Oletko supermaistaja?

Seuraa 
Viestejä45973
Liittynyt3.9.2015

Joitain aikoja sitten oli tämän otsikon alla Tiede-lehdessä juttu makuaistin toiminnasta. Osalla ihmisistä on erityisen paljon makusilmuja kielessään, jonka ansiosta he kykenevät herkästi aistimaan makuvivahteita.

Mukulat olivat Mummoparkaa pilkanneet vuosikausia, minun mielestäni kun keitetty kananmuna on voimakkaan makuinen. Samoin olin surrut sitä että suomenkielessä ei ole tarpeeksi sanoja kuvailemaan erilaisia happamuuksia.Ttiedättehän, smetana on ihan erilailla hapanta kuin viili, joka taas on happamuden puolesta tyysin erilaista kuin piimä?

No tämän artikkelin pohjalta sain edes hiukan respektiä perheessä.

Paha vain, että tällainen supermaistaja voitiin tunnista vain värjäämällä kieli jollain gentiaanasinisellä ja sitten litistämällä kieli jotenkin ällöttävästi lasilevyjen väliin ja voi hyi!

Iki-ihana BBC tarjoaa testin, jonka avulla voi päätellä, onko todella supermaistaja.

http://www.bbc.co.uk/science/humanbody/ ... pertaster/

ja tämän mukaan olen kuin olenkin supermaistaja.

Mummo
viitta (tai servietti) liehumaan!

Kommentit (15)

Vierailija

Moi Mummo!

En ole supermaistaja, pikemminkin olen superhaistaja. Jos on joku outo ja paha haju niin täältä pesee ykä niinä aikoina...

En tiedä mistä johtuu mutta näin vain on.

Vierailija

Niin, mutta kävitkös testin tekemässä?

Pappa on myös superhaistaja. Niinpä avioliittosopimuksen mukaan minä hoidin lasten oksennustaudit ja pottapuuhat. Koulutettu tappamaan by SA/INT, mutta pikkuyrjöt kaatoi raavaan miehen.

Oi, tunsin olevani vahva!

Mummo

Vierailija

Nyt en ehdi. Tässä saunan jälkeen väännän pukua päälle ja ajattelin mennä tokkoomaan ja rokkoomaan, lisäksi tiskoon kinttua viskoomaan.

Taidan olla superlaistaja.

Huomenna palaan asiaan ja pureudun siihen kuin tasmaniantuholainen.

Volitans
Seuraa 
Viestejä10670
Liittynyt16.3.2005
Mummo

Iki-ihana BBC tarjoaa testin, jonka avulla voi päätellä, onko todella supermaistaja.

No sen jo ennestäänkin tiesin, että supermaistaja olen. Ja yllättävää kyllä, noilla viidellä kysymyksellä päästii samaan lopputulokseen kun kieltä värjäämälläkin.

Ja kahvi on minullakin niitä nautintoaineita, joita harvemin juon. Yleensäkin karvaat ja liian happamat maut "tökkivät". Se sijaan minusta on pikkuhiljaa kehittynyt chilifani. Chilin poltteen aiheutaja - kapsaisiini - on täysin väritön, hajuton ja mauton aine. Se vaikuttakin suoraan hermostoon ja tästä syystä se polttaa mm. iholle joutuessaan. Chilin siedon toleranssi nousi kohisten viime kesänä, kun tuli maisteltua muutama itsekasvatettu Red Savina Habanero (maailman vahvin). Ensimmäisen noin 1 mm:n siivun syönnin seurauksena polte tuntui sisäkorvassa asti! Tämän jälkeen aiemmin niin tulisilta tuntuneet jalapenot ja tabasco-kastikkeet maistuvat nyt erinomaisilta, kuitenkin ilman häiritseviin mittasuhteisiin nousevaa poltetta. Nyt voin erottaa eri maut, vaikka ruoassa olisikin reilusti chiliä. Aikaisemmin oli pelkona, että voimakkaasti chilillä maustetun ruan syöminen johtaisi makuaistin heikkenemiseen - aiheeton oli tuonkin pelon synnyttämä väite. Silti pystyn tunnistamaan pienetkin chilimäärät, jopa niin, että tunnistan ne ruoaste aikaisemmin, kuin ihmiset, jotka eivät chilin poltteesta pidä!

Johtunee ilmeisesti juuri tästä makuaististani, että olen pienestä (noin 6 vuotiaasta) lähtien tehnyt hyvin usein omat ruokani. Nykyään onkin niin, että itsetehty ruoka on pääsääntöisesti parempaa, kuin vastaava annos ravintoloissa. Tämä ei ole edes yksin oma mielipiteeni.

