lukihäiriö, mistä johtuu?

Seuraa 
Viestejä13176
Liittynyt3.4.2005

Mistä johtuu lukihäiriö, minulla on paha lukihäiriö. Pitää paljon keskittyä että saa kirjoittelua selvää ja virheetöntä teksitä.

Tänne foorumi kirjoitteluun menee mielenkiinto jos liikaa keskittyy.

Kertokaa mistä johtuu, koko lukihäiriö.

Kommentit (5)

Vierailija

Jos oikein olen ymmärtänyt, niin nuo oppimishäiriöt (lukeminen, kirjoittaminen, laskukyky) johtuvat sikiöaikaisista kehityshäiriöistä, jotka syntyvät perinnöllisten tekijöiden lisäksi myös raskauden aikana tapahtuvien muiden "epätoivottavien" tapahtumien seurauksena.

Paul M
Seuraa 
Viestejä8558
Liittynyt16.3.2005

Oma kuvitelmani on, että on myös traumaattista lajia olevaa "lukihäiriötä". Sen voi aiheuttaa huonolla kasvatusmetodilla. Esimerkiksi lukemaan oppimiseen pakottaminen aiheuttaa varmasti loppuiäksi lukkiutumistilan jonkin asteisena ja vähintään oppiminen viivästyy.

Laajennus tuohon on vieraan kielen oppimiseen liittyvät "lukihäiriöt". Kielen oppimisen rentous ja kiinnostavuus voidaan tuhota ensimmäisten minuuttien aikana lapselta ensimmäisen vieraan kielen oppimiskontaktin tullen, kun väärin toimitaan.

Hiirimeluexpertti. Majoneesitehtailija. Luonnontieteet: Maailman suurin uskonto. Avatar on halkaistu tykin kuula

Vierailija
Paul M
Oma kuvitelmani on, että on myös traumaattista lajia olevaa "lukihäiriötä". Sen voi aiheuttaa huonolla kasvatusmetodilla. Esimerkiksi lukemaan oppimiseen pakottaminen aiheuttaa varmasti loppuiäksi lukkiutumistilan jonkin asteisena ja vähintään oppiminen viivästyy.

Laajennus tuohon on vieraan kielen oppimiseen liittyvät "lukihäiriöt". Kielen oppimisen rentous ja kiinnostavuus voidaan tuhota ensimmäisten minuuttien aikana lapselta ensimmäisen vieraan kielen oppimiskontaktin tullen, kun väärin toimitaan.

Olen samaa mieltä Paul M kanssa. Minun tapauksessa jonkinasteinen lukuhäiriö koulussa johtui ainakin osaksi siitä, että isä yritti opettaa latinaa melko nuoressa iässä vastustuksestani huolimatta.

Mutta osanpa kyllä edelleenkin nykyään jonkin verran latinaa. Ja ennenhän latina oli yliopistoissa pakollinen kieli. En tiedä minä vuonna tämä pakkokieli Yliopistoissa poistettiin.

Ensimmäinen oppituntini kuului (6 vuotisena?):

”agricola amat”; ”agricola terram irigant” ”agricola terram pluviant”, jne.

(Maanviljelijä rakastaa (maata); Maanviljelijä kastelee maata. Maanviljelijä auraa maataan. jne)

Täten aloitin itse asiassa yliopisto-opiskeluni esikouluiässä.

Uusimmat

Suosituimmat