Ajan sitten ajokortin kuin ensimmäiset vetyautot suomessa

Seuraa 
Viestejä13176
Liittynyt3.4.2005

Sivut

Kommentit (22)

Vierailija
MD
Tämä auto toimii vedyllä. Ajokustannukset matkalla Helsinki-Turku noin 2 euroa! Ford on turvallinen ja tuttu valmistaja. Taatusti päästeetön. Pakoputkesta vain vähän vettä!

Vedyn saasteellisuus ja saasteettomuus johtuu siitä millä energiamuodolla se vety tuotetaan. Korjatkaa jos olen väärässä.

Vierailija

Kaikilla ei valitettavasti ole realistista mahdollisuutta ajatella kuten tieremies ja odotella vetyautojen ilmestymistä katukuvaan. Itse olen ollut oseammassakin työpaikassa, minne ei pääse muilla julkisilla kulkuneuvoilla, kuin taksilla. Kimppakyytejä on tietysti tullut harrastettua mahdollisuuksien mukaan.

Oma autoiluni ei ole kyllä ikinä maksanut niin paljon, kuin tuo em. Lagunan kustannukset. Nykyistä edellisen autoni ostin kolaroituna ja korjattiin se isäukon kanssa kuntoon. Ajelin pelkällä liikennevakuutuksella, täysillä bonuksilla, eikä huolto maksanut, kuin mahdolliset varaosat, kun itse teki työt. Ajelin sillä pari vuotta ja sain silti myydessä enemmän, kuin ostaessa, tottakai kun kolaroituna ostettu. Onhan siinä oma hommansa, mutta säästää voi jos jaksaa nysvätä, varsinkin jos on pakko säästää

Tällä hetkellä ei ole realistista mahdollisuutta mennä autoputiikkiin ja sanoa yksi ekoauto kiitos, ikävää, mutta totta. Turhanpäiten en autolla silti ajele, usein on vaan pakko.

Neutroni
Seuraa 
Viestejä23122
Liittynyt16.3.2005
MD

Tämä auto toimii vedyllä. Ajokustannukset matkalla Helsinki-Turku noin 2 euroa! Ford on turvallinen ja tuttu valmistaja. Taatusti päästeetön. Pakoputkesta vain vähän vettä!

Ei kannata uskoa kaikkea mitä markkinamiehet suustaan päästävät. Vetykään ei ole mitään erityisen halpaa. Ja totta kai auton käytössä pitää ottaa huomioon kaikki kulut. Pääomakustannukset ovat enemmän kuin kertaluokkaa suuremmat kuin sentti kilometrillä.

Neutroni
Seuraa 
Viestejä23122
Liittynyt16.3.2005
Riikka
Ei liity vetyautoihin, mutta olisiko jollain/jossain esittää selkeää selostusta oman auton käyttökuluista? Ei ole tullut hankittua, kun olen laskenut, että kalliiksi tulee. Ajokortin hankkiminen 1000 euron tienoilla (ellei saa jostain alennuksia), ajettava auto vähintään toisen mokoman, plus vakuutukset ja huollot ym. Sitähän pitäisi tarvita tosi paljon, että olisi hintansa arvoinen! Varsinkin, kun sellaisia tilanteita ei edes tule, että pitäisi päästä jonnekin, mihin ei pääse julkisilla tai taksilla tai jonkun toisen kyydissä.

Uudehkolla autolla kustannukset ovat noin 20 senttiä per kilometri, jos ajaa jotakuinkin normaaleja määriä. Jos ajaa kovin vähän, pääomakustannukset nostavat kilometrihintaa. Jos osaa itse tehdä pieniäö korjauksia ja huoltoja, vanhalla autolla pääsee jonkin verran halvemmalla, mutta sitten joutuu kärsimään epäluotettavuudesta.

Jos ei ole perhettä ja asuu sekä työskentelee kaupungissa, kannattaa toisaan vakavasti miettiä onko auto hintansa arvoinen. Satunnaiseen tarpeeseen voi vuokrata auton, ja taksillakin ajelee jonkin verran jo auton kiinteillä kuluilla.

Vierailija

Tieremies ei kyllä lähitulevaisuudessa aja ajokorttia.

Todennäköisempää on, että vedyn sijaan siirrytään polttonesteissä bio vaihtoehtoihin. Kuten biodiesel:iin ja etanoliin. Kumpikin on tuotannon ja jakelun kannalta paljon helpompi järjestää kuin siirtyminen kokonaan vetytalouteen.
Biovaihtoehdossa on mahdollista käyttää suurinta osaa jo olemassa olevasta infrastruktuurista hyödyksi. Vety vaihtoehdossa käytännössä kaikki olisi rakennettava uudestaan ehkä joitakin maakaasuputkistoja lukuunottamatta.