Omakohtaisesti on ollut mielenkiintoista huomata, kuinka makuaisti on kehittynyt. Nuorena oli muutamia makuja, joita yksinkertaisesti opettelin pitämään: esim. oliivit, sienet, katkaravut ja graavi kala. Seuraavaksi kehittyi kyky erotella ja tunnistaa eri makuja. Vasta yli 30-vuotiaana huomasin ensimmäisen kerran, että pystyin mielessäni yhdistelemään eri makuja ja hämmästyksekseni kokeiltuani maku vastasi usein täydellisesti kuvitelmaani.

Ruokailu on kuitenkin monen osatekijän muodostama kokonaisuus. Siihen vaikuttavat itse ruoan maun lisäksi mm.: Annoksen asettelu - taiteellinen vaikutelma, tuoksut, kattaus, kerralla syötävien makujen/tuoksujen ja värien yhteensopivuus, ruuan lämpötila, ympäristön lämpötila, ympäristön ilmanvaihto, valaistus. Tämän lisäksi tärkeinä vielä: Suutuntuma: miltä ruoka maun lisäksi tuntuu suussa: napakka vai pehmeä, sulaminen suussa (esim. suklaa), lohkeava vai venyvä (esim. kiisselit) jne..

Ja kun noihin edellisiin lisätään vielä se kaikkein tärkein eli hyvä seura, niin nautinto hipoo täydellisyyttä ja on vähintäänkin ainutkertainen, vaikka useampikin edellä esitetty kohta olisi pielessä.

DedMoroz
Seuraa 
Viestejä18361
Liittynyt16.3.2005

Supertaster
ja puhuu soopaa minkä ehtii
Kahviholisti olen ja rankasti, lisäksi pinattikeitto (sellainen kermainen), kaalilaatikko ja kääryleet kera aidon (hemlagat) puolukkahillon on taivaallisen hyvää. Ja joulu ilman haudutettua punakaalia on sama kuin purjelaiva ilman purjeita.

I usually give people more chances than they deserve but once I'm done, I'm done.

salai
Seuraa 
Viestejä7095
Liittynyt17.3.2005

Minä maistoin viime jouluna ensimmäisen kerran sitä punakaalia pikkujoulussa ja oli uskomattoman hyvää (vaikken olekaan supermaistaja, ei suu ole tuohesta). En vaan löytänyt mistään kaupasta valmista, enkä reseptiäkään. Siispä . .

Edit: Tuon testin tein vasta nyt ja mullekin se antoi supermaistajan paperit. Taitaa olla näitä internet-tohtorin arvonimiä.

Mitä tahansa edellä esitetyistä väitteistä saa epäillä ja ne voidaan muuttaa toisiksi ilman erillistä ilmoitusta. Kirjoittaja pyrkii kuitenkin toimimaan rehellisesti ja noudattamaan voimassa olevia lakeja.

DedMoroz
Seuraa 
Viestejä18361
Liittynyt16.3.2005

salai. Tässä on yksi viritelmä

Haudutettu Punakaali a'la mamma

1 kg punakaalia
1-2 rkl voita
1 tl suolaa
8 tl sokeria
2 korkillista omenaviinietikkaa

- pilko kaali mahdollisimman ohueksi (juustohöylä oiva apu)
- sulata voi kattilan pohjalle ja lisää kaali ja muut roippeet
- hauduta kannen alla pehmeäksi miedolla lämmöllä (eli kauan)
- (puolukka- tai omenasurvosta jos haluaa, maun mukaan)

Tarjoillaan lämpimien ruokien yhteydessä lämmitettynä

DM
jouluruokien ystävä

Ps. EI SAA lisätä vettä!!

I usually give people more chances than they deserve but once I'm done, I'm done.

Vierailija
DedMoroz
Supertaster
ja puhuu soopaa minkä ehtii
Kahviholisti olen ja rankasti, lisäksi pinattikeitto (sellainen kermainen), kaalilaatikko ja kääryleet kera aidon (hemlagat) puolukkahillon on taivaallisen hyvää. Ja joulu ilman haudutettua punakaalia on sama kuin purjelaiva ilman purjeita.

Uskoisin, että tuossa tarkoitettiin raakaa pinaattia ja kaalia. Ruuanlaiton yhteydessä karvaus yleensä vähenee. Kahviholistiksi pääsee toki, jos ei välitä kitkerästä mausta vaan juo vain ahkerasti kahvia, jolloin kofeiiniriippuvuus iskee.

