"Kakkosen sää" 10v.

Seuraa 
Viestejä45973
Liittynyt3.9.2015

Kakkosen sääohjelma täyttää tänään 10 vuotta!

Itse olen ohjelman aktiivi seuraaja ja täytyy todeta, että sään "ennustaminen" on kehittynyt aimo harppauksin. Nuo lainausmerkit sen takia, että tuollainen huomisen tai usein jopa kolmen päivän säätiedotus osuu jo aikamoisella varmuudella. Tietysti kaoottinen ilmakehä tekee joskus omia yllätyksiään, mutta enää harvoin noissa täysin metsään mennään.

Onnittelut ohjelmalle merkkipäivänä ja suuret kiitokset Seija Paasoselle, Tapio Tourulalle ja kumppaneille!

Mitä mieltä palstalaiset säätieteilyn tilasta?

Kommentit (9)

Vierailija
Sisyphos
Kakkosen sääohjelma täyttää tänään 10 vuotta!

Itse olen ohjelman aktiivi seuraaja ja täytyy todeta, että sään "ennustaminen" on kehittynyt aimo harppauksin. Nuo lainausmerkit sen takia, että tuollainen huomisen tai usein jopa kolmen päivän säätiedotus osuu jo aikamoisella varmuudella. Tietysti kaoottinen ilmakehä tekee joskus omia yllätyksiään, mutta enää harvoin noissa täysin metsään mennään.

Onnittelut ohjelmalle merkkipäivänä ja suuret kiitokset Seija Paasoselle, Tapio Tourulalle ja kumppaneille!

Sateen jälkeen paistaa aurinko. Tämä tuntuu joskus kesäisin olevan ennustusten tarkkuus. Lieneekö säät hankalammin ennustettavia kesällä? Ja varsinkin juhannussään ennustus? En juuri muuten säätiedotteita tarkemmin seuraile, mutta jos pitää lähtemän telttailemaan, niin...

Aika usein ennusteet osuvat pitkiäkin aikoja kohdalleen, mutta silloin on tuntunut olevan joku "suursäätila" vaikuttamassa ja sää on ollut päivästä toiseen sama. Liittyyköhän pohjoisen suihkuvirtauksen toimintaan?

Vierailija
AJT
En juuri muuten säätiedotteita tarkemmin seuraile, mutta jos pitää lähtemän telttailemaan, niin...

Aika usein ennusteet osuvat pitkiäkin aikoja kohdalleen, mutta silloin on tuntunut olevan joku "suursäätila" vaikuttamassa ja sää on ollut päivästä toiseen sama. Liittyyköhän pohjoisen suihkuvirtauksen toimintaan?

Ehkä sinun pitäisi telttailla useammin... Sään ennustamisesta ja varsinkin niistä suihkuvirtauksistasi asiaa tuolla

Vierailija
Sisyphos

Suomessa, kiitos Ilmatieteenlaitoksen, sään ennustaminen on huimalla tasolla.

Vierailija

Suomessa sään ennustaminen numeerisen laskennan menetelmin on erittäin tarkkaa ja kahden päivän päähän ennustukset ovat hyvin luotettavia. Tästä kiitokset algoritmit kehittävälle Ilmatieteen laitokselle sekä supertietokonelaskennasta vastaavasta CSC:lle.

Itse asiassa sääennusteiden tarkkuuden parantaminen on melko yksinkertaista. Siinä on kaksi tietä, ensimmäinen on algoritmien suppenevuuden kehittäminen ja toinen on prosessoritehon lisääminen. Nykyisin Suomen säätila lasketaan neljästi päivässä taskasti kahden vuorokauden päähän, mutta jos nykyalgoritmein haluttaisiin sama tarkkuus yhdelle lisäpäivälle (siis kolmen päivän päähän), pitäisi tietojenkäsittelykapasiteetti ainakin kymmenkertaistaa!

Vierailija
Landau
Suomessa sään ennustaminen numeerisen laskennan menetelmin on erittäin tarkkaa ja kahden päivän päähän ennustukset ovat hyvin luotettavia. Tästä kiitokset algoritmit kehittävälle Ilmatieteen laitokselle sekä supertietokonelaskennasta vastaavasta CSC:lle.

Itse asiassa sääennusteiden tarkkuuden parantaminen on melko yksinkertaista. Siinä on kaksi tietä, ensimmäinen on algoritmien suppenevuuden kehittäminen ja toinen on prosessoritehon lisääminen. Nykyisin Suomen säätila lasketaan neljästi päivässä taskasti kahden vuorokauden päähän, mutta jos nykyalgoritmein haluttaisiin sama tarkkuus yhdelle lisäpäivälle (siis kolmen päivän päähän), pitäisi tietojenkäsittelykapasiteetti ainakin kymmenkertaistaa!

Eikös myös sisäänsyöttötiedot ole tärkeitä, eli paikallisten säätilojen mittaaminen tiheämmällä seulalla (paikan suhteen siis)? Ilmeisestikin pitäisi saada sitten myös dataa tarkemmin eri ilmakerroksista. Eli siis olisi sama wanha ongelma kyseessä kuin monissa muissa iterointiprosesseissa: mitä syötät sisään, sitä saat ulos.

Vierailija

Joku vuosi sitten satuin kuulemaan radiosta "radioohjelmaa 60 vuotta sitten" missä toistettiin vanhoja uutisia. Uutisten jälkeen tuli paras sääennuste minkä olen koskaan kuullut.

"..siihen loppuivat uutiset ja seuraavaksi sää: Sää jatkuu entisen kaltaisena."

Vierailija
JÄBÄ
Joku vuosi sitten satuin kuulemaan radiosta "radioohjelmaa 60 vuotta sitten" missä toistettiin vanhoja uutisia. Uutisten jälkeen tuli paras sääennuste minkä olen koskaan kuullut.

"..siihen loppuivat uutiset ja seuraavaksi sää: Sää jatkuu entisen kaltaisena."

Mitäs ihmeellistä tuossa sitten on? Kyllä noin voidaan sanoa vielä nykyäänkin, kun ollaan esimerkiksi pitkään paikallaan seisovan korkeapaineen alla.

Varsinkin viime kesänä tuota kuuli usein - tosin ei ihan mainitsemastani syystä.

sipu250
Seuraa 
Viestejä399
Liittynyt23.3.2005

Ja itse asiassa noin 70% ennusteista onnistuukin melkoisen hyvin jos vain toteaa että huomisen sää on samanlainen kuin tänäänkin. Ne loput 30% sitten vaativat sen tiedon ja osaamisen.

Uusimmat

Suosituimmat