Yksinajattelu -- uhka ismeille

Seuraa 
Viestejä45973
Liittynyt3.9.2015

Aivan viime aikoina on havaittu, että monet ihmiset ajattelevat yksinään. Usein yksinajattelijat ajattelevat itsekseen pahaa heistä, jotka puhuvat yksinään, yksinpuhujista.

Vielä yksinajattelijoiden joukko ei ole alkanut solvaamaan yksinkuulijoita ja yksinnäkijöitä, mutta sekin aika tulisi, jos tässä ei kirjoitettaisi yksin totuutta yksinkertaisista funktioista, joiden puitteissa ihmisen on pakko toimia yksin itsensä kanssa kaksin.

Kun ihminen rakensi ensimmäisen suotuveneen, niin se oli yksinsoudettava. Yksinsoudettavan veneen rakensi muuan yksinpuhuja, joka vapaa-aikanaan oli myös yksinajattelija, mutta koska hän ei pelännyt puhua yksinään, niin siksi hänelle ei tulltu mieleenkään vittuilla itselleen, kuten tekevät sellaiset, joilla ei ole rohkeutta muuhun kuin yksinajatteluun ja kaksinnaimiseen.

Jotta yksinajattelijat saisivat myös kokea syrjintää, nyt julkaistaan yksinajattelun olevan merkki vakavasta mielenterveyshäiriöstä, jos siihen liittyy yksintekemisen mollaaminen.
http://www.urantia.fi/download/muuta/ajattelu.pdf

Kommentit (15)

Vierailija
kati sinenmaa
Aivan viime aikoina on havaittu, että monet ihmiset ajattelevat yksinään.
Kyllä minä sen ainakin huomasin jo aika kauan aikaa sitten.

Vierailija
kati sinenmaa
Miten? Mitä aiot tehdä asialle?
Huomasin sen olemalla normaali. Enkä aio tehdä sille mitään, koska en ole paranoidi.

Vierailija

Yksinajattelusta ei onneksi tule mitään. Pitää olla ympäristö ja kulttuuri johon samaistua, ennenkuin voi ajatella ja vuorovaikuttaa. Ajattelu ei ole mikään itsenäinen prosessi, joka voisi olla muuta kuin - luovaakin - heijastusta ympäristöstä ja yhteiskunnasta.

Voihan sitten vetäytyä erakoksi kun on ensin oppinut muilta ajattelun perustan, mutta se ei ole pointti tässä.

Vierailija

Jospa alettaisiin rehellisesti tarkastelemaan jokaisen omia ajatuksia.

Jokainen ihminen ajattelee kysyviä ajatuksia JA
vastaavia ajatuksia.

Koska siis jokaisen ihmisen päässä on vuoron perään kysymyksiä JA
vastauksia, niin silloin ihmisen mielessä on alituinen dialogi.

Ei ihminen tarvitse ketään vierellään pystyäkseen ajattelemaan kysyvästi, ja pystyäkseen itse vastaamaan omiin kysymyksiin.

Koska siis dialogi on fakta aivoissa, niin silloin jokainen meistä on yksinajattelija.

Monet minua tunnetummat ajattelijat ovat kautta aikain todenneet täsmälleen saman: Ihminen käy jatkuvaa dialogia, eli puhelee itsekseen jonkun näkymättömän olennon kanssa.

Pyysin rehellisyyttä tälle, jolloin ei enää tarvitse mollata niitä, joita on kutsuttu hulluiksi, koska he puhelevat itekseen.
Ainakin psykologien ja psykiatrien luulisi jo virkansa puolesta tietävän, että he ovat yksinajattelijoita! Hyi hyi, ettäs kehtaatte!

Muuten? Onko olemassa jotakin muutakin ajattelua kuin kysyvää tai vastaavaa? Miten kukaan voi olla kysymättä/vastaamatta omilla ajatuksillaan milloin vain, missä vain?

salai
Seuraa 
Viestejä7095
Liittynyt17.3.2005

Olen itse aikamoinen yksinajattelija. Mutta vaikka miten miettisin, en saa jutuistasi tolkkua.

Mitä seuraava lauserakennelma tarkoittaa?

kati sinenmaa
Jotta yksinajattelijat saisivat myös kokea syrjintää, nyt julkaistaan yksinajattelun olevan merkki vakavasta mielenterveyshäiriöstä, jos siihen liittyy yksintekemisen mollaaminen.

Vai löytyykö tuosta myös vastaus?

Mitä tahansa edellä esitetyistä väitteistä saa epäillä ja ne voidaan muuttaa toisiksi ilman erillistä ilmoitusta. Kirjoittaja pyrkii kuitenkin toimimaan rehellisesti ja noudattamaan voimassa olevia lakeja.

Vierailija
salai
Olen itse aikamoinen yksinajattelija. Mutta vaikka miten miettisin, en saa jutuistasi tolkkua.

Mitä seuraava lauserakennelma tarkoittaa?

kati sinenmaa

Vai löytyykö tuosta myös vastaus?

