Ihmisen ulkomuodon vaikutus tunneälyyn

Seuraa 
Viestejä45973
Liittynyt3.9.2015

Jokainen meistä on kokenut , kuinka joku vähemmän miellyttävän näköinen ihminen on huutanut meille ja ollut inhottava. Jos tuo samainen ihminen olisi teille kiva, ette te kuitenkaan häntä arvostaisi, koska hänellä on kova ja inhotava ääni, eikä hänen ulkonäkönsäkkään ole miellyttävä.

Jos joku kaunis tai komea ihminen olisi sanonut mukavalla äänellä ja ollut meille inhottava, emme me sitä kovin pahana pitäisi. Jos taasen tuo samainen henkilö olisi ollut meille mukava, arvostaisimme häntä ja pitäisimme huippu kivana tyyppinä.

Laitan esimerkin tunneälyn ja ulkonäön yhteydestä:

Moni matkustaja oli väsynyt ja kyllästynyt huonoon kohteluun, jota he saivat saksalaisilta sotilailta. Osa sairastui veden ja ruuan vähyyden takia matkalla Auschwiziin.
Näin ajatteli myös juutalainen lääkäri, joka saapui Auschwitziin. Hän näki junasta päästyään komean lääkärin, joka oli pukeutunut moitteettomasti. Tuo mies, lääkärin unelmien mies, ohjasi junasta saapuneita matkustajia pelkällä ranteeen liikkeellä jonosta toiseen. Hänen karismansa ja moitteeton pukeutumisensa ja komea enkelimäinen ulkonäkönsä saivat varmaankin monet nuhjuiset matkustajat tuntemaan itsensä saataisiksi ja alempiarvoisiksi.
Juutalaisen lääkärin veli oli sairastunut ja lääkäri päätti pyytää apua tuolta komealta mieheltä, joka oli kuin vastaus hänen rukouksiinsa. Kaikeksi yllätykseksi tuo enkelimäinen hahmo otti väsyneen naisen pyynnön avosylin vastaan ja ilmoitti itsekkin olevansa lääkäri ja hetkessä punaisella ristillä varustettu auto tuli noutamaan sairaan veljen. Ei epäilystäkään, naislääkäri oli tavannut unelmiensa miehen,
komean lääkärin, joka oli mukava ja kohtelias.
Tuo enkelimäinen hahmo, joka sai liikanimen Auschwitzin enkeli komean ulkonäkönsä ja karismansa tähden. Osottautui lääketieteen tohtoriksi ja tiedemieheksi. Hän oli kuin vastaus lääkärin kaikkiin rukouksiin, jokaisen naisen unelmamies, joka otti juuri hänen toiveensa ja hänet huomioon ja oli mukava ja kiltti.
Lääkäri tekikin paljon palveluksia tuolle komealle ja miellyttävälle tiedemiehelle, mutta aina tuo tiedemies antoi lääkärin huomata jälkikäteen, että hän olikin tehnyt karhunpalveluksia muille auttamalla häntä. Siitä huolimatta naislääkäri totteli ja teki uudestaan ja uudestaan niin kuin tuo miellyttävä ja komea tiedemies halusi. Hän huomasi pian, kuinka lapset rakastivat tuota tiedemiestä , joka sanoi juuri ne sanat lapsille, mitä he halusivat kuulla ja antoi heille vaatteita ja karkkia.

Tässä oli lyhyt esimerkki tunneälyn ja ulkonäön välisestä yhteydestä ja sen vaikutuksesta ihmisiin. Uskoisin, että Josef Mengele on ollut kenties "tunneälykkäimpiä" tiedemiehiä kautta aikojen. Hänen komeutensa ja tunneälynsä mahdollistivat Auschwitzin toiminnan, hän oli todellinen Auschwizin enkeli!
(kirjoitin tämän juutalaisesta naislääkäristä tehdyn elokuvan innoittamana)

Sivut

Kommentit (60)

Piru Naiseksi
Seuraa 
Viestejä3164
Liittynyt16.3.2005

on mitä inhottavin yhdistelmä ainakin minun mielestäni.
Muistan iäti, miten Unelmien Prinssiltä näyttävä mies käyttäytyi minua kohtaan todella törkeästi. Hän tuntenut minua, joten mistään henkilökohtaisesta antipatiasta ei voinut olla kyse ... ellei hänellä sitten ollut huonoja muistoja jostain minua muistuttavasta tytöstä.
Sen jäkeen vieroin pitkään jokaista tyyppiä, joka ulkoisesti jollain tavoin muistutti tätä nuorta miestä.
Muostotko ohjaavat käyttäytymistämme ohi realiteettien?

Vierailija

Koska näissä jutuissa on muokkaus mahdollisuus, niin muokkasin hiukan tätäkin juttuani:
-Otin ylisanoja pois
- Täsmensin käsitteitä
- Muutin sen asiallisemmaksi

Pidättekö te tällaisesta korrektista ilmaisutapaa parempana?

