Vapaakenttä

Seuraa 
Viestejä45973
Liittynyt3.9.2015

Työkaveri pelasi vapaakenttä-pasianssin peliä numero 617 noin neljä tuntia (!) ennenkuin pääsi sen läpi. Itse olen nyt yrittänyt parin kuukauden aikana noin joka toinen päivä pari kertaa, ENKÄ OLE SAANUT SITÄ LÄPI, lähellekkään! yrityksiä on siis varmaan vähemmän kuin työkaverillani, mutta ottaa kaaliin, kun ei tiedä mikä on se ratkaiseva siirto, mikä ei suju. Ärsyttävää!

Onko jollain jotain vinkkejä? En halua koko siirtolistaa, mutta työkaveri sanoi tyhjänneensä jonkin rivin ensin kokonaan, mutta ei hänkään kykene toistamaan edes pelin aloitusta. Pelasi läpimenohetkellä kait flow-tilassa, jota ei pysty toistamaan.

Eli, ajakaa itsenne hulluuden rajamaille yrittämällä! ja jos saatte tuloksia, kertokaa ne. Ja jakakaa myös tietonne, jos joku toinen vapaakentän pelinumero on yhtä kinkkinen. Pääsisin brassailemaan kaverille, jos pääsisin edes sen läpi nopeammin kuin hän...

Edit: Vastauksia saa kait odotella, kun kaikki häipyy pelaamaan vapaakenttää...

Sivut

Kommentit (19)

Vierailija

mulla se on koneella windowsin mukana tulleena kait... empäs osaa sanoa mistä sen sais haettua, sorry

edit: se on englanniksi kait Free Cell tai freecell, jos haluat kuuklettaa.

Vierailija

Oi, Freecell on ollut suuria ihastuksiani!

Kun tuo reaktioaika on niin hidas näin Mummolla, niin on ollut pakko löytää sellaisia pelejä, joissa saa rauhassa funtsia.

Ihan tuntikaupalla sitä pelasin ja vähän yli puolet peleistä meni läpitte.

Vinkkejä en osaa antaa. Kun tarpeeksi pelaa niin alkaa "näkemään" monen siirron päähän ja pystyy laskemaan pelivaihtoehtojen järkevyyksiä.

Shakkia en ole koskaan pelannut, mutta ehkä siinä tulee samanlainen ilmiö kun harjoittelee. Mitenhän sitä vois opiskella?

Mummo

Vierailija

joo, mä tykkään kans kovasti vapaakentästä. Tuo yks on vaan sellainen harmin kappale, kaikki muut suunnilleen menee läpi, jos ei heti, niin parilla pelaamisella. Oikeesti, kaikki muut tais häipyä pelin pariin!

Vierailija

Katselepa tuolta ratkaisua:

http://www.solitairelaboratory.com/freecell.html

http://www.solitairelaboratory.com/free ... l#Notation

Merkitsemistavan opetteluun menee ensin hieman aikaa, mutta kun sen oppii, niin kaikki onkin helppoa. Merkitsemistapa (notaatio) on selitetty tuolla aloitussivulla.
Pidä hauskaa, itse pelailin joskus myös paljon, nyttemmin harvemmin, onneksi tuo sivusto vielä tuntui toimivan.

Edit: lisäsin tuon toisen linkin, joka tosin vie samalle sivulle.

Vierailija

Hei kiitos!

En tosin eka lukemalla (lue: silmäilyllä) bonjannut kuin sen, miten eri alueet on nimetty, mutta kunhan ajan kanssa perehdyn, niin uskon asian aukeavan!

Hahaa, työkaveri on kahden viikon lomareissulla, lähtee huomenna, täytyy vedättää sitä että ihan itte ratkaisin. Tai jos mä siis tuon koodauksen selvitän, olenhan mä itse ainakin sen ratkaissut!

Koodaukset tosin pilais siltä pelaamisen riemun, se taitaa olla vähän koukussa...

Tämä oli hyvä linkki.

Vierailija

No, niin. Onnittelut, nyt voit pokkailla työkaverillesi. Ota vaikkapa srceenshot joka vaiheesta, niin voit oikein kääntää veistä haavassa.
Eikä noita omia jippoja kannata ihan kaikille paljastaa.

Vierailija
Mummo
Shakkia en ole koskaan pelannut, mutta ehkä siinä tulee samanlainen ilmiö kun harjoittelee. Mitenhän sitä vois opiskella?

Mummo

Kyllähän siinä oppii näkemään ainakin muutaman siirron päähän. Jos haluat oppia pelaamaan, niin kokeile etsiä paikallinen shakkikerho, niissä nimittäin usein on joku opettamassa pelaamista. Nämä shakkikoulut on yleensä tarkoitettu lapsille, mutta eiköhän sieltä löydy joku opettamaan sinuakin, jos menet rohkeasti kyselemään.

Vierailija

Joo, ei kannata kertoa kaikkea! Se vain että kuinka fiksu on itse! Heh!

Shakki olis tosi mielenkiintoinen peli osata. Pelailin joskus muinoin kymmenen vuotta sitten, kun poikani oli jotain 12v, hänen kanssaan ja hän toimi opettajanani. Oli oppinut aivan alkeet kaveriltaan ja siirsi vähäiset tietonsa minulle. Ja mä hävisin aina mennen tullen!

Tai niin se ainakin väitti...

Vierailija

6minuuttia ensimmäisellä yrittämällä. Vapaakenttä kyllä semmonen peli minkä oppii kun tarpeeks pelaa. Tilastoissa tällähetkellä 26 voittoa putkeen.

Vierailija
sf6mtk
6minuuttia ensimmäisellä yrittämällä. Vapaakenttä kyllä semmonen peli minkä oppii kun tarpeeks pelaa. Tilastoissa tällähetkellä 26 voittoa putkeen.

Hah, puoltoistavuotta oot yrittänyt, ja heti onnistu...

Kiitos kun kerroit.

Vierailija

Ennen on mennyt aika leikiten vapaakentän kentät, mutta kuten kuvasta näkee :

http://aijaa.com/STsYqo

Pari vihjettä peliin voin antaa että pääsee vapaakentän alkuun (paljon parempi kuin pasianssi)

1. Etsi ässät, jotta voit mieluiten purkaa ne kasat ensin
2. Älä heitä sellaisia kortteja 4 vapaapaikalle joiden yhtä isompaa eriväristä ei löydy nopeasti
3. Yritä saada rivejä tyhjäksi mahdollisimman nopeasti
4. Suunnittele siirtosi mahdollisimman pitkälle (normipelissä 3-5 siirron päähän takaa voiton)
5. Rakenna suorat niin että mahdollisimman vähän kortteja jää alle
6. Käytä luovuuttasi

Jos joku on päässyt peli 617:n läpitse niin miten aloitit? Ensin akka ja jätkä mustan kunkun päälle ja sitten kolmannes viimeinen rivityhjäksi vai?

Sivut

Uusimmat

Suosituimmat