kuumehoureet

Seuraa 
Viestejä45973
Liittynyt3.9.2015

Onko sinulla ollut jotain aistikokemuksia kuumeisena joita ei voi kunnolla pukea sanoiksi? Pistän tähän yhdestä aiemmasta viestistäni mukaellun kopion omistani:

- Etäisyydet menivät joskus sekaisin, esim. pöytä sängyn vieressä näytti olevan vuorotellen todella kaukana ja sitten aivan naamassa kiinni. En liikuttanut päätäni, eikä pöytäkään liikkunut, mutta silti koin selkeästi sen olevan eri etäisyyksillä eri hetkinä.
- Näin myös mielessäni sellaisen erikoisen värisen esineen, väri oli lähellä pinkkiä, mutta ei aivan sitä, koska ei sellaista väriä ole olemassa mikä siinä houreessa oli. Siihen liittyi omituinen tunne. Esine oli yhtä aikaa todella levä ja samalla äärettömän ohut, ja siitä tuli se omituinen "sirisevä" tunne.
- Sitten oli sellainen mustavalkoinen "väri", eli se väri oli yhtä aikaa musta ja valkoinen. Hyvin omituisen näköinen, vähän niinkuin sisäkkäisiä mutkalla olevia puiden syitä, mutta siis kuitenkin yksi väri, ja siitä tuli kanssa sellainen omituinen tunne, mutta "rosoisempi" kuin edellinen.

Olisi kiinnostavaa kuulla onko kellään muulla ollut jotain vastaavia kokemuksia...

Sivut

Kommentit (21)

Pikku Gen
Seuraa 
Viestejä3210
Liittynyt2.6.2005

Migreenissä tulee joskus kummia efektejä. Näkökenttä rupeaa "sirisemään" ja tuntuu siltä kuin siitä kuuluisi ääni. (tosi selvää, mutta siltä se tuntuu...)

Harmittaa se, kun viimeksi oli yli 40 asteen kuume, niin olin niin kersa etten muista houreitani. Äiti sanoi, että juttelin aika levottomia. Itse muistan vain jotain epämääräisiä hahmoja.

Hajut myös terävöityvät migreenissä, mutta sitä on tosi työläs selittää. Jotkut neutraalit hajut muuttuvat inhoiksi tai liian vahvoiksi, inhot hajut LÖYHKIKSI - paitsi joku jota en juuri nyt muista ja joka oli hämmästyttävästi miellyttävä. Makeat tuoksut ovat vastenmielisiä, samoin karvaat.

Joojoo, ne ovat makuja eivätkä tuoksuja, mutta selittäkää se migreenisille aivoille.

"Ubi est actio hic?" Missä täällä on säpinää?

Ronron
Seuraa 
Viestejä9265
Liittynyt10.12.2006

Minulla tulee usein jonkinlaisia järkyttäviä vastakohtaisuuksia, miten sen selittäisi hmm.. Oli joku ihan pienen pieni, mitätön, esine, niin pieni ja herkkä, hiljainen, miellyttävä... sitten tuli joku valtava juna tai suuri moottoripyörä, hirveä meteli, absoluuttinen meteli ja suuruus, tuon pikkiriikkisen esineen jälkeen todella shokeerava se valtavuus ja ääni.

Joskus tunnen myös käteni jotenkin paksuiksi, tönköiksi. Sitä tunnetta on todella vaikea kuvailla.. Ihan kuin kädet olisivat jotkut pallot.. vähän painavahkot paksut mötikät mitä on epämiellyttävää liikuttaa.

くそっ!

Vierailija

kovassa kuumeessa ollessani makuuasennossa ja selvästi hereillä näen pihalla olevien korkeiden esineiden (esim. lyhtypylväät) kaatuvan päälle. kun ne on kerran kaatunu, ne kaatuu uudelleen.
toisinaan tunnen olevani suuren kuution sisällä jossa suuret ja todella raskaat pallot pommittavat minua.

sanon että se on psyykkisesti aika raskasta. ;P

Vierailija

Itselläni ei mitään eritystä ole sattunut. Kerran kipeänä ja eritoten äärimmäisen väsyneenä olin kävelemässä huoneeseeni, niin näin kissan, eikä siinä muuta kuin silittää aijoin ja vähän juttelinkin, kunnes tajusin sen olevan vain harha ja se katosi.