Vierailija
Gideon
Jokainen meistä on kokenut , kuinka joku vähemmän miellyttävän näköinen ihminen on huutanut meille ja ollut inhottava. Jos tuo samainen ihminen olisi teille kiva, ette te kuitenkaan häntä arvostaisi, koska hänellä on kova ja inhotava ääni, eikä hänen ulkonäkönsäkkään ole miellyttävä.

Jos joku kaunis tai komea ihminen olisi sanonut mukavalla äänellä ja ollut meille inhottava, emme me sitä kovin pahana pitäisi. Jos taasen tuo samainen henkilö olisi ollut meille mukava, arvostaisimme häntä ja pitäisimme huippu kivana tyyppinä.

Ei mielestäni pidä paikkaansa. Olipa ruma tai komea/kaunis, jos on ilkeä, samanarvoista kuin myös hyvä käytös.

Hyvännäköinen ja fiksu mies = luontevan ystävällinen (hyvän kasvatuksen saanut) ja älykäs (niitäkin yhdistelmiä on), vie naisen sydämen ja jalat alta.

Vierailija

Kasvot määräävät sen, kuinka ihmiseen suhtaudutaan, ei niinkään käytös. Miellyttäväkasvoiseen suhtaudutaan aivan toisin kuin sellaiseen, jolla on vaikkapa synkeät kulmat ja suupieliä alaspäin vetävät juonteet. Ja en puhu nyt hymyilyn määrästä vaan vain kasvonpiirteistä.

Jos on avoimet, ystävälliset kasvot, toiset sietävät vaikka minkälaista paskapuhetta ja ajattelevat vain: no se nyt siinä vain vitsailee. Synkännäköisen ei tarvitse sanoa mitään ja saa vihamiehiä.

Tähän olen päätynyt seuraamalla sitä eläintarhaa mitä työpaikaksi kutsutaan.
Jos joku väittää ettei ulkonäkö vaikuta, on aika hyvä huijaamaan itseään.

Vierailija
Halle Lujaa
Kasvot määräävät sen, kuinka ihmiseen suhtaudutaan, ei niinkään käytös. Miellyttäväkasvoiseen suhtaudutaan aivan toisin kuin sellaiseen, jolla on vaikkapa synkeät kulmat ja suupieliä alaspäin vetävät juonteet. Ja en puhu nyt hymyilyn määrästä vaan vain kasvonpiirteistä.

Jos on avoimet, ystävälliset kasvot, toiset sietävät vaikka minkälaista paskapuhetta ja ajattelevat vain: no se nyt siinä vain vitsailee. Synkännäköisen ei tarvitse sanoa mitään ja saa vihamiehiä.

Tähän olen päätynyt seuraamalla sitä eläintarhaa mitä työpaikaksi kutsutaan.
Jos joku väittää ettei ulkonäkö vaikuta, on aika hyvä huijaamaan itseään.

Monasti ihmiset valitaankin edustustehtäviin ulkonäkönsä ja miellyttävän käytöksensä johdosta. Tosin asiantuntevuus on nykyään myös hyvin tärkeässä asemassa.

Vierailija
Halle Lujaa

Tuo on kyllä jo luonteen kuvaustakin.

Jos on miellyttävät kasvot, mutta v-tyylin luonne, se paljastuu kyllä ennenpitkää ja suhtautumiseen tulee pinsettiotetta. Tai jos on jörö naama vaikka perushämminkinä, mutta lempeä sydän, kaikki pian rakastavat Harald Hirmuista.

Vierailija
Halle Lujaa

Avoimet, ystävälliset kasvot omaava: ei ole uskottavaa, jos v*******e, menee todellakin huumorin puolelle.
Ei synkännäköinen saa vihamiehiä, ellei myös käytöksellään vahvista vihamielistä tai mikä se nyt onkaan/negatiivistä ominaisuuttaan.

Vierailija
MD
Halle Lujaa

Avoimet, ystävälliset kasvot omaava: ei ole uskottavaa, jos v*******e, menee todellakin huumorin puolelle.
Ei synkännäköinen saa vihamiehiä, ellei myös käytöksellään vahvista vihamielistä tai mikä se nyt onkaan/negatiivistä ominaisuuttaan.

Ihminen on laumaeläin ja kaikki laumassa negatiivisia ajatuksia ulkonäöllisesti herättävät joutuvat herkemmin ennakkoluulojen ja syrjinnän kohteiksi.

Vierailija
Gideon

Ihminen on laumaeläin ja kaikki laumassa negatiivisia ajatuksia ulkonäöllisesti herättävät joutuvat herkemmin ennakkoluulojen ja syrjinnän kohteiksi.

Jokin elämässäsi on mennyt vinksalleen, kun olet joutunut tai kuvitellut joutuneesi syrjinnän kohteeksi.

