Miksi ihmisellä on kynnet?

Seuraa 
Viestejä45973
Liittynyt3.9.2015

Miksi ihmisellä on kynnet? Onko niillä muuta tarkoitusta kuin suojata varpaiden- ja sormienpäitä? Ovatko ne vain jäänne, joita ei välttämättä enää tarvittaisi?

Kommentit (12)

Vierailija

On mukavaa havaita lapsensa kasvavan ja sen huomaa ainakin siitä kun kynsiä pitää olla leikkaamassa jopa viikottain.

Vaan onkos kynsisieni todellakin jokin elollinen vain onko se vain jotakin kynnen tiheyden muutosta?

;):)

Vierailija

Minulle tulisi näin äkkiseltään mieleen se, että ne olisivat jäänne siltä ajalta kun esi-ihmiset kiipeilivät puissa ja siksi tarvitsivat jotain "apuvälineitä" siihen
- eli kynsiä

Vierailija
Ezpa
Minulle tulisi näin äkkiseltään mieleen se, että ne olisivat jäänne siltä ajalta kun esi-ihmiset kiipeilivät puissa ja siksi tarvitsivat jotain "apuvälineitä" siihen
- eli kynsiä

Koitappa tehdä mitään tarkkaa työtä sormenpäillä, jos niissä ei ole kynsiä.

Varsin hyödylliset kapineet ovat, niitä voi käyttää pinsetteinä, niillä toi ruuvata ruuveja, ne pitävät sormenpään pehmeät lihat oikeassa paikassa että niillä voi tehdäkkin jotain ja ne voi maalata väreillä, että naispuolisten henkilöiden kynnet näyttäisivät hienoilta.

Minä olen muutamaan otteeseen menettänyt sormenkynsiä erilaisissa onnettomuuksissa. Pahin niistä oli vasemman käden etusormen kynsi. Hetken näytti siltä, ettei koko kynttä kasva enää ikinä, mutta niin se vaan sitkeästi tuli ulos lihasta, vaikka lähes koko kynsi oli kaivautunut juuriaan myöten pois.

Vaan ei sillä sormella silloin tehnyt paljoa. Ei kitaraa voinut soittaa, hyvä että nenää saattoi kaivella. Sormenpää vain muljusi ikävästi.

Sittenmmin se kasvoi takaisin kaksi kertaa vahvempana kuin vanha ja siitä lähtien siitä on ollut paljonkin hyötyä. Se on niin jämäkkä, ettei tahdo saksilla pystyä.

Kynsi on samaa ainetta kuin luu ja hiukset. Se on pintapuolelta kuollutta, mutta kynnen alla elää kerros kudosta joka on kiinteästi kiinni kynnessä. Kynnen juuressa on taas eläviä "luusoluja" jotka pukkaavat uutta kynttä ulos hitaasti ja varmasti. Kun kynnen materiaali joutuu kosketuksiin ilman kanssa, se alkaa kovettua.

Vierailija

Erittäin napakasti sanottu. Niin ei ne mikään jäänne siinä mielessä ole kun niitä tosiaan tarvitaan vähän joka paikassa. Niiden tarpeellisuuden huomaa vasta silloin, jos niitä ei ole niin kuin sanoit.

Vierailija
Veikko
Ezpa
- eli kynsiä

Varsin hyödylliset kapineet ovat, niitä voi käyttää pinsetteinä, niillä toi ruuvata ruuveja, ne pitävät sormenpään pehmeät lihat oikeassa paikassa että niillä voi tehdäkkin jotain ja ne voi maalata väreillä, että naispuolisten henkilöiden kynnet näyttäisivät hienoilta.

Minä olen muutamaan otteeseen menettänyt sormenkynsiä erilaisissa onnettomuuksissa. Pahin niistä oli vasemman käden etusormen kynsi. Hetken näytti siltä, ettei koko kynttä kasva enää ikinä, mutta niin se vaan sitkeästi tuli ulos lihasta, vaikka lähes koko kynsi oli kaivautunut juuriaan myöten pois.

Vaan ei sillä sormella silloin tehnyt paljoa. Ei kitaraa voinut soittaa, hyvä että nenää saattoi kaivella. Sormenpää vain muljusi ikävästi.

