Objektiivista Ufologiaa

Seuraa 
Viestejä45973
Liittynyt3.9.2015

Suosittelen UFO-ilmiöstä oikeasti kiinnostuiden vilkaisemaan sivustoa http://ufologie.net/indexe.htm

Jos aihe ei ole tuttu, on hyvä aloittaa History ja Knowledge osiosta.

Sivut

Kommentit (137)

tiäremiäs
Seuraa 
Viestejä13176
Liittynyt3.4.2005

Juu, nuo hyviä juttuja.

Sitten kannattaa kun noi on lukenut mennä kirjastoon ja lainata sellainen kirja: Onko ufoilmiössä logiikkaa?.

Sitten kuin tuon luettu niin sitten kannattaa lainata Uforaporttikirjat 1-11

Niitä on 11 kpl ja niissä on paljon suomalaisia ufoja, ja sitten on juttua ulkomaalaisistakin.

Tämä kirjat on myös hyvä lukea jos kiinnostaa ufot:

Björn Borg
Tähtitieteilijät ja ufot

Björn Borg
Onko ufoilmiössä logiikkaa?

Björn Borg
Tosiasioita ufoilmiöstä

Peter A. Sturrock
Uforaportteihin liittyvä fysikaalinen todistusaineisto

Noissa kirjoissa kerrotaan lukialle totuus koko ilmiöstä.

Ei ne oikein usko jos ei oo todistettu. Eikä usko sittenkään vaikka joku niille yrittää jotain todistaa.

Minun kantani ufoihin perustuu juuri noihin kirjoihin.

salai
Seuraa 
Viestejä7095
Liittynyt17.3.2005

Tiäremiehelle:
Minä taas arvelen, että jos noista (oikeista) ufoista löytyisi todisteita muualtakin kuin muutamien ihmisten korvien välistä, niistä olisi juttuja esim. tämän lehden muilla osastoilla.

Hyviä juttuja eivät ole yksitotisten tinkaajien tosikkomaiset uskonkappaleet, vaikka niistä olisi täysi tusinakin kirjoja. Mistä sinä muuten voit tietää, että niissä kerrotaan koko totuus?

Mitä tahansa edellä esitetyistä väitteistä saa epäillä ja ne voidaan muuttaa toisiksi ilman erillistä ilmoitusta. Kirjoittaja pyrkii kuitenkin toimimaan rehellisesti ja noudattamaan voimassa olevia lakeja.

Vierailija

Noiden em. huuhaahtavien kirjojen ja linkkien sijasta suosittelen tutustumaan vaikka Skepsiksen julkaisemiin "Paholaisen asianajaja, 1989" ja "Paholaisen asianajajan paluu, 1997".

Vierailija

Suosittelen, että kukaan ei ainakaan koske mihinkään materiaaliin, joka on Skepsiksen julkaisema. Se on sitä kuuluisaa HuuHaata.

En toisaalta osaa sanoa noiden muidenkaan kirjojen sisällöstä kun en ole niitä lukenut.

Alkuperäiseen postiin kuitenkin viittaen voin sanoa, että tuo webbisivu vaikuttaa varsin pätevältä. En ole tuota ennen tutkinutkaan, täytyypä käydä vähän lävitte. Tuolla näyttää olevan todella laajasti noita tapauksia ja uutisosastokin näyttää olevan jossain määrin elossa. Kiitos linkistä!

Vierailija

Onkos toi Björn Borg se tennispelaaja?

EDIT: Öh, tätä jo näköjään kysyttiinkin, anteeksi turha redundanttisuus.

Vierailija
Sab
Suosittelen, että kukaan ei ainakaan koske mihinkään materiaaliin, joka on Skepsiksen julkaisema. Se on sitä kuuluisaa HuuHaata.

Niin, siitä Skepsiksen materiaalistahan voisi vaikka selvitä, että jokin syvästi uskomasi ja kiihkeästi propagoimasi ufo-tapaus ei ollutkaan alieni.

Paras tosiaan pitää näppinsä erossa moisesta materiaalista, ettei maailmankuva vaan liikaa järkyty.

Vierailija
Sab

En toisaalta osaa sanoa noiden muidenkaan kirjojen sisällöstä kun en ole niitä lukenut.

Niin, näinhän kaikkeen tuntemattomaan - tai omaa maailmankuvaa vastaan olevaan - on syytä suhtautua...

