Huhho

Seuraa 
Viestejä45973
Liittynyt3.9.2015

Rupesimme, ties mistä syystä, Papan kanssa miettimään,millaisia hassuja kalannimiä suomenkielessä on.

Tuli mieleen tokko, vimpa ja toutain, mutta sitten Pappa pläjäytti pöytään HUHHON. Kivenkovaan ukkeli väittää, että semmonen kalannimi on suomessa.

Kuukelista löysin vain suomen fonetiikkaa käsittelevän artikkelin, jossa kuivasti todetaan, että sanansisäinen kaksois -h on hyvin harvinainen (esimerkit hihhuli ja tämä huhho).

Nyt turvaan teidän apuunne. Tunteeko joku tuommoinse nimen, vai onko Pappa taas kerran onnistunut minua raukkaa naruttamaan?

Hän on koko pitkät pyhät huijaillut minua niin, että kun hän päiväkahville toi lautasella yhden Dominokeksin, niin en uskaltanut sitä ottaa. Ties mikä kepponen sekin olisi. Pappa sitten söi sen itse ja hekotteli hiljaa.

Mutta auttakaa nyt tämän Huhhon kanssa.Edes.

Mummo

Kommentit (9)

Vierailija

Kyllä nyt on tainnut Pappa pistää pahan. Tällä seudulla (lännessä) ei ainakaan tuon nimistä kalaa ole. Liekö sitten pohjoisen tai idän sanoja?

Vierailija

No Helkkari, Ding Ding

Aimo Aivohurmio olet!!!

Kumarran kolmesti edessäsi ja menen palvomaan Pappaa

Mummo
täysin tyrmistetty

asdf
Seuraa 
Viestejä10399
Liittynyt16.3.2005

Huhho ei ole minkään kalan virallinen nimi, mutta kaloilla on epävirallisia aika pirusti, joten kyllä jollekin kalalle on varmaankin päätetty antaa lempinimeksi myös huhho. Kotkan Maretarium keräsi joku aika sitten suomalaisia virallisia ja epävirallisia kalojen nimiä, [size=100:3teuivs3]tässä[/size:3teuivs3] linkki aihetta koskevaan uutiseen. Jos meinaa mennä papan kanssa tappeluksi, soittakaa huomenna Maretariumiin ja kysykää sieltä. Tältä päivältä paikka taitaa olla jo suljettu.

Vielä [size=100:3teuivs3]linkki[/size:3teuivs3] suomalaisiin kalojen nimiin. Ei löydy huhhoa ei.

Edit: Oho, ehtipä tulla paljon vastauksia. Mistä ihmeestä Ding Ding tuon osasi kaivaa? Aika velho.

Vierailija

Katsoin tuon Ding Dingin antaman linkin, ja siellä huhho oli käännetty englanniksi jotta Danube Salmon. Oli oikeen rohvessorin kirjoittama artikkeli.

Pappa säteilee nyt niin, että sähkölaskukin varmaan pienenee

Mummo

Ding Ding
Seuraa 
Viestejä9031
Liittynyt16.3.2005

Huhhon löytää kahtakin tietä: mummonkin googlella löytämän sivun alalaidan hakutoiminnolla sekä eräällä hakusoftalla jota käytän.

Joten jos haluatte miljonääriksi niin voitte sitten kilauttaa minulle tiukassa paikassa.

Vierailija

No mutta hyvä ihme. Huhho esiintyy jo Veikko Huovisen kirjassa Veitikka v. 71 sivulla 18. Ja kuten kaikki hyvin tiedämme, siinä teoksessa on hyvin kattava totuus Euroopan asioista. Emme siis voi epäillä myöskään huhhon olemassaoloa.

Uusimmat

Suosituimmat