Minutkin testi rankkasi supermaistajaksi ja ihan syystä. En juo kahvia, teetä enkä edes alkoholia, lähinnä juuri maun vuoksi. Minulla on myös erittäin vahvat mielipiteet ruuiasta joista en pidä. Edes sinappia en ole maistanut kuin kerran lapsena ja se riitti. Veikkaan että minut luokiteltaisiin jopa supermaistajien keskuudessa melko korkealle tasolle.

Sekin on mielenkiintoinen havainto että moni palstan lukija tuntuu olevan supermaistaja. Tähän on parikin selitystä:
a) Suomalaisissa on poikkeuksellisen paljon supermaistajia
b) Testi on väärässä
c) Supermaistajat huomaavat helpommin tämän ketjun tai vastaavat siihen innokkaammin, koska tuntevat aiheen koskettavan heitä.

Ja tietty se kaikkein todennäköisin vaihtoehto:
d) Supermaistajat ovat myös poikkeuksellisen älykkäitä ja tieteestä kiinnostuneita henkilöitä.

salai
Seuraa 
Viestejä7095
Liittynyt17.3.2005
Gravity
Ja tietty se kaikkein todennäköisin vaihtoehto:
d) Supermaistajat ovat myös poikkeuksellisen älykkäitä ja tieteestä kiinnostuneita henkilöitä.

Kumma kun tämä ketju ei ole vielä kiinnostanut foorumimme U-henkilöitä.

Mitä tahansa edellä esitetyistä väitteistä saa epäillä ja ne voidaan muuttaa toisiksi ilman erillistä ilmoitusta. Kirjoittaja pyrkii kuitenkin toimimaan rehellisesti ja noudattamaan voimassa olevia lakeja.

Vierailija

Haluan tietää olenko supermaistaja(vaikuttaako siltä)..Tietoisuus siitä tuskin muuttaa mitään minussa..haluan vain tietää..Testin mukaan olen, mutta kysymyksiin vastasin sen mukaan mitä USKON olevani mieltä muun kokemuksen perusteella..eli en ole vienyt ystäviäni ravintolaan syömään. En ole (vielä) käynyt ns."kielitestissä", joten en tiedä makunystyjeni määrästä jne. Sekalaista(hajanaista) faktaa minusta: en varsinaisesti pidä kahvista, juon sillöintällöin piristykseksi. Pinaattikeitto maistuu kyllä. käytän alkoholia n. kerran viikossa. Mielestäni alkoholia ei pidä missään nimessä nauttia minkään ruoan kanssa. yäk! (maito tai vesi paras.) Chilin (vähäisenkin määrän) maistan vahvana. Sikarit maistuvat(etenkin vanilja). Jos tarjolla on monenlaista syötävää, yleensä valitsen tutuimman, yksinkertaisimman vaihtoehdon. Näitä en suosi(ajatus/kokemus näiden syömisestä saattavat olla vaikuttavana tekijänä):
sienet, katkaravut, homejuusto, simpukat, kylmäsavustettu lohi(ruoan rakenne ei miellytä)..toivottavasti selostuksesta löytyisi edes jotan hyödyllistä/tarvittavaa tietoa..Toivoisin kommentteja! Hyvää Joulua! Ps. Joulupöydässä: Kinkkua,porkkanalaatikkoa,perunoita,ruskeakastiketta. EI muuta..

-:)lauri
Seuraa 
Viestejä25141
Liittynyt13.5.2005

olen myös supertaster...

Hmm, kysymysten perusteella oli aika vaivatonta ajautua sellaiseen johtopäätökseen, että nirsoilu on yhtä kuin 'superia'. Jos se sitä olisi niin esimerkiksi rakenteeltaan limaisia klimppejä muistuttavat ruokalajit tulisi kieltää asianmukaisilla direktiiveillä. Tietty laaturavintolassa nirsoilu on pikemminkin hyve kuin pahe.

Riittoisampi keskustelukumppani.

Vierailija

Mullons joidenkin arvioiden mukaan superkehittyneet hyvän maun ja oikeudenmukaisuuden makuaistit. Huumorin makuaistin kanssa säätö kesken, samoin kuin naisten kanssa keskustelun tajumaisti, josko tullenee never kuntoon. Tyydyn siis toistaiseksi keskustelemaan kanssanne arvon herrat, ehkäpä synnyin/synnyn naisena yhdessä rinkkaisuniversumeista. Hyvää Juulia!

Uusimmat

Suosituimmat