Sitten kun olin jotain 1½ viikkoa sairaalassa, niin oli hieman pahoinvointia, niin sanoin sittä kohteliaasti sairaanhoitajallekin, kun se makaaminenkin alkoin kyrpimään. No, sitten sairaanhoitaja vain tokaisi, että olin syönyt niin paljon Taffel-sipsejä, että se johtuisi niistä. En osaa sanoa, että oliko niin käynyt vai oliko sairaanhoitaja sekoittanut minut johonkin toiseen henkilöön, se jäi vaivaamaan minua pahasti. Koko sairaalassa olo aikana en käynyt kertaakaan... ulostamassa, ilmeiseti johtui jostain kovasta opiaattilääkityksestä ja makaamisesta. Ei hullukaan sairaalassa ilman aineita kestä, kun TV:kin oli käännetty toiseen suuntaan huonetta, onneksi mukavat sairaalatädit kantoivat kourakaupalla tavaraa suoraan sängynlaidalle.

Vierailija

Joskus silloin kun vielä kuumeilin jossain flunssassa, mielessä pyöri lempeitä, todentuntuisia kuvia asioista joita en normaalisti noteraa juuri miksikään. Liikuin niissä vaikkapa jollain rahanhajuisella loistoautolla ja söin tyyriisti tai jotain muuta elokuvamaista juttua. Naiset olivat lempeitä ja tuoksuivat hyvälle.

Sitten tervehtyneenä koettaessani muistella houreitani, en enää saanut niihin tatsia.

Nyt kun kuumeilen harvoin, olen vain kipeä. Hyvin kipeä.

Vierailija
Ronron
Minulla tulee usein jonkinlaisia järkyttäviä vastakohtaisuuksia, miten sen selittäisi hmm.. Oli joku ihan pienen pieni, mitätön, esine, niin pieni ja herkkä, hiljainen, miellyttävä... sitten tuli joku valtava juna tai suuri moottoripyörä, hirveä meteli, absoluuttinen meteli ja suuruus, tuon pikkiriikkisen esineen jälkeen todella shokeerava se valtavuus ja ääni.

Joskus tunnen myös käteni jotenkin paksuiksi, tönköiksi. Sitä tunnetta on todella vaikea kuvailla.. Ihan kuin kädet olisivat jotkut pallot.. vähän painavahkot paksut mötikät mitä on epämiellyttävää liikuttaa.

Hah! En ole siis ainoa, joka on kokenut tuon kaamean vastakohtaisuuden tunteen kuumeessa.

Omassa vastaavassa kokemuksessani on iiiihan pieni pallo ja sen viereen tulee aivan järkyttävän paljon tuota palloa suurempi pallo; sellainen, että sen pienen pallon näkökulmasta se isompi pallo on aivan käsittämättömän suuri, lähes ääretön. Jokin tuossa mielikuvassa aiheuttaa uskomatonta epämukavuutta ja ahdistusta. Sitten, kun myöhemmin ajattelee kokemusta, tulee mieleen, miksei sitä vain ajatellut jotain muuta tuon "kataklysmisyyden" uhatesssa.

Mikäköhän tuon kokemuksen takana on? Selkeästi usealla henkilöllä (ainakin kahdella) on ollut samantyyppinen kokemus, joten taustalla lienee jokin kaikille ihmismielille tyypillinen ominaisuus tai toimintamalli tai mikälie.

Vierailija

Mulla ainakin, en tiedä onko se miten yleistä, kuumeessa (sanotaan nyt 38,5 ja yli) toistuvat aina samat tietyt unet. Yksi pahimmista on tällainen suunnaton törmäys tai isku, en tiedä mikä, se ei koskaan selviä, mutta on kuin olisin ground zerossa ja nuke viheltää kohti. Varsinaista aikaa ei kulu, kaikki tapahtuu juuri hetkeä ennen osumaa, jota ei koskaan tule. Tähän liittyy myös sellainen hirvittävän voimakas kohina tai pauhu.

Muita teemoja on juurikin tommoset valtavat kontrastit, joita ei muuten näy koskaan. Onneksi näin vanhempana harvoin on kovaa kuumetta niin ei tartte katella niitä ahdistavia kuumepainajaisia..