Luultavasti tarkoitin sitä, että jos maailmassa on kärsimystä, niin silloin yksikään taho ei voi olla eikä saa olla siltä turvassa.
Jos yksinpuhujia syrjitään, niin silloin johdonmukaisuuden tähden myös yksinajattelijoita tulee syrjiä.

On siis tieteen etujen mukaista kärsimyksen poistaminen, jotta tiedemiehet saisivat aidosti olla tieteen temppeleissä rauhassa syrjinnältä, koska jos tieteen temppelien ulkopuolella on syrjintää, niin silloin tiede on vain piilopaikka, eikä suinkaan näkyvä osa ihmiselämää.

Vierailija

Kertoisitko Kati kultaseni miten tämä yksinpuhumisen syrjiminen näkyy maailmassa? Minä puhun usein hiukan ääneen yksin asunnossani, enkä usko että minua on ikinä sen takia syrjitty. Myös isäni puhuu usein kohtuu äänekkäästi yksinään eikä häntä kyllä kukaan mitenkään syrji. Ehkä vähän joskus hihittää...

Vierailija

kati sinenmaa kirjoitti:

> kati: Jokainen ihminen ajattelee kysyviä ajatuksia JA
vastaavia ajatuksia.
Koska siis jokaisen ihmisen päässä on vuoron perään kysymyksiä JA
vastauksia, niin silloin ihmisen mielessä on alituinen dialogi.
Ei ihminen tarvitse ketään vierellään pystyäkseen ajattelemaan kysyvästi, ja pystyäkseen itse vastaamaan omiin kysymyksiin.
Koska siis dialogi on fakta aivoissa, niin silloin jokainen meistä on yksinajattelija.

Minustakin ihminen käy sisällään dialogia, mutta en ajattele, että sama itse kysyisi ja sama vastaisi. Keskustelu käydään ihmisen henkisen (omatunto) ja aineellisen puolen (kulttuuriminä) välillä, joilla molemmilla tulisi olla edustus/ edustaja myös itsen ”ulkopuolella”.
Koska ihmisen mieli on kovin ailahtelevainen ja mielipiteiden tulisikin muuttua, jotta ei ihmisen kehitys jymähtäisi paikoilleen, niin henkisen puolen edustuksen, josta omatunnon ääni saa alkunsa pitäisi olla vakaalla ja pysyvällä perustalla. Jos molemmat puolet olisivat yhtä muuttuvia, ei keskusteluun tulisi haastetta eikä ryhtiä eikä se etenisi äärirajoilleen asti.
Henkinen haastaja haastaa, ei pelkästään keskusteluun vaan myös konkreettisesti toteuttamaan sen, mitä neuvottelun tuloksena syntyi. Jos ei keskustelun tuloksena syntyisi mitään aktiivista toimintaa vuoropuhelu jäisi vain ajatusten tasolle eikä siirtyisi ihmisten väliseen kanssakäymiseen, joka perimmiltään on haastajan tarkoitus.

Vierailija

Niin no joo.

"Kala-Lahtiska,
sun suus on auki
ja sieltä näkyy
niin suuri hauki..."

Itsekseenpuhujia on äskeisenkin värssyn perusteella ihan tosiaan kiusattukin. Siinä Kati Sinenmaa osuu oikeaan. Mutta Lahtiskakaan ei olisi oppinut monologia ilman muita ihmisiä, joiden kielen hän oli lapsuudessaan omaksunut.

Että taisin puhua aidanseipäästä?

Vierailija
kaksoispilari
kati sinenmaa kirjoitti:...

Minustakin ihminen käy sisällään dialogia, mutta en ajattele, että sama itse kysyisi ja sama vastaisi. Keskustelu käydään ihmisen henkisen (omatunto) ja aineellisen puolen (kulttuuriminä) välillä, joilla molemmilla tulisi olla edustus/ edustaja myös itsen ”ulkopuolella”.

Samaa. En vain halunnut tuossa kohtaan kertoa sitä, koska minua olisi heti syytetty Urantia-kirjan sekottamisesta aiheeseen, vaikka sitä samaa ovat pohtivasti ajattelevat ihmiset ilmaisseet kautta aikain.

Ne täällä olijat, jotka ovat ns. omineet tämän foorumin itselleen, eivät nähtävästi suvaitse minulta mitään erilaisuutta, vaan jos tuon omia ajatuksiani, niin minua välittömästi syytetään urantiaan sekaantumisesta ja muuta paskaa. Tämä sama meno tuli esille jo noin viisitoista vuotta sitten, kun edes vielä ollut lukenut kyseistä kirjaa.

Siitä lähtien kirjotustyylini on kehittynyt ilmaisemaan tietynlaista ajattelua tietynlaisella huumorilla, jonka hyvin harvat ovat edes tunnistaneet huumoriksi; muut syyttävät minua tosikoksi, hulluksi, hullujen ´huoneesta karanneeksi ja ties miksi .. mutta se vain saa minut edelleen kehittymään omanlaatuisena ajattelijana, joten en ole siitä kerännyt itselleni näppyjä, mutta kieltämättä se saa vielä aikaan toisinaan akuuttia ihottumaa, mutta pyrin edelleen siinäkin asiassa kehittymään hyvään suuntaan.

Uusimmat

Suosituimmat