Meripihka

Seuraa 
Viestejä45973
Liittynyt3.9.2015

Tänään ylen historiapaikalla tuli ohjelma viikingeistä, jotka kauppamatkoillaan veivät mm. meripihkaa muille maille.

Onko meripihkalla muuta käyttöä kuin koristearvo?

Onko Suomesta löydetty meripihkaa? Jos ei, niin miksi? Itämeren etelärannoillahan sitä löytyy edellen.

miettii
Mummo

Sivut

Kommentit (17)

Vierailija

Biologeille meripihkasta on ainakin hyötyä, sillä meripihkan sisälle on taltioitunut muinaisia eliöitä. Etenkin hyönteisiä on löytynyt, mutta myös kasveja, sieniä ja joitain pieniä eläimiä. Jurassic Parkin dinosauruksetkin tehtiin meripihkahyttysen imemästä verestä.

Vierailija

Kannattaa muuten olla tarkkana kun ostaa vaikkapa Liettuan tai Latvian toreilta meripihkakoruja. Siellä nimittäin ihan teollisesti valmistetaan muovista feikkejä, jopa hyttysen tai muun ötökän kera.

Sitä aitoa tertiäärikauden havupuista kivettynyttä meripihkaa löytyy parhaiten Liettuan ja Kaliningradin rannikoilta mutta Suomestakin sitä on löytynyt, tosin sisämaasta pelloilta.

Vierailija

Kiitos vastaajille

Käyttö lakan raaka-aineena oli uutta. Ihmettelin, miksi sellaisia möykkyjä jo viikingit raahasivat Konstantinopoliin, ellei hyötykäyttöä ollut.

Meripihkaa en menisi muutenkaan ostelemaan. Muinoin Neuvostoliitossa se oli niitä harvoja ostoksia, mitä pakkoruplilla pystyi votka- ja kuohuviinipullojen lisäksi tekemään.

Maan kohoaminen Suomessa lie syy siihen, että meripihkaa löytyy sisämaasta. Mistäpäin kannattaisi lähteä louhimaan?

Mummo

Vierailija
Mummo

Meripihkaa en menisi muutenkaan ostelemaan. Muinoin Neuvostoliitossa se oli niitä harvoja ostoksia, mitä pakkoruplilla pystyi votka- ja kuohuviinipullojen lisäksi tekemään.

Maan kohoaminen Suomessa lie syy siihen, että meripihkaa löytyy sisämaasta. Mistäpäin kannattaisi lähteä louhimaan?

Mummo

Halikosta on ainakin löytynyt meripihkaa mutta kyllä se on Suomessa ylen harvinaista. Tuo Suomesta löytynyt meripihka saattaa myös olla vetäytyvän jään mukanaan tuomaa.

Itse olen pari vuotta sitten ostanut pari hopeista meripihkakorua Kaliningradilaisesti kultasepänliikkeestä ja kyllä ne on taidokkaasti tehty erittäin hyvälaatuisesta kirkkaasta meripihkasta, aivan eri luokkaa kuin torikorut ja entisessä Neuvostoliitossa myydyt halpiskorut.

Pikku Gen
Seuraa 
Viestejä3210
Liittynyt2.6.2005

Miten saa helpoimmin (ilman erityisiä välineitä) feikattua meripihkaa itse? Kotisirkkalemmikkini kuoli kauniisti jalat kippuraan, ja ajattelin tehdä siitä leninit eli valaa sen johonkin meripihkaa muistuttavaan. Mitä väestö suosittelee?

"Ubi est actio hic?" Missä täällä on säpinää?

Neutroni
Seuraa 
Viestejä23105
Liittynyt16.3.2005
Pikku Gen
Miten saa helpoimmin (ilman erityisiä välineitä) feikattua meripihkaa itse? Kotisirkkalemmikkini kuoli kauniisti jalat kippuraan, ja ajattelin tehdä siitä leninit eli valaa sen johonkin meripihkaa muistuttavaan. Mitä väestö suosittelee?

Askerteluliikkeistä saa valettavaa läpinäkyvää muovia. Se on nestemäistä hartsia, johon lisätään erillistä kovetinta. Aineesta tulee melko kovaa, haurasta ja optisesti kohtuullisen hyvälaatuista (koriste-esineeksi kelpaavaa). Siihen voi valaa erilaisia esineitä, esimerkiksi juuri hyönteisiä. Mitäs ihmettä tuo nyt olikaan nimeltään, polyuretaania ehkä. No, liikkeessä tiedetään, kun kuvailet käyttötarkoituksen. Ehkä he osaavat kertoa myös sopivan väriaineen, jolla siitä saa meripihkamaisen keltaista, jos haluat jäljitellä nimenomaan meripihkaa.

Minulla ei ole kokemusta hyönteisten valamisesta tuollaiseen, mutta itse kuivaisin hyönteisen ensin sopivaan asentoon. Jos hyönteinen jää kosteaksi, sen värit luultavasti muuttuvat ajan kanssa. Värit voivat kyllä muuttua kuivastakin hyönteisestä.

Vierailija
Neutroni
Pikku Gen

Askerteluliikkeistä saa valettavaa läpinäkyvää muovia. Se on nestemäistä hartsia, johon lisätään erillistä kovetinta. Aineesta tulee melko kovaa, haurasta ja optisesti kohtuullisen hyvälaatuista (koriste-esineeksi kelpaavaa). Siihen voi valaa erilaisia esineitä, esimerkiksi juuri hyönteisiä. Mitäs ihmettä tuo nyt olikaan nimeltään, polyuretaania ehkä. No, liikkeessä tiedetään, kun kuvailet käyttötarkoituksen. Ehkä he osaavat kertoa myös sopivan väriaineen, jolla siitä saa meripihkamaisen keltaista, jos haluat jäljitellä nimenomaan meripihkaa.

Minulla ei ole kokemusta hyönteisten valamisesta tuollaiseen, mutta itse kuivaisin hyönteisen ensin sopivaan asentoon. Jos hyönteinen jää kosteaksi, sen värit luultavasti muuttuvat ajan kanssa. Värit voivat kyllä muuttua kuivastakin hyönteisestä.

Mistä tämä sanonta ”olla pihkassa” sitten johtuu?

Pikku Gen
Seuraa 
Viestejä3210
Liittynyt2.6.2005

Hyvä pointti...

Kiitos vinkistä,Neutroni. Ötökkä kepsahti jo vähän aikaa sitten, lienee kunnolla kuivunut. Kiittelen kovasti kun saan sen valmiiksi.

Hmm. Olisikohan Meripihka-Himiksestä avatariksi? Lainaiskohan kaveri digikameraa?...

"Ubi est actio hic?" Missä täällä on säpinää?

lierik
Seuraa 
Viestejä4922
Liittynyt31.3.2005
Pikku Gen

Polyuretaania aine ei ole, polyuretaani on vaahtomaista muovia jota käytetään lämpöeristeenä (Styrox) ja pakkausten pehmikkeenä. Oikea nimitys taitaa olla akryyli. Voit myös mielestäni kokeilla kaksikomponenttisia epoksiliimoja (Super-epoxy, Araldit) Jompaa kumpaa on myytävänä huoltoasemilla, marketeissa ym.

En ole kuitenkaan varma soveltuvatko liimat hyönteisten säilömiseen. Kannattaa yrittää ensin "kotikärpäsellä" tms. ennekuin riskeeraa menehtyneellä lemmikillä.

Tutulla hammasteknikolla oli käyttötarkoituksiinsa em. kaltaista muovia, siitä kyllä pystyi valamaan läpinäkyviä koriste-esineitä joiden sisällä oli jotain krääsää olen myös nähnyt Venäjältä ostetun matkamuiston, "väärennöksen" jossa oli meripihkan näköiseksi värjätyn muoviklöntin
sisään valettu hyttynen.

Edit: Niinkuin tuonnempana mainitaan Styrox ei ole polyuretaania vaan muuta polya, sekoitin nuo vaahtomuovit.

Lierikki Riikonen

Volitans
Seuraa 
Viestejä10670
Liittynyt16.3.2005
lierik

Polyuretaania aine ei ole, polyuretaani on vaahtomaista muovia jota käytetään lämpöeristeenä (Styrox) ja pakkausten pehmikkeenä.

Styrox on eräs kauppanimi polystyreenille, joka on eri muovi, kuin polyuretaani. Polyuretaania saa sitten valmiina levyinä tai itse pursotettavana tölkeissä.

Vierailija

Mites tuo meripihka on sitten aikoinaan syntynyt?
Mitä se on ollut?
Onkos se ollut jotain jättimäisistä männyistä erittynyttä pihkamaista ainetta johon ötökät ovat sitten jääneet kiinni ja lopulta uppoutuneet sisälle?

Vierailija
tupakka
Mitä se on ollut?
Onkos se ollut jotain jättimäisistä männyistä erittynyttä pihkamaista ainetta johon ötökät ovat sitten jääneet kiinni ja lopulta uppoutuneet sisälle?

No sitäpä juuri. Väittävät että varsinkin punapuun sukuisista havupuista olisi tuo pihka enimmäkseen kotoisin.

Vierailija
tupakka
Mitä se on ollut?

Lue koko lyhyt ketju! Vastaushan löytyy edellä, eli kyseessä on tertiäärikauden havupuiden kivettynyttä pihkaa. Tarkemmin männyn pihkaa.

Vierailija

Suomessa meripihkalöytöjä on tehty muutaman neliön alalta pellosta Inkoon Ingarskilasta, ja lisäksi Paraisilta ja Nauvosta on hajalöytöjä. Minulla on meripihkasta tehty savukkeen imuke, mikä sinällään on aivan turha kapine, koska en tupakoi.

Oikeasti ei meripihkaan tarttuneen hyttysen verestä pysty dinosauruksia kloonaamaan, koska niistä ei saa dna:ta.

Sivut

Uusimmat

Suosituimmat