Kosh
Seuraa 
Viestejä21228
Liittynyt16.3.2005
Riikka
Ei liity vetyautoihin, mutta olisiko jollain/jossain esittää selkeää selostusta oman auton käyttökuluista?

Auton ostohinta jokunen vuosi sitten noin 600 euroa, vakuutuksiin ja veroihin menee reilu 400 euroa vuodessa, renkaisiin ehkä 300 euroa viiden vuoden välein, varaosiin ja katsastuksiin keskimäärin 120 euroa vuodessa. Huollot ja korjaukset teen joko itse tai vaikeimmat hommat asiantuntevammat kaverit tekevät lähinnä kaljapalkalla.

Auton hinta 600 euroa, viiden vuoden muut kulut 300+5*(400+120)=2900 euroa. Yhteensä siis 3500 euroa, eli 700 euroa vuodessa. Päälle tulee vielä bensat, jotka riippuvat täysin ajokilometrien määrästä ja kulloisestakin hinnasta. Keskikulutukseksi voinee laskea nykyisin varsin kaupunkipainotteisella ajolla vajaa 10 litraa satasella, ja mittariin tulee vuodessa ehkä viitisentuhatta kilsaa. Bensaa siis menee ehkä 500 litraa, joka tekee nykyhinnoin reilu 600 euroa vuodessa.

Yhteensä siis vuodessa kuluja tulee auton hankintahinta mukaanluettuna, ilman diskonttauksia tms, viidelle vuodelle jaettuna, nykyisin hintatasoin arvioituna n. 1300 euroa vuodessa. Vähän päälle satanen kuussa siis. Jos verrataan siihen, että olisi kaupungin bussilippu ja kulkisi junilla ja kaukolinja-autoilla kerran-kaksi kuussa pidemmät matkat, niin kovin montaa euroa tuosta ei joudu ylimääräistä pulittamaan. Tämän kuitenkin maksaa mielellään, kun sekä matkustus- että kuljetustarpeet ovat sellaiset, että joka paikkaan ei kovin mutkattomasti pääse julkisilla kulkimilla ja toisaalta tavaraa tarvitsee usein kuskata enemmän kuin kerralla jaksaa kantaa, joka rajoittaa merkittävästi. Useimmiten myös matkustajia on mukana, eli yksinajoon verrattuna sekin tuottaa säästöä.

Vähäisellä ajontarpeella vanhan, itse korjattavissa olevan yleisen ja halvan japsiauton käyttö on perusteltua, vaikka bensa onkin kallista. Jos kilometrejä tulisi kymmenkertaisesti tai enemmän, kannattaisi ehkä jo hankkia uudempi ja kalliimpi sekä ammattihuoltoja ja -korjauksia vaativa, mutta bensapihimpi kulkine.

aiheeseen yleisemmin:
Olisi hauskaa, jos olis mahdollista valita saasteeton kulkutapa. Edes vetyauto ei kuitenkaan sellainen ole, niin kauan kuin vety tuotetaan saastuttavilla energianlähteillä.

Se oli kivaa niin kauan kuin sitä kesti.

pee
Seuraa 
Viestejä52
Liittynyt27.1.2006

[quote="tiäremiäs"]

En olikein pidä henkilöautoista sen takia koska ne saastutavat liikaa, sitten monesti huomaa kaupunkilla täällä tampereella että ei ole autossa kuin yksi ihminen, ei ole matkustajia.

..autot saastuttaa enemmän kun niissä on monta kyydissä...
...minne minä ne matkustajat laitan työ päivän ajaksi, ruokaa niille pitäisi antaa jos ne ovat autossa työ päivän ajan niin autoa pitää lämmittää ja taas tulee saastetta..

...mistä sitä vetyä saa, sehän olisi siitäkin hyvä että menisi vähemmän bensaa kun se on niin kevyttä...

lierik
Seuraa 
Viestejä4922
Liittynyt31.3.2005
Veikko

Oulussa saat maksaa bussista keskimäärin niin paljon, että kahden ihmisen kannattaa kulkea jo melkein taksilla.

Veikko puhuu asiaa, bussilipun hinta on 2,60e ja kun meitä on kolme on kaupungille meno tai paluu 7,80e, no Köpönen nyt vielä pääsee vajaan vuoden lastenlipulla, mutta usein on kyllä kolme aikuista matkassa. Taksikyyti oli entisestä asunnosta n 10e päivällä. Tuon erotuksen kyllä maksaa, kun ei tarvi kauppakasseja raahata bussipysäkille ja pääsee kotiovelle asti.

Edit: Kosh tuossa laskikin oman auton käyttökustannuksia, ajelen taas sitten Escortilla kunhan saan sen katsastettua, pitäisi vaihtaa äänenvaimentaja, mutta ei onnistu kotikonstein kun joku idiootti on on siihen laittanut vääränlaisen joskus ja hitsannut etuputkeen fylliä että on saanut passaamaan.