Yritä unohtaa moiset ajatukset ja aloita uusi elämä. Oma suhteutumisesi ympäristöön ja ihmisiin, ratkaisee sen, miten he suhtautuvat sinuun. Ei ulkonäkö merkitse mitään ensi kontaktin jälkeen.

Ihmisarvo ja itsetunto muodostuvat aivan muusta kuin ulkonäöstä.

Minun yli 30-vuoden takainen ystävättäreni: kerran testasin hänen muistikuvaansa ulkonäöstäni. Puhelimessa kysyin, että minkä väriset silmät minulla on. Keskustelimme juuri ulkonäöstä ja kuinka se ystävyydessä ja syvällisemmissä ihmissuhteissa menettää merkityksensä.
Hän mietti pitkään ja vastasi, että vihreät. Minulla on siniset silmät ja edes se ei ole jäänyt hänen mieleensä ulkonäöstäni.
Uskallan veikata samaa työtovereistani, että jos kysyisin ex-tempore silmieni väriä, arvauksen puolelle menisi.

Neonomide
Seuraa 
Viestejä13269
Liittynyt23.6.2005
Gideon

Itsekin katsoisin, että ulkonäöllisyyteen useimmat voivat vaikuttaa aika paljon. Itse esimerkksi omaan hurmaavan hymyn (olen päätellyt koska se todella tarttuu), mutta perusmyrtsin näköisenä saan paskaa niskaan vähintään siinä missä muutkin. Neutraaliuteen pyrkiminen ei ole itselleni aina helppoa, saati tekohymyn teeskentely. Olen tosin huomannut mitä vanhempien kanssa hengaa, sitä vaikeampaa vastapuolen on yksinkertaisesti 'kääntää naamansa muualle' kun tämän kanssa ottaa rehellisesti kontaktia.

Pretending to be certain about propositions for which no evidence is even conceivable—is both an intellectual and a moral failing. —Sam Harris

Vierailija

Ei pidä aina katsoa vain ulkonäköön. "Kakku" voi olla kaunis päältä mutta täysi p***a sisältä. Jokaisen täytyisi ajatella omaa käytöstään ja yrittää olla kohteliaita toisilleen. Joka päiväinen "kakku" voi myös olla miellyttävä, jos se kakku osaa olla inhimillinen ja "trevlig".

Ulkonäkö ei merkitse kaikkea. Kaikki ei voi olla kauniita. Täytyy opetella rakastamaan itseään, siis ulkonäkään, koska on sitä mitä on.

Vähemmänkin kaunista miestä voi "rakastaa", sillä loppujen lopuksi sillä millä on eniten merkitystä on ihmisen persoonallisuus. Omasta puolestani voin sanoa että "ihastun" usein ihmisen persoonallisuuteen, en ulkonäköön. Ihmisen miellyttävä persoonallisuus on minulle paljon tärkeämpää mitä kaunis ulkonäkö.
Mutta jos on kumpaakin, kaunis ulkonäkö ja miellyttävä persoonallisuus, niin se on mahtava yhdistelmä.

Mutta Mengeliä ihannoiville ei ole minulla mitää sanottavaa. Jotta virsi Mengelistä voisi loppua. Se on turhaa ja tilaa vievää lepertelyä.

Vierailija
Ayla
Ei pidä aina katsoa vain ulkonäköön. "Kakku" voi olla kaunis päältä mutta täysi p***a sisältä. Jokaisen täytyisi ajatella omaa käytöstään ja yrittää olla kohteliaita toisilleen. Joka päiväinen "kakku" voi myös olla miellyttävä, jos se kakku osaa olla inhimillinen ja "trevlig".

Ulkonäkö ei merkitse kaikkea. Kaikki ei voi olla kauniita. Täytyy opetella rakastamaan itseään, siis ulkonäkään, koska on sitä mitä on.

Vähemmänkin kaunista miestä voi "rakastaa", sillä loppujen lopuksi sillä millä on eniten merkitystä on ihmisen persoonallisuus. Omasta puolestani voin sanoa että "ihastun" usein ihmisen persoonallisuuteen, en ulkonäköön. Ihmisen miellyttävä persoonallisuus on minulle paljon tärkeämpää mitä kaunis ulkonäkö.
Mutta jos on kumpaakin, kaunis ulkonäkö ja miellyttävä persoonallisuus, niin se on mahtava yhdistelmä.

Helpompi rakastaa kaunista/komeata kuin rumaa. Kun ei ole mahdollisuuksia kauniiseen/komeaan, valitaan vähemmän kaunis. Yksinkertaista.

Kakkuvertaus tuo mieleen auton. Kyllähän ladakin vois hyvä olla.

"Jokainen pelaa niillä korteilla, jotka hänelle on jaettu."

Sivut

Uusimmat

Suosituimmat