatta. Onkohan näin? Onko viittomakielessä sitten olemassa murteita tai muita erikoisuuksia? Jos se olisi kaikkialla maailmassa samanlaista, niin siinähän olisi ratkaisu eri kieltä puhuvien yhteiseksi kieleksi. Ei olisi kansallisuuksien tuomaa painetta, jossa monet katsovat, että oma äidinkieli on ainoa oikea yhteiseksi kieleksi. Kirjoitettu informaatio ei näin kylläkään välittyisi.

Lierikki Riikonen

Vierailija
lierik
On jostain jäänyt käsitys että viittomakieli olisi eräänlainen "esperanto". Siis kaikille sitä hallitseville samanlaista, äidinkielestä riippumatta. Onkohan näin?

Ei. Minulla taas on käsitys, että eri maiden kuurot eivät ymmärrä toisiaan. Ainakaan eurooppalaiset ja amerikkalaiset kuurot eivät ymmärrä toistensa viittomia.

tiäremiäs
Seuraa 
Viestejä13176
Liittynyt3.4.2005
lierik
Hebokatti

Niinpä tosiaan onkin, syntymästään kuurot eivät, heitä mitenkään halventamatta, opi puhumaan millään lailla ilman erityistä koulututusta. Kaikki eivät sittenkään ja puhekyky jäänee joka tapauksessa vajavaiseksi. Poiketen Tiäremiehen käsityksestä,minulla on tieto että tällaisella implantilla kuulo usen saadaan lähes normaaliksi. Jos kuurot vanhemmat ovat sellaisen lapselleen suostuneet asennuttamaan, nämä tietysti oppivat myös viittomakielen, jottä voisivat kommunikoida vanhempiensa kanssa. Vaikka vain toisella olisi niin vakava kuulovairio ettei tule toimeen ilman.

Voi olla näinkin asia että sillä kuulee melkein normaaisti.

Mun tieto on 1995 vuodelta, voi olla että on kehittynyt laitteet.

Sivut

Uusimmat

Suosituimmat