Stinger
Seuraa 
Viestejä4707
Liittynyt18.2.2006

Itselleni on jäänyt jotenkin mieleen joskus yläasteella sairastamani vesirokko, jolloin kuume nousi korkeimmillaan 39.9 (normaali lämpö 36.2-36.6) asteeseen. Muistan kuinka katsoin televisiosta maksalaatikon mainosta ja jostain syystä aistin sen hajun, joka oli todella ällöttävän tuntuinen. Siihen mennessä ei ollut ollut mitään maksalaatikkoa vastaan ruokana, mutta sen jälkeen en pystynyt syömään maksalaatikkoa pariin vuoteen ko. kokemukseni johdosta...

”Tietämättömyys antaa ihmiselle paljon luultavaa.”
-George Eliot

Vierailija

Lapsena näin kuumeisena eri kokoisia ympyröitä. En tiedä mitä ne olivat, mutta uni toistui samanlaisena aina ollessani sairas. Lisäksi näiden unien tunnelma oli pelottava, painajaismainen.
Aikuisena tällaiset unet eivät ole toistuneet, tosin en ole vuosiin sairastellutkaan.

Vierailija

Olihan noita lapsena joo, mutta selittäkääs miksi aikuisena ei enää näytä koskaan tulevan mitään kovaa kuumetta? Ainakaan viiteentoista vuoteen ei ole ollut sellaista kuumetta jonka mittarilla voisi mitata, vaikka sen muuten kyllä tuntee kuumeeksi.

Paras kuumehoure oli se kun makasin hereillä sängyssä, ja ovesta lensi huoneeseen sisään pieni punainen kaksitaso jossa oli itse Kreivi Dracula lentäjänä. Sen sisääntulon muistan edelleen elävästi, mutta en sitä että miten se sitten katosi tai mitä huoneessa teki.

Usein toistuva oli sellainen missä olin jossain kuvailemattomassa tilassa, ja jostain ylempää vyöryi äärettömästi isoja palloja joita ei saanut päästää jonkun näkymättömän rajan yli vaan ne piti pysäyttää. Ja siinä ei tietenkään onnistunut, joka oli huomattavan ahdistavaa.

Vierailija

Pienenä näin kovassa kuumeessa muutamia kertoja ihan oikeita hallusinaatioita - tuttuja ihmisiä puhumassa minulle jne. Muistuttavat paljon sitä, mitä olen jälkeenpäin lukenut ihmisten kokevan Daturan tai vastaavien delirianttien vaikutuksen alaisena.

Vierailija

Itselläni tuo vastakohtaisuuksien ja tiettyjen ominaispiirteiden korostuminen on tuttu ilmiö. Laihat ja kalpeat ihmiset näyttää todella laihoilta ja kalpeilta, lihavat todella lihavilta jne...
Krapulassa erillaiset surrealistiset kokemukset on pikemminkin sääntö kuin poikkeus. Yleisin krapulaharha on kun näen omat harhailevat ajatukset ikäänkuin valojälkinä verkkokalvolla. Olen myös oppinut ennustamaan milloin on flunssa tulossa sen perusteella millaiseksi uneni muuttuvat muutamaa päivää ennen ensi oireita. Outoa.

Vierailija
Tarkkailija
Lapsena näin kuumeisena eri kokoisia ympyröitä. En tiedä mitä ne olivat, mutta uni toistui samanlaisena aina ollessani sairas. Lisäksi näiden unien tunnelma oli pelottava, painajaismainen.
Aikuisena tällaiset unet eivät ole toistuneet, tosin en ole vuosiin sairastellutkaan.

Samantyyppistä minulla lapsena, kuumeessa näin aina samaa ahdistavaa unta. En nähnyt ympyröitä, vaan tasaisen, persikan/vaalean oranssin värisen sileän 'kankaan', johon ilmestyi välillä ryppyjä tai repeämiä. Tätä persikansävyistä taustaa vasten leijui jollain lailla vääristyneitä ihmishahmoja. Brrrr, onneksi ei enää.

Mutta mistä hourailu itseasiassa johtuu?

Vierailija

aina kun on kova kuume, näen unessä hohtavan "elohopea"massan, jota yritän järjestellä, mutta massan sisällä menee viiva joka rikkoo sen järjestyksen,vähän samanlainen kuin seismografissa. ja olo on niin pirun ahdistava.

Sivut

Uusimmat

Suosituimmat