Oliko se pee, älä viitsi ilkeillä Tiäremiähelle, tiedät kyllä hyvin mitä hän tarkoittaa. , tai sitten ei, ihan hauskoja huomioita.

Lierikki Riikonen

totinen
Seuraa 
Viestejä4875
Liittynyt16.3.2005
Neutroni

Ei kannata uskoa kaikkea mitä markkinamiehet suustaan päästävät. Vetykään ei ole mitään erityisen halpaa.
Vedyn kalleuteen on vaikuttanut mm.
1) vedyn kompressointi ja nesteyttäminen sekä polttoainesäiliöiden kallis rakenne.
- Tämä kustannus poistuu jos käytetään Aminexin keksintöä, jossa vety imeytetään ammoniakkina kiinteään väliaineeseen jonka ammoniakin kantokyky on 90% nestemmäisen ammoniakin tilavuudesta.
http://www.amminex.com/index_files/Page344.htm

2) Vedyn tuotanto on tehotonta ja siihen tarvitaan kallista platinakatalyyttiä.
- Acta niminen firma on kehittänyt nanomateriaalisen elektrodin, jolla voidaan valmistaa vetyä 90% teholla ilman platinakatalyyttiä.
http://www.fuelcellmarkets.com/article_ ... bsite=9763

Vety tulee siis halpenemaan oleellisesti tulevaisuudessa.

Vierailija
Pikku Gen
Aamen. Täysin samaistuvaa mielipuolta. Ja mitä Turkuun tai Lahteen tai Joensuuhun tulee, ovat vieläkin pienempiä paikkakuntia... Ilman autoa pärjää loistavasti.

Pienillä paikkakunnilla sitä autoa tarvitsee juuri enemmän kuin isoilla. Pienillä paikkakunnilla on yleensä surkeasti järjestetty julkinenliikenne ja huonot palvelut. Pk-seudulla pääsee julkisilla melkein minne ikinä haluaakin välittämättä kellonajoista. Lisäksi koska autottomia on monia muitakin niin erillaisia kotiinkuljetuspalveluita on tarjolla runsaasti.

iisakka
Seuraa 
Viestejä846
Liittynyt30.9.2005

Ihmettelen miksi ihmiset käyttävät niin vähän polkupyörää. Myin auton pois tarpeettomana vuosi sitten. Pyörällä pääsee leppoisastikin polkien 20 km tunnissa. Ajelen pyörällä nykyään arviolta 4000 km vuodessa, josta vajaa 3000 km työmatkoja.

Halpaa, terveellistä, piristävää, ympäristöystävällistä.

Muutaman kerran vuodessa tarvitsee jotain muuta: lentokonetta, junaa tai sukulaisilta bensatankillisen hinnalla lainattua autoa.

Joo, tiedän ettei sovi kaikkien elämäntilanteeseen, mutta satoja tuhansia turhaan omaa autoa tai julkista liikennettä käyttävää tässäkin maassa on.

Kosh
Seuraa 
Viestejä21228
Liittynyt16.3.2005
iisakka
Ihmettelen miksi ihmiset käyttävät niin vähän polkupyörää. Myin auton pois tarpeettomana vuosi sitten.

Jos auto on tarpeeton, niin auto on tarpeeton. Silloin sen voi korvata vaikka filalrilla. Pyörällä tai jalan minäkin lyhyet matkat teen jos ei ole paljoa roinaa kuskattavaksi. Se ei kuitenkaan tee autoa tarpeettomaksi niissä tilanteissa kuin nuo ehdot eivät täyty. Ja minä en tarvitse silti autoa edes päivittäin, kuten kovin moni muu Suomessa.

Se oli kivaa niin kauan kuin sitä kesti.

Vierailija

Kyllähän suurin osa suomalaisista pärjäisi ilman autoa, jos ei tarvitsisi käydä työssä. Siksi nyt kannattaisi yhteiskunnankin panostaa siihen, että jokainen voisi halutessaan luopua ikävästä ja rasittavasta työnteosta ja maksaa heille kansalaispalkkaa.Silloin kaikki ajelu olisi vain vapaa-ajan toimintaa. Siinä säästyisi energiaa eikä kalliita ulkomaisia autoja tarvitsisi tuoda maahan. Myös ilman laatu paranisi, kun liikenne olisi hiljaista kuin jouluyönä.

iisakka
Seuraa 
Viestejä846
Liittynyt30.9.2005

Elämäntavasta ja siihen liittyvistä valinnoista on pitkälti kyse. Nykyisen asuinpaikkani olen valinnut sen mukaan, että se on pyöräilymatkan päässä työpaikasta, keskustasta ja harrastuspaikoista.

Edelleen, ymmärrän ettei ihan kaikilla ole mahdollisuutta vastaavaan, mutta todella monella kyllä olisi.

Sivut

Uusimmat

Suosituimmat