Paholaisen asianajaja -kirjassa ei käsitellä mitään yksittäisiä UFO-tapauksia, vaan kirja keskittyy enemmänkin lähdekritiikkiin - mitä, miksi, milloin - sekä esittelemään tunnetuimpien ns. huuhaa-ilmiöiden taustoja.

Kirjassa on esim. Nils Mustelinin artikkeli astrologiasta. Länsimainen astrologia jakaa eläinradan kahteentoista yhtä suureen osaan, vaikka eläinradassa on kolmetoista tähdistöä, eivätkä ne todellakaan ole tasalevyisiä. Lisäksi länsimainen astrologia ei ole ottanut huomioon eläinradan tähdistöjen ja Maan välistä liikettä huomioon eli täällä käytetään edelleen samoja päivämääriä tietyille tähdistöille kuin muinaiset babylonialaiset käyttivät. Intialaisessa astrologiassa tämä on sentään huomioitu. Eli summa summarum: mikä tai kenen astrologia on oikea edes astrologian omista perusteista tulkiten? Ja todellakin, missä on Käärmeenkantaja-horoskooppimerkki?

Vierailija

Tässä linkki Borgin sivuille: http://www.kolumbus.fi/b.borg/suomi.htm Kyseessä ei siis ole ruotsalainen tennispelaaja.

tiäremiäs
Juu, nuo hyviä juttuja.

Sitten kannattaa kun noi on lukenut mennä kirjastoon ja lainata sellainen kirja: Onko ufoilmiössä logiikkaa?.

Sitten kuin tuon luettu niin sitten kannattaa lainata Uforaporttikirjat 1-11

Niitä on 11 kpl ja niissä on paljon suomalaisia ufoja, ja sitten on juttua ulkomaalaisistakin.

Tämä kirjat on myös hyvä lukea jos kiinnostaa ufot:

Björn Borg
Tähtitieteilijät ja ufot

Björn Borg
Onko ufoilmiössä logiikkaa?

Björn Borg
Tosiasioita ufoilmiöstä

Peter A. Sturrock
Uforaportteihin liittyvä fysikaalinen todistusaineisto

Noissa kirjoissa kerrotaan lukialle totuus koko ilmiöstä.

Ei ne oikein usko jos ei oo todistettu. Eikä usko sittenkään vaikka joku niille yrittää jotain todistaa.

Minun kantani ufoihin perustuu juuri noihin kirjoihin.

Eiköhän noissa kirjoissa ole hyvin pitkälti lueteltu ufotapauksia ja eri henkilöiden kommentteja ufoilmiöstä. Käsittääkseni ei ole mitään varmuutta, että jokaisen tapauksen olisi aiheuttanut sama ilmiö ja vaikka olisikin meillä ei ole tietoa mikä tämä ilmiö on. Näin ollen en ymmärrä, mikä tämä "totuus" on ja mitä on "todistettu"?

Vierailija
salai

Minä taas arvelen, että jos noista (oikeista) ufoista löytyisi todisteita muualtakin kuin muutamien ihmisten korvien välistä, niistä olisi juttuja esim. tämän lehden muilla osastoilla.

Määrittele "oikea" ufo.

Hyviä juttuja eivät ole yksitotisten tinkaajien tosikkomaiset uskonkappaleet, vaikka niistä olisi täysi tusinakin kirjoja. Mistä sinä muuten voit tietää, että niissä kerrotaan koko totuus?

Tällä asialla ei ole mitään tekemistä uskomisen kanssa.

salai
Seuraa 
Viestejä7095
Liittynyt17.3.2005

Minä en kyllä jm-:ltä kysynyt mitään.

Ihmettelin tuota tiäremiehen virkettä. Mistä hän sen tietää, että noissa kirjoissa on joku totuus?

"Noissa kirjoissa kerrotaan lukialle totuus koko ilmiöstä. "

Toinen lainaus:

"Ei ne oikein usko jos ei oo todistettu. Eikä usko sittenkään vaikka joku niille yrittää jotain todistaa."

Miten niin ei ole tekemisissä uskon asioita? Tuossahan se just valitteli, kun ne ei usko. Pitäisi todistaa, eikä pelkästään yrittää todistaa. Kaikki ne asiat, joihin vaaditaan uskomaan ilman kokeilun/testauksen mahdollisuutta ovat uskon asioita.

