Eriksen, Thomas Hylland: HETKEN TYRANNIA

Seuraa 
Viestejä820
Liittynyt29.5.2005

Mitä mieltä tästä teoksesta?

Minusta todella hieno kokoelma ajatuksia ajan "kiirehtimisestä". Muistan melkein ajan, kun junamatka HKI-TKU kesti yli seitsemän tuntia. Ja juuri tuo matkareitti tuli mieleeni kun ensikerran tämän luin.

Muutenkin kaikki tuntuu kiireehtivän jonnekin, sääli.

Itse kauppaan ajatusta "hidas aika", monissa palavereissa ja koulutuksissa joissa hikoilen.

Aikaa käsitteleviä kirjoja on minulla monta muutakin, mutta tämä lienee tällä hetkellä akuutein. Tosin minuun kolahti myös Hawkinsin Ajan Lyhyt Historia.

Mainioita hellepäivän kirjoja.

Navigare necesse est, vivere non necesse (Cicero)

Kommentit (10)

Vierailija

Enpä tunne tuota kirjaa, esittelisitkö vähän keskeisiä ideoita?

Mitä "hidas aika" tarkoittaa?

Lin Jutangin kirja "joutilaisuudesta" oli kirjastossa pikalainana, mitä siitä voi päätellä.

Mummo
ajaton

Wolf
Seuraa 
Viestejä820
Liittynyt29.5.2005

Tässä takakansikirjasta.

Tämän hämmästyttävän ja omaperäisen kirjan vaatimuksena on, että hitaan ajan pitäisi olla tietoyhteiskunnan jokaisen toivelistan kärjessä.

Siinä on asia, jota voivat yhdessä ajaa niin pienten lasten vanhemmat, lukemisen ystävät, eläkeläiset kuin poliitikotkin.

Meidän on ryhdyttävä taistelemaan luoksepääsemättömyyden puolesta, oikeudesta ajatella pitempiä kuin viiden senttimetrin mittaisia ajatuksia.

Jännittäviä lähestymistapoja, ajatuksia herättäviä esimerkkejä, huimaavia perspektiivejä - eikä vähiten omaperäisiä ratkaisumalleja apunaan käyttäen Hetken tyrannia onnistuu tekemään täsmällisen diagnoosin siitä kiihkeätempoisesta ajasta, jonka keskellä me elämme.

Kukapa olisi uskonut, että kaikki aikaa säästävä teknologia - faksilaitteesta sähköpostiin ja matkapuhelimiin - johtaisi siihen, että ihmisillä on aikaa vähemmän kuin koskaan ennen?

Thomas Hylland Eriksen työskentelee sosiaaliantropologian professorina Oslon yliopiston teknologia-, innovaatio- ja kulttuurikeskuksessa.

Hän toimi Samtiden-aikakauslehden toimittajana vuodesta 1993 vuoteen 2001 ja on julkaissut useita teoksia, joista osa on mm. päätynyt Helsingin yliopiston kurssivaatimuksiin. Vuonna 2000 yliopisto palkitsi hänet tutkimustulosten välittämisestä laajalle lukijakunnalle.

“... viihdyttävä ja tärkeä kirja, sekä lisäksi aidosti populaaritieteellinen sanan positiivisimmassa merkityksessä - helppolukuinen, opettavainen ja ajatuksia herättävä.” Svenska Dagbladet

Suomentaja: Haanpää, Timo

1. painos • Painovuosi: 2003 • Pehmeäkantinen • Kirjastoluokka: 901 • ISBN: 951-0-28288-X

Vierailija

Loistava ajoitus.

Itse olen jo kirjoitellut siitä, miten rikkaat hokevat kaikialla, että aika on rahaa. Koska kuitenkin rikkailla ei ole aikaa, niin silloin he ovat köyhiä, koska heillä ei ole rahaakaan; Aika==rahaa!

Tämä oli ensimmäinen todistus rikkaiden köyhyydestä.

Toinen on siinä, että rikkaat aina vollottavat lisää rahaa. Rikkailla ei koskaan ole rahaa riittävästi, koska heillä ei ole aikaa. Ja rikkailla ei ole aikaa, koska he itse luovat itselleen kireitä aikatauluja, ja sitten he vaativat poliisien aikaa, jotta poliisit auraisivat rikkaille tien ruuhkaan.

Ja koska poliiseilla ei ole aikaa, kun he joutuvat tuhlaamaan sitä mielettömyyksiin, niin siksi muillakaan ei ole aikaa, koska poliisit estävät ihmisiä kulkemasta omaan tahtiin, jotta rikkaiden kireät aikataulut pitäisivät.

Koska siis rikkaat joutuvat tuhlaamaan poliisien aikaa, jotta rikkailla ei olisi aikaa olla kansan keskuudessa, niin siksi rikkaiden on pakko pelätä kansalaisia, joilta juuri ja juuri riittää aikaa viiden sentin pituiseen ajatukseen rikkaiden listimisestä.
ÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖ

Rikkaat ovat yksin syyllisiä siihen, että ihmisillä ei ole aikaa, eli rahaa.
Me voimme tarkastella tätä miten päin tahansa, ja aina syy löytyy rikkaista. Esimerkkinä annoin tuon poliisien aikapulan, joka johtuu juuri siitä, että rikkaat vaativat poliisien aikaa itselleen, ja rikkaat vaativat sitä siksi, koska he itse ovat rustaneet aikataulunsa.

Jos ihminen vaatii toiselta jotakin, niin silloin hän on ajan suhteen köyhä, eli järjetön. Ajallisuudessa kellään ei ole oikeutta vaatia toisen aikaa itselleen --vähiten hallinnolla.