Sittenmmin se kasvoi takaisin kaksi kertaa vahvempana kuin vanha ja siitä lähtien siitä on ollut paljonkin hyötyä. Se on niin jämäkkä, ettei tahdo saksilla pystyä.

Kynsi on samaa ainetta kuin luu ja hiukset. Se on pintapuolelta kuollutta, mutta kynnen alla elää kerros kudosta joka on kiinteästi kiinni kynnessä. Kynnen juuressa on taas eläviä "luusoluja" jotka pukkaavat uutta kynttä ulos hitaasti ja varmasti. Kun kynnen materiaali joutuu kosketuksiin ilman kanssa, se alkaa kovettua.

Ei muuten ole samaa ainetta kuin luu. Luu on luuta ja hiukset ovat sarveisainetta. Kynnet ovat myös sarveisainetta. Ne tehdään samoista proteiineista, mutta ovat kuitenkin eri aineita.

Vierailija
tupakka

Ei muuten ole samaa ainetta kuin luu. Luu on luuta ja hiukset ovat sarveisainetta. Kynnet ovat myös sarveisainetta. Ne tehdään samoista proteiineista, mutta ovat kuitenkin eri aineita.

Luussa on paljon kollageenia, ei tietääkseni juurikaan keratiinia. Minulla on kasvanut pari kertaa kynttä kahdessa kerroksessa (toinen lähti sormenpään ihosta kuroutumaan). Kynsi tuntuisi tältä pohjalta olevan samaa tavaraa kuin ihokin, mutta tiukemmassa paketissa.

Vierailija
Empiristi
tupakka

Luussa on paljon kollageenia, ei tietääkseni juurikaan keratiinia. Minulla on kasvanut pari kertaa kynttä kahdessa kerroksessa (toinen lähti sormenpään ihosta kuroutumaan). Kynsi tuntuisi tältä pohjalta olevan samaa tavaraa kuin ihokin, mutta tiukemmassa paketissa.

Hiukset ja kynnet ovat samaa ainetta.

Vierailija

Jotteivät kynsilakkatehtaat menisi konkurssiin ja tuottaisi lisää työttömiä.

Niin ja manikyristit, jalkahoitajat, rakennekynsien valmistajat, kynsisalonkien pitäjät sekä kynsikorujen valmistajat, mikä työttömien vyöry.

Fiskarsin osakekurssi romahtaisi, kun ei kynsisaksia enää tarvitsisi valmistaa.Lääketehtailta loppuisi kynsisienilääketuotanto ja moni kalliisti koulutettu ihotautilääkäri joutuisi kerjuulle.

Onneksi ihmisillä on kynnet

Mummo
pitkäkyntinen

Vierailija
koetappa raapia ittees ilman kynsiä
Molempia on tullut kokeiltua... Onnistuin iskemään vasaralla oikean etusormen kynnen kokonaan irti... Nyt on uusi kynsi kasvanut melkein kokonaan takaisin. Toipilaana ollessani tuli uusia hauskoja tapoja:
1. Opettelin kirjoittamaan kynällä ilman etusormea; keskisormen, nimettömän ja peukalon varassa. Sama pätee syömöseen ruokailuvälineillä.
2. Käytän vieläkin hiirätä keskisormella
3. Etusormi on usein suorassa kun teen jotain tarkkaa/kynsiä rasittavaa, jottei siihen kohdistuisi mitään vahinkoa.
4. Naputan nykyään pöytää ilman etusormea.

Vierailija
E=tila

Vaan onkos kynsisieni todellakin jokin elollinen vain onko se vain jotakin kynnen tiheyden muutosta?

;):)

On, ja pirullisen sitkeä sellainen. Jos siitä haluaa kunnolla eroon, ei ulkoinen lääkitys riitä, ja sisäinen muutaman kuukauden kestävä sienilääkekuurikin voi olla tehoton ja sieni tulee takaisin.

Vierailija

Ihmisillä on kynnet, koska muillakin nisäkkäillä on. Lisäksi, kuten täällä on moneen kertaan todisteltu, ne ovat erittäin tarpeelliset. Lähimmät sukulaisemme simpanssitkin tarvitsevat omiaan, jotka ovat aivan samannäköiset kuin ihmiskynnet.

Bonus-lisä kynsien tarpeellisuuteen: ne ovat oivat repimisessä (esim.ruuan-) ja tappelussa.

Uusimmat

Suosituimmat