"Oikea ufolla" tarkoitin noita ulkoavaruuden ohjaamia lentäviä lautasia, joilla suomalaisetkin hörhöt kuulemma lentelee eestakasin.

Tuokaa esille jotain konkreettista. Palataan asiaan, kun joku eduskunnassa esittää veroja kohotettavaksi/laskettavaksi ufojen takia.

Mitä tahansa edellä esitetyistä väitteistä saa epäillä ja ne voidaan muuttaa toisiksi ilman erillistä ilmoitusta. Kirjoittaja pyrkii kuitenkin toimimaan rehellisesti ja noudattamaan voimassa olevia lakeja.

Vierailija
salai

Miten niin ei ole tekemisissä uskon asioita? Tuossahan se just valitteli, kun ne ei usko. Pitäisi todistaa, eikä pelkästään yrittää todistaa. Kaikki ne asiat, joihin vaaditaan uskomaan ilman kokeilun/testauksen mahdollisuutta ovat uskon asioita.

OK, viittasit siis tiäremiehen kommentteihin, etkä noiden kirjojen sisältöön. Kirjoissahan vain esitellään tapauksia ja jos joku niiden pohjalta alkaa uskomaan johonkin, on se hänen ongelmansa. Olen kanssasi samaa mieltä siitä, että mitään ei ole todistettu.

salai

Tuokaa esille jotain konkreettista. Palataan asiaan, kun joku eduskunnassa esittää veroja kohotettavaksi/laskettavaksi ufojen takia.

Konkreettisia todisteita ilmeisesti tarvitaankin ennenkuin nämä asiat saavat julkisuutta sen kummemmin tiedelehtien palstoilla kuin eduskunnassakaan. Pelkkä havainnon huolellinen dokumentointi ei vielä pitkälle riitä. Se huomattiin esimerkiksi Belgian tapauksen yhteydessä.

Pyysin määrittelemään ufon siksi, että nähdyt ilmiöt eivät todellakaan kaikki muistuta toisiaan. Nämä Belgian alukset eivät esimerkiksi mitenkään muistuta tyypillistä lentävää lautasta ja niiden kohdalla voisi puhua myös tunnistamattomasta lentokoneesta. Joku jo aiemmin perustelikin sitä, miksi kyseessä ei olisi ihmisen tekemä laite mutta emme voi mitenkään tietää kuinka paljon esimerkiksi USA:n ilmavoimien tekniikka on edellä muita. Monet laskevat myös USA:ssa 1800-luvun lopulla nähdyt ilmalaivat ja Suomenkin taivaalla nähdyt kummituslentokoneet ja aaveraketit samaan ilmiöön kuuluviksi, joten yhtä totuutta näistä asioista ei varmastikaan tulla saamaan koskaan.

Vierailija

Salaille
Jos sinulla ei ole mitään järkevää sanottavaa asian tiimooilta, niin voit yhtä hyvin pysyä hiljaa. Sinun mielipiteesi ei vaikuta todellisuuteen mitenkään, eikä myöskään minun. Eli jos täällä on vierailtu niin sitten on, eikä siinä mielipiteet paina. Jos ei niin, niin sitten ei. Jos asia kiinnostaa niin tutki itse, eläkä pyydä muiden lätkäsemään kaikkea materiaalia eteesi, koska kukaan ei sitä kuitenkaan jaksa tehdä. Jos ei kiinnosta niin ei tarvi tulla trollailemaan ja haistattelemaan.

Tosiaan huvikseni perustin irkkiin (ircnet) #ufo.fi kannun. Sinne vaan jos UFOilut on mieleen

Ps. Itselläni on noin 400 tuntia UFO materiaalia videomuodossa tällä hetkellä.

salai
Seuraa 
Viestejä7095
Liittynyt17.3.2005
LittleAtlas
Jos sinulla ei ole mitään järkevää sanottavaa asian tiimooilta, niin voit yhtä hyvin pysyä hiljaa.

Sinäkö sen päätät, mikä on järkevää sanottavaa tässä asiassa.

Ufologiaan tutustuin aikoinaan, kun 1968 luin von Dänikenin kirjan Vieraita avaruudesta. Tuntui jonkun verran mielenkiintoiselta, kunnes alkoi vaivata ajatus, että miksi KAIKKI, mitä ei heti ymmärretä, viittaa avaruudesta tulleisiin muukalaisiin. Joka ikinen epämääräinen teksti tai maastoon piirretty kuva oli automaattisesti TODISTE.

Ei hitto se voi noin mennä. Täytyyhän asioita selvitettäessä joku tolkku ja itsekritiikki olla. Ei kaikkea epämääräistä tai vaillinaista tietoa voi noin yksisuuntaisesti käyttää omien ideoittensa pöngittämiseen.

Noista filmeistäsi joku piruilija voisi sanoa "Yksi kuva valehtelee enemmän kuin tuhat sanaa". Eli siinä mielessä sinulla on hallussasi 400 x 3600 x 25 x 1000 valetta.

Vierailija
ChG
Niin, siitä Skepsiksen materiaalistahan voisi vaikka selvitä, että jokin syvästi uskomasi ja kiihkeästi propagoimasi ufo-tapaus ei ollutkaan alieni.

Paras tosiaan pitää näppinsä erossa moisesta materiaalista, ettei maailmankuva vaan liikaa järkyty.

Jos olisit yhtään seurannut minun viestejäni aikaisempiin ketjuihin niin et ainakaan järjissäsi sanoisi näin.. minä en ole yhtään ainutta "tapausta" väittänyt vuorenvarmaksi ET-havainnoksi. Olen kuitenkin vahvasti sitä mieltä, että on olemassa lukuisia tapauksia jotka tarkemman analyysin jälkeen muodostavat erittäin mielenkiintoisen johtopäätöksen ja vaihtoehtoja "objektin" tms alkuperään ei ole kovin montaa. Tietysti jos mielikuvituksen laittaa riittävästi lentoon niin vaihtoehtoja tulee muutama lisää, mutta jos nyt pysytään vaihtoehdoissa, jotka ovat loogisia ja todennäköisiä.

Minä olen tästä aiheesta kiinnostunut ihan samasta syystä kun suurin osa muistakin, joita tämä aihe kiinnostaa. Haluan siis tietää mitä ne todelliset ufot ovat. Todellisilla ufoilla tarkoitan nyt kunnollisia havaintoja, en hämäriä valoilmiöitä. On olemassa havaintoja joiden analyysissa olen päätynyt siihen, että todennäköisin hypoteesi on ET-alkuperä. Vaihtoehdoksi jää sitten, ainakin lähi vuosikymmenten joissakin tapauksissa, myös kehittyneen teknologian salaiset lentokoneet yms. Silläkin vaihtoehdolla on rajansa, kannattaa pitää se mielessä.

Mutta se, että jokin tapaus on mielestäni loogisin/todennäköisin ET-alkuperän kanssa ei muuta sitä faktaa, että en tiedä sitä varmasti. Tottakai haluaisin asian olevan näin.. tekisi elämästä paljon mielenkiintoisemman. Sillä ei kuitenkaan ole mitään merkitystä mitä minä haluan olevan totta ja olen yrittänyt parhaani mukaan olla objektiivinen asian suhteen. Sitä "totuutta" ei tiedetä vielä varmasti, koska konkreettiset todisteet puuttuu. Ja kuten LittleAtlas sanoi Belgian havainnosta.. tässä asiassa on paljon muitakin ongelmia kuin pelkästään se.

Tuosta Skepsikseen liittyvästä kommentista voin sanoa vaan sen verran, että koen heidän näkökantansa olevan täysin subjektiivinen. Rajoittunut täysin siihen, että yritetään todistaa kaikki "huuhaa" epätodeksi jättämällä kommentoimatta tapaukset joita eivät pysty todistamaan epätodeksi tai sitten kiertämällä asian jotenkin. Minulla ei henkilökohtaisesti ole mitään hinkua lukea tai keskustella asiasta henkilöiden kanssa, jotka ovat täysin sulkeutuneita tämän asian suhteen. Olen kuitenkin yllättynyt, että tässä ketjussa on useita henkilöitä jotka määrittelen "riittävän avoimeksi". Aikaisemmissa ketjuissa on välillä tuntunut vähän yksinäiseltä, muutamia poikkeuksia lukuunottamatta toki, mutta nythän tämä näyttää jopa ihan valoisalta.

Hyvää jussia vaan kaikille!

Sivut

Uusimmat

Suosituimmat