Wolf
Seuraa 
Viestejä820
Liittynyt29.5.2005

Ajatelkaa miten kirjoituskone mullisti tekstinkäsittelyä ja toimistotyötä.

Entäpä tekstinkäsittelyohjelmat, sepä vasta tekikin jotain, "paperiton toimisto" joka suorastaan hukkuu paperiin, paradoksi siis.

Muusta nyt tänään puhumattakaan

Pikku Gen
Seuraa 
Viestejä3210
Liittynyt2.6.2005

Eiköhän ajan "säästämisestä" parhaan allegorian ole esittänyt vanha kunnon Michael Ende _fiktiivisessä_* romaanissaan Momo. Suosittelen verestämään muistoja, jos on ns. liikaa aikaa.

*Korostin kettuuttani fiktiivisyyttä, koska joku voisi vaikka erehtyä pitämään sitä intergalaktisena totuutena...

Huono vitsi. Kuinkas niitä nyt tänään tipahteleekaan kuni sammakoita konsanansa?...

"Ubi est actio hic?" Missä täällä on säpinää?

Vierailija

Voi kiitos Pikku Gen

siitä, että muistit taas kerran tuon Momon. Viisas, viisas kirja.

suosittelen myös Wolfille
Mummo

Vierailija
kati sinenmaa
Loistava ajoitus.

Itse olen jo kirjoitellut siitä, miten rikkaat hokevat kaikialla, että aika on rahaa. Koska kuitenkin rikkailla ei ole aikaa, niin silloin he ovat köyhiä, koska heillä ei ole rahaakaan; Aika==rahaa!

Tämä oli ensimmäinen todistus rikkaiden köyhyydestä.

Toinen on siinä, että rikkaat aina vollottavat lisää rahaa. Rikkailla ei koskaan ole rahaa riittävästi, koska heillä ei ole aikaa. Ja rikkailla ei ole aikaa, koska he itse luovat itselleen kireitä aikatauluja, ja sitten he vaativat poliisien aikaa, jotta poliisit auraisivat rikkaille tien ruuhkaan.

Ja koska poliiseilla ei ole aikaa, kun he joutuvat tuhlaamaan sitä mielettömyyksiin, niin siksi muillakaan ei ole aikaa, koska poliisit estävät ihmisiä kulkemasta omaan tahtiin, jotta rikkaiden kireät aikataulut pitäisivät.

Koska siis rikkaat joutuvat tuhlaamaan poliisien aikaa, jotta rikkailla ei olisi aikaa olla kansan keskuudessa, niin siksi rikkaiden on pakko pelätä kansalaisia, joilta juuri ja juuri riittää aikaa viiden sentin pituiseen ajatukseen rikkaiden listimisestä.
ÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖ

Rikkaat ovat yksin syyllisiä siihen, että ihmisillä ei ole aikaa, eli rahaa.
Me voimme tarkastella tätä miten päin tahansa, ja aina syy löytyy rikkaista. Esimerkkinä annoin tuon poliisien aikapulan, joka johtuu juuri siitä, että rikkaat vaativat poliisien aikaa itselleen, ja rikkaat vaativat sitä siksi, koska he itse ovat rustaneet aikataulunsa.

Jos ihminen vaatii toiselta jotakin, niin silloin hän on ajan suhteen köyhä, eli järjetön. Ajallisuudessa kellään ei ole oikeutta vaatia toisen aikaa itselleen --vähiten hallinnolla.

Ymmärrän että sinua harmittaa koska et ole menestynyt elämässä ja olet kateellinen niille joilla menee hyvin.
Menestyminen vaatii kuitenkin kovaa työtä.
Ensin pitää opiskella vuosia ja sitten vielä raataa aamusta iltaan päästäkseen siihen tilanteeseen että voi katsella kun muut tekevät työt ja silti tienaa itse ihan sopivasti.
Minä olen rikas mutta en tunnista itseäni höpötyksistäsi,en ole koskaan sanonut tai ajatellut että aika on rahaa.
Lisäksi vapaa-aikaa on 24h vuorokaudessa lukuunottamatta sitä kun osallistun tutkimustyöhön ym.ajankuluksi aina välillä.
En vollota lisää rahaa,sitä on riittävästi vaan ohjaan suurimman osan ylimääräisestä erilaisiin hyväntekeväisyyksiin.
En ole myöskään vaatinut poliisien aikaa pyytämällä heitä avaamaan tietä ruuhkassa,mikä tuskin olisi mahdollistakaan.
En ymmärrä miksi jotkut pitävät sinua mielenkiintoisena persoonana,ajatusmaailmasi on vähintäänkin omituinen.
Vaikka kuvittelet kateellisena jonkun asian olevan jollain tavalla niin todellisuus on varmasti erilainen.

Wolf
Seuraa 
Viestejä820
Liittynyt29.5.2005

Mummolle tiedoksi Wolf on lukenut Momon ja muutaman kerran.

Ei voi sille mitään että Eriksen on huomannut käyttää samaa teosta apunaan kirjan eräässä luvussa, kuten kirjan viitteissä mainitaan.

En koe "hidas aika" teeman merkitsevän säästöä, vaan laatua.

Laatua sen verran tähän, että lähden juuri pariksi viikoksi Kiinaan ja Mongoliaan. Taitaa tulla eräs elämäni matkoista, palaillaan....

Wolf
Seuraa 
Viestejä820
Liittynyt29.5.2005

Nostetaanpas tätä vähän esille taasen.

Kait joku nyt parissa vuodessa on tämänkin kirjan lukenut, mitä?

Sopisi lukea!

Uusimmat

Suosituimmat