Miten voisimme auttaa skitsofreenikkoja?

Seuraa 
Viestejä45973
Liittynyt3.9.2015

Tiede 3/2005 kirjoittaa skitsofreniasta:

"Joukossamme elää ihmisiä, jotka kokevat normaalisti merkityksettömät yhteensattumat merkillisiksi ja mystisiksi. Heillä ympäröivän todellisuuedn ja mielikuvituksen raja on alkanut hämärtyä."

"Noin joka sadas suomalainen sairastaa skitsofreniaa."

Näillä todennäköisyyksillä myös tiede-lehden foorumeilla kirjoittelee ihmisiä, jotka "kärsivät" skitsofrenian oireista. Miten voisimme auttaa heitä ymmärtämään paremmin todellisuutta jossa he elävät. Sen sijaan että lähdemme innokkaasti provoisoituen heidän kirjoituksiinsa mukaan, tai ylipäätään suhtaudumme heihin kuten terveisiin, voisimme yrittää yhdessä auttaa näitä henkilöitä yrittämällä ymmärtää millaisena he maailman näkevät ja kokevat ja miten uskomattomalta maailma saattaa heidän päässään tuntua. On kohtuullista olettaa että he eivät itse ymmärrä sairautensa laatua, ja terveen on sitä ehkä vaikeaa hyväksyä. Yritetään tukea, eikä vihata, ja saada ihmiset hakemaan ehkä jopa hoitoa?

Kommentit (15)

Vierailija
euler
Tiede 3/2005 kirjoittaa skitsofreniasta: "Joukossamme elää ihmisiä, jotka kokevat normaalisti merkityksettömät yhteensattumat merkillisiksi ja mystisiksi. Heillä ympäröivän todellisuuedn ja mielikuvituksen raja on alkanut hämärtyä."

Näillä todennäköisyyksillä myös tiede-lehden foorumeilla kirjoittelee ihmisiä, jotka "kärsivät" skitsofrenian oireista. Miten voisimme auttaa heitä ymmärtämään paremmin todellisuutta jossa he elävät. Sen sijaan että lähdemme innokkaasti provoisoituen heidän kirjoituksiinsa mukaan, tai ylipäätään suhtaudumme heihin kuten terveisiin, voisimme yrittää yhdessä auttaa näitä henkilöitä yrittämällä ymmärtää millaisena he maailman näkevät ja kokevat ja miten uskomattomalta maailma saattaa heidän päässään tuntua. On kohtuullista olettaa että he eivät itse ymmärrä sairautensa laatua, ja terveen on sitä ehkä vaikeaa hyväksyä. Yritetään tukea, eikä vihata, ja saada ihmiset hakemaan ehkä jopa hoitoa?

>qaz: Hienoa, että kommentoit euler niin lämpimästi. Minä en kyllä rohkene ketään täällä olevaa skitsoksi tai miksikään muuksikaan luokitella. Skitsoa ajattelua täällä kyllä esiintyy ... itsellänikin silloin ... jos tekstini ei ole johdonmukaista.

Vierailija

Joo, hyvä aihe. Kannattaisi tosiaan vastailla sillai että vastaukset ovat mahdollisimman konkreettisia totuudenmukaisia, vailla salatieteiden makua ja - niin, varmaan ottamatta kantaa uskonasioihin.

Tietenkin abstraktien aiheiden ympärillä voi käyttää asiaankuuluvaa kieltä, mutta kannattanee paremmin katsoa kenen kanssa alkaa kinastelemaan.

Eläköön realiteettiterapia.

Vierailija

Uskonnollisuus kumpuaa tiedon puutteesta. Ihmisen on hankala hyväksyä omaa rajallisuuttaan tässä maailmankaikkeudessa ja uskonto luo kätevän aasin sillan sille, että yhtäkkiä kaikki onkin selitettävissä. Eikä se vaadi kovin kummoista logiikkaa... Fanaattisuus on valitettava uskonnollisuuden sivuvaikutus. Kun et tiedä kovin paljoa, mutta haluat silti olla oikeassa, on se hyvin hankalasti yhteensovitettava yhtälö.

Uskonnon lääke on koulutus, ei mielisairaala.

Vierailija
euler
Tiede 3/2005 kirjoittaa skitsofreniasta:

"Joukossamme elää ihmisiä, jotka kokevat normaalisti merkityksettömät yhteensattumat merkillisiksi ja mystisiksi. Heillä ympäröivän todellisuuedn ja mielikuvituksen raja on alkanut hämärtyä."

On selvä, että tarkoitat palstan vapaamuurareita. He ovat todella ikävää sakkia, mutta tuollaiset sairaat ihmiset eivät tajua mielenvikaisuuttaan. He ovat umpihulluja, aivan seonnutta jätesakkia, oikeaa pohjasakkaa. He kirjoittelevat, kuinka paljon Suomessa on rasismia ja kuinka sen vastustamiseksi ovat kaikki laittomatkin keinot sallittuja. Olen asunut Helsingissä koko ikäni, siis pitkään, enkä ole nähnyt mitään rasismiin viittaavaakaan. He uskovat nähneensä ufoja ja kuulevat päässään ääniä, he monasti kirjoittelevat toisia loukkaavia tekstejä, vaikka eivät tiedä aiheesta mitään! Ärsyttävintä näissä pelleissä on se, että he kiistävät kaikki jopa itsestään selvät tosiasiat, kuten Mengelen komeuden ja hänen korkean älykkyysosamääränsä. Tämä mielenvikainen fanatismi kaikkea kuviteltua rasismia ja natsismia kohtaan on sairaidessaan käsittämätöntä: he valehtelevat estotta vain saadakseen jonkun kuvitellun "natsin/rasistin" näyttämään pahalta. Vapaamuurarit HOITOON

Vierailija

Eulerilla on ihan kiva ajatus. Miten se käytännössä toteutetaan? Mistä tietää kuka on sairas? Miten maallikot voivat neuvoa näitä sairaita oikein?

Ja Gideon:

Jooko?!?

DedMoroz
Seuraa 
Viestejä18361
Liittynyt16.3.2005

Aha.
Nyt sitten tiedän, että uskovaiset ovat skitsofreenikkoja vai oliko se päinvastoin.

Gideon, mie olen sellane höperö, jotta pääsääntöisesti ajattelen ihmisistä pelkkää hyvää. Siksi tuossa sinun tekstissäsi näen joissain kohdin tuollaisen hymiön vaikkei sitä ole sinne laitettu. Harhoja taitaa minullakin olla.

Ja sitä oikeaa tietoa aiheesta runsain määrin tuolla:
http://www.kolumbus.fi/jyrki.vartiainen ... frenia.htm

I usually give people more chances than they deserve but once I'm done, I'm done.

Vierailija
Gideon
Johnny Too Bad
Gideon, Suomessa on rasisteja

http://www.city.fi/deitti/view.php?id=247703&ph

MOT

Siis ihmisiä, jotka luulevat olevansa. On eri asia vainota tai kiusata jotakuta ihonvärin tai muun seikan takia, kun olla mielikuvitusrasisti.

Kun ulkomaalaisia tulee joka tapauksessa suomeen niin olisi hyvä jos he sopeutuisivat suomalaiseen yhteiskuntaan.
Sitä ei edesauta rasistinen suhtautuminen,siitä ei ole kuin haittaa.
Joissakin kulttuureissa on tapoja(mm.lasten sp.elimien silpomista) mitä ei voi hyväksyä jonka takia,jos minä olisin päättämässä näitä tiettyjä kansalaisuuksia ei tulisi suomeen.
Heitä nyt kuitenkin on tullut tänne pysyvästi,rasistinen käytös ei muuta tilannetta parempaan suuntaan.
On lisäksi kumma juttu kun sinä valitat että sinua on vainottu ja silti sinä olet valmis vainoamaan muita ihmisiä.
Niillä rasisteilla joita minä olen joskus tuntenut,on poikkeuksetta erittäin heikko itsetunto enkä usko sinun muodostavan poikkeusta tässä asiassa.

Vierailija
nm
Kun ulkomaalaisia tulee joka tapauksessa suomeen niin olisi hyvä jos he sopeutuisivat suomalaiseen yhteiskuntaan.Sitä ei edesauta rasistinen suhtautuminen,siitä ei ole kuin haittaa.Joissakin kulttuureissa on tapoja(mm.lasten sp.elimien silpomista) mitä ei voi hyväksyä jonka takia,jos minä olisin päättämässä näitä tiettyjä kansalaisuuksia ei tulisi suomeen.
Heitä nyt kuitenkin on tullut tänne pysyvästi,rasistinen käytös ei muuta tilannetta parempaan suuntaan.On lisäksi kumma juttu kun sinä valitat että sinua on vainottu ja silti sinä olet valmis vainoamaan muita ihmisiä.Niillä rasisteilla joita minä olen joskus tuntenut,on poikkeuksetta erittäin heikko itsetunto enkä usko sinun muodostavan poikkeusta tässä asiassa.

Älä ruoki trollia. Siitä ei kuitenkaan ole hyötyä, mutta se edesauttaa trollauksen/trollien määrän kasvua.

Vierailija
wizard

Älä ruoki trollia. Siitä ei kuitenkaan ole hyötyä, mutta se edesauttaa trollauksen/trollien määrän kasvua.

Olet oikeassa mutta joillekin ihmisille pitää kertoa missä mennään kun he eivät itse sitä ymmärrä.
Tavoitteena on saada gideon keskustelemaan vähän järkevämmin vaikka tuskin mistään asiasta on apua tässä tapauksessa.
En ymmärrä miksi hän yleensä käy tiedefoorumissa kun keskustelun aiheet eivät koskaan liity millään tavalla tieteisiin vaan pelkästään oman itsetunnon kohottamisyrityksiin.

Vierailija

Ei Gideonia saa keskustelemaan järkevästi. Se on kaivautunut syvälle ampumahautoihinsa Mengelen haamun kanssa sekoamaan omiin ajatuksiinsa. Yhteys reaalimaailmaan on auttamattomasti poikki.

Vierailija

Tähän väliin täytyy taas oma nokka tunkea...

Ainoat jotka voivat auttaa skitsofreenikkoja ovat alan ammattilaiset, eli psykiatrian lääkärit, hoitajat ja terapeutit. Kuitenkin on aikalailla väärin leimata erillaisista oireita skitsofreniaksi. Se on skitsofreenikoita kohtaan aika väärin, koska loppupeleissä he ovat aika lailla mukavaa sakkia.

Erillaisia pakkoneurooseja, manioita, pakkomielteitä, persoonallisuushäiriöitä ja paranoiaa mahtuu tähän maailmaan miljoonittain. Nämä ovat kuitenkin usein omia irrallisia sairauksiaan, ilman skitsofrenian tunnuspiirteitä. Skitsofrenia on psykoosi, jossa todellisuuden rajat järkkyvät hyvinkin rajusti. Puhe, käytös, ulkonäkö ja kaikki loogisuus katoaa sen sileän tien.
Psykoottinen henkilö:
* Hän voi kuulla ääniä, joita muut eivät kuule, tai hän voi nähdä joitain mitä muut eivät näe.

* Hänellä voi olla epärealistisia luuloja itsestään (esim. hän voi luulla olevansa teräsmies).

* Hänellä voi olla harhakuvitelmia. Hän voi esim. kuvitella olevansa joku muu, saavansa viestejä radiosta tai televisiosta tai kuvitella jonkin vainoavan itseään.

Tässä skitsofrenian käypä hoito suositus:
http://www.kaypahoito.fi/pls/kh/kaypaho ... s=hoi35050

Jotenka annetaan skitsofreenikoiden olla omassa kastissaan, tarkennetaan puoskaridiagnoosejamme!

Vierailija
euler
On kohtuullista olettaa että he eivät itse ymmärrä sairautensa laatua, ja terveen on sitä ehkä vaikeaa hyväksyä. Yritetään tukea, eikä vihata, ja saada ihmiset hakemaan ehkä jopa hoitoa?

Heh, tämä vuoksi olenkin tunkenut numeron 10023 näkyviin. Sieltä saa neuvoa ja apua.

Neonomide
Seuraa 
Viestejä13269
Liittynyt23.6.2005

Skitsot on yleensä pirun hyviä tyyppejä. Niillä on näkökulmia ja jos muilla ei ole, vetävät pleksiin!

Pretending to be certain about propositions for which no evidence is even conceivable—is both an intellectual and a moral failing. —Sam Harris

Uusimmat